Höstföräldrar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kom att tänka på en sak! Jag har ett minne av att lustgasen sitter precis bredvid sängen. Innebär det att man behöver ligga i sängen vid värkar där man behöver lustgas? Jag har för mig att jag hade så ont att det var otänkbart för mig att gå runt och vanka, men läser lite här och där att vissa tycker det är skönast, samt även att vissa gillar att föda/ta värkarna på en särskild pall.
 
Mer funderingar. Läser att vissa väljer att till exempel inte vilja ha livmodersammandragande injektionen (det var ju det vi pratade om för nån sida sen), väljer bort K-vitaminspruta till bebisen, vill ha sen avnavling. Hur tänker ni om det?

Jag känner att jag vill ha "det som erbjuds" enligt sjukhusets rutiner då jag tänker att de vet bäst (oftast i alla fall :D )
 
Mer funderingar. Läser att vissa väljer att till exempel inte vilja ha livmodersammandragande injektionen (det var ju det vi pratade om för nån sida sen), väljer bort K-vitaminspruta till bebisen, vill ha sen avnavling. Hur tänker ni om det?

Jag känner att jag vill ha "det som erbjuds" enligt sjukhusets rutiner då jag tänker att de vet bäst (oftast i alla fall :D )
Jag tänker också att jag tar det som erbjuds. Sen vet jag att ibland är dom väldigt snabba med att trycka ut moderkakan direkt efter att bebis fötts och typ klämmer på magen direkt, det är väl för att spara tid? I de flesta fall så lossnar väl moderkakan fint av sig själv ganska omgående efter bebisen.

Tycker dock att sen avnavling är bra, men de flesta sjukhusen börjar väl mer och mer gå åt det hållet? Vet inte hur dom gör under snitt med sen avnavling. Tror att barnmorskan då får stå med moderkakan i en balja o hålla den högre upp än bebis, känns lite meckigt 🙈 jag vill ju helst se så lite blod/kladd som bara möjligt. Men dom brukar vara väldigt skickliga på att dölja det blodiga/äckliga. Förra förlossningen vågade jag inte se moderkakan, men på ett sätt är jag nyfiken.
 
Jag tänker också att jag tar det som erbjuds. Sen vet jag att ibland är dom väldigt snabba med att trycka ut moderkakan direkt efter att bebis fötts och typ klämmer på magen direkt, det är väl för att spara tid? I de flesta fall så lossnar väl moderkakan fint av sig själv ganska omgående efter bebisen.

Tycker dock att sen avnavling är bra, men de flesta sjukhusen börjar väl mer och mer gå åt det hållet? Vet inte hur dom gör under snitt med sen avnavling. Tror att barnmorskan då får stå med moderkakan i en balja o hålla den högre upp än bebis, känns lite meckigt 🙈 jag vill ju helst se så lite blod/kladd som bara möjligt. Men dom brukar vara väldigt skickliga på att dölja det blodiga/äckliga. Förra förlossningen vågade jag inte se moderkakan, men på ett sätt är jag nyfiken.
Vet faktiskt inte hur snabba de är med att klämma och trycka på magen, min referens är nog lite gammal, men vad jag minns var det inte jättebrådis på den tiden. Däremot hade en bit av moderkakan stannat kvar i kroppen och orsakade kraftiga blödningar ett par veckor efter förlossningen så jag fick in och skrapa på något vis.

Vet inte alls hur de tänker med sen avnavling här, om det är på rutin. Vill inte komma in som en som läst för mycket på nätet och informera dem hur de ska sköta sitt jobb liksom :D .. Det är ganska dålig information om sånt! Läste nu att sen avnavling innebär att man väntar tre till fem minuter med att klippa navelsträngen, jag trodde nog det innebar några timmar!
 
Kom att tänka på en sak! Jag har ett minne av att lustgasen sitter precis bredvid sängen. Innebär det att man behöver ligga i sängen vid värkar där man behöver lustgas? Jag har för mig att jag hade så ont att det var otänkbart för mig att gå runt och vanka, men läser lite här och där att vissa tycker det är skönast, samt även att vissa gillar att föda/ta värkarna på en särskild pall.

Den sitter vid sängen men man behöver ju inte ligga ner. Jag har kunnat sitta på pilatesboll och luta mig mot sängen, sitta på sängkanten, stå upp och luta mot sängen och förra veckan körde jag salsadans med gåbordet till varje värk 😅
 
Den sitter vid sängen men man behöver ju inte ligga ner. Jag har kunnat sitta på pilatesboll och luta mig mot sängen, sitta på sängkanten, stå upp och luta mot sängen och förra veckan körde jag salsadans med gåbordet till varje värk 😅
Haha, jag hoppas också att jag ska kunna dansa på min förlossning :D Slangen är lång, alltså!
 
Mer funderingar. Läser att vissa väljer att till exempel inte vilja ha livmodersammandragande injektionen (det var ju det vi pratade om för nån sida sen), väljer bort K-vitaminspruta till bebisen, vill ha sen avnavling. Hur tänker ni om det?

Jag känner att jag vill ha "det som erbjuds" enligt sjukhusets rutiner då jag tänker att de vet bäst (oftast i alla fall :D )

Jag är också av åsikten att jag tar det som erbjuds. Tänker att de som jobbar i branschen har bättre koll än mig på vilka läkemedel och annat som ska ges 👍🏻
 
Haha, jag hoppas också att jag ska kunna dansa på min förlossning :D Slangen är lång, alltså!

Det var tyvärr inte riktigt av fri vilja, det gjorde så förbannat ont att jag inte kunde stå stilla bara :D Men ja, slangen är lång. Jag råkade dock dra ur den lite på nåt sätt och skrek "neeeeeeeej!" när jag såg det. Maken var otroligt snabb att sätta tillbaka den. Gud jag trodde jag skulle behöva vara utan lustgas. Katastrof 😅
 
Mer funderingar. Läser att vissa väljer att till exempel inte vilja ha livmodersammandragande injektionen (det var ju det vi pratade om för nån sida sen), väljer bort K-vitaminspruta till bebisen, vill ha sen avnavling. Hur tänker ni om det?

Jag känner att jag vill ha "det som erbjuds" enligt sjukhusets rutiner då jag tänker att de vet bäst (oftast i alla fall :D )
Tar det som erbjuds, i nuläget.
 
Kom att tänka på en sak! Jag har ett minne av att lustgasen sitter precis bredvid sängen. Innebär det att man behöver ligga i sängen vid värkar där man behöver lustgas? Jag har för mig att jag hade så ont att det var otänkbart för mig att gå runt och vanka, men läser lite här och där att vissa tycker det är skönast, samt även att vissa gillar att föda/ta värkarna på en särskild pall.

Här fanns det även möjlighet att koppla in lustgas vid badkaret på andra sidan rummet från sängen sett så det fanns ganska bra räckvidd ändå. :)
 
Här anlände det en liten höstpojke idag! (nästan 4500 g så inte så liten egentligen :p) Vi båda mår bra på det stora hela även om jag upplevde själva förlossningen som rätt traumatisk. Men nu är han ute i alla fall. :heart
Stort grattis till er pojke! Tråkigt dock att förlossningen inte blev som du önskat.. :heart 🌸
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 341
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 900
Senast: Bapelsin
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 084
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varför finns Israel?
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp