Höstföräldrar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har meddelat chefen muntligt och sen slutat tänka på det, bara tänkt på hur mysigt det ska bli att vara
hemma 🤪.

Haha samma här, inser först nu när jag läser här att jag kanske borde ta tag i detta och börja läsa på ordentligt... :cautious: 2 september är det ju beräknat för min del så det är ju bara lite drygt tre månader kvar.
 
Jag har ju BF 7 september och tänker nog gå hem 3 veckor innan så det blir ju i mitten av augusti :) Dock så har jag mått rätt kasst med mycket foglossning, sammandragningar och trötthet redan så frågan är väl om jag orkar till augusti. Men isf tänker jag be om att få bli sjukskriven.
Ja just det, tänkte inte på att du har BF så tidigt i september. Nej då förstår jag verkligen att du planerar gå i augusti 😃
Åh jag förstår. Man får ju känna vad kroppen klarar av.
 
I Sverige måste man ansöka till arbetsgivaren 2 månader innan annars kan man bli nekad att få gå hem det datum man vill. Handläggningstiden hos Försäkringskassan ser nog lite olika ut. Deras handläggningstider ökar nu i och med corona..

Med gud vad lyxigt att man måste gå hem! Men då måste man ta ut av sin föräldrapenning eller gå hem utan inkomst? Det är ingen särskild peng man får för att gå hem innan förlossningen? Jag känner mig lite lat som vill gå hem så tidigt som möjligt. Känns som det är lite prestige i att jobba så länge som möjligt här..
Håller verkligen med om det där med att det skulle anses ”bättre” att jobba längre. Det är så knäppt. Hur många gånger i livet är man gravid liksom. Kan man inte få vara hemma och varva ner innan livet vänds upp och ner med en liten bebis.
 
Det är "inbakat" i paketet. 105 vardagar är vikta för mamman, varav då minst 30 dagar skall tas innan förlossning, sedan får man 158 vardagar som man kan välja hur man delar, men i 80% är det mamman som tar alla dessa. Sedan är det 54 dagar till pappan med 18 dagar som han kan ta i samband med förlossning och första tiden hemma, resterande dagar måste tas ut efter att "mammaledigt" har tagit slut men innan barnet fyllt två år, av någon orsak är det många pappar som tar dessa på sommaren ;)

(ny lag är på gång om detta med förslag om 6+6+6 månader. Där vardera förälder får 6 månader och så får man själv välja hur man fördelar de 6 sista)

Sedan har man rätt att vara hemma med barnet tills de fyller tre år, men då är det en hemvårdsdel på 341€/månad och en del som är baserat på huset totala inkomst, där man kan få max 182€ (dvs tjänar partner "för mycket" sjunker den biten)
Här måste man inte ta ut nåt första året för att skydda SGI (men inkomsten blir ju ingen då). Är det så i Finland med?

Skönt att pappan kan ta 18 dagar i samband med födsel.
 
Hur har ni det med knip? Tränar ni?
Brukar försöka lite dagligen, tex när jag kör bil eller sitter i soffan hemma, ändå kan det komma nån droppe när jag nyser :(.
Undrar om jag tränar fel?
Har väl inte varit sådär superaktiv med knip när sonen kom...
 
Håller verkligen med om det där med att det skulle anses ”bättre” att jobba längre. Det är så knäppt. Hur många gånger i livet är man gravid liksom. Kan man inte få vara hemma och varva ner innan livet vänds upp och ner med en liten bebis.

Precis! Just det tänker jag på nu. Har varit hemma på vab hela veckan och mår så mycket bättre när jag kan vila någon gång på dagen (ja jag har det lyxigt med en 4-åring som kan leka själv i timmar :laugh:). Jobbar i 2 veckor till sen har jag semester i 4 veckor, sen tänker jag nog få till en sjukskrivning. Tycker det är fullt rimligt att man ska få vila när man är gravid och inte köra slut på sig. När jag jobbar orkar jag absolut inget mer än det och sen ligga på soffan resten av kvällen.
 
Hur har ni det med knip? Tränar ni?
Brukar försöka lite dagligen, tex när jag kör bil eller sitter i soffan hemma, ändå kan det komma nån droppe när jag nyser :(.
Undrar om jag tränar fel?
Har väl inte varit sådär superaktiv med knip när sonen kom...

Åh påminn mig inte :cautious: Jag försöker men glömmer bort det allt som oftast. Känner att jag skulle behöva. Är redan lite "tungt nedåt"..
 
Hur har ni det med knip? Tränar ni?
Brukar försöka lite dagligen, tex när jag kör bil eller sitter i soffan hemma, ändå kan det komma nån droppe när jag nyser :(.
Undrar om jag tränar fel?
Har väl inte varit sådär superaktiv med knip när sonen kom...
Lite bara, högst oregelbundet. Som du försöker jag göra det i bilen. Kanske skulle man knipa till några gånger varje heltimme eller nåt, för att få in rutinen.
 
Haha samma här, inser först nu när jag läser här att jag kanske borde ta tag i detta och börja läsa på ordentligt... :cautious: 2 september är det ju beräknat för min del så det är ju bara lite drygt tre månader kvar.
Oj, ja! Jag får perioder där jag börjar planera intensivt men sedan lägger jag ner och tänker att jag ska fortsätta sen...
 
Här måste man inte ta ut nåt första året för att skydda SGI (men inkomsten blir ju ingen då). Är det så i Finland med?

Skönt att pappan kan ta 18 dagar i samband med födsel.

nej. Man ”måste” Börja ta ut när barnet föds (finns ingen möjlighet att spara) man kan dela så att pappan tar tre dagar och mamman 2 eller tvärtom (förutom de delar som är personspecifika) men få gör så. Ej heller möjligt att ta bara ett visst antal i veckan

vi får betalt enligt föregående skatteår (12 månader innan man går på ledigt) undantag kan göras på 6 el 3 månader om man tex gått upp i lön med mer än 25% eller fått jobb, så jag som började jobba i mars kommer få min inkomst enligt 6 månader (som de räknar ut en årsinkomst på)

har man får man barn inom 3 år igen har man rätt att samma föräldrarpeng som då (om ens inkomster inte förbättrats då)
 
Hur har ni det med knip? Tränar ni?
Brukar försöka lite dagligen, tex när jag kör bil eller sitter i soffan hemma, ändå kan det komma nån droppe när jag nyser :(.
Undrar om jag tränar fel?
Har väl inte varit sådär superaktiv med knip när sonen kom...

Samma här. Jag är så dålig på att komma ihåg det regelbundet, blir istället då och då. Varit alldeles för dålig på det efter dottern, märkte av det förra sommaren när jag löptränade ganska hårt. Hade bra knip på efterkontrollen då så jag kniptränade knappt alls efter, väldigt dumt.....:angel:
 
Gubbar och deras kommentarer (gäller alltså han jag bor ihop med och som är far till alla barn)

Nej, han är inte den smidigaste, hänt mer än en gång att han talar först och tänker sedan. Dagens kommentar blev att ja, man ser ju att din kropp håller på att förbereda sig inför förlossningen, dina höfter har verkligen blivit bredare :banghead:.Han menade det mera som ett konstaterande att min kropp är bra på att förbereda sig, typ

Hjälper inte att jag har en del komplex för hur jag ser ut (väger ca 30 kg för mycket) och just höfterna är ett känsligt område. Alla byxor går ännu på mig (eller i alla fall fram tills magen kommer emot)

När jag är gravid sväller jag verkligen upp på alla bredder. Vet inte heller HUR man kan lyckas svälla så. I dagens läge i vecka 21+5 är jag uppe i ca 4-5 kg plus. men är så "uppsvälld" att jag idag fick plocka av mig vigsel och förlovningsringen, tänkte inte alls gå. Två tidigare gånger har jag fått göra det runt v 35. Tror inte att det är vätska heller.

Nu försöker jag kommunicera med min hjärna att det nog är ok att äta de där popcornen jag planerade för ikväll, och inte ett äpple som hjärnan föreslår.
 
Gubbar och deras kommentarer (gäller alltså han jag bor ihop med och som är far till alla barn)

Nej, han är inte den smidigaste, hänt mer än en gång att han talar först och tänker sedan. Dagens kommentar blev att ja, man ser ju att din kropp håller på att förbereda sig inför förlossningen, dina höfter har verkligen blivit bredare :banghead:.Han menade det mera som ett konstaterande att min kropp är bra på att förbereda sig, typ

Hjälper inte att jag har en del komplex för hur jag ser ut (väger ca 30 kg för mycket) och just höfterna är ett känsligt område. Alla byxor går ännu på mig (eller i alla fall fram tills magen kommer emot)

När jag är gravid sväller jag verkligen upp på alla bredder. Vet inte heller HUR man kan lyckas svälla så. I dagens läge i vecka 21+5 är jag uppe i ca 4-5 kg plus. men är så "uppsvälld" att jag idag fick plocka av mig vigsel och förlovningsringen, tänkte inte alls gå. Två tidigare gånger har jag fått göra det runt v 35. Tror inte att det är vätska heller.

Nu försöker jag kommunicera med min hjärna att det nog är ok att äta de där popcornen jag planerade för ikväll, och inte ett äpple som hjärnan föreslår.
Jag fick också en sån kommentar idag, att jag har blivit så stor. Av svärfar, som själv är väldigt stor. Jag svarade "det har jag alls inte". Sant eller inte, jag tycker att det är så konstigt att det plötsligt är fritt fram att kommentera min kropp på ett negativt sätt. Överös mig gärna med komplimanger men tjockisdelen, nej tack!
 
Jag fick också en sån kommentar idag, att jag har blivit så stor. Av svärfar, som själv är väldigt stor. Jag svarade "det har jag alls inte". Sant eller inte, jag tycker att det är så konstigt att det plötsligt är fritt fram att kommentera min kropp på ett negativt sätt. Överös mig gärna med komplimanger men tjockisdelen, nej tack!
Förstår verkligen inte att folk tycker sig ha rätten att kommentera en gravid kvinnas kropp.
Eller tafsa...
Både denna gång och förra har jag bett sambon säga till sin familj att det är se men inte röra. Ingen, absolut ingen, har rätt att ta på min mage utan mitt samtycke.
En kompis fick tom en främmande tant som tog på hennes mage i affären :banghead: .
 
En kompis fick tom en främmande tant som tog på hennes mage i affären :banghead: .

Asså vem gör så?? :mad: Sjukt. Tyvärr har jag erfarenhet av att det fortsätter när ungen är ute. Folk som stoppar ner huvud och händer i vagnen. En gång var det till och med en främmande människa som var där och ryckte i sonens napp O_o Gick i taket men människan bara flinade och gick.
 
Förstår verkligen inte att folk tycker sig ha rätten att kommentera en gravid kvinnas kropp.
Eller tafsa...
Både denna gång och förra har jag bett sambon säga till sin familj att det är se men inte röra. Ingen, absolut ingen, har rätt att ta på min mage utan mitt samtycke.
En kompis fick tom en främmande tant som tog på hennes mage i affären :banghead: .
Men herregud! Jag vet inte riktigt hur jag hade reagerat på det, troligtvis blivit helt paff och inte vetat vart jag skulle ta vägen.
 
Asså vem gör så?? :mad: Sjukt. Tyvärr har jag erfarenhet av att det fortsätter när ungen är ute. Folk som stoppar ner huvud och händer i vagnen. En gång var det till och med en främmande människa som var där och ryckte i sonens napp O_o Gick i taket men människan bara flinade och gick.
Oj oj oj... Undrar hur man tänker om man börjar pilla på främlingars bebisar 🤔
 
Alltså är det ”normalt” att ha svinont i blygdbenet när man är gravid? Har sen några dagar haft riktigt ont där när jag är i rörelse. Känns liksom helt ömt. Hade aldrig detta första graviditeten. Är bara i vecka 21+4 så är ju en bit kvar. Fasen vad mycket tyngre den här graviditeten känns redan! Tröstar mig med att bebis kommer plockas ut i slutet av september oavsett så jag slipper ju gå två veckor över tiden igen 😂 blev förresten flyttad en dag fram på RUL, till den 6 oktober.
 
Alltså är det ”normalt” att ha svinont i blygdbenet när man är gravid? Har sen några dagar haft riktigt ont där när jag är i rörelse. Känns liksom helt ömt. Hade aldrig detta första graviditeten. Är bara i vecka 21+4 så är ju en bit kvar. Fasen vad mycket tyngre den här graviditeten känns redan! Tröstar mig med att bebis kommer plockas ut i slutet av september oavsett så jag slipper ju gå två veckor över tiden igen 😂 blev förresten flyttad en dag fram på RUL, till den 6 oktober.

Foglossning fram kanske?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 341
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 901
Senast: Bapelsin
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 084
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp