Höstföräldrar 2021, del 3

Klara har hunnit bli 16 månader och börjar förskola nästa vecka.
Egentligen skulle hon börja i mars, men jag är sjukskriven och maken ska börja nytt jobb. Vi fick helt enkelt inte ihop det så är tacksamma att vi fick till en tidigare start.

Hon började gå för en månad sen och nu springer hon omkring sjövild.
Har varit hos tandläkaren ett par gånger, älskar klättra upp på storebrors stol i köket och sitter där och vinkar i fönstret och säger ”hej hej!”.

Är en riktig gosegris och älskar läsa böcker. Ibland försvinner hon och sätter sig med en bok i ett hörn. (bokstavligt talat😂)

Vi har varit förkylda större delen av julen vilket resulterat i att hon lärt sig fräsa näsan själv 😅 fantastiskt användbart!

Är det av någon speciell anledning ni hunnit vara hos tandläkaren flera gånger? Mina äldre barn var där första gången när de fyllde tre?
 
Kul med uppdateringar!

A blir 14 månader imorgon och fortsätter vara en glad och vild mammagris :D En av hans roligaste sysselsättningar just nu är att ställa sig på soffans ryggstöd (som är mot väggen) och sen hoppa ner i soffan.

Han ska vara hemma med pappa några månader innan förskolan börjar i maj. Jag ska börja jobba på måndag och det behöver jag verkligen. Håller på att bli dum i huvudet av att bara vara hemma. (14 mån föräldraledig varav 10 under pandemi + 10 mån hemmajobb + 14 mån föräldraledig…) Och A behöver verkligen få tillbringa tid med sin pappa, så det blir jättebra. Jag är mest nervös över hur det ska gå med sömnen, jag ska sova själv på övervåningen och A ska sova med sin pappa istället för att sova på min arm 🥺 Ett måste när jag ska börja jobba, jag behöver sova ordentligt och som det är nu vaknar A när jag flyttar på mig… frimärke var ordet.
 
Siggan blir 14 månader nästa vecka.
Fortsatt glad, enkel och rolig unge även om vi absolut haft ett lite gnälligare barn nu när hon varit sjuk.
Sovit sämre sista månaderna, men ändå vad som skulle ses som bra antar jag.

Börjat gå mellan oss, men kan inte resa sig själv rätt upp och ner än, däremot ställer hon sig från ens knä.
Livsfarlig när hon går pga rätt ostabil och kastar sig framåt och räknar med att bli fångad 🤷🙄

Snackar en del och kan säga hej, hejdå, mamma, pappa, Ebba (hunden), titta, där och lampa.

Äntligen utskrivna från Neo då vi fick provresultaten från gensekvensieringen vi gjorde på oss alla tre i september. Var hos läkaren ett par dagar innan jul och proverna var negativa.
De har alltså inte kunnat hitta något som tyder på att hon har något syndrom, och då har de gjort avancerade tester. Inte heller maken eller jag stack ut på något sätt 🥳
Så, nu lägger vi den skiten bakom oss. Ska ta tag i att ringa öron/näsa/hals så de får kika på hennes täppta näsa igen, och även på tänderna då hon bara har en framtand. En stor en 🙈
(tänderna vid sidan om den har kommit ut, så det verkar bara komma en framtand - tandsköterskorna var dock helt obrydda om det)

Förskoleplats har vi fått i april enligt plan, så maken fortsätter hemma tills dess. Själv har jag jobbat sen i september 👌😁
 
Älskar kontrasterna mellan alla syskon, både nu och när bröderna var runt 15 månader. E har nämligen börjat gå och hämta böcker till mig som vi ska läsa/bläddra i medan hon sitter i knät :love:Det har inte hennes två mellersta bröder alls varit intresserade av när de var i samma ålder. Äldsta brodern kunde sitta någon enstaka stund på förskolan men inte hemma.
 
Älskar kontrasterna mellan alla syskon, både nu och när bröderna var runt 15 månader. E har nämligen börjat gå och hämta böcker till mig som vi ska läsa/bläddra i medan hon sitter i knät :love:Det har inte hennes två mellersta bröder alls varit intresserade av när de var i samma ålder. Äldsta brodern kunde sitta någon enstaka stund på förskolan men inte hemma.
Det är så mysigt! :love:
Lilla E gör det ibland här men oftast bläddrar hon själv. Hon har inte riktigt tålamod att läsa länge dock, vilket jag tycker är lite småtråkigt. (Med storebror var böcker det enda som fick honom att sitta stilla en stund när han var liten. Han var väldigt tidig med "lästålamod" även med långa eller lite kluriga böcker)
 
Jag är så fascinerad av att det plötsligt blir en liten klok människa som förstår en hel massa av den där gosiga bebisen. Igår var jag lite nere för en sak, vilket lilla E måste ha märkt, för vid läggning dök hon ner i sängen efter ett av sina gosedjur (dock ingen favorit 😁) och räckte över till mig. Det brukar hon inte göra, men uppenbarligen märkte hon att jag behövde tröst :heart
 
Jag är så fascinerad av att det plötsligt blir en liten klok människa som förstår en hel massa av den där gosiga bebisen. Igår var jag lite nere för en sak, vilket lilla E måste ha märkt, för vid läggning dök hon ner i sängen efter ett av sina gosedjur (dock ingen favorit 😁) och räckte över till mig. Det brukar hon inte göra, men uppenbarligen märkte hon att jag behövde tröst :heart

Ja det är fascinerande hur de läser av läget. Här vill E vara nära mer än tidigare. Går igenom en tuff tid, inte enbart pga separationen utan mycket mer . Tror absolut att E känner av situationen :heart
 
Vi har en fortsatt sjövild 14,5-månaders hemma, som springer om vi håller henne i handen men inte vågar släppa sargen (möbeln) än, och hon kan inte resa sig själv (men reser sig mycket lätt om hon håller i en hand). Detska bli skitkul när hon börjar gå men lär tillbringa mycket tid med hjärtat i halsgropen!

Märkligt nog har hon aldrig intresserat sig för att klättra på grejer förutom sina föräldrar och syster/mormor!

Babblar oavbrutet, hon kan ju säga mamma och pappa men lite inkonsekvent vem hon säger det till. Titta och där och "vaff!" när hon ser en hund :D Det hon säger allra mest är dock "mmmmmähdi" och "mmmmahdi" och "mmmmmähti" och "mmmmahti". Vi förstår verkligen inte vad det betyder eftersom hon säger det i alla lägen, upprepar om vi säger det osv. Det betyder inte mat och inte mätt. Just nu säger hon det mest när hon är glad/gosig/hyfsat lugn, men en period skrek hon det när hon var förbannad också. Det blir spännande att se vad det visar sig betyda! Hon pekar på bl.a vissa kroppsdelar när man frågar men "Var är mmmmmähdi" har inte lett någonstans ännu :laugh:
 
Alltså hjälp vad vi har glömt bort hur jobbigt det är med en 1-åring. :crazy:
Frej springer överallt, klättrar på allt, soffbordet har vi fått vända på så det ligger upp och ned. Inga grejer i fönstren går att ha, hyllorna är tomma hemma. Han är i alla kökslådor, drar ut stolar, klättrar upp på matbordet, springer i soffan. Ja det är high life hemma :angel1:
 
Alltså hjälp vad vi har glömt bort hur jobbigt det är med en 1-åring. :crazy:
Frej springer överallt, klättrar på allt, soffbordet har vi fått vända på så det ligger upp och ned. Inga grejer i fönstren går att ha, hyllorna är tomma hemma. Han är i alla kökslådor, drar ut stolar, klättrar upp på matbordet, springer i soffan. Ja det är high life hemma :angel1:
Vi har tagit bort soffbordet helt och alla köksstolar ligger på köksbordet, badrumsdörren är alltid stängd så att A inte ska klättra upp i handfatet 😅

Såååå jag känner igen mig :D
 
@zassoo @BusBarro känner igen mig från den tiden med ettan 😁 men inser att lilla E är så mycket lugnare. Faktum är att den här veckan när hon varit på fsk och jag och sambon varit hemma utan barnen har knappast ens känts som en kontrast för att hon är så självgående 🙈 Lär säkert få äta upp det framöver, men just nu är största utmaningen att hon är så pappig. Samtidigt säger hon "mammaaaa" till oss båda två, men om jag närmar mig vrålar hon i högan sky och klamrar sig fast vid pappa :laugh: Jag duger ibland, men långt ifrån alltid, en lite ovan känsla.
 
Här har det verkligen hänt massor senaste två veckorna. Ordförrådet är än så länge mamma, pappa och ”gaga”, vilket helt uppenbart betyder ”ge mig mat!” 😅 men utöver det så har det hänt mycket med kommunikationen bara senaste dagarna nu. Igår kom han och skulle putta bort storasyster som satt i mitt knä på golvet, han yttrade sitt missnöje över det väldigt tydligt! Hon flyttade sig och då kröp han upp i mitt knä själv mycket nöjd och belåten! 😅 Känns som att vi får passa oss, snart är det inte lika gulligt längre :p

Plocka i saker i lådor är nya stora intresset. Syskonen får utnyttja det så länge det varar. Idag har han städat kaplastavar år dem med stort engagemang :D
 
Klara började sin inskolning i tisdags.
I onsdags lämnade mannen några timmar och Tors-fre har hon gått själv. Pedagogerna har varit imponerade över hennes självständighet.
Hemma har hon, till enbart sin egna förtjusning, lärt sig öppna dörrar 🙃

Med storebror låste vi tvättstuga och toalett med nyckel utifrån, nu är han precis 3 och blöjfri, ska vi låsa toaletten för att undvika att hon leker med toaborsten eller häller storpack tamponger i toaletten får vi räkna med olyckor när han inte kan springa in själv snabbt 🙈
 
Klara började sin inskolning i tisdags.
I onsdags lämnade mannen några timmar och Tors-fre har hon gått själv. Pedagogerna har varit imponerade över hennes självständighet.
Hemma har hon, till enbart sin egna förtjusning, lärt sig öppna dörrar 🙃

Med storebror låste vi tvättstuga och toalett med nyckel utifrån, nu är han precis 3 och blöjfri, ska vi låsa toaletten för att undvika att hon leker med toaborsten eller häller storpack tamponger i toaletten får vi räkna med olyckor när han inte kan springa in själv snabbt 🙈
Vår toaborste står ovanpå badrumsskåpet :p

Jag hade nog testat lås på toalocket om storebror kan lära sig öppna det. Finns på Clas Ohlson eller liknande.
Eller en nödpotta på strategiskt ställe?
 
Sitter i funderingar om jag ska ringa bvc eller avvakta till 18-månaderskollen om 1,5 månad. Dels tänker jag på att lilla E står/går på tå. Vet att man normalt sett inte kollar upp det innan två års ålder och att många barn har det som preferens, men lilla E kan såvitt jag tycker mig märka inte sätta i hela fötterna, jag har aldrig någonsin sett henne göra det, och fötterna är vinklade "nedåt" även när hon sitter. Igår märkte jag dessutom när vi busade att hon har kvar en fotreflex som borde försvunnit för länge sen. Om hon nu har något hinder som påverkar henne tänker jag att man vill upptäcka det så tidigt som möjligt, men jag vet inte om jag är överdriven i min oro eller inte.

Hon har också fått problem med kräkningar. Inte magsjuka utan då och då kräks hon en liten stund efter att hon ätit, ofta när hon ätit mer än vanligt. Så typ reflux? Hon kräktes en del som bebis men har ju aldrig varit stor i maten så det var ju inget jätteproblem. Men nu kräks hon titt som tätt mitt i natten och den enda gemensamma nämnaren är stora portioner. I takt med att det blivit mer frekvent har hon ju också blivit väldigt mycket mer missnöjd och ovillig att äta dagtid vilket ju skulle kunna innebära att hon har besvär av det...

Längesedan jag ältade såhär men det ska man väl kunna ha tråden till tänker jag :p
 
Sitter i funderingar om jag ska ringa bvc eller avvakta till 18-månaderskollen om 1,5 månad. Dels tänker jag på att lilla E står/går på tå. Vet att man normalt sett inte kollar upp det innan två års ålder och att många barn har det som preferens, men lilla E kan såvitt jag tycker mig märka inte sätta i hela fötterna, jag har aldrig någonsin sett henne göra det, och fötterna är vinklade "nedåt" även när hon sitter. Igår märkte jag dessutom när vi busade att hon har kvar en fotreflex som borde försvunnit för länge sen. Om hon nu har något hinder som påverkar henne tänker jag att man vill upptäcka det så tidigt som möjligt, men jag vet inte om jag är överdriven i min oro eller inte.

Hon har också fått problem med kräkningar. Inte magsjuka utan då och då kräks hon en liten stund efter att hon ätit, ofta när hon ätit mer än vanligt. Så typ reflux? Hon kräktes en del som bebis men har ju aldrig varit stor i maten så det var ju inget jätteproblem. Men nu kräks hon titt som tätt mitt i natten och den enda gemensamma nämnaren är stora portioner. I takt med att det blivit mer frekvent har hon ju också blivit väldigt mycket mer missnöjd och ovillig att äta dagtid vilket ju skulle kunna innebära att hon har besvär av det...

Längesedan jag ältade såhär men det ska man väl kunna ha tråden till tänker jag :p

Jag tycker du ska ringa och rådfråga på BVC. Känns som du kommer oroa dig i 1,5 månad annars. :heart
 
Sitter i funderingar om jag ska ringa bvc eller avvakta till 18-månaderskollen om 1,5 månad. Dels tänker jag på att lilla E står/går på tå. Vet att man normalt sett inte kollar upp det innan två års ålder och att många barn har det som preferens, men lilla E kan såvitt jag tycker mig märka inte sätta i hela fötterna, jag har aldrig någonsin sett henne göra det, och fötterna är vinklade "nedåt" även när hon sitter. Igår märkte jag dessutom när vi busade att hon har kvar en fotreflex som borde försvunnit för länge sen. Om hon nu har något hinder som påverkar henne tänker jag att man vill upptäcka det så tidigt som möjligt, men jag vet inte om jag är överdriven i min oro eller inte.

Hon har också fått problem med kräkningar. Inte magsjuka utan då och då kräks hon en liten stund efter att hon ätit, ofta när hon ätit mer än vanligt. Så typ reflux? Hon kräktes en del som bebis men har ju aldrig varit stor i maten så det var ju inget jätteproblem. Men nu kräks hon titt som tätt mitt i natten och den enda gemensamma nämnaren är stora portioner. I takt med att det blivit mer frekvent har hon ju också blivit väldigt mycket mer missnöjd och ovillig att äta dagtid vilket ju skulle kunna innebära att hon har besvär av det...

Längesedan jag ältade såhär men det ska man väl kunna ha tråden till tänker jag :p

Hoppar in från annan tråd. Sonen hade också kräkningar efter måltider upp till 1,5 års ålder. Sammanföll med stora måltider och att han busade och lekte och böjde sig djupt framåt (eller stod uppochner med huvudet mellan benen..). Kan tänka mig att det är samma med att ligga ner, att det lättare kommer upp då. Magmunnen tar tid på sig att utvecklas. Vi sökte aldrig för det men det hände heller inte nattetid för honom. Det slutade någon gång där precis innan 1,5. Låter vettigt att kolla upp det eftersom det blivit mer frekvent och hon verkar störas av det :heart
 

Liknande trådar

Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 914
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 686
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
646
Senast: lillan222
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 179
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp