Höstföräldrar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Massivt gnäll

usch. Gubben bytte skift och I stället för att vara ledig idag jobbar han kväll (tyngsta passat för mig eftersom han föst sover ”längre” för att orka jobba och sedan kommer hem långt efter barnens läggdags)

barnen uppe 5:30. Gubben steg upp 9 Jag är helt slut i kroppen och har sammandragningar i princip av att resa mig ur soffan. Barnen utnyttjar att jag inte orkar med dem, som att jaga efter eller lyfta upp/ner. Kastar saker runt sig. Behövde badas. De öser ut allt vatten på golvet = halt. Vägrar komma upp. Får utbrott när jag lyfter ut dem.

inser att de börjar vara lite för sent att ångra sig med barn. Tror inte att tre barn i sig kommer vara ett problem men just nu är det kämpigt med en kropp som bara värker och fruktansvärt dålig sömn. Lite otäckt när man sitter med barnen och ser på tv och nickar till var 5 min (vaknar av att min bok trillar ner)

snart är denna dag slut. Och vi har bakat kladdkaka så jag får snart tröstäta

35 dagar kvar. Vägrar bestämt ta in att de kan vara +14 dagar på det
 
Minns inte att jag fick den direkt utan först när jag skulle få lite värkstimulerande (?) dropp. Så behövs den inte kanske du inte behöver ha den direkt? :)
(Detta var i Sörmland, 3 år sedan ungefär)
Jag har inte fått någon när jag fött mina andra två barn, så glad för det.. Jag hade nog blivit halvtokig annars.. :grin: Klarade liksom knappt att ha CTG apparaterna på magen vid värkarna med tvåan, så de satte en skalpelektrod istället..
 
Oxytocinet är ju ett läkemedel som man får direkt efter förlossningen för att livmodern ska dra ihop sig. Omdiskuterat om alla verkligen ska få det men vad jag läst mig till verkar det vara standard överallt och man måste säga till om man inte vill ha. Man kan ju också få det under själva förlossningen i dropp för att få starkare värkar.
Jag fick inget med första då de tyckte att livmodern redan hade dragit ihop sig så bra när de skulle ge den.. Med andra så bad jag dom att avvakta en stund och då tyckte dom inte heller att den behövdes när de kände efter.. Ska göra samma sak denna gången (om det inte uppstår någon stor blödning så klart).. :)
 
Oxytocinet är ju ett läkemedel som man får direkt efter förlossningen för att livmodern ska dra ihop sig. Omdiskuterat om alla verkligen ska få det men vad jag läst mig till verkar det vara standard överallt och man måste säga till om man inte vill ha. Man kan ju också få det under själva förlossningen i dropp för att få starkare värkar.
Har för mig att jag hört att Oxytocinet kan underlätta.. Eh vad säger man, mjölktillförseln också!
 
Har för mig att jag hört att Oxytocinet kan underlätta.. Eh vad säger man, mjölktillförseln också!
Det stämmer, men du får även god effekt av kroppseget oxytocin genom hud mot hud och av att lägga bebis till bröstet för att amma. Därför är det en fördel om bebis tar bröstet och kommer igång med amningen fort (om det är amma man vill, givetvis), det triggar igång kontraktioner i livmodern, jag hade djävulska eftervärkar de första dygnen, som gick igång inom en minut från att jag lagt henne till bröstet.
 
Det stämmer, men du får även god effekt av kroppseget oxytocin genom hud mot hud och av att lägga bebis till bröstet för att amma. Därför är det en fördel om bebis tar bröstet och kommer igång med amningen fort (om det är amma man vill, givetvis), det triggar igång kontraktioner i livmodern, jag hade djävulska eftervärkar de första dygnen, som gick igång inom en minut från att jag lagt henne till bröstet.

Ja fyy vilka eftervärkar jag haft denna gång :wtf:
 
Fler bebisar med mycket hicka?
Precis som med sonen så hickar denna flera gånger om dagen.
Minns efter första natten på neo att dom frågade om sonen hickade mycket i magen, för han hade gjort det under natten.

Jag har också en som hickar ganska flitigt! Lite lustigt i sammanhanget är att jag i normala fall har hicka rätt ofta, men nu under graviditeten tror jag inte att jag haft det en enda gång? Barnet måste ha tagit över den biten helt :D
 
Fler bebisar med mycket hicka?
Precis som med sonen så hickar denna flera gånger om dagen.
Minns efter första natten på neo att dom frågade om sonen hickade mycket i magen, för han hade gjort det under natten.
Japp, här hickas det ofta och mycket.. :grin: Ofta när jag ska försöka sova eller vila en stund..
 
Idag ringde dom från förlossningen och sa att jag hade tid för snittet den 29/9!! Shit, nu börjar det verkligen bli nära :heartnailbiting: blir två septemberbarn här hemma.

spännande. Blir de inte rätt nära ditt beräknade datum? Vill minnas att vi ligger rätt lika?

ot
Gick officiellt på mammaledigt idag. Ingen större skillnad på livet eftersom jag ännu har tre kurser att skriva. Tanken var att göra den klara innan men blev inte så då jag fick vara hemma 12!!! Dagar med förkylda barn
 
spännande. Blir de inte rätt nära ditt beräknade datum? Vill minnas att vi ligger rätt lika?

ot
Gick officiellt på mammaledigt idag. Ingen större skillnad på livet eftersom jag ännu har tre kurser att skriva. Tanken var att göra den klara innan men blev inte så då jag fick vara hemma 12!!! Dagar med förkylda barn
Jo det blir precis en vecka innan. Är beräknad 6 oktober 😊
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 784
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 124
Senast: __sofia__
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 016
Senast: Bapelsin
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 264
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp