Höstföräldrar 2021, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här börjar E piggna till mer och mer så nu får man respons vid samtal hela tiden. Antingen via leenden eller småprat :love:Samtidigt så har hon svårt att bestämma sig för om hon vill bli buren eller sprattla på golvet så hon blir arg oavsett efter korta stunder :rofl:

Idag har jag äntligen börjat ta tag i hennes framtida rum tills vi flyttar om några år. Hon ska ha mitt träningsrum men jag har haft lite beslutsångest över vart all min träningsutrustning ska ta vägen. Så det fick flyttas upp till vardagsrummet på ovanvåningen. Vilket innebär att det rummet i sin tur fick möbleras om, och en bokhylla därifrån ska ner till Es rum. Lägg då till en rejäl mensvärk, vilket var drygt ett år sen sist jag hade det :arghh:

Jag tänker ju spontant att det lär ju dröja minst ett år innan E protesterar mot att ha massa träningsredskap på sitt rum :D
 
Jag tänker ju spontant att det lär ju dröja minst ett år innan E protesterar mot att ha massa träningsredskap på sitt rum :D

Haha, nej förmodligen inte men hon skulle aldrig ens ha fått in sin säng där :o:D
Visserligen ska hon inte få eget rum än på länge, men det är nu vi har tid över till att ta tag i detta. Samtidigt så blev det mer luftigt så vi kan ställa in hennes vagn där på dagarna när hon ska sova :up:
 
Vi har tagit julkort idag.
Att försöka få storebror och lillasyster synkroniserat glada gick sådär. Maken var arg och jag var svettig. Så det blev separata bilder på dem 😂

DF162981-15D4-4C4B-807A-CA01DAAC5DFB.jpeg
 
Gissar att Ebba också har upplevt de senaste veckorna som stressiga när ni inte båda varit hemma, och så en bebis på det... mycket samtidigt! Hoppas att hon snart vänjer sig, och försök strunta i grannar tills dess :heart

För egen del var det skönt att läsa att er bebis inte vaknar av hundskallen. Jag har själv en fyrbent, högljudd ordningspolis här hemma och jag har skräckscenarion i huvudet om hur ungen aldrig får sova pga hundskall.

Ja, det har verkligen inte varit optimal uppladdning för att få hem en bebis inte. Ingen träning, inte så många långpromenader, och så en husse och matte som turas om att vara hemma, alternativt hundvakt. Kaos i hjärnan redan innan vi blandade in en bebis skulle jag tro 😅

Och din unge är säkert van vid hundskallen från magen. Känns så med Signe iaf, att det är old News med högljudd odåga i hemmet 😅
 
Haft en riktig skitdag och hunnit tappa humöret på både barn och hundar och höjt rösten så nu känner jag mig usel både som matte och mamma. Sigrid har gastat mest hela kvällen och skulle inte ha flaskan fast det visade sig ändå vara flaskan hon ville ha, och hundarna rök ihop när jag skulle fumla av selen och det blev bökigt och trångt. sambon jobbar till 23, så känner mig liten och eländig, men barnet har åtminstone somnat nu.
 
Haft en riktig skitdag och hunnit tappa humöret på både barn och hundar och höjt rösten så nu känner jag mig usel både som matte och mamma. Sigrid har gastat mest hela kvällen och skulle inte ha flaskan fast det visade sig ändå vara flaskan hon ville ha, och hundarna rök ihop när jag skulle fumla av selen och det blev bökigt och trångt. sambon jobbar till 23, så känner mig liten och eländig, men barnet har åtminstone somnat nu.
Lilla E har också varit brötig och gapig idag på eftermiddagen, visserligen efter att ha varit en riktig ängel och sovit sig igenom julmarknad i barnvagnen 2dagar i rad :D
Men på eftermiddagen hjälpte inget, skrek i bärselen i över en halvtimme, ville varken sova eller äta. Tillslut, i babysittern, kom tre bajsblöjor i tät följd :laugh: Sen vrålade hon lite till innan hon somnade.

Men det är tufft när man är själv och inte orkar. :heart Hoppas du får avlastning när sambon slutar!
 
Vi är hos mina föräldrar över helgen. Kände oss riktigt styrkta av två lyckade dagar på julmarknad där bebis mest sov och storebror hade roligt så vi bestämde oss spontant för att stanna en natt till och åka hem imorgon... Insåg när jag gjorde kvällsflaska till lilla E att den medhavda ersättningen börjar ta slut, oops :angel:

Om hon äter som hon brukar räcker det till inatt, frukost, och en flaska på resan, sen handla på stormarknaden vi passerar innan vi kommer hem. (Sensipro som hon äter finns typ aldrig på de mindre affärerna) Det borde funka :D
 
Lilla E har också varit brötig och gapig idag på eftermiddagen, visserligen efter att ha varit en riktig ängel och sovit sig igenom julmarknad i barnvagnen 2dagar i rad :D
Men på eftermiddagen hjälpte inget, skrek i bärselen i över en halvtimme, ville varken sova eller äta. Tillslut, i babysittern, kom tre bajsblöjor i tät följd :laugh: Sen vrålade hon lite till innan hon somnade.
Jag går på mammaträning. Vi är 3 mammor men babysar som går hos en pt en gång i veckan. En gång var min baby gnällig och gapig på förmiddagen. Jag undrade om han tänkte bli sjuk så ställde givetvis in träningen. Sen la han oxå 3 på raken och var sen en skrattande solstråle igen. 😅
 
Lilla F växer och växer. Amningen fungerar bättre nu och vi har fortsatt att ge flaska någon gång när vi varit ute och inte kunnat tajma riktigt med mattider.
Tycker fortfarande han äter väldigt ofta (speciellt på natten) men har glömt när det vände med vår stora kille. Som det är nu ammar jag 3-4 ggr på natten och han är emellanåt svår att få att somna om, om han inte får ligga på mig och sova, då går det oftast bra.

Jag känner mig så frustrerad just nu bara. När Loke var 1 år kom corona och man kunde inte göra någonting med honom och allt stängde ner. Nu när Frej kom härjar rs-virus (och corona) och man är väldigt låst.
Jag kan inte göra någonting, hade behövt handla på dagtid för att spara in den tiden på kvällen någon gång eller göra ärenden det går aldrig...
På torsdag har den stora killen sitt Lucia firande på förskolan och han vill självklart gå. Min man har beredskap så jag måste köra men då får jag inte gå in (eller får.. man har ju ett eget val) men de rekommenderar att man inte ska gå med en bebis. Men då kan inte stora killen gå heller.. Gaaah, så trött på allt skit i världen just nu.
Föräldraledig känns som totalt instängd och isolerad från omvärlden just nu.
 
Packat in hela familje jag i bilen för att åka och träna hund en sväng. Verkar komma i tid till den bokade hallen 😂✌️

Herregud vad allt tar tid. Och när vi åker iväg så här hade jag önskat att amningen funkade. Måste ta tag i att träna mer... Får bli i eftermiddag. Amningsnapp så hon har lättare att få grepp 👍
 
@BusBarro Jag känner med dig! Det är stor skillnad på när jag var hemma med storasyster då man träffade folk nästan dagligen via öppna förskolan, på mammaträning, hemma hos folk och gick och handlade mitt på dagen.

Nu sitter man bara hemma och ugglar... Jävla RS-virus och Corona!
 
Jag går på mammaträning. Vi är 3 mammor men babysar som går hos en pt en gång i veckan. En gång var min baby gnällig och gapig på förmiddagen. Jag undrade om han tänkte bli sjuk så ställde givetvis in träningen. Sen la han oxå 3 på raken och var sen en skrattande solstråle igen. 😅
Lilla E fortsätter med Triss i bajsblöjor. Jag hoppas INTE det blir en vana... :meh: Lite lätt irriterande när man tror att hon är klar och försöker söva, men bebis vrålar och man plötsligt känner en misstänkt stank från bärselen...
 
Lilla F växer och växer. Amningen fungerar bättre nu och vi har fortsatt att ge flaska någon gång när vi varit ute och inte kunnat tajma riktigt med mattider.
Tycker fortfarande han äter väldigt ofta (speciellt på natten) men har glömt när det vände med vår stora kille. Som det är nu ammar jag 3-4 ggr på natten och han är emellanåt svår att få att somna om, om han inte får ligga på mig och sova, då går det oftast bra.

Jag känner mig så frustrerad just nu bara. När Loke var 1 år kom corona och man kunde inte göra någonting med honom och allt stängde ner. Nu när Frej kom härjar rs-virus (och corona) och man är väldigt låst.
Jag kan inte göra någonting, hade behövt handla på dagtid för att spara in den tiden på kvällen någon gång eller göra ärenden det går aldrig...
På torsdag har den stora killen sitt Lucia firande på förskolan och han vill självklart gå. Min man har beredskap så jag måste köra men då får jag inte gå in (eller får.. man har ju ett eget val) men de rekommenderar att man inte ska gå med en bebis. Men då kan inte stora killen gå heller.. Gaaah, så trött på allt skit i världen just nu.
Föräldraledig känns som totalt instängd och isolerad från omvärlden just nu.

Ja men verkligen att man känner sig låst på ett helt annat sätt nu.

Jag tycker ändå att det går helt okej att ha storasyster hemma. Men det är ju en utmaning för fantasin att hitta på saker! Är ju inte som att man kan göra utflykter eller hitta på en massa saker för då försvinner ju poängen med att hålla henne hemma.. Konsekvensen är att vårt hus snart svämmar över i julpyssel 😅

Och man själv får ju inte röra på sig så mycket heller. En fyraåring är liksom inte så road av barnvagnspromenader 😅 Nu har jag börjat med vanan att gångpassagen kvällspromenad när stora barnen somnat och maken kan hänga med bebis. När man ändå tar sig ut när det är mörkt och -10 då är man desperat :p
 
Lilla E fortsätter med Triss i bajsblöjor. Jag hoppas INTE det blir en vana... :meh: Lite lätt irriterande när man tror att hon är klar och försöker söva, men bebis vrålar och man plötsligt känner en misstänkt stank från bärselen...

Testat att grodhålla henne över toaletten (eller hon kanske är stor nog för bumbosits?) efter att hon har bajsat första gången? Om hon inte har bajsat klart borde det funka och efter ett tag lär de sig att bajsa då.

Vi grodhåller över handfatet (bebis är mini och bajsar ännu minimycket) efter sömn och blöjbyte och det funkar nästan varje gång att han kissar eller bajsar då :) Framför allt hjälper det mot det där att de bajsar flera gånger lite i taget.
 
Testat att grodhålla henne över toaletten (eller hon kanske är stor nog för bumbosits?) efter att hon har bajsat första gången? Om hon inte har bajsat klart borde det funka och efter ett tag lär de sig att bajsa då.

Vi grodhåller över handfatet (bebis är mini och bajsar ännu minimycket) efter sömn och blöjbyte och det funkar nästan varje gång att han kissar eller bajsar då :) Framför allt hjälper det mot det där att de bajsar flera gånger lite i taget.
Ja några gånger har jag testat men hittills utan resultat... Får försöka igen helt enkelt :) Vore skönt att få ut allt på en gång, hon äter nämligen inte så länge hon har en bajs på gång :cautious:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 100
Senast: Jerseyite
·
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
18 820
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 845
Senast: Pilot
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp