Höstföräldrar 2020 del 4

Kilauea

Trådstartare
Den förra hade vi snackat full såg jag, så startar en ny. Lägger det under prefixet småbarn. Dom är ju typ inte bebisar längre :cry::heart.

Hade hoppats på sovmorgon här, eftersom vi är lediga idag. Men storebror vaknade före 07.30 och även om han var duktig och låg kvar så vaknade lillasyster när jag startade TVn åt storebror.

Hon lyckades för övrigt ringa upp pappan på min mobil medan jag var på toa :D.
 
Den förra hade vi snackat full såg jag, så startar en ny. Lägger det under prefixet småbarn. Dom är ju typ inte bebisar längre :cry::heart.

Hade hoppats på sovmorgon här, eftersom vi är lediga idag. Men storebror vaknade före 07.30 och även om han var duktig och låg kvar så vaknade lillasyster när jag startade TVn åt storebror.

Hon lyckades för övrigt ringa upp pappan på min mobil medan jag var på toa :D.
H och S lyckas alltid få upp låset på min telefon, fattar inte hur det går till? Är också så rädd att de ska råka ringa nödsamtal 🙈.
Jag har haft en dålig natt, Sixten vaknade när Harry hade ätit vid 4 och bara gallskrek, somnade om efter lite mjölk men sen upprepades det fem gånger till utan att han var vaken, tänker att det nog var mardrömmar. La mig på soffan med honom för att inte störa Harry och där fortsatte han att skrika till med jämna mellanrum så jag har typ bara slumrat mellan 4-6 när han tyckte det var dags att gå upp för dagen. Tycker det är så svårt att sova med honom bredvid mig.
 
Kul dag på jobbet. Jobbar med att spåra Coronapatienter och lägga de som de exponerat i karantän. Plötsligt hittar jag två av tre av mina barn på listan över exponerade. Någon på förskolan tydligen. Så bara att packa ihop och åka hem från jobbet. Så klart är ju alla tre barn förkylda och vi testade faktist ett på lördag men de var negativt. Även gubben förkyld
 
När började ni med en sovstund om dagen?
Vi är fortfarande inte riktigt där ännu. Vissa dagar blir det bara en sovstund och det har skett sporadiskt sedan ca 11 månaders ålder men fortfarande så behövs det oftast två. Han vaknar nästan alltid mellan 5.30-6.30 på morgonen så det räcker inte riktigt till med bara en gång om han ska orka eftermiddagen också. 14 månader gammal snart.
 
När började ni med en sovstund om dagen?
Mina är ju lite yngre än de flesta i tråden, men vi har inte riktigt börjat än. Vissa dagar hoppar en eller båda över en vila men det funkar dåligt de dagarna, ofta tar de bara en timme på hela dagen i såfall och det är inte tillräckligt. Precis som hos @Martenix vaknar de runt 6 så känns lite långt.
 
När började ni med en sovstund om dagen?
Dom dagar hon väljer det själv :p.
Oftast är det två stunder om dagen än, beror lite på hur länge hon sover. Igår sov hon 1,5 timmar mitt på dagen, så då blev det bara en och sen sov hon för natten vid 20-20.30.

Imorgon fyller hon 1 år :love: . Och den krassa sanningen är att hennes föräldrar inte köpt nåt till henne :p. Hon har fått av sin farmor när dom hälsade på henne förra veckan och det står en kasse med flera paket i från mormor och väntar.
 
Elsa sover oftast bara en gång om dagen. Hon har hållt på med det sen hon var knappa året, men hon har ju alltid sovit lite på dagen. Hon somnar ofta runt 10.30 och sover 1-1,5 h. Lägger sig för kvällen runt 18.30.

Storebror började sova en gång per dag när han var 13-14 månader vill jag minnas.
 
Dom dagar hon väljer det själv :p.
Oftast är det två stunder om dagen än, beror lite på hur länge hon sover. Igår sov hon 1,5 timmar mitt på dagen, så då blev det bara en och sen sov hon för natten vid 20-20.30.

Imorgon fyller hon 1 år :love: . Och den krassa sanningen är att hennes föräldrar inte köpt nåt till henne :p. Hon har fått av sin farmor när dom hälsade på henne förra veckan och det står en kasse med flera paket i från mormor och väntar.
Grattis till Lillan! 🥰
 
Helt missat den nya tråden 😅 Är så mycket nu och jag känner mig helt slut.

Har fått plats på förskola för Tintin, men inte på nåt av de tre vi sökt 😩 På storebrors förskola som är vårt förstahandsval är det tvärfullt. Känns jättejobbigt att dom inte får gå på samma 😭 Vi har två alternativ som vi ser det nu, antingen tackar vi ja till platsen, behåller vår plats i kön till storebrors förskola, försöker ha korta dagar hela våren för honom och hoppas att det finns plats efter sommaren och flyttar honom då. Eller så tackar vi nej och väljer istället en helt nybyggd förskola som kommer vara klar i mars/april och låter honom gå där tills han börjar skolan. Då får isf min man förlänga sin föräldraledighet till dess för jag börjar nytt jobb i januari.

Just nu lutar vi åt alternativ 1. Jag vill helst inte behöva flytta på honom men det blir så mycket lättare om han går på storebrors förskola som ligger jättenära där vi bor och skolan där storebror ska gå ligger precis intill. Tackar vi nej till platsen vi blivit erbjuden åker vi ur kön och får söka om, och hamnar således sist i kön...(Så himla dum regel!)
 
Helt missat den nya tråden 😅 Är så mycket nu och jag känner mig helt slut.

Har fått plats på förskola för Tintin, men inte på nåt av de tre vi sökt 😩 På storebrors förskola som är vårt förstahandsval är det tvärfullt. Känns jättejobbigt att dom inte får gå på samma 😭 Vi har två alternativ som vi ser det nu, antingen tackar vi ja till platsen, behåller vår plats i kön till storebrors förskola, försöker ha korta dagar hela våren för honom och hoppas att det finns plats efter sommaren och flyttar honom då. Eller så tackar vi nej och väljer istället en helt nybyggd förskola som kommer vara klar i mars/april och låter honom gå där tills han börjar skolan. Då får isf min man förlänga sin föräldraledighet till dess för jag börjar nytt jobb i januari.

Just nu lutar vi åt alternativ 1. Jag vill helst inte behöva flytta på honom men det blir så mycket lättare om han går på storebrors förskola som ligger jättenära där vi bor och skolan där storebror ska gå ligger precis intill. Tackar vi nej till platsen vi blivit erbjuden åker vi ur kön och får söka om, och hamnar således sist i kön...(Så himla dum regel!)
Svårt val det där men jag hade nog också gjort så. Hur länge till går storebror i förskolan? Känns ju som väldigt värt att ha förskolan nära skolan sen när ni ska hämta båda?

Elsa ska ju börja 1/3, vi har sedan länge haft plats på samma förskola som brorsan, en liten privat med syskonförtur. Finns vissa
saker som vi stör oss på, typ chefen. 🙄Men så skönt att de får gå på samma förskola och till en början till och med i samma grupp. Det känns som mornarna kommer bli kämpiga ändå…
 
Svårt val det där men jag hade nog också gjort så. Hur länge till går storebror i förskolan? Känns ju som väldigt värt att ha förskolan nära skolan sen när ni ska hämta båda?

Elsa ska ju börja 1/3, vi har sedan länge haft plats på samma förskola som brorsan, en liten privat med syskonförtur. Finns vissa
saker som vi stör oss på, typ chefen. 🙄Men så skönt att de får gå på samma förskola och till en början till och med i samma grupp. Det känns som mornarna kommer bli kämpiga ändå…
Han börjar skolan nästa höst så de kommer nog inte hinna gå tillsammans alls. Kommer ju bli ett halvår när vi får lämna på två ställen, OM vi får byta till hösten vilket inte alls är säkert.

Åh vad skönt att de får gå på samma. Det är ju så jobbigt när man ska lämna ifrån sig dem så att ha tryggheten med ett syskon är ju guld 😍
 
Helt missat den nya tråden 😅 Är så mycket nu och jag känner mig helt slut.

Har fått plats på förskola för Tintin, men inte på nåt av de tre vi sökt 😩 På storebrors förskola som är vårt förstahandsval är det tvärfullt. Känns jättejobbigt att dom inte får gå på samma 😭 Vi har två alternativ som vi ser det nu, antingen tackar vi ja till platsen, behåller vår plats i kön till storebrors förskola, försöker ha korta dagar hela våren för honom och hoppas att det finns plats efter sommaren och flyttar honom då. Eller så tackar vi nej och väljer istället en helt nybyggd förskola som kommer vara klar i mars/april och låter honom gå där tills han börjar skolan. Då får isf min man förlänga sin föräldraledighet till dess för jag börjar nytt jobb i januari.

Just nu lutar vi åt alternativ 1. Jag vill helst inte behöva flytta på honom men det blir så mycket lättare om han går på storebrors förskola som ligger jättenära där vi bor och skolan där storebror ska gå ligger precis intill. Tackar vi nej till platsen vi blivit erbjuden åker vi ur kön och får söka om, och hamnar således sist i kön...(Så himla dum regel!)
Usch, svårt. Vi har inte hört nåt om plats för lillasyster än, så vi kom fram till att gå omlott så hon får vara hemma till i höst och så får båda börja på samma ställe då. Men så en dag här när jag hämtade storebror hos dagmamman så sa vi att hon plötsligt fått en plats över. Hon ska visserligen gå i pension till sommaren, men storebror trivs där och jag skulle gärna ha lillasyster där med. Så båda kommer få gå där i vår och sen blir det ny plats för bägge till hösten. Om vi inte mot förmodan får vårt förstahandsval redan i vår.
 
Tack för alla svar angående sovstunder på dagen 😊 här blir det en vissa dagar, men hon behöver verkligen två. Häromdan sov hon en gång på dagen men vaknade istället efter läggdags och var pigg 😂 så det funkade mindre bra den dagen… Kommer inte alls ihåg när stora började med en sovstund om dagen 🤷‍♀️🤪
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp