Höstföräldrar 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh vad jag vill att graviditeten ska vara över, tiden kan inte gå fort nog känner jag!

Jag tycker det känns så himla stabilt att ha henne på insidan 😂🙈
Vet inte riktigt vad jag ska göra med en bebis?

Fattar dock att du bara vill bli klar, för din graviditet har ju verkligen inte varit en dans på rosor ❤️
 
Jag tycker det känns så himla stabilt att ha henne på insidan 😂🙈
Vet inte riktigt vad jag ska göra med en bebis?

Fattar dock att du bara vill bli klar, för din graviditet har ju verkligen inte varit en dans på rosor ❤️

Bebisar är inte superduperroliga i mina ögon men ju äldre de blir, desto roligare. Och då måste man ju börja med bebis-tiden uppenbarligen så den får gärna börja nu så det blir roligare fortare. :D Plus det där om att slippa vara gravid:angel:, det väger ganska tungt:laugh:
 
Jag tycker det känns så himla stabilt att ha henne på insidan 😂🙈
Vet inte riktigt vad jag ska göra med en bebis?

Fattar dock att du bara vill bli klar, för din graviditet har ju verkligen inte varit en dans på rosor ❤️
Snusa! Finns inget bättre än att snusa på bebis huvud när den sover mot ens bröstkorg :heart .
Snusa som i nosa på, alltså ;).
 
Vilket elände :( tycker du har så det räcker som det är redan.
Håller tummarna stenhårt att det inte blir graviditetsdiabetes av det.

ta hand om dig och det är okej att bryta ihop och gråta :heart

Tack :heart Ska in för en extramätning av magen imorgon så då antar jag att jag får veta hur mvc och spec.mvc tänker. Just nu är huvudet bara ett stort kaos. Stora magar är min lott i livet men jag har ingen aning om hur jag ska tänka för att förhindra att det blir graviditetsdiabetes. Och jag vill framför allt inte göra en ny glukosbelastning för igår mådde jag riktigt kass med illamående och huvudvärk hela dagen :down:
 
Tack :heart Ska in för en extramätning av magen imorgon så då antar jag att jag får veta hur mvc och spec.mvc tänker. Just nu är huvudet bara ett stort kaos. Stora magar är min lott i livet men jag har ingen aning om hur jag ska tänka för att förhindra att det blir graviditetsdiabetes. Och jag vill framför allt inte göra en ny glukosbelastning för igår mådde jag riktigt kass med illamående och huvudvärk hela dagen :down:
Går det att förhindra graviditetsdiabetes? Eller är det en sånt är grej man ”bara får”. Måste googla lite känner jag O_o
Du borde ju kunna slippa fler glukosbelastningar tycker jag, kan dom inte sticka dig i fingret ist och hålla koll på så sätt?
 
Går det att förhindra graviditetsdiabetes? Eller är det en sånt är grej man ”bara får”. Måste googla lite känner jag O_o
Du borde ju kunna slippa fler glukosbelastningar tycker jag, kan dom inte sticka dig i fingret ist och hålla koll på så sätt?

Graviditetsdiabetes i sig går inte att undvika, men det kan gå att undvika enligt lab-personalen att nedsatt glukostolerans utvecklas till graviditetsdiabetes. Jag skulle få mer info av mvc sa hon eftersom det kommer innebära mer provtagningar kring sockret för att se att det inte utvecklas till graviditetsdiabetes.

Problemet är att jag har bra värden på p-glucos, 5,5 mmol/l (ej fastevärde) för två veckor sen på MVC och 4,8 mmol/l i fastevärde igår. Så i mitt fall är inte p-glukos så pålitligt, men om de har tänkt tätare p-glukoser eller mer glukosbelastningar vet jag inte än. Gjorde tex två st med tredje barnet då siffrorna i första belastningen var för bra enligt dom i relation med den stora bebisen.
 
Nu är det helt plötsligt full rulle i magen! Känner rörelser på insidan även när jag är mitt uppe i något annat och både jag och maken har känt på utsidan också. Måste ha hänt massor sista veckan för såhär var det inte alls för en vecka sen.
 
Nu är det helt plötsligt full rulle i magen! Känner rörelser på insidan även när jag är mitt uppe i något annat och både jag och maken har känt på utsidan också. Måste ha hänt massor sista veckan för såhär var det inte alls för en vecka sen.
Lustigt för va exakt samma för mig för ett par veckor sen, från att ha känt lite svagt petande till att ha nån typ av boxningsmatch pågående i magen dygnet runt typ :D kanske är nån tillväxtspurt i vecka19-20 (tror jag det va för mig) som gör att man känner dem tydligare.
 
Jag måste bara skriva av mig lite. Känner mig inte så mentalt stabil just nu. Värmen påverkar mig otroligt mycket och gör mig alldeles matt och deppig. Sov väldigt dåligt i natt pga dottern (vaken ca 01:30-04:30) och bröt ihop lite här på förmiddagen. Spänningshuvudvärk och spända käkar. Får lite panik när dottern kastar sig mot magen, knäar mig i magen. Så obehagligt. Plus att hon är så otroligt intensiv och mammig så jag får knappt något space alls.

Just nu sitter jag i alla fall i soffan för mig själv med en skål godis medan maken är ute med dottern. Skönt att få andas lite. Bebisen tumlar omkring ordentligt där inne i magen ❤️
 
Lustigt för va exakt samma för mig för ett par veckor sen, från att ha känt lite svagt petande till att ha nån typ av boxningsmatch pågående i magen dygnet runt typ :D kanske är nån tillväxtspurt i vecka19-20 (tror jag det va för mig) som gör att man känner dem tydligare.

Stod i appen den här veckan (21) att benen nu växt och är mer proportionerliga till resten av kroppen. Så sparkförmångan har väl ökat också :D
 
Suck. Jag har fått byta bm då den förre slutar, och ingen överrapportering samt tunn journal som saknar många saker gjorde dagens besök rätt meningslöst. Jag ville veta hur spec.mvc tänker med den nya informationen, men den nya bm visste inte ens att de var inkopplade eller att det var en extrakontroll idag :banghead: Så hon skulle ringa dem och fråga, så jag hoppas jag får återkoppling idag. SF måttet har bara ökat 1 cm så den har halkat ner under översta kurvan, samt gått ner 1 kg i vikt på 2 veckor :D

Angående min nedsatta glukostolerans så fick jag en utskriven lapp om kostcirkeln, så när jag sa att jag äter redan efter den fick jag "jaha" som svar. Så det var inte till någon hjälp alls.
 
Nu börjar det bli lite löjligt mycket täta kontroller :rofl:. Glukosbelastning i tisdags, extrakontroll på MVC i torsdags,en tur till förlossningen idag för röd flytning/mindre blödning och nytt immuniseringsprov på måndag.

Kontrollerna idag på förlossningen visade att det jag och bebis mår bara bra, så de vet inte vad som kan ha hänt. En teori var att kroppen reagerade på gårdagens styrketräning så jag skulle vara lite observant ifall det händer igen i samband med träning. Har ju iofs haft lite mer ont samt stenhård mage sen träningen igår. Efter besöket på förlossningen så drog vi på bio hela familjen, fick VIP- stolar vilket passade mig perfekt 😁
 
Nu börjar det bli lite löjligt mycket täta kontroller :rofl:. Glukosbelastning i tisdags, extrakontroll på MVC i torsdags,en tur till förlossningen idag för röd flytning/mindre blödning och nytt immuniseringsprov på måndag.

Kontrollerna idag på förlossningen visade att det jag och bebis mår bara bra, så de vet inte vad som kan ha hänt. En teori var att kroppen reagerade på gårdagens styrketräning så jag skulle vara lite observant ifall det händer igen i samband med träning. Har ju iofs haft lite mer ont samt stenhård mage sen träningen igår. Efter besöket på förlossningen så drog vi på bio hela familjen, fick VIP- stolar vilket passade mig perfekt 😁
Skönt att allt var bra, hoppas du slipper fler blödningar 🥰
 
Här har velandet och beslutsångesten börjat göra sig påmind :p

Jag var hos läkare i v 10 pga vad som stod i min journal från förra förlossningen (att det blev akutsnitt pga bäckens bredd i förhållande till barnets storlek. Men hon låg också vidöppet och snett…). Då sa läkaren att jag får välja mellan att försöka vaginalt och planerat snitt. Väljer jag vaginalt blir det då bäckenröntgen i v 35 för bedömning om det är möjligt. Vi skulle ses igen i v 25 och som jag fattade det bestämma förlossningssätt då.

Alltså det är ju jättebra att jag får välja mellan och de ger mig alla möjligheter. Problemet är ju bara att jag inte alls vet vad jag ska välja :p Egentligen vill jag inte ha snitt. Men är inte så himla sugen på bäckenröntgen och bedömning om det ska gå heller… Och då oroar jag mig mest för att gå över tiden och att bebisen blir ”för stor”. Dottern vägde 3,8 så hon var ju inte jättestor men står ändå i journalen att hon var för stor..

Förra veckan var jag på ”besök” på mvc (var på telefon) och då var det en annan bm än min ordinarie som har semester. Hon sa att jag absolut inte behöver bestämma mig till v 25 utan att det kan vi ta ”så småningom”. Den här barnmorskan var dessutom verksamhetschef för MVC. Men det var verkligen inte så jag förstod det på läkaren…

Varför kan inte allt bara vara lätt för? :p
 
Här har velandet och beslutsångesten börjat göra sig påmind :p

Jag var hos läkare i v 10 pga vad som stod i min journal från förra förlossningen (att det blev akutsnitt pga bäckens bredd i förhållande till barnets storlek. Men hon låg också vidöppet och snett…). Då sa läkaren att jag får välja mellan att försöka vaginalt och planerat snitt. Väljer jag vaginalt blir det då bäckenröntgen i v 35 för bedömning om det är möjligt. Vi skulle ses igen i v 25 och som jag fattade det bestämma förlossningssätt då.

Alltså det är ju jättebra att jag får välja mellan och de ger mig alla möjligheter. Problemet är ju bara att jag inte alls vet vad jag ska välja :p Egentligen vill jag inte ha snitt. Men är inte så himla sugen på bäckenröntgen och bedömning om det ska gå heller… Och då oroar jag mig mest för att gå över tiden och att bebisen blir ”för stor”. Dottern vägde 3,8 så hon var ju inte jättestor men står ändå i journalen att hon var för stor..

Förra veckan var jag på ”besök” på mvc (var på telefon) och då var det en annan bm än min ordinarie som har semester. Hon sa att jag absolut inte behöver bestämma mig till v 25 utan att det kan vi ta ”så småningom”. Den här barnmorskan var dessutom verksamhetschef för MVC. Men det var verkligen inte så jag förstod det på läkaren…

Varför kan inte allt bara vara lätt för? :p

Jag som fick ett traumatiskt första snitt med maktöverkliv av dess like har som följd fått en stor ångest och stress för kejsarsnitt. Dock får jag inte välja vaginalt utan ska snittas,akut eller planerat.

Det gör att jag bara spontant tänker att du kanske kan kolla upp bedömningen och bäckenröntgen först ändå eftersom du inte vill snittas? För då har du mer information att fatta ditt beslut kring, vilket kanske även kan påverka ett beslut om igångsättning så du slipper gå över? :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
17 18 19
Svar
373
· Visningar
39 481
Samhälle Så kom avin med höjning på lägenhetshyra, parkering och garage. Parkeringen går upp 20kr/mån (ej elplats), och det är där jag blir...
Svar
16
· Visningar
1 015
Senast: movi
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
847
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 599
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp