Höstföräldrar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur tränar ni?

Jag kom aldrig igång efter min operation i augusti 2019, hade ont väldigt länge och sen blev det IVF och sen gravid och soffläge... Nu känner jag att jag typ MÅSTE träna för att orka med min egen kropp när jag blir tyngre.

Just nu är den enda "träningen" promenader, i snitt 10000 steg om dagen. Har släpat fram MTBn, men känner att jag fegar för mycket och är lite rädd för att chocka kroppen nu med alltför hård konditionsträning 😁.

Nu hittade jag min TRX, har kört väldigt enkla övningar nu och det känns ganska okej.

Skiter i formen nu, men vill orka med min egen kropp, förlossning och tiden efteråt. Och cykelvasan 2021 😇.
Träna?? Eh....
Går promenader med hunden och pysslar med hästen.
I sommar ska jag hänga på Tai Chi igen de gånger det är och ska gå nästa termin tänkte jag. Har inte hunnit i vår även om jag velat.
 
Träna?? Eh....
Går promenader med hunden och pysslar med hästen.
I sommar ska jag hänga på Tai Chi igen de gånger det är och ska gå nästa termin tänkte jag. Har inte hunnit i vår även om jag velat.

Känner lika 😅 Fick foglossning runt vecka 20 och sen började massa sammandragningar strax efter så träningen har blivit i princip obefintlig förutom cykling till och från jobbet. Igår kunde jag faktiskt ta en sakta promenad utan att få allt för ont, så hoppas kunna fortsätta med det :up:
 
Träningen ligger så gott som nere här... Det blir barnvagnspromenader, sköter hästar och rider sporadiskt och någon cykeltur emellanåt. Med första så sprang jag tre gånger i veckan till vecka 18 ungefär och simmade varje vecka. Simningen hade jag gärna fortsatt med men lite svårt med en 20-månaders... det blir stor skillnad när man väntar första och andra barnet känner jag.
 
Känner lika 😅 Fick foglossning runt vecka 20 och sen började massa sammandragningar strax efter så träningen har blivit i princip obefintlig förutom cykling till och från jobbet. Igår kunde jag faktiskt ta en sakta promenad utan att få allt för ont, så hoppas kunna fortsätta med det :up:
Jag kan inte ens skylla på foglossning. Min träning är obefintlig i vanliga fall med :angel: .
 
Jag kan inte ens skylla på foglossning. Min träning är obefintlig i vanliga fall med :angel: .

Hahaha :laugh: Jag "tränar" inte i vanliga fall heller. Promenader absolut, men hatar i övrigt all träning. Tränade Soma move i några terminer för ett par år sedan och guud vad min kropp mådde bra. Men jag hatade varje sekund av träningen. Sjukligt tråkigt.
 
Jag har också haft problem med foglossning sedan typ v. 9 så träningen är obefintlig, inte ens lugna promenader funkar numera. Är sedan ett par veckor dessutom utan hästar för första gången i mitt liv så jag har verkligen gått från rätt aktiv till nästan ingen rörelse alls. Men men, det får vara så. Förhoppningsvis kan jag komma igen ordentligt sen igen när bebis är född. :)
 
Jag får sammandragningar bara av kortare promenader :(
Och att röra på sig för att få upp blodtrycket....fungerar sådär kan man säga :meh: .
 
Hur tränar ni?

Jag kom aldrig igång efter min operation i augusti 2019, hade ont väldigt länge och sen blev det IVF och sen gravid och soffläge... Nu känner jag att jag typ MÅSTE träna för att orka med min egen kropp när jag blir tyngre.

Just nu är den enda "träningen" promenader, i snitt 10000 steg om dagen. Har släpat fram MTBn, men känner att jag fegar för mycket och är lite rädd för att chocka kroppen nu med alltför hård konditionsträning 😁.

Nu hittade jag min TRX, har kört väldigt enkla övningar nu och det känns ganska okej.

Skiter i formen nu, men vill orka med min egen kropp, förlossning och tiden efteråt. Och cykelvasan 2021 😇.

Tränar väldigt lite.. Brukade cykla runt 2,5 mil om dagen till och från universitet men iom distansstudier pga corona blir ju inte det av.. Annars försöker jag promenera en del men får lätt ont i dem främre fogen och sammandragningar så det varierar rätt mycket.. Yoga gör jag ibland men anpassat för gravida.. :)

För övrigt såhar vi fått svar på fostervattensprovet och allt såg normalt ut! :love:
 
Nästan inne i vecka 22. Så idag berättade jag för chefen 🤣

mitt kontrakt gick ju ut i början på maj. Har jobbat på timme efter det 1-2 dagar i veckan. Behovet finns men pga Corona får de inte anställa vikarier 🙄

Här måste man meddela minst två månader innan man planerar gå på ledigt? Och då jag blev så dålig sist blir de troligen redan i augusti (ifall jag inte blir sjukskriven)
 
Nästan inne i vecka 22. Så idag berättade jag för chefen 🤣

mitt kontrakt gick ju ut i början på maj. Har jobbat på timme efter det 1-2 dagar i veckan. Behovet finns men pga Corona får de inte anställa vikarier 🙄

Här måste man meddela minst två månader innan man planerar gå på ledigt? Och då jag blev så dålig sist blir de troligen redan i augusti (ifall jag inte blir sjukskriven)

Enligt lag kan man inte neka föräldraledighet som söks minst 2 månader innan. Jag tänkte också gå på föräldraledighet i augusti så snart måste man ju lämna in ansökan 😳 Fort det går.
 
Ska ni ansöka om grav.penning ni som ska gå i augusti redan?
Jag hade inte tänkt ansöka om grav.penning denna gången. Tänkte försöka jobba så länge det går då jag bara jobbat sen i mars när jag kom tillbaka på 1,5 års föräldraledigt 🙈 känns som plånboken hade gillat att jag höll ut till åtminstone en månad innan BF så jag siktar iaf på det 😊
 
Enligt lag kan man inte neka föräldraledighet som söks minst 2 månader innan. Jag tänkte också gå på föräldraledighet i augusti så snart måste man ju lämna in ansökan 😳 Fort det går.

Bor i Finland så tror det ser lite annorlunda ut här. Men utan pengar blir man ju inte, men de är väl mer besvärligt (gissar att det har att göra med att ansökningstiden är 2 månader eller nått) Nu kommer ju inte min arbetsgivare att betala för mig då jag inte har en anställning där utan bara hoppar in, men räknar inte med att kunna jobba mer än juni månad ut i alla fall då jag känner av fogarna redan efter en dag, och då har jag ett stillasittande jobb.

Här MÅST man ju gå på mammaledigt 53-30 dagar innan barnet är fött (vilket känns lyxigt) kommer att ta maxdagarna delvis för att de påverkar positivt vad jag får i handen sedan och för att jag blivit så dålig gångerna innan. Blir tre veckor kortare i andra ändan men räknar med att kanske kunna spara en slant och leva på den, första gången som vi har två inkomster under föräldrarledigteten så vi är vana att leva snålt

*dagens uppsats*
 
Ska ni ansöka om grav.penning ni som ska gå i augusti redan?
Jag hade inte tänkt ansöka om grav.penning denna gången. Tänkte försöka jobba så länge det går då jag bara jobbat sen i mars när jag kom tillbaka på 1,5 års föräldraledigt 🙈 känns som plånboken hade gillat att jag höll ut till åtminstone en månad innan BF så jag siktar iaf på det 😊

Jag har ju BF 7 september och tänker nog gå hem 3 veckor innan så det blir ju i mitten av augusti :) Dock så har jag mått rätt kasst med mycket foglossning, sammandragningar och trötthet redan så frågan är väl om jag orkar till augusti. Men isf tänker jag be om att få bli sjukskriven.
 
Bor i Finland så tror det ser lite annorlunda ut här. Men utan pengar blir man ju inte, men de är väl mer besvärligt (gissar att det har att göra med att ansökningstiden är 2 månader eller nått) Nu kommer ju inte min arbetsgivare att betala för mig då jag inte har en anställning där utan bara hoppar in, men räknar inte med att kunna jobba mer än juni månad ut i alla fall då jag känner av fogarna redan efter en dag, och då har jag ett stillasittande jobb.

Här MÅST man ju gå på mammaledigt 53-30 dagar innan barnet är fött (vilket känns lyxigt) kommer att ta maxdagarna delvis för att de påverkar positivt vad jag får i handen sedan och för att jag blivit så dålig gångerna innan. Blir tre veckor kortare i andra ändan men räknar med att kanske kunna spara en slant och leva på den, första gången som vi har två inkomster under föräldrarledigteten så vi är vana att leva snålt

*dagens uppsats*

I Sverige måste man ansöka till arbetsgivaren 2 månader innan annars kan man bli nekad att få gå hem det datum man vill. Handläggningstiden hos Försäkringskassan ser nog lite olika ut. Deras handläggningstider ökar nu i och med corona..

Med gud vad lyxigt att man måste gå hem! Men då måste man ta ut av sin föräldrapenning eller gå hem utan inkomst? Det är ingen särskild peng man får för att gå hem innan förlossningen? Jag känner mig lite lat som vill gå hem så tidigt som möjligt. Känns som det är lite prestige i att jobba så länge som möjligt här..
 
Jag går ju hem rätt tidigt, tänker gå hem redan i början av augusti (har inte BF förrän början av nov) men är ju pga risker i arbetet, blir avstängd från arbetsgivaren så blir ju gravpenning, men inget beslut fk har något med att göra mer än att vi skickar in papprens till dem
 
Ska ni ansöka om grav.penning ni som ska gå i augusti redan?
Jag hade inte tänkt ansöka om grav.penning denna gången. Tänkte försöka jobba så länge det går då jag bara jobbat sen i mars när jag kom tillbaka på 1,5 års föräldraledigt 🙈 känns som plånboken hade gillat att jag höll ut till åtminstone en månad innan BF så jag siktar iaf på det 😊

Jag tänker jobba augusti ut. Har BF 12/9. Är mer ansträngande för en gravid kropp att vara hemma med vår 18 månaders än att jobba så det tänker jag försöka hålla.
 
I Sverige måste man ansöka till arbetsgivaren 2 månader innan annars kan man bli nekad att få gå hem det datum man vill. Handläggningstiden hos Försäkringskassan ser nog lite olika ut. Deras handläggningstider ökar nu i och med corona..

Med gud vad lyxigt att man måste gå hem! Men då måste man ta ut av sin föräldrapenning eller gå hem utan inkomst? Det är ingen särskild peng man får för att gå hem innan förlossningen? Jag känner mig lite lat som vill gå hem så tidigt som möjligt. Känns som det är lite prestige i att jobba så länge som möjligt här..

Det är "inbakat" i paketet. 105 vardagar är vikta för mamman, varav då minst 30 dagar skall tas innan förlossning, sedan får man 158 vardagar som man kan välja hur man delar, men i 80% är det mamman som tar alla dessa. Sedan är det 54 dagar till pappan med 18 dagar som han kan ta i samband med förlossning och första tiden hemma, resterande dagar måste tas ut efter att "mammaledigt" har tagit slut men innan barnet fyllt två år, av någon orsak är det många pappar som tar dessa på sommaren ;)

(ny lag är på gång om detta med förslag om 6+6+6 månader. Där vardera förälder får 6 månader och så får man själv välja hur man fördelar de 6 sista)

Sedan har man rätt att vara hemma med barnet tills de fyller tre år, men då är det en hemvårdsdel på 341€/månad och en del som är baserat på huset totala inkomst, där man kan få max 182€ (dvs tjänar partner "för mycket" sjunker den biten)
 
  • Gilla
Reactions: Eli
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 718
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 001
Senast: Bapelsin
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 239
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp