Höstföräldrar 2021, del 3

Lilla E är drygt 14 månader nu. Glad, bestämd och snackig, men säger fortfarande mest Mammaaaaa i olika tonfall :D Titta, Där, Snutte och brorsans namn säger hon också ibland. Och så gillar hon att låta som bilar och olika djur.

Gapskrattar ofta, gillar fart och fläkt och har lärt sig klättra i och ur soffan på ett rimligt säkert sätt :p Igår knäckte hon även koden till att flytta på fötterna när hon står och håller sig i möbler, fram till dess har hon mest stått och svajat på tå men igår gick hon ganska ledigt runt soffbordet. Kanske går hon till jul :up:

Tänderna ploppar upp i munnen, nu tror jag hon har tre kindtänder. Gillar mat och får hon hållas själv med sked och gaffel får hon faktiskt i sig ganska mycket. Det är så kul att se mer och mer personlighet komma fram, både humör, humor och en riktigt gosig tjej emellanåt :heart
 
Här är vi förhoppningsvis i sluttampen av en evighetslång sjukstuga. Började för drygt två veckor sen med storebror som var förkyld och hade feber och öroninflammation. Förra helgen blev M febrig och sen har han varit ordentligt förkyld. Trodde ett tag att han fått ögoninflammation men han var bara kladdig i ögonen i någon dag. Nu är han piggare förutom en jättejobbig hosta. Han hostar sig igenom nätterna så i natt testar vi att sova halvliggandes i soffan istället med M på mig. Lär oavsett bli bättre sömn än förra natten 😅

Men hoppas att sjukstugan är över nu för på torsdag är det dags för M att fira födelsedag!
 
Precis hämtat ut vår nya bilstol. Hoppas Siggan diggar den, men det tror jag!
Vi har varit i Sälen hela helgen och hon har varit en stjärna! Åkt massa bil och hon har bara varit helt nöjd eller sovit i princip. Åkt sele på fjället också - det var en höjdare. 😊😁
 
Nu ligger det en alldeles nybliven ettåring och sussar i sin säng i fotändan av vår säng. Ett helt år?! Det har gått så fort.

Hon som nästan inte fick bli, är nu en stark, glad och pigg stor liten ettåring.
❤️

Stort grattis till M på hans dag @Imogen 🥰

Grattis Signe! Vilken liten mirakelbebis hon är alltså! Eller ja inte så liten längre :D

M verkar ta födelsedagen med ro. Han har tagit sovmorgon 😅
 
Igår fick Hilma 1-års vaccinet och blev jätteledsen såklart. Hon grät i min famn och när BVC-sköterskan kom nära för att kolla hur det var så sa Hilma "NÄNÄNÄNÄ" gråtandes. Hon ville inte ha fler sprutor!

Lite grinig och lite feber, precis som väntat.

Nästan 11 kg och över 77 cm lång!
 
Grattis till ettåringarna! 🥳
Flera pluttar i tråden, lilla E är i storlek med både Julia och Signe, jag tycker ju hon börjar bli tung men i ärlighetens namn väger hon nog en bra bit under 10 kg :p
 
Klara har fått ett himla humör. Är som att hon vaknade en dag och bestämde sig för att prova nått nytt 😂

Hon är fortfarande mest glad som en lärka, aldrig grinig eller sur. Men när hon inte får göra som hon vill, typ klättra upp på matbordet eller i fönstret ovanför soffan, blir hon förbannad och vrålar som om vi gör henne riktigt illa 🙈

Fått besked om förskolestart också den 10/1. Känns vemodigt att lämna eran med bebis och försöka få ihop ett livspussel med jobb på heltid och två barn på förskola 😕
 
Hon är fortfarande mest glad som en lärka, aldrig grinig eller sur. Men när hon inte får göra som hon vill, typ klättra upp på matbordet eller i fönstret ovanför soffan, blir hon förbannad och vrålar som om vi gör henne riktigt illa 🙈
+1 på den. Fast lilla E har två lägen: sur och beslutsam (då ser man att ögonen smalnar av och munnen blir ett litet streck, urgulligt! :laugh: ) eller fly förbannad med storgråt tex om vi tar något hon inte får ha. Som tur är är det ganska kortvarigt, men det är tydligt att hon fått riktigt humör!
 
Hej från kontoret! Första dagen på jobbet för mig idag och M är hemma med pappa. Känns både som vanligt och som att det var jättelänge sen! Vilket det också var, har nästan bara arbetat hemma under pandemin.

Ska börja jobba 50 % ett tag nu så det blir en liten mjukstart iaf :)
 
Hoppar in lite jag med, är på kontoret och sambon vabbar, det är både ögoninflammation OCH förkylning, ska det va ska det va såattsäga!

Grattis alla våra fina ettåringar i tråden! Tänk så fort det går.

Sigrid växer så det knakar i fogarna, 80 cm lång och 12 kilo! Hon är ju dock bland de äldsta i tråden. Hon springer, klättrar och pladdrar, ”Titta här då” är hennes längsta mening, annars är det mycket ”Heeeeej” till alla. Hon härmar också katten med högljudda ”mjaooouuuu” vilket är hysteriskt roligt 🤣
1B1CE214-965F-4D2F-9406-467CF90F975A.jpeg
 
M var på ettårskontroll med pappa idag. Jag misstänkte att han inte skulle ha gått upp särskilt bra sen sist eftersom han varit sjuk i två omgångar på en månad och inte ätit särskilt bra alls då. Och mycket riktigt hade han till och med gått ned lite. Så han är fortsatt med i pluttligan med sina 75 cm och 8,55 kg ;) Han får satsa på procenten istället. Han har ju på ett år nästan precis fyrdubblat sin vikt :p

Vi avvaktade vaccinationen också. Sköterskan tyckte att han kunde få äta upp sig lite först så vi ser att kurvan vänder. Så fick en ny tid för det :)
 
Usch, ikväll började lilla E skrika en dryg timme efter nattning. Riktiga dödsångestvrål som inte gick över trots tröst. Det har hänt en gång tidigare också och precis som då konstaterade vi ganska snabbt att det måste vara magen som gjorde ont 💔
Det krävdes två omgångar med laxerande och en lång stunds grodhållande för att få ut proppen så att hon kunde somna om. Så svårt det här med att magen aldrig blir riktigt bra och självgående :(
 
Nu har gåendepoletten trillat ner ordentligt hos M. Han går typ 10 steg i taget nu men det kommer nog öka i rask takt för han tycker det är superkul och övar mest hela tiden! Oklart om det är själva gåendet eller de överentusiastiska påhejande syskonen som är roligast dock :D
 

Liknande trådar

Svar
692
· Visningar
36 476
Senast: mysboll
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 169
Senast: gulakatten
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 712
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
664
Senast: lillan222
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp