Höstföräldrar 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad skönt att du fått en plan! Och att en medförälder får stanna hos er. Här i Skaraborg får de inte det, därav min oro.

Vi har dock lite omvänt problem, för jag vill inte ha kejsarsnitt. Har aldrig velat ha dom, utan argumenterat emot läkaren. Det står tyvärr dock i min journal att jag ska ha kejsarsnitt oavsett om jag kommer in med pågående värkar, har vattenavgång osv. De senaste två snitten var med otroligt bra personal så själva ingreppet är jag inte bekymrad över. Jag litar på personalen och att de läst min journal då det jag har det som stort önskemål på narkossamtalet som jag fått före de två senaste snitten. Det som oroar mig är allt runt omkring, för mycket personal triggar min oro/ångest och där har personalen de senaste två gångerna alltid informerat om varför det kommer fler. Osv. Fanns inte tillräckligt stor anledning till att bli sövd under snitt och nu har jag för mycket ärrvävnad att jag inte vill vara sövd trots att jag misstänker att även detta kejsarsnitt kommer ta 2 timmar pga komplikationer.
Ja, det är jätteskönt. Känner att jag har en trygghet i både kuratorn och barnmorskan. Partner får stanna om det finns plats, det garanterar de dock inte.

Jag förstår.. efter två snitt måste man väl göra efterföljande förlossningar med snitt också?
Kan du få remiss till aurora för att prata om det? Även om det, som i mitt fall, inte direkt lindrar oro och ångest, så finns det en väldokumenterad journal kring mitt mående vilket gjort att jag upplevt att personalen haft bättre förstående för mig och därmed gjort min vistelse enklare.
Vi blev utifrån min journal även prioriterade ensamrum senast så mannen kunde få stanna kvar med oss efter förlossningen.

En vän födde med snitt för ett par månader sen och även där fick mannen stanna kvar som stöd, de fick däremot inte lämna rummet alls pga corona men de fick individanpassad vård även om situationen nu är minst sagt märklig.
 
Ja, det är jätteskönt. Känner att jag har en trygghet i både kuratorn och barnmorskan. Partner får stanna om det finns plats, det garanterar de dock inte.

Jag förstår.. efter två snitt måste man väl göra efterföljande förlossningar med snitt också?
Kan du få remiss till aurora för att prata om det? Även om det, som i mitt fall, inte direkt lindrar oro och ångest, så finns det en väldokumenterad journal kring mitt mående vilket gjort att jag upplevt att personalen haft bättre förstående för mig och därmed gjort min vistelse enklare.
Vi blev utifrån min journal även prioriterade ensamrum senast så mannen kunde få stanna kvar med oss efter förlossningen.

En vän födde med snitt för ett par månader sen och även där fick mannen stanna kvar som stöd, de fick däremot inte lämna rummet alls pga corona men de fick individanpassad vård även om situationen nu är minst sagt märklig.

Beslut om endast kejsarsnitt gjordes när jag var gravid med andra barnet. Det beslutet grundades på de båda graviditeternas omständigheter. Så jag har ingen aning om vad som gäller efter 2 snitt.

Jag har en väldokumenterad, snarare gedigen, journal då jag även tillhört Spec.mvc (samma sjukhus som förlossning/BB) alla mina graviditeter. Kommer så göra även denna gång och min barnmorska skulle propsa på att jag får snitt så fort som möjligt efter v.37+0, och då får två barnmorskor på MVC då jag ska ha täta besök även där pga min historik. Det finns med andra ord en bra dokumentation och bra stöd från sjukvården, men av erfarenhet vet jag att min oro/ångest inte släpper förrän jag fått se bebisen.

Vid första och andra snittet fick pappan stanna första natten. Vid tredje snittet var vi lovade det men BB var som sagt överfullt och han fick åka hem. Nu med corona får de inte stanna alls just nu. Och barnmorskan visste inte hur det var med att ha med partnern på snitt.
 
Vill bara säga rent allmänt att jag uppskattar era olika förslag kring min oro och ångest kring kejsarsnitt. Detta blir mitt fjärde kejsarsnitt så det är svårt att hitta nya perspektiv på hur min oro/ångest kan lindras då jag haft samma funderingarna sen jag väntade mitt första barn. Jag avskyr kejsarsnitt till den grad att det först bedömdes att äldsta barnet skulle få en konstant övervakad förlossning med egen jourläkare för att kunna möta mitt önskemål om att slippa snitt. Nu blev det inte , utan han föddes med planerat kejsarsnitt. Så att genomgå något man inte vill, för att få det man vill. Det är en ganska knepig situation.
 
Min syrra skulle gladeligen hänga med om inte min man kan. Och kan inte hon så skulle min kollega garanterat följa med om hon fick! 😂 Skulle kännas helt okej 👍😊
Ursäkta att jag smygläser i tråden, men du måste ha en väldigt bra kollega 😅

(Själv får tanken mig att rysa 🙈)
 
Ursäkta att jag smygläser i tråden, men du måste ha en väldigt bra kollega 😅

(Själv får tanken mig att rysa 🙈)

Haha, det har jag. Vi är väldigt tighta och bra kompisar privat också.
Hon älskar förlossningar och hade gärna följt med 😂😂
Mitt jobb är lite speciellt, så vi är väldigt nära varandra 😁
 
Har ni börjat använda gravidkläder än? Jag ska rota fram mina nu för det börjar bli väldigt obehagligt med vanliga mjukisbyxor till och med. Började iofs använda gravidträningstights redan för några veckor sen :D
 
Har ni börjat använda gravidkläder än? Jag ska rota fram mina nu för det börjar bli väldigt obehagligt med vanliga mjukisbyxor till och med. Började iofs använda gravidträningstights redan för några veckor sen :D

Har använt gravidkläder länge nu då magen kom fort. Var platt om magen när jag blev gravid och på bilden är det vecka 11 (10+?). Behöver dock mer gravidkläder då jag skänkte bort alla mina för några år. Men det får bli mer inköp efter KUB.
 

Bifogade filer

  • IMG_20210407_101615.jpg
    IMG_20210407_101615.jpg
    144,4 KB · Visningar: 24
Vill bara säga rent allmänt att jag uppskattar era olika förslag kring min oro och ångest kring kejsarsnitt. Detta blir mitt fjärde kejsarsnitt så det är svårt att hitta nya perspektiv på hur min oro/ångest kan lindras då jag haft samma funderingarna sen jag väntade mitt första barn. Jag avskyr kejsarsnitt till den grad att det först bedömdes att äldsta barnet skulle få en konstant övervakad förlossning med egen jourläkare för att kunna möta mitt önskemål om att slippa snitt. Nu blev det inte , utan han föddes med planerat kejsarsnitt. Så att genomgå något man inte vill, för att få det man vill. Det är en ganska knepig situation.
Inte meningen att vara den där jobbiga typen som kommer med oombedda råd, ber om ursäkt om jag uppfattades så. Förstår att du redan vänt på de flesta stenar i din situation ♥️
 
Vi kommer ha två vagnar här hemma. En vagn som är mer robust för grus och steniga vägar. Den modellen vet vi redan vad vi ska leta efter.

Det är till andra modellen som jag behöver mer hjälp, om ni kan? Jag vill ha en vagn med liggdel,sittdel och ett monterbart babyskydd. Babyskyddet på vagnen är den viktigaste detaljen då jag bara vill kunna lyfta ur babyskyddet och klicka det på vagnen vid de tillfällen som de övriga barnen hämtas och lämnas.

Babyskyddet ska passa isofix samt kunna sätta på barnvagnschassit som i sin tur behöver bli väldigt liten hopvikt. Jag tänker inte betala de höga summorna som det innebär om man köper ett färdigt paket så jag spanar redan nu på köpessidor för begagnade barnvagnar. Britax och bugaboo är de enda modeller jag känner till som uppfyller dessa krav. Kan ni tipsa om fler modeller? Kan absolut köpa delar separat, speciellt babyskyddet. Specifik liggdel behövs inte heller men då måste det finnas plats för en mjuklift, och en sittdel som kan få liggandes rak.
 
Har ni börjat använda gravidkläder än? Jag ska rota fram mina nu för det börjar bli väldigt obehagligt med vanliga mjukisbyxor till och med. Började iofs använda gravidträningstights redan för några veckor sen :D

Är bara i vecka sex så som tur var inte :D Men min erfarenhet från mig själv i tidigare graviditeter är att jag drar på det in i det längsta och sen när jag väl sätter på mig gravidkläder blir det ett halleluja moment och jag undrar varför jag inte börjat långt tidigare. Tredje gången gillt kanske? :p
 
Har ni börjat använda gravidkläder än? Jag ska rota fram mina nu för det börjar bli väldigt obehagligt med vanliga mjukisbyxor till och med. Började iofs använda gravidträningstights redan för några veckor sen :D
Jag använde knappt gravidkläder alls med första barnet. Hittade inget som satt skönt eller snyggt. Är över 180 lång och gravidkläder verkar bara göras i standardlängd så allt är för kort 🤨

Däremot så levde jag i typ trikå, gärna klänningar och gravidstrumpbyxor. Aldrig känt mig så vacker som när jag är gravid så jag passar på att visa upp mig 😂
 
Har ni börjat använda gravidkläder än? Jag ska rota fram mina nu för det börjar bli väldigt obehagligt med vanliga mjukisbyxor till och med. Började iofs använda gravidträningstights redan för några veckor sen :D

Inte än men jag går å andra sidan i mjukis eftersom jag är sjukskriven. :laugh:

Tycker magen svullnat mycket snabbare denna gången än med första så skulle nog behöva lite gravidkläder. Problemet är att jag måste beställa online eftersom ingen butik härikring har det. Svårt med storlekar i vanliga fall, det är inte lättare när man är gravid...
 
Inte än men jag går å andra sidan i mjukis eftersom jag är sjukskriven. :laugh:

Tycker magen svullnat mycket snabbare denna gången än med första så skulle nog behöva lite gravidkläder. Problemet är att jag måste beställa online eftersom ingen butik härikring har det. Svårt med storlekar i vanliga fall, det är inte lättare när man är gravid...
Jag går också mest i mjukisar, träffar ju aldrig någon nu för tiden :p
 
Inte än men jag går å andra sidan i mjukis eftersom jag är sjukskriven. :laugh:

Tycker magen svullnat mycket snabbare denna gången än med första så skulle nog behöva lite gravidkläder. Problemet är att jag måste beställa online eftersom ingen butik härikring har det. Svårt med storlekar i vanliga fall, det är inte lättare när man är gravid...
Gravidkläder i butik överlag tycker jag är superdåligt. Den här gången har jag inte varit iväg för att prova, men förra gången var det bara H&M som hade och de passade tyvärr inte mig bra.
Malmö borde ha ett bättre utbud kan jag tycka 🤨
 
Var inne i stan och tog prover inför KUB nästa vecka. Då fick jag veta att man även kollar bebisens blodgrupp. Jag förstår inte riktigt hur det är möjligt att kolla genom mitt blod :confused: Kvinnan på lab var även mycket intresserad av mina åksjukeband, så vi pratade om mitt illamående under hela provtagningen, och det slutade med att hon tackade mig för all info som hon kunde föra vidare.

Köpte med mig fika hem från stadens bageri, och åh vad underbart det är att kunna åka runt. Verkligen underskattat att kunna röra sig som man vill, vart man vill. Så underbart! Köpte ett paket med gravidkläder via Tradera, kostade inte många kronor per plagg :up: Hade inte tänkt köpa mer än, men kunde inte låta det gå förbi när det var så billigt :angel:
 
Har ni börjat använda gravidkläder än? Jag ska rota fram mina nu för det börjar bli väldigt obehagligt med vanliga mjukisbyxor till och med. Började iofs använda gravidträningstights redan för några veckor sen :D

Inga gravidkläder här ännu. Har inte riktigt börjat känna att vanliga är obekväma ännu, men det kommer säkert snart 😅

Köpte två paket med gravidkläder av två vänner igår. Massa klänningar, tights och tröjor. Perfekt 😁
 
Inga gravidkläder här ännu. Har inte riktigt börjat känna att vanliga är obekväma ännu, men det kommer säkert snart 😅

Köpte två paket med gravidkläder av två vänner igår. Massa klänningar, tights och tröjor. Perfekt 😁

Jag tror jag började med gravidbyxor i vecka 15-16 nånting förra gången, den här gången redan vecka 9 :D

Åh perfekt! Förra gången lånade jag massor av kläder av en kompis med de har jag lämnat tillbaka och hon är själv gravid nu :p Men har lite sen förra gången och ska komplettera med något mer kanske.
 
Nu sällar jag mig också till gänget efter att ha börjat berätta för folk efter ett fint KUB förra torsdagen :heart

Första barnet här - och troligtvis enda, jag är 38 år (39 när bebisen kommer) och trodde aldrig att det skulle bita på första "försöket", som inte ens var ett medvetet försök. Men joho då, på alla hjärtans dag testade jag och det var ett solklart plus inom bara några sekunder.

Fick ett tidigt ultraljud 10+4 då det är lite svårt att tidsbestämma mig pga en menscykel som aldrig någonsin varit så lång som 28 dagar, har snittat på 25 sisådär. Det tidiga stämde med mina egna beräkningar men på KUB verkar det som om det kanske är något kortare. Hur som helst, enligt mina och läkarens beräkningar så gick jag in i v. 14 igår och har BF 16 oktober!

Jag har mått oförskämt bra hittills. Trött som bara den, men annars hur bra som helst. Skönt, men det är ju nästan som att man skäms med tanke på hur många får kämpa. Orättvist är det.

Några gravidkläder har jag inte heller ens tänkt på än, förutom att jag vid senaste trosbunkringen köpte en storlek större att växa i :D Eller jo, nu ljuger jag, jag köpte några empire-skurna trikåklänningar med fickor till sommaren också, men har haft liknande flera somrar innan. Jag går jämt i klänning och strumpbyxor (eller mjuka byxor och t-shirt hemma då) och är inte ens i närheten av att känna mig obekväm, men har heller inte gått upp något i vikt än så länge.
 
Nu sällar jag mig också till gänget efter att ha börjat berätta för folk efter ett fint KUB förra torsdagen :heart

Första barnet här - och troligtvis enda, jag är 38 år (39 när bebisen kommer) och trodde aldrig att det skulle bita på första "försöket", som inte ens var ett medvetet försök. Men joho då, på alla hjärtans dag testade jag och det var ett solklart plus inom bara några sekunder.

Fick ett tidigt ultraljud 10+4 då det är lite svårt att tidsbestämma mig pga en menscykel som aldrig någonsin varit så lång som 28 dagar, har snittat på 25 sisådär. Det tidiga stämde med mina egna beräkningar men på KUB verkar det som om det kanske är något kortare. Hur som helst, enligt mina och läkarens beräkningar så gick jag in i v. 14 igår och har BF 16 oktober!

Jag har mått oförskämt bra hittills. Trött som bara den, men annars hur bra som helst. Skönt, men det är ju nästan som att man skäms med tanke på hur många får kämpa. Orättvist är det.

Några gravidkläder har jag inte heller ens tänkt på än, förutom att jag vid senaste trosbunkringen köpte en storlek större att växa i :D Eller jo, nu ljuger jag, jag köpte några empire-skurna trikåklänningar med fickor till sommaren också, men har haft liknande flera somrar innan. Jag går jämt i klänning och strumpbyxor (eller mjuka byxor och t-shirt hemma då) och är inte ens i närheten av att känna mig obekväm, men har heller inte gått upp något i vikt än så länge.

Åh grattis! :love: Så himla roligt att vi är ett gäng nu, och många som varit på buke länge :)
 
Nu sällar jag mig också till gänget efter att ha börjat berätta för folk efter ett fint KUB förra torsdagen :heart

Första barnet här - och troligtvis enda, jag är 38 år (39 när bebisen kommer) och trodde aldrig att det skulle bita på första "försöket", som inte ens var ett medvetet försök. Men joho då, på alla hjärtans dag testade jag och det var ett solklart plus inom bara några sekunder.

Fick ett tidigt ultraljud 10+4 då det är lite svårt att tidsbestämma mig pga en menscykel som aldrig någonsin varit så lång som 28 dagar, har snittat på 25 sisådär. Det tidiga stämde med mina egna beräkningar men på KUB verkar det som om det kanske är något kortare. Hur som helst, enligt mina och läkarens beräkningar så gick jag in i v. 14 igår och har BF 16 oktober!

Jag har mått oförskämt bra hittills. Trött som bara den, men annars hur bra som helst. Skönt, men det är ju nästan som att man skäms med tanke på hur många får kämpa. Orättvist är det.

Några gravidkläder har jag inte heller ens tänkt på än, förutom att jag vid senaste trosbunkringen köpte en storlek större att växa i :D Eller jo, nu ljuger jag, jag köpte några empire-skurna trikåklänningar med fickor till sommaren också, men har haft liknande flera somrar innan. Jag går jämt i klänning och strumpbyxor (eller mjuka byxor och t-shirt hemma då) och är inte ens i närheten av att känna mig obekväm, men har heller inte gått upp något i vikt än så länge.

Grattis och välkommen till tråden :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
18 19 20
Svar
392
· Visningar
42 268
Samhälle Så kom avin med höjning på lägenhetshyra, parkering och garage. Parkeringen går upp 20kr/mån (ej elplats), och det är där jag blir...
Svar
16
· Visningar
1 036
Senast: movi
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 258
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 753
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp