Höstföräldrar 2021, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi var på bvc för vägning idag. Var onekligen ett litet projekt att klä på 4-åring och bebis för 1,5 km promenad i -11 grader och tajma så att man kommer fram i tid 😅 Men vi lyckades!

M vägde 2240 och hade med andra ord kravlat sig över födelsevikten äntligen. En liten milstolpe ändå! Han är fortfarande lite gul så fick remiss till barnläkare för att kolla upp det som de tydligen gör vid 3-4 veckor om de är lite gula fortfarande. Så på torsdag blir det ytterligare ett logistikprojekt för att ta sig dit :p Och det är inte på gångavstånd hos bvc i byn utan måste ta bilen. Vilket är ett projekt i sig när man är snittad och inte får lyfta 😜
 
Idag har jag utmanat mig själv. Det "läskigaste" jag vet med bebis är nämligen... barmvagnspromenader :angel::rofl: Skyller på att storbarnet hatade barnvagnen som bebis och mest skrek. Lilla E är nog ganska neutralt inställd, somnar inte jättelätt, men oftast tillslut, skriker ibland etc.. så jag väljer ju oftast bärsele om vi ska ut och gå.

Men idag provade jag och fick ner nya (för mig) åkpåsen i riktigt bra i liggdelen, så när stora barnet skulle gå och posta sin önskelista till tomten tänkte jag "vad tusan", stoppade lilla i vagn och stora på ståbrädan. Vi var ute drygt två timmar, hann med Ica, lekplatsen och så in till samhället och tillbaka. Lilla E sov för det mesta, skrek lite när hon vaknade men somnade om ganska fort igen. Och jag hade fått sooool och väldigt frisk (och kall 🥶) luft.
 
Jag har lyckats amma på nätterna nu men jag tycker fortfarande inte det är smärtfritt så vågar inte amma mer än på nätterna. Tänker att nån gång borde de väl vänja sig om jag inte gör det för ofta så det blir ömt igen? Känns lite tröstlöst faktiskt.
Har du fortfarande sår eller är det nåt annat som gör ont? Ibland kan ju också rädslan för att det ska göra ont påverka så att man spänner sig och det känns obehagligt osv.
 
Apropå temat att utmana sig själv då... här väntar två dagar och en natt ensam med båda barnen :nailbiting: Ni kan väl hålla tummarna för att det inte blir fullkomligt kaos 😅
 
Vilket är ett projekt i sig när man är snittad och inte får lyfta 😜

Vad har du fått för restriktioner gällande lyft? Jag har fått till mig att det är okej att lyfta bebisens vikt de första veckorna, men det verkar skilja sig åt mellan läkare och sjukhus. Nu har ju du visserligen en lättviktare så vikten blir ju inte så hög om du ska utgå från den.
 
Så här tillbringar vi kvällarna. Lilla E blir ledsen av att ligga själv, men sover däremot djupt om hon får sova på mig :love:

Märks att hon börjar bli pigg för jösses vilka skrik hon tar till när det inte passar henne som tex att byta kläder, byta blöja och ligga själv på kvällen :rofl:
 

Bifogade filer

  • 20211130_191559.jpg
    20211130_191559.jpg
    207,7 KB · Visningar: 59
Vad har du fått för restriktioner gällande lyft? Jag har fått till mig att det är okej att lyfta bebisens vikt de första veckorna, men det verkar skilja sig åt mellan läkare och sjukhus. Nu har ju du visserligen en lättviktare så vikten blir ju inte så hög om du ska utgå från den.

Inte tyngre än bebisen första 6-8 veckorna. Trist när bebis väger 2 kg 😜

Nej men jag tänker att det är sunt förnuft och inte så mycket exakta gram. Det är ju rimligen så att jag inte klarar hälften så mycket nu som vid mitt förra snitt då bebisen vägde över 4 kg när hon var 3 veckor gammal. Men jag är rätt försiktig och när jag ändå lyfter något som är lite tyngre ser jag till att lyfta ergonomiskt, med benen osv.

Och saker som att lyfta barnvagn i och ur bil eller bära bebis i babyskydd 5-600 m (sträckan mellan parkering och doktorn på torsdag) känns som typiskt dåliga saker 😅
 
Inte tyngre än bebisen första 6-8 veckorna. Trist när bebis väger 2 kg 😜

Nej men jag tänker att det är sunt förnuft och inte så mycket exakta gram. Det är ju rimligen så att jag inte klarar hälften så mycket nu som vid mitt förra snitt då bebisen vägde över 4 kg när hon var 3 veckor gammal. Men jag är rätt försiktig och när jag ändå lyfter något som är lite tyngre ser jag till att lyfta ergonomiskt, med benen osv.

Och saker som att lyfta barnvagn i och ur bil eller bära bebis i babyskydd 5-600 m (sträckan mellan parkering och doktorn på torsdag) känns som typiskt dåliga saker 😅
Bebis+ babyskydd fick jag till mig var okej att lyfta första 8 veckorna. Ingen ridning på 12 veckor.

Jag har inte direkt lyssnat på de råden den här gången som lyft syskonvagnen in och ut ur bilen samt gick och köpte ny häst när bebis var sex veckor… 🙈😂
Sen har min kropp å andra sidan varit oerhört samarbetsvillig den här gången 🙏🏼
 
Bebis+ babyskydd fick jag till mig var okej att lyfta första 8 veckorna. Ingen ridning på 12 veckor.

Jag har inte direkt lyssnat på de råden den här gången som lyft syskonvagnen in och ut ur bilen samt gick och köpte ny häst när bebis var sex veckor… 🙈😂
Sen har min kropp å andra sidan varit oerhört samarbetsvillig den här gången 🙏🏼

+@Imogen

Det hade aldrig funkat i mitt liv att vänta med lyft så länge. Det är därför intressant att höra vad andra fått för restriktioner för sjukvården ansåg det självklart att det var jag som skulle komma in själv för Es blodkontroller i början trots en timmes enkel bilresa dessutom. T om jag tyckte att det var lite häftigt att begära det ca 2,5 vecka efter mitt fjärde snitt som var komplicerad dessutom. Men det var bara att åka då E skulle ta nya blodvärden.

Personligen tycker jag faktisk att vi borde bli sjukskrivna ett tag efter kejsarsnitt så det får en bättre chans att läka istället för att rodda runt allt.
 
Har du fortfarande sår eller är det nåt annat som gör ont? Ibland kan ju också rädslan för att det ska göra ont påverka så att man spänner sig och det känns obehagligt osv.

Jag kan inte se några sår men det gör liksom ont ändå. :( Ser dock ut som att jag har lite sprickor typ? Säkert efter svampen och svampmedlet gör det nog inte bättre... Kanske det blir bättre när även svampen är borta och jag kunnat sluta med svampmedlet.
 
Jag kan inte se några sår men det gör liksom ont ändå. :( Ser dock ut som att jag har lite sprickor typ? Säkert efter svampen och svampmedlet gör det nog inte bättre... Kanske det blir bättre när även svampen är borta och jag kunnat sluta med svampmedlet.
Åh fick du svamp också :down: Men då är det kanske det som gör ont? Tycker jag har läst att det ofta känns som svidande smärta i bröstvårtorna när man har svamp.
 
Bebis+ babyskydd fick jag till mig var okej att lyfta första 8 veckorna. Ingen ridning på 12 veckor.

Jag har inte direkt lyssnat på de råden den här gången som lyft syskonvagnen in och ut ur bilen samt gick och köpte ny häst när bebis var sex veckor… 🙈😂
Sen har min kropp å andra sidan varit oerhört samarbetsvillig den här gången 🙏🏼

Bebis och babyskydd lyfter jag också ibland. Tror inte de väger mycket mer tillsammans än 4 kg ändå :p Men just det här att gå en längre sträcka bärandes på babyskydd känns inte så bra. Blir ju verkligen ingen ergonomisk position.
 
+@Imogen

Det hade aldrig funkat i mitt liv att vänta med lyft så länge. Det är därför intressant att höra vad andra fått för restriktioner för sjukvården ansåg det självklart att det var jag som skulle komma in själv för Es blodkontroller i början trots en timmes enkel bilresa dessutom. T om jag tyckte att det var lite häftigt att begära det ca 2,5 vecka efter mitt fjärde snitt som var komplicerad dessutom. Men det var bara att åka då E skulle ta nya blodvärden.

Personligen tycker jag faktisk att vi borde bli sjukskrivna ett tag efter kejsarsnitt så det får en bättre chans att läka istället för att rodda runt allt.

Nej man ska ju få ihop det också!

Men precis efter att jag skrivit mitt första inlägg där om att ta sig till doktorn slog det mig varför gör jag det så krångligt för. Är ju bara att stoppa ner honom i sjalen och lämna babyskyddet i bilen 😅

Skyller på att jag typ aldrig åker bil nu för tiden så har inte behövt tänka på det förrän nu 😜
 
Vad jobbigt! :heart Ser du något mönster i under vilka omständigheter det funkar respektive inte funkar? Går det olika bra med höger/vänster bröst? Har du stark utdrivning och det blir för mycket som kommer på en gång?

Den här länken innehåller massor av bra tips: http://www.babybaby.se/2015/10/17-supertrick-nar-bebisen-amningsstrejkar/


Tack för länken 💚

Mönster är att han bökar när han ska ta bröstet sen gör han det till slut och då när utdrivningen startar (starkt) släpper han och så håller det på.
Försöker sitta i lugn miljö och inte stressa fram det men svårt med en 2,5 åring hemma.

Fungerar bättre på vänster bröst än det högra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 077
Senast: Jerseyite
·
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
11 12 13
Svar
259
· Visningar
18 007
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 837
Senast: Pilot
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 176

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp