Höstföräldrar 2021, del 3

Hur får ni era små att somna på dagvilan? A har blivit fast besluten om att han inte behöver sova på dagen, jag är av en annan åsikt… till slut somnar han ju men det är oftast mer eller mindre viljornas kamp.

Det verkar som att han är lik sin syster på många sätt, hon var också hopplös med sömnen på dagen och slutade sova dagtid runt 20 månader.

E har inte heller tid att sova hemma varken på dagen eller kvällen, så häromdagen tog jag en omväg till skolan så hon fick sova i bilen. Ibland får hon vara vaken helt enkelt, och då ta någon power nap i soffan senare på eftermiddagen.
 
I vagn på promenad, i bärsele eller med liggamning i vår säng. Dvs exakt samma saker som när han ska sova för natten :p
Bärselen funkar ibland men oftast blir han bara arg om jag försöker sätta honom där… Amning hade säkert funkat men det slutade vi med i höstas.

Vid nattning läser vi böcker i sängen och det funkar inte jättebra på dagen, i alla fall inte om jag är själv med båda.
 
Ibland med flaska, men oftast lägger vi oss i sängen och lyssnar på babblarna typ. Men ongen är oftast lättsövd så jag är fel person att svara egentligen 🤦🏼‍♀️
Idag tog hon sina första steg!
Från att ha börjat stå själv i lördags, till flera kontrollerade steg idag! Så snabbt det gick när hon väl knäckte koden ❤️😊
Skönt att ha ett lättsövt barn! :)

Åh vad kul, heja heja! 👏🏼
 
E har inte heller tid att sova hemma varken på dagen eller kvällen, så häromdagen tog jag en omväg till skolan så hon fick sova i bilen. Ibland får hon vara vaken helt enkelt, och då ta någon power nap i soffan senare på eftermiddagen.
Det låter ganska lika som för oss. Många gånger sover han en halvtimme vid 15-tiden istället för jag vill inte lägga all min energi på att försöka få honom att sova… Bilen brukar funka bra här också, det är kanon om en längre bilresa sammanfaller med sovtiden :D
 
Det låter ganska lika som för oss. Många gånger sover han en halvtimme vid 15-tiden istället för jag vill inte lägga all min energi på att försöka få honom att sova… Bilen brukar funka bra här också, det är kanon om en längre bilresa sammanfaller med sovtiden :D

Haha ja det är nästan så man planerar bilresan till vilan just för att man vet att dom då somnar lätt :laugh: Jag har fullt upp att få henne att somna på kvällen, samt att sova på natten så efter separationen så samsover vi för det ger oss båda mest sömn :sleep:
 
Bärselen funkar ibland men oftast blir han bara arg om jag försöker sätta honom där… Amning hade säkert funkat men det slutade vi med i höstas.

Vid nattning läser vi böcker i sängen och det funkar inte jättebra på dagen, i alla fall inte om jag är själv med båda.

Går betydligt bättre för maken att natta honom i bärsele än för mig. Med mig blir han också arg rätt ofta, för nära till brösten :p

Är han i spjälsäng när ni läser eller flyttar ni över när han somnat? Här känns bägge alternativ som stora utmaningar just nu 😅

VI nattar oftast i vagn på dagen. Men andra barn är ju så stora att man kan lämna dom hemma om man bara går runt vår radhuslänga typ. Hade varit ett betydligt jobbigare projekt om jag var tvungen att ha med syskon ut också!
 
Går betydligt bättre för maken att natta honom i bärsele än för mig. Med mig blir han också arg rätt ofta, för nära till brösten :p

Är han i spjälsäng när ni läser eller flyttar ni över när han somnat? Här känns bägge alternativ som stora utmaningar just nu 😅

VI nattar oftast i vagn på dagen. Men andra barn är ju så stora att man kan lämna dom hemma om man bara går runt vår radhuslänga typ. Hade varit ett betydligt jobbigare projekt om jag var tvungen att ha med syskon ut också!
Spjälsäng? Du menar väl förvaringsmöbel? :rofl: Här sovs ingen annan stans än på mammas arm 🙄 Försöker jag flytta undan armen på natten så vaknar han…

Ja jag nattade storasyster i vagn på dagen och det funkade oftast bra. Men nu vet jag inte hur det skulle gå till med båda. Och när hon är på förskolan orkar jag inte röja fram vagnen och på med kläder och allt så vi går typ aldrig vagnpromenader :(
 
Spjälsäng? Du menar väl förvaringsmöbel? :rofl: Här sovs ingen annan stans än på mammas arm 🙄 Försöker jag flytta undan armen på natten så vaknar han…

Ja jag nattade storasyster i vagn på dagen och det funkade oftast bra. Men nu vet jag inte hur det skulle gå till med båda. Och när hon är på förskolan orkar jag inte röja fram vagnen och på med kläder och allt så vi går typ aldrig vagnpromenader :(

Samma här! Tror M har sovit 3 timmar i spjälsängen i sitt liv 😅

Ah fattar, här används vagnen när vi hämtar och lämnar syskon så mest hela tiden 😜
 
Hur får ni era små att somna på dagvilan? A har blivit fast besluten om att han inte behöver sova på dagen, jag är av en annan åsikt… till slut somnar han ju men det är oftast mer eller mindre viljornas kamp.

Det verkar som att han är lik sin syster på många sätt, hon var också hopplös med sömnen på dagen och slutade sova dagtid runt 20 månader.
Vi har alltid haft dagvilan i vagnen. Nu sover hon en gång per dag, lägger efter lunch med snutten och rullar ut på verandan. Oftast somnar hon direkt när den står stilla, ibland (om hon sovit länge på morgonen tex) kan vi gå ett varv i trädgården så kommer hon till ro.

Jag känner mig tacksam och lite bortskämd över att sömnen funkar så bra med lilla E. Storebror var ju helt annorlunda, det var rullande vagn eller söva i bärsele (och sen lägga ner i spjälsängen) som gällde, sen började han somna i stillastående vagn på förskolan. Slutade sen sova dagtid i samma ålder som din stora, eller något äldre kanske, men innan två års ålder iaf.
 
Vi har alltid haft dagvilan i vagnen. Nu sover hon en gång per dag, lägger efter lunch med snutten och rullar ut på verandan. Oftast somnar hon direkt när den står stilla, ibland (om hon sovit länge på morgonen tex) kan vi gå ett varv i trädgården så kommer hon till ro.

Jag känner mig tacksam och lite bortskämd över att sömnen funkar så bra med lilla E. Storebror var ju helt annorlunda, det var rullande vagn eller söva i bärsele (och sen lägga ner i spjälsängen) som gällde, sen började han somna i stillastående vagn på förskolan. Slutade sen sova dagtid i samma ålder som din stora, eller något äldre kanske, men innan två års ålder iaf.
Skönt att det funkar så bra! Det gör ju vardagen lite enklare :)
 
Skönt att det funkar så bra! Det gör ju vardagen lite enklare :)
Onekligen! Vi begränsade oss själva så oerhört mycket när storebror var liten för att allt skulle kretsa kring sömnen, att han somnade i tid och sov tillräckligt länge, och inte somnade för sent på kvällen etc. Med lillasyster har vi ju haft helt andra bekymmer 😅 men överlag en mer avslappnad inställning och just en enklare vardag.
 
Har en jävligt snorig unge här. Hostar, fräser och snorar, men bra allmäntillstånd. Så jag HOPPAS det är över snart 🙄❤️
 
Har en jävligt snorig unge här. Hostar, fräser och snorar, men bra allmäntillstånd. Så jag HOPPAS det är över snart 🙄❤️
Det är så himla mycket skit som går just nu… vi har haft världens segaste förkylning, dottern hade feber upp och ner i två veckor och alla hostar fortfarande 😑

Hoppas det går över snart!!
 
Hoppas ni har haft bra jul- och nyårshelger alla sjukdomar till trots! Här har det varit full fart över jul och nyår, härligt men inte så avkopplande 😅 Men nu vi lediga lite till allihopa utan några planer alls, väldigt skönt!
 
Vi har innan varit bortskämda med barn som äter allt, har nu fått ett barn i M som inte äter saker. Egentligen är det inte alls särskilt många saker han inte gillar, men han är så knasig :p Han tycker både att pasta och potatis är superäckligt! Kan få honom att äta tex spagetti och köttfärssås om man mixar den så att han inte fattar att det är pasta i. Potatis funkar också bara om den är mosad i någon gryta eller sås så att det smakar något annat.

Det bästa han vet är falafel. Rimlig bebis 😅
 
E är 15 månader nu och börjar bli så himla rolig att vara med nu när hon någorlunda kan göra sig förstådd.

Hon ska klättra på allt, och älskar att klättra upp på sina två stolar för att sätta sig. Detta kan hon sysselsätta sig med om och om igen med stort leende och skratt. Nackdelen är att en stol välter lätt så den har jag ställt bakom ett bord. Det går hon inte med på så hon står och drar i bordet samt pekar på stolen medan hon har någon obegriplig diskussion. Går jag därifrån så kommer hon efter med handen utsträckt. Tar jag handen så går hon tillbaka till bordet, och så börjar det om :rofl:

I skrivande stund sitter hon och leker med sina bröder. Eller ja, dom leker och hon plockar mest runt leksaker.
 
Kul med uppdateringar 😊
Lilla E har passerat 16 månader, hon är också en himla rolig och gosig tjej, även om detta utvecklingssprång påverkar humöret en hel del, det är tvära kast och ganska mycket närhetsbehov om dagarna, men däremellan leker hon oftast ganska självständigt.

Hon har börjat "prata" väldigt långa meningar med bebisbabbel. Däremellan kommer en del urskiljbara ord som mamma, pappa, brorsans namn, lampa, vov mm. Skaka på huvudet för nej har hon gjort ett tag och igår överraskade hon med att nicka när jag frågade om hon var mätt. Hon förstår ganska mycket också, och brukar svara "da!" när vi frågar om hon vill upp/ner, ha mellis mm.

Pappa är hennes stora kärlek, när han lämnar rummet/huset gråter lilla E hejdlöst och sträcker armarna efter honom. Hjärtskärande! 💔 Vi får se hur inskolningen går nästa vecka, den tar sambon själv denna gång, tidigare har vi delat.
Klättra på stolar är en hit, men tyvärr har hon oftast noll koll och dimper i backen så vi försöker säkra stolarna när vi inte kan vara med. Det var likadant med storebror även om hans period kom tidigare. Där la vi tillslut ner alla stolar på golvet men det slutade med att han lärde sig ställa upp dom själv och klättrade upp på borden ändå :laugh:

Konstaterade för övrigt att det är ganska skönt att hennes vilda period börjar nu, lagom till föräldraledigheten tar slut. (Storebror var helvild från ca 8-9 månader så det var ju inte en lugn stund. Lilla E har ju däremot varit nästan osannolikt smidig så det är heller inte så mycket som krävs för att vi nu ska tycka att hon är vild 😁🙈)
 
Oj vad tiden går! Hilma är nu 14 månader och om en vecka ska hon skolas in på förskolan! :)

Hon klättrar på allt så vi har fått lägga ner stolar för annars klättrar hon upp, börjar dansa och håller inte i sig. O_o Hon pekar på allt och vill att vi berättar vad det heter, själv så babblar hon en del men kan endast "mamma" hittills. Vill se allt vi gör så antingen får vi lyfta upp henne eller så får hon sitta i sin stol medan vi pysslar i köket.

Gladfis som fejkskrattar när alla andra skrattar, haha! Leker gärna med storasyster och dansar så fort någon sjunger eller om musik spelas.

Jag ser fram emot att hon ska skolas in och att stora tjejen får gå heltid på förskolan igen, hon har saknat det jättemycket och ärligt talat så är vi föräldrar ganska trötta på att vara hemma och behöva leka konstant. :angel: Sen lär vi ju behöva vabba ett par månader framöver...:cautious:
 
Oj vad tiden går! Hilma är nu 14 månader och om en vecka ska hon skolas in på förskolan! :)

Hon klättrar på allt så vi har fått lägga ner stolar för annars klättrar hon upp, börjar dansa och håller inte i sig. O_o Hon pekar på allt och vill att vi berättar vad det heter, själv så babblar hon en del men kan endast "mamma" hittills. Vill se allt vi gör så antingen får vi lyfta upp henne eller så får hon sitta i sin stol medan vi pysslar i köket.

Gladfis som fejkskrattar när alla andra skrattar, haha! Leker gärna med storasyster och dansar så fort någon sjunger eller om musik spelas.

Jag ser fram emot att hon ska skolas in och att stora tjejen får gå heltid på förskolan igen, hon har saknat det jättemycket och ärligt talat så är vi föräldrar ganska trötta på att vara hemma och behöva leka konstant. :angel: Sen lär vi ju behöva vabba ett par månader framöver...:cautious:


Lite så känner vi här med. Vi behöver kontrasterna nu i livet. Inte bara vara hemma med barnen och leka. Våra barn är fantastiska men leka själv är inget de lärt sig så här måste man också leka, vilket inte är så roligt jämt... :grin:

F börjar på förskolan 1 februari är tanken. Det är mycket blandade känslor kring det men jag tror det blir bra för honom. Men också för min och min mans relation att vi får ett "break" efter ett väldigt tufft år med grav sömnbrist där vi höll på att gå isär pga ork som inte fanns.
 
Klara har hunnit bli 16 månader och börjar förskola nästa vecka.
Egentligen skulle hon börja i mars, men jag är sjukskriven och maken ska börja nytt jobb. Vi fick helt enkelt inte ihop det så är tacksamma att vi fick till en tidigare start.

Hon började gå för en månad sen och nu springer hon omkring sjövild.
Har varit hos tandläkaren ett par gånger, älskar klättra upp på storebrors stol i köket och sitter där och vinkar i fönstret och säger ”hej hej!”.

Är en riktig gosegris och älskar läsa böcker. Ibland försvinner hon och sätter sig med en bok i ett hörn. (bokstavligt talat😂)

Vi har varit förkylda större delen av julen vilket resulterat i att hon lärt sig fräsa näsan själv 😅 fantastiskt användbart!
 

Liknande trådar

Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 933
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 686
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
647
Senast: lillan222
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 180
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp