Höstföräldrar 2021, del 3

Igår när vi skulle lägga oss märkte vi att M var varm och mycket riktigt hade han feber. Idag är han lite hostig, snorig och fortsatt febrig. Ganska gott humör ändå men misstänker att det blir rätt många timmar ammandes/snuttandes i soffan idag. Men det får man när man är sjuk 🥰
 
Lilla E blir 9 månader idag! :love:
Så snart har hon varit utanför lika länge som hon var inuti. Galet! Den första tiden när hon var ett litet knyte som sov på mitt bröst eller guppade med mig på pilates boll känns extremt avlägsen, samtidigt som hon fortfarande känns väldigt liten.

Hon har fortsatt försöka klappa händerna och lyckats vinka några gånger. Annars kör hon mest vidare på sitta-still-stilen, även om hon igår faktiskt la sig ner på rygg i en sorts långsam situp och förflyttade sig en bit på rygg :laugh:

Ja detta alltså. När hon bara ville vara i famnen och somnade gott där och bara ville sova på någon av oss på nätterna. Nu är hon så ”självständig” och nyfiken att man nästan aldrig kan ha henne stilla i famnen om man sitter eller ligger ner, hon ska iväg och krafsa på något eller dra i något eller helst bita i något, och måste se sig om och ha span på allt hela tiden. Vill inte ligga nära när hon ska somna (dock vill hon gärna ha en hand på sig) och är som nöjdast när hon får sitta i sin Antilop och få leksaker langade till sig som hon sedan kan slänga i golvet.

Det var en enklare tid när hon var lite mer stilla åtminstone då och då, och såklart mysigt när hon ville vara nära jämt, men samtidigt är det ju svinkul att hon tycker att världen är så spännande! (Det vore dock bra om den var lite mindre spännande just vid läggning, det är otroligt hur mycket det finns att utforska i en ganska tom spjälsäng 😂)
 
Igår när vi skulle lägga oss märkte vi att M var varm och mycket riktigt hade han feber. Idag är han lite hostig, snorig och fortsatt febrig. Ganska gott humör ändå men misstänker att det blir rätt många timmar ammandes/snuttandes i soffan idag. Men det får man när man är sjuk 🥰
Krya på sig M!
 
A har äntrat den inte så härliga separationsfasen… vilket yttrar sig genom att han börjat bli väldigt mammig. Oftast går pappan bra också men har A blivit ledsen så är det bara jag som gäller. Lite tufft för mig.

Utöver det så måste han vaktas noga för han ställer sig upp mot saker hela tiden men har ju noll konsekvenstänk såklart så han ramlar lite då och då :nailbiting: Senast idag ramlade han med huvudet ner på en duploplatta så nu har han typ sex runda röda märken på huvudet 😬:o Tror det är nu folk börjar sätta hjälm på såna här ivriga bebistyper :p
 
A har äntrat den inte så härliga separationsfasen… vilket yttrar sig genom att han börjat bli väldigt mammig. Oftast går pappan bra också men har A blivit ledsen så är det bara jag som gäller. Lite tufft för mig.

Utöver det så måste han vaktas noga för han ställer sig upp mot saker hela tiden men har ju noll konsekvenstänk såklart så han ramlar lite då och då :nailbiting: Senast idag ramlade han med huvudet ner på en duploplatta så nu har han typ sex runda röda märken på huvudet 😬:o Tror det är nu folk börjar sätta hjälm på såna här ivriga bebistyper :p

Här är en till som är inne i separationsfasen 🙈
Lägg till två tänder på g så har vi ett barn som inte går att lämna alls och nu får han sova i soffan med oss tills vi går och lägger oss. Då ska han ligga nära hela natten.

Eran pojk är väldigt långt framme som ställer sig upp och tar sig framåt redan! 😃
Här har vi inga tendenser till det än. Lite glad för det faktiskt 😄
Däremot har storebror fått för sig att han ska bära F hela tiden 😳
 
Lifehack från trebarnsmamman:

Knyt leksaker i snören så långa att de når golvet och knyt sen fast i stolen. Fortfarande roligt att slänga i golvet men betydligt enklare att bara dra upp dem igen :D

Ja, vi har försökt med det men då är snörena så himla intressanta att jag blir rädd att hon ska sno dem om halsen. Det jag skulle vilja få tag på är sådana där elastiska spiraler som fanns på nyckelkedjor när jag var liten, som är korta nog att hon inte kan få dem om halsen men långa nog att de ska gå att putta iväg :D

Alternativ är förstås att ta trådar av typ merinoullgarn som går av om det dras i för hårt men det känns ändå läskigt.
 
Ja, vi har försökt med det men då är snörena så himla intressanta att jag blir rädd att hon ska sno dem om halsen. Det jag skulle vilja få tag på är sådana där elastiska spiraler som fanns på nyckelkedjor när jag var liten, som är korta nog att hon inte kan få dem om halsen men långa nog att de ska gå att putta iväg :D

Alternativ är förstås att ta trådar av typ merinoullgarn som går av om det dras i för hårt men det känns ändå läskigt.

Aha! Nä då kanske det är en dum idé (och alldeles oavsett om bebis tycker snörena är intressanta eller ej måste man ju såklart ha koll hela tiden)
 
Aha! Nä då kanske det är en dum idé (och alldeles oavsett om bebis tycker snörena är intressanta eller ej måste man ju såklart ha koll hela tiden)

Ja, hon suger på alla snören och band hon kommer åt (sådana där snören i axlarna på damtröjor är det absolut bästa) så hon har ju upp dem kring ansiktet. Antilopen är enda stället just nu där man kan lämna henne ensam för att springa iväg och kissa eller så utan att hon blir vansinnig eller rullar in under möblerna, så den måste vara helsäker :D
 
Här är en till som är inne i separationsfasen 🙈
Lägg till två tänder på g så har vi ett barn som inte går att lämna alls och nu får han sova i soffan med oss tills vi går och lägger oss. Då ska han ligga nära hela natten.

Eran pojk är väldigt långt framme som ställer sig upp och tar sig framåt redan! 😃
Här har vi inga tendenser till det än. Lite glad för det faktiskt 😄
Däremot har storebror fått för sig att han ska bära F hela tiden 😳
Ja närhetsbehovet är märkbart 🥰

Mm lite väl tidigt kanske, även om det är roligt att se honom utvecklas! Måste vara lite lugnare om lillasyskonet inte har så bråttom :D

Åh gud ja vi har också ett storasyskon som upptäckt att man kan leka med bebis… hon lyfter honom inte tack och lov men ska dra honom i armar och ben, ligga på honom och putta bort honom. Härom dagen lekte hon att hon var en bärgningsbil som skulle dra upp bebisen från diket 😂 dvs dra in honom under köksbordet.
 
Åh gud ja vi har också ett storasyskon som upptäckt att man kan leka med bebis… hon lyfter honom inte tack och lov men ska dra honom i armar och ben, ligga på honom och putta bort honom. Härom dagen lekte hon att hon var en bärgningsbil som skulle dra upp bebisen från diket 😂 dvs dra in honom under köksbordet.

Haha!!! Kreativt ändå måste jag säga 😂
 
1D844E87-4144-44C1-B14D-196973A04334.jpeg

Fy det går så fort! Sigrid har fått två tänder, drar sig upp och står själv och håller i saker, formar lite ”ord” och äter typ allt. Här fick hon köttfärspirog, det gick hem! Det är en riktig kött-potatis-sås-brud det här 😂
 
Lilla E har gått ner stadigt på två sovstunder om dagen, hade glömt sen första barnet vilken skön period det är! Lite stabilitet i vardagen och ofta lite längre sovstunder...1,5 h på förmiddagen idag och nu på eftermiddagen är hon uppe i 2h 45min hittills, så var nyss tvungen att gå ut och titta till henne så hon andades 🙈
 
Var på bvc för 7-månaderskoll, och nu har vi passerat en till kilogräns! 66,5 cm och 7200 gram. Nu är han faktiskt inte så långt ifrån hur storebror var på kurvorna. Men han var ju å andra inte särskilt stor han heller 😅
 
Lilla E har gått ner stadigt på två sovstunder om dagen, hade glömt sen första barnet vilken skön period det är! Lite stabilitet i vardagen och ofta lite längre sovstunder...1,5 h på förmiddagen idag och nu på eftermiddagen är hon uppe i 2h 45min hittills, så var nyss tvungen att gå ut och titta till henne så hon andades 🙈
Haha, tur att jag ändå innerst inne vet att allt är förgängligt med bebisar. Tror det är nytt utvecklingssprång som börjat här för rackarns vad dåligt hon sover på dagarna sen igår, kort och gråter i sömnen. Och gnällig när hon är vaken.

Men hon har börjat försöka knäcka krypkoden så nog är det mycket som händer i hjärnan ändå så då kan man väl få vara lite grinig. Tyvärr tar hon sig bara bakåt, inte framåt, så hon är riktigt ilsken :laugh:
 
Alltså hur mycket äter era barn när de äter gröt? (Om de äter gröt)

Här har poletten nyss trillat ner om att man ska svälja maten också. Nu äter han med på riktigt. Men vi pratar fortfarande jättesmå portioner. Jag gör gröt på en tesked mixade havregryn och det blir alltid över.

Fick hem reklam i form av en provpåse Sempergröt och blev full i skratt när de påstod att det var en portion! Skulle nog räcka till 10 portioner här :D

Klart jag fattar att en portion är bra mycket mer än vad M äter, men den där portioner känns smått ouppnåelig 😜 Och ska ju vara för 6-månaders…
 
Alltså hur mycket äter era barn när de äter gröt? (Om de äter gröt)

Här har poletten nyss trillat ner om att man ska svälja maten också. Nu äter han med på riktigt. Men vi pratar fortfarande jättesmå portioner. Jag gör gröt på en tesked mixade havregryn och det blir alltid över.

Fick hem reklam i form av en provpåse Sempergröt och blev full i skratt när de påstod att det var en portion! Skulle nog räcka till 10 portioner här :D

Klart jag fattar att en portion är bra mycket mer än vad M äter, men den där portioner känns smått ouppnåelig 😜 Och ska ju vara för 6-månaders…

Gröt är Es favoritmåltid, som hon äter till lunch. Hon äter sempers gröt för 6 månader, och äter oftast en hel portion.

Hennes bröder åt betydligt mer gröt när de var 8 månader så för oss är E liten i maten. Bör tilläggas att hon äter 1/3 till 1/2 portion med burkmat för 6 månaders.
 
Alltså hur mycket äter era barn när de äter gröt? (Om de äter gröt)

Här har poletten nyss trillat ner om att man ska svälja maten också. Nu äter han med på riktigt. Men vi pratar fortfarande jättesmå portioner. Jag gör gröt på en tesked mixade havregryn och det blir alltid över.

Fick hem reklam i form av en provpåse Sempergröt och blev full i skratt när de påstod att det var en portion! Skulle nog räcka till 10 portioner här :D

Klart jag fattar att en portion är bra mycket mer än vad M äter, men den där portioner känns smått ouppnåelig 😜 Och ska ju vara för 6-månaders…
Jag brukar göra en halv portion gröt (Semper) och A äter kanske hälften av det. Men allt kommer inte i magen eftersom han själv får stoppa skeden i munnen :p
 

Liknande trådar

Svar
690
· Visningar
36 267
Senast: Bufera
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 165
Senast: gulakatten
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 712
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
664
Senast: lillan222
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp