Höstföräldrar 2021, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
BVC idag och hon är över 4 kg (om än knappt 😅). Följer kurvan men en tendens till att dippa så nu är vi beordrade att väcka nattetid ändå 🙄 Suck. I min värld är hon en liten unge, mina syskonbarn har varit samma sak med och jag och mina syskon var också små. Men men. Jag vet att vi haft det lyxigt värre så bara att göra...

Heja heja!

Min uppfattning är att det beror lite på vad man har för bvc-sköterska deras inställning till kurvan och hur nojiga de blir när de dippar lite.

Är det omöjligt att få i henne mer mat dagtid istället? Är totalmängden densamma spelar det ju mindre roll när på dygnet hon äter tänker jag. Men om den långa nattsömnen utan mat för att hon sen inte orkar äta ordentligt på morgonen så är det ju viktigt att hon får i sig mat i tid. :)
 
Heja heja!

Min uppfattning är att det beror lite på vad man har för bvc-sköterska deras inställning till kurvan och hur nojiga de blir när de dippar lite.

Är det omöjligt att få i henne mer mat dagtid istället? Är totalmängden densamma spelar det ju mindre roll när på dygnet hon äter tänker jag. Men om den långa nattsömnen utan mat för att hon sen inte orkar äta ordentligt på morgonen så är det ju viktigt att hon får i sig mat i tid. :)

Hennes största mål på dygnet är just efter sömnen 😅
Idag har hon ätit väldigt bra hittills. Så vi får väl sätta ett hyfsat högt mål för dygnet (typ 650-700 ml någonstans) och är hon där efter sista kvällsmålet måste hon ju kunna få sova liksom. Uppfattar inte att hon sover bra för att hon inte orkar vara vaken.

Blev så irriterad idag med "har hon börjat le?" Ja jo, det började hon ju med för över en månad sen.
"Det låter lite tidigt."
Så hon trodde alltså inte på att hon kunde ge svarsleenden, men det gjorde hon flera dagar innan sin enmånadersdag. Mamma blev helt sur när jag berättade det. Haha
"Du kan ju hälsa att din mamma kan intyga att hon gjorde det!" 😂😂

Men det är väl så. Att de går efter en mall, och även om bebisarna gör avsteg så har de ju sitt att gå efter...
Jag är inte orolig för hennes vikt iaf. Hon är pigg och kry, pratar, ler och sparkar. Känns väldigt med tycker jag, men vad vet jag 😂
 
Blev så irriterad idag med "har hon börjat le?" Ja jo, det började hon ju med för över en månad sen.
"Det låter lite tidigt."
Så hon trodde alltså inte på att hon kunde ge svarsleenden, men det gjorde hon flera dagar innan sin enmånadersdag. Mamma blev helt sur när jag berättade det. Haha
"Du kan ju hälsa att din mamma kan intyga att hon gjorde det!" 😂😂
Klart dom kan le så tidigt! Din unge är ju liksom min(a) född ganska sent efter bf, och dom utvecklas ju faktiskt hela tiden i magen tills dom tittar ut. Alltså rimligt att en sent född unge kan göra saker tidigare än ett barn född kring bf eller för tidigt.
Min äldsta var drygt 3 veckor när han började le, lilla E något äldre.

Angående maten hade jag nog försökt mata mer på dagen (jag om någon vet iofs att det kan vara lättare sagt än gjort :p )och låtit henne sova om dagarna känts bra. Och sen utvärderat efter nästa vägning igen.

Lilla E reglerar sina nätter ganska bra själv. Hon sov ju tungt ganska länge, åt en gång. Senaste veckorna har hon börjat vakna och äta två gånger, en stor flaska kring 23 och en lite mindre vid 04-05, så jag antar att hon fått behov av mer mat. Men att få i henne mer på dagen än hon själv vill är liksom inte möjligt, hon äger när hon vill och bestämmer mängden själv och så är det med det :D
 
Hennes största mål på dygnet är just efter sömnen 😅
Idag har hon ätit väldigt bra hittills. Så vi får väl sätta ett hyfsat högt mål för dygnet (typ 650-700 ml någonstans) och är hon där efter sista kvällsmålet måste hon ju kunna få sova liksom. Uppfattar inte att hon sover bra för att hon inte orkar vara vaken.

Blev så irriterad idag med "har hon börjat le?" Ja jo, det började hon ju med för över en månad sen.
"Det låter lite tidigt."
Så hon trodde alltså inte på att hon kunde ge svarsleenden, men det gjorde hon flera dagar innan sin enmånadersdag. Mamma blev helt sur när jag berättade det. Haha
"Du kan ju hälsa att din mamma kan intyga att hon gjorde det!" 😂😂

Men det är väl så. Att de går efter en mall, och även om bebisarna gör avsteg så har de ju sitt att gå efter...
Jag är inte orolig för hennes vikt iaf. Hon är pigg och kry, pratar, ler och sparkar. Känns väldigt med tycker jag, men vad vet jag 😂

Alltså jag ska ju inte uppmana dig att gå emot bvc, men jag hade väl kanske struntat i den där nattmatningen då 🤫

Och angående leendet så blir det ju så komiskt. Våra är ju födda på samma dag men min är ju egentligen 7 veckor yngre enligt BF. Vore ju väldigt märkligt snarare om de skulle utvecklas enligt samma ”mall”.
 
Fröken har blivit så himla intresserad av sin omgivning att det är värdelöst att försöka mata henne när hon bara är lite halvt hungrig, huvudet går bara fram och tillbaka och ytterst lite mat kommer i magen. 🙄 Men ingen fara på taket, hon äter fortfarande mycket sammanlagt under dagen:D

snart 3 mån och har redan stil 68 (som jag dessutom tycker sitter tajt, haha).

@Sleepan jag hade nog struntat lite i att väcka henne på nätterna så länge hon är pigg och äter bra på dagarna. Kanske i så fall väcka henne sent på kvällen alternativt lägga henne lite senare för natten och mata precis innan. Åtminstone inte väcka henne varje natt…
 
Klart dom kan le så tidigt! Din unge är ju liksom min(a) född ganska sent efter bf, och dom utvecklas ju faktiskt hela tiden i magen tills dom tittar ut. Alltså rimligt att en sent född unge kan göra saker tidigare än ett barn född kring bf eller för tidigt.
Min äldsta var drygt 3 veckor när han började le, lilla E något äldre.

Angående maten hade jag nog försökt mata mer på dagen (jag om någon vet iofs att det kan vara lättare sagt än gjort :p )och låtit henne sova om dagarna känts bra. Och sen utvärderat efter nästa vägning igen.

Lilla E reglerar sina nätter ganska bra själv. Hon sov ju tungt ganska länge, åt en gång. Senaste veckorna har hon börjat vakna och äta två gånger, en stor flaska kring 23 och en lite mindre vid 04-05, så jag antar att hon fått behov av mer mat. Men att få i henne mer på dagen än hon själv vill är liksom inte möjligt, hon äger när hon vill och bestämmer mängden själv och så är det med det :D

Nej men precis, så är det ju. Hon var ju liksom 1,5 vecka äldre när hon väl kom ut 😂 Signe log på Neo om jag inte minns fel, och några dagar senare var det ingen tvekan om att det var riktiga smajl! 😍

Jaa, vi försöker ju mata på dagtid, och sista målet äter hon sent. Så är ju inte så att hon är utan mat mellan 21-07 liksom. 😝
 
Alltså jag ska ju inte uppmana dig att gå emot bvc, men jag hade väl kanske struntat i den där nattmatningen då 🤫

Och angående leendet så blir det ju så komiskt. Våra är ju födda på samma dag men min är ju egentligen 7 veckor yngre enligt BF. Vore ju väldigt märkligt snarare om de skulle utvecklas enligt samma ”mall”.

Haha, men tack för pepp! ❤️
Jag ser ju på henne att hon mår bra liksom. BVC ser henne en kort stund 🤷
Men ska givetvis försöka mata på så mycket vi kan. Ikväll är hon redan uppe på över 600 ml och vi har iaf en matning kvar innan läggdags. ✌️


Men ellerhur, de kan ju inte gå strikt efter när de är födda där. Vore ju orimligt om din lille skulle kunna samma som Signe när det rent krasst skiljer 8,5 veckor på dem... 🙄
 
Fröken har blivit så himla intresserad av sin omgivning att det är värdelöst att försöka mata henne när hon bara är lite halvt hungrig, huvudet går bara fram och tillbaka och ytterst lite mat kommer i magen. 🙄 Men ingen fara på taket, hon äter fortfarande mycket sammanlagt under dagen:D

snart 3 mån och har redan stil 68 (som jag dessutom tycker sitter tajt, haha).

@Sleepan jag hade nog struntat lite i att väcka henne på nätterna så länge hon är pigg och äter bra på dagarna. Kanske i så fall väcka henne sent på kvällen alternativt lägga henne lite senare för natten och mata precis innan. Åtminstone inte väcka henne varje natt…

Men goa unge! Hon ser så härlig ut på bilderna jag sett! 😍
Låter som att hon får i sig det hon behöver även om maten är mindre intressant 😁

Ja sista matningen brukar vara vid 23.30-00.30 någonting så det är ju typ natt. Med den matningen idag kommer hon förmodligen komma upp i runt 700 ml vilket är rekord, så... Jag sover nog inatt med 🙄😅
 
Men goa unge! Hon ser så härlig ut på bilderna jag sett! 😍
Låter som att hon får i sig det hon behöver även om maten är mindre intressant 😁

Ja sista matningen brukar vara vid 23.30-00.30 någonting så det är ju typ natt. Med den matningen idag kommer hon förmodligen komma upp i runt 700 ml vilket är rekord, så... Jag sover nog inatt med 🙄😅
Lilla E har ätit knappt 600 idag och kommer nog landa på 700 om hon vill äta inatt, så med det som jämförelse är ni ju helt på banan :D

(Skulle tro att det är femte utvecklingssprånget som börjat, hon äter dåligt, sover kortare igen och är oerhört labil i humöret :laugh: )
 
Lilla E har ätit knappt 600 idag och kommer nog landa på 700 om hon vill äta inatt, så med det som jämförelse är ni ju helt på banan :D

(Skulle tro att det är femte utvecklingssprånget som börjat, hon äter dåligt, sover kortare igen och är oerhört labil i humöret :laugh: )

Ja, då känns det ju helt rimligt om min unge landar lite under liksom

Ah, vi är nog mitt i tredje tror jag. Känns som att det hänt mycket bara idag! 😁😍
 
Men ellerhur, de kan ju inte gå strikt efter när de är födda där. Vore ju orimligt om din lille skulle kunna samma som Signe när det rent krasst skiljer 8,5 veckor på dem... 🙄

Nån måtta får det vara, jag räknade med att du gått över tiden när jag skrev sju veckor :D
 
@Sleepan
Jag bytte BVC med första barnet, den kvinnans tjat om mat och utveckling gick så tvärtemot min egen magkänsla hela tiden. Till slut fick jag ångest av att gå dit, och hon bokade tider varje vecka..

Tycker du låter klok som inte tar dem på för stort allvar och lyssnar på vad din egen intuition säger ♥️
 
@Sleepan
Jag bytte BVC med första barnet, den kvinnans tjat om mat och utveckling gick så tvärtemot min egen magkänsla hela tiden. Till slut fick jag ångest av att gå dit, och hon bokade tider varje vecka..

Tycker du låter klok som inte tar dem på för stort allvar och lyssnar på vad din egen intuition säger ♥️

Vi har inte fått vår ordinarie ännu då hon är sjukskriven. Gillsr hon som är vikarie, men blev lite trött på henne idag 😂
Får hoppas vår ordinarie är bra när vi väl får henne sen.
 
M har precis suttit glad och nöjd i babysittern i en halvtimme. Det var första gången sen rotavaccinationen tisdags han varit nöjd på egen hand när han är vaken. Gnälligheten har varit hög och närhetsbehovet extra stort när magen trilskas.

Själv tog jag denna fantastiska halvtimme och passade på att…dammsuga :laugh:
 
M har precis suttit glad och nöjd i babysittern i en halvtimme. Det var första gången sen rotavaccinationen tisdags han varit nöjd på egen hand när han är vaken. Gnälligheten har varit hög och närhetsbehovet extra stort när magen trilskas.

Själv tog jag denna fantastiska halvtimme och passade på att…dammsuga :laugh:
Det är så skönt när det kommer en lugnare/nöjdare stund! Hoppas det håller i sig nu så rotabiverkningarna gått över :)
 
Och jag sitter och undrar över vad det egentligen är som får lilla E att sova så djupt och länge när jag väl lyckas söva om efter den där första halvtimmen :D

Klagar dock inte, skönt att få en stund för sig själv i soffan också. Jag har varit riktigt seg efter att jag tog tredje covidsprutan i onsdags men nu börjar det lägga sig, äntligen. :)
 
Julia har idag börjat sova på dagen som de flesta bebisar gör 🙃 hittills har hon sovit max två timmar dagtid om det inte varit en särskilt ansträngande dag men idag rejäla stunder i flera omgångar. Vi är sjuka här hemma (inte covid) så jag har ju varit hispig hela dagen, om ifall att hon skulle vara sjuk. Tog tempen flera gånger om i eftermiddags för hon var varm och lite flammig efter en lång sovstund och mycket riktigt, feber. Dock hade hon legat insnärjd i sina älskade sjalar som blir väldigt varma så vi tog temp igen en stund senare och då var den bra. Och en gång till på kvällen för att lugna mig och då var den ännu lägre.

Hon har ju varit sig själv när hon varit vaken, glad och kvittrig men mycket lugnare än annars. Ätit bra och sånt. Vi är vana vid mycket flaxande och pipande under vaken tid så det är ju inte likt henne. Men - ska man tro appen är detta första dagen efter språng tre så det är klart att saker och ting förändras!

Trodde aldrig jag skulle bli en hönsmamma men jag har varit jättestressad! Nu ligger jag i vårt extrarum för att förhoppningsvis sova gott och inte ligga och lyssna på henne hela natten (och inte gå upp och ta tempen en gång i timmen heller 😂). Min man har ju barn sedan tidigare och är betydligt lugnare i stort, så det är nog bäst för alla att han sover med henne inatt 😄
 
Trodde aldrig jag skulle bli en hönsmamma men jag har varit jättestressad! Nu ligger jag i vårt extrarum för att förhoppningsvis sova gott och inte ligga och lyssna på henne hela natten (och inte gå upp och ta tempen en gång i timmen heller 😂). Min man har ju barn sedan tidigare och är betydligt lugnare i stort, så det är nog bäst för alla att han sover med henne inatt 😄
Jag är också en hönsmamma! Helt rimligt tänker jag, dom är ju så små och kan inte prata så man måste ju hålla koll så inget är fel :angel:

Skönt att hon sover bättre iallafall! Och hoppas ni kryar på er :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 112
Senast: Jerseyite
·
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 089
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 845
Senast: Pilot
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp