Höstföräldrar 2021, del 3

Ja det blir hyfsat tungt 😂 A vägde ”bara” drygt 9 kg vid 6 månader men hade vägt över 8 kg sen han var 3 månader :p

A var inte så tung vid födseln va, utan ökade ganska fort i vikt?

Du får tänka på att Es två bröder vägde över 5 kilo när de föddes, och sedan låg kvar på sina kurvor i flera år. Jag skrattar lite när folk tycker att E är tung (8 kg vid 8 månader) för jag tycker att hon väger som en fjäder. Har man haft tunga bebisar innan, precis som A i ditt fall så blir nättare bebisar inga problem att bära länge :rofl:
 
Hur länge tänker ni att era sitter bakåt?

Så länge som det bara går, dvs tills överkroppen är för lång för stolen, trots att det är en stol som funkar länge.

Äldsta sonen vände vi när han var 6,5. Hade egentligen velat ha honom bakåt något halvår till. Dottern fyller fem i höst och vi kommer köpa ny (bakåtvänd) stol till henne nu.
 
Jag vill helst ha en Besafe Stretch men priset... Ja den är inte dyr så med tanke på hur länge man kan ha den. Storebror är 3 år 4 månader. Vi har idag en Besafe iZi Modular RF X1 vi är så nöjda med den men nu är det dags för lillebror att få den.

Hur länge tänker ni att era sitter bakåt?
Men ändå en stor utgift när man ska köpa den…
Vill gärna att de åker bakåt till de är åtminstone sex år, hoppas stolen räcker åt det 😅
 
@BusBarro
Vi vände nu vid 4,5 år. Skulle inte vända före 4 såklart, men nu satt han inte bra i vår Besafe längre trots nackskyddet på högsta läget och maximalt benutrymme (men jag vet att just benutrymme inte är ett skäl i sig att vända för så det behöver ingen påpeka...)
Han är ganska stor/ligger högt på kurvorna så jag tyckte det var okej att vända nu.
 
@BusBarro
Vi vände nu vid 4,5 år. Skulle inte vända före 4 såklart, men nu satt han inte bra i vår Besafe längre trots nackskyddet på högsta läget och maximalt benutrymme (men jag vet att just benutrymme inte är ett skäl i sig att vända för så det behöver ingen påpeka...)
Han är ganska stor/ligger högt på kurvorna så jag tyckte det var okej att vända nu.

Halv kl

Vill bara påpeka (för andra som ev läser) att anledningen till att man går på ålder och inte längd/vikt är att det inte är fysisk storlek som är avgörande för om ett barn är redo att sitta framåt, utan skelettets mognad. Dvs om en fyraåring och en sexåring är lika långa är de inte lika redo att vändas framåt.

Hel kl

Däremot är det såklart lättare att hitta en bakåtvänd stol till ett fysiskt mindre barn upp i åldrarna. Och inte att förglömma lättare att hitta en framåtvänd stol till ett längre/bredare barn.

När vi vände var 6,5 åring som är rätt liten och kort testade vi typ alla framåtvända stolar på marknaden. Och hittade två stycken som han satt korrekt i. Så min gissning är att väldigt många 4-åringar sitter i för stora stolar…
 
Nu är vi på väg och stackars M fick nöja sig med babyskyddet :p Besafestolen, den framåtvända cybexstolen och en vuxen fick inte ens med god vilja plats i baksätet 😅
 
Vi hade adaptrar denna gång men inte med första barnet. Uppskattade det när lilla E var liten (även om vi mest använde det vid förskolehämta/lämna och BVC :D) Men så fort hon blev större och lärde sig sitta själv har jag tyckt det varit smidigt att ta vagnen med sittdel eller helt enkelt bära i famnen och sätta ner på golvet för kortare grejer :)

Vi gjorde tvärtom, hade adaptrar tidigare men inte den här gången. Saknade det inte så mycket. I början var vi ändå knappt utanför huset och går och lämnar på skolan och till bvc. Plus att vår minibebis vägde ju typ inget då 😅 Nu på slutet har jag saknat det lite, men då har det inte känts värt för så kort period
 
A var inte så tung vid födseln va, utan ökade ganska fort i vikt?

Du får tänka på att Es två bröder vägde över 5 kilo när de föddes, och sedan låg kvar på sina kurvor i flera år. Jag skrattar lite när folk tycker att E är tung (8 kg vid 8 månader) för jag tycker att hon väger som en fjäder. Har man haft tunga bebisar innan, precis som A i ditt fall så blir nättare bebisar inga problem att bära länge :rofl:
Exakt, han vägde 3,8 vid födseln så helt inom normalspannet. Har ofta fått den frågan när folk hör vad han väger, ”oj var han väldigt stor när han föddes?”

Hans kurva gick spikrakt uppåt första månaderna och nu har den planat ut totalt. Ska bli spännande att se längd och vikt vid 8-månadersbesöket :)

Haha nä 8 kg vid 8 månader låter inte tungt alls med mina referensramar :D Storasyster vägde 9,3 vid 8 månader så hon var inte heller en lättviktare :p
 
Exakt, han vägde 3,8 vid födseln så helt inom normalspannet. Har ofta fått den frågan när folk hör vad han väger, ”oj var han väldigt stor när han föddes?”

Hans kurva gick spikrakt uppåt första månaderna och nu har den planat ut totalt. Ska bli spännande att se längd och vikt vid 8-månadersbesöket :)

Haha nä 8 kg vid 8 månader låter inte tungt alls med mina referensramar :D Storasyster vägde 9,3 vid 8 månader så hon var inte heller en lättviktare :p

Liknande vikt som min äldsta son, då förstår jag att kurvan gick rakt upp :laugh: Nej E är en lättviktare, hennes bröder har vägt över 8 kilo när de varit allt ifrån drygt 7 veckor till 5 månader. Så det är så kul att se hur vikt kan variera mycket även hos syskon :D
 
@Bexzor
Håller med, här är viktkurvorna för lilla E och hennes storebror. Båda föddes lika stora i princip (3290 respektive 3250 gram) men sen har det bara varit olika :p
IMG_20220702_205206.jpg
 
Hittade appen och haft något att göra under bilresan ;)

Har ju pratat tidigare om att M är en kopia av sin storebror. Gäller även växtmässigt (korrigerade åldrar) 😅

Har inte lagt in längd och huvudmått än, men det är också lika lika.
 

Bifogade filer

  • 79866256-A649-4819-9593-21C59FF57B3A.jpeg
    79866256-A649-4819-9593-21C59FF57B3A.jpeg
    61,9 KB · Visningar: 25
Hur går det för E nu, av kurvan att döma går det bättre ? :)
Ja, det går åt rätt håll :) hon har börjat gilla riktig mat mer och mer, och låter sig ofta matas, samtidigt som hon blivit enklare med ersättning också (som hon fortfarande äter ett antal flaskor per dag). I kombination med att hon rör sig minimalt så ger det plus på vikten. :laugh:

Sen får hon fortfarande forlax varje dag och BVC tycker vi ska fortsätta med det ganska lång tid så att vi är säkra på att magen håller igång.
 
Ja, det går åt rätt håll :) hon har börjat gilla riktig mat mer och mer, och låter sig ofta matas, samtidigt som hon blivit enklare med ersättning också (som hon fortfarande äter ett antal flaskor per dag). I kombination med att hon rör sig minimalt så ger det plus på vikten. :laugh:

Sen får hon fortfarande forlax varje dag och BVC tycker vi ska fortsätta med det ganska lång tid så att vi är säkra på att magen håller igång.

Åh vad härligt att höra, ni har fått kämpa :heart Ja det är ju lika bra att fortsätta med forlax, finns ju barn som äter det i flera år.
 

Liknande trådar

Svar
695
· Visningar
36 648
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 169
Senast: gulakatten
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 712
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
664
Senast: lillan222
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp