Höstföräldrar 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag som fick ett traumatiskt första snitt med maktöverkliv av dess like har som följd fått en stor ångest och stress för kejsarsnitt. Dock får jag inte välja vaginalt utan ska snittas,akut eller planerat.

Det gör att jag bara spontant tänker att du kanske kan kolla upp bedömningen och bäckenröntgen först ändå eftersom du inte vill snittas? För då har du mer information att fatta ditt beslut kring, vilket kanske även kan påverka ett beslut om igångsättning så du slipper gå över? :heart

Det är inte så att jag har något trauma eller liknande inför snitt. Mer att jag vill helst föda vaginalt (om förutsättningarna är rimliga) och att jag verkligen inte är sugen på konvalescensen efter ett snitt. (Jo jag vet att det kan hända efter vaginalt också).

Ja att först göra röntgen och sen välja vore väl optimalt, då har ju TUL gjorts också. Men är lite orolig att då hamna i situationen att läkaren tycker att det ska gå bra, men jag själv inte är lika övertygad om marginalerna är små. Dottern fick de ut ”med svårighet”.

Sen finns ju också faktorn att bebis är beräknad till 13 dec och snitt garanterar att det inte blir födelsedag på julafton eller precis kring. Det är i sig ingen anledning för mig att välja snitt, men kanske snällt mot barnet :p
 
Det är inte så att jag har något trauma eller liknande inför snitt. Mer att jag vill helst föda vaginalt (om förutsättningarna är rimliga) och att jag verkligen inte är sugen på konvalescensen efter ett snitt. (Jo jag vet att det kan hända efter vaginalt också).

Ja att först göra röntgen och sen välja vore väl optimalt, då har ju TUL gjorts också. Men är lite orolig att då hamna i situationen att läkaren tycker att det ska gå bra, men jag själv inte är lika övertygad om marginalerna är små. Dottern fick de ut ”med svårighet”.

Sen finns ju också faktorn att bebis är beräknad till 13 dec och snitt garanterar att det inte blir födelsedag på julafton eller precis kring. Det är i sig ingen anledning för mig att välja snitt, men kanske snällt mot barnet :p

Nej, många snitt och vaginala förlossningar sker utan trauma. Att jag skrev med det är för att visa att jag är ganska partisk då kejsarsnitt är det värsta jag vet. Men samtidigt så är det min erfarenhet och inte din :)

Mitt mellanbarn var beräknat till 19/12 och med snitt kom han redan 11/12 så visst är det en fördel så sätt :D
 
Jag är så less på att vara gravid just nu.
Jag är tung, otymplig och det gör ont på ställen jag inte visste fanns.
Igår var mannen iväg och förberedde markerna inför jaktsäsongen, och att underhålla vår 1,5 åring en hel dag själv samt gräva dränering till stallet och bära sten tog på kroppen 🙃

Hur mannen tänker sig hinna jaga i höst är också ett mysterium 😅
 
Går in i vecka 29 idag, 83 dagar kvar till BF. Känner hur jag börjar samla på mig vätska. :crazy: Äntligen har vädret blivit lite behagligare dock så svettas inte ihjäl längre!
 
Går in i vecka 29 idag, 83 dagar kvar till BF. Känner hur jag börjar samla på mig vätska. :crazy: Äntligen har vädret blivit lite behagligare dock så svettas inte ihjäl längre!

Nämen alltså, det var ju helt sanslöst förra veckan. Jag var ett vrak, trött och genomsvettig och yr och irriterad. Njöt i fulla drag av att det var 12° ute när jag gick hemifrån imorse 😂
 
Nej, många snitt och vaginala förlossningar sker utan trauma. Att jag skrev med det är för att visa att jag är ganska partisk då kejsarsnitt är det värsta jag vet. Men samtidigt så är det min erfarenhet och inte din :)

Mitt mellanbarn var beräknat till 19/12 och med snitt kom han redan 11/12 så visst är det en fördel så sätt :D

Nej jag bara berättade vad som var anledningen för mig :)
 
Vecka 24 nu för mig och jag mår bra förutom tröttheten, men har ni arbetsförbud och vuxet barn så sover typ 9-10 h per natt O_o är så sjukt impad av er som har mindre barn och jobbar nu dessutom.
Ska till BM nästa fredag. Längtar dit :D
 
Jag är så less på att vara gravid just nu.
Jag är tung, otymplig och det gör ont på ställen jag inte visste fanns.
Igår var mannen iväg och förberedde markerna inför jaktsäsongen, och att underhålla vår 1,5 åring en hel dag själv samt gräva dränering till stallet och bära sten tog på kroppen 🙃

Hur mannen tänker sig hinna jaga i höst är också ett mysterium 😅

Förståligt för du har väl inte många veckor kvar? :love:

Det är ganska roligt att läsa hur andra män tänker 😅 Här har det inte riktigt gått upp för min man att det är han som ska ta vardagnätterna, och att han inte kommer hinna så mycket på dagarna som han tror under hans föräldraledighet.
 
Idag, om 1 månad, så får vi veta vårt snittdatum på spec.mvc :crazy::love: Det gick väldigt segt i början men nu hinner jag inte ens med för tiden rusar iväg. Snart börjar dessutom skolorna (två utbildningar parallellt) igen så det kommer vara fullt upp att få koll på studierna innan det är dags för kejsarsnitt. Tanken är ju att kunna vara ledig iaf en vecka (helst 2 veckor) efter snittet för att få smärtan under kontroll innan det är flera timmar i datastolen.
 
Förståligt för du har väl inte många veckor kvar? :love:

Det är ganska roligt att läsa hur andra män tänker 😅 Här har det inte riktigt gått upp för min man att det är han som ska ta vardagnätterna, och att han inte kommer hinna så mycket på dagarna som han tror under hans föräldraledighet.

Vecka 35 nu så officiellt höggravid. Har nog rätt att gnälla lite känner jag 😅

Haha!
Nä, emellanåt känns de helt clueless.
Min man tog dock mycket ansvar med första barnet på nätterna och har varit hemma med honom sen 1 november men ibland tror jag att han inte riktigt inser hur mycket jobb det kommer innebära med en till 😅
 
Jag vill tipsa om att appen preglife nu har meditationsövningar, anpassade efter varje trimester. Andningsövningar, mindfulness, kroppsscanning, visualisering mm. :up:
 
Började just gråta över att vuxna sonen glömde köpa youghurt till mig när han var på Ica O_o nu vill jag bara ligga ensam i ett mörkt rum och sura.
 
Började just gråta över att vuxna sonen glömde köpa youghurt till mig när han var på Ica O_o nu vill jag bara ligga ensam i ett mörkt rum och sura.
Jag grät över att maken råkade överkoka mina pasta hjul med typ en halv sekund. Jag ville verkligen, verkligen, verkligen ha just hjul och inte skruvar, gnocchi eller idealmakaroner som vi också hade hemma 🥵
 
Började just gråta över att vuxna sonen glömde köpa youghurt till mig när han var på Ica O_o nu vill jag bara ligga ensam i ett mörkt rum och sura.

Precis så kände jag när besiktningsmannen idag sa att sonens A-traktor är olaglig, och besöket makulerades då den inte kunde besiktas. Trodde att jag skulle bryta ihop där och då eftersom sonen alltså kört en olaglig A-traktor i ett år :crazy:. Då det inte är ett val att låta den stå, så fick vi välja på att koppla in en till låda (som den är reggad som, fast vi köpte den som h-reggad), eller regga om den med h-reg. Så den lämnas bort imorgon för h-reg för 11 000 kr. På fredag ska vi dessutom iväg och köpa nya sommardäck till vår SUV då det visade sig att de inte går säsongen ut. Så tillsammans gör ett jättehål i vårt sparande som behövs när min man går på föräldraledigt och jag på CSN :arghh:
 
Började just gråta över att vuxna sonen glömde köpa youghurt till mig när han var på Ica O_o nu vill jag bara ligga ensam i ett mörkt rum och sura.

Jag grät i förra veckan över att min mans storasyster hade slängt en av hans jackor när de var tonåringar, och över att han och hans bästa kompis typ i lågstadiet brukade lägga veckopengen på att köpa stora burkar med CocaCola som de hällde ut på varm asfalt för att det bubblade så roligt då. Jo men jag är totalt stabil, absolut!
 
Åh haha, tack för att ni delar med er, känns bättre att inte vara ensam :p
Är så sjukt sugen på att shoppa till bebi, även om det inte är bråttom, vecka 25 nu.
Men köpte täcke, påslakan och sådant i går. Och så beställde jag lite från apotek, bla en manuell bröstpump. Hoppas det blir bra. Tänker ju amma (hoppas det går bra som förra fången) men kan ju vara bra att pumpa så sambon kan ta över ibland :)
 
Vecka 29 (28+1) och jag är så klar med att vara gravid. Det är fasen inget annat är strul och kontroller :cry: Spec MVC ringde nyss och mitt immuniseringsprov visade för höga värden så jag har en akuttid imorgon för att se om bebisen mår bra och ta blodprov. Jag är inte RH-, utan har tydligen tidigare haft antikroppar som de vill hålla koll på så de inte kommer tillbaka. Vilket de nu är gjort om blodprovet blivit rätt analyserat på blodcentralen i Göteborg.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
17 18 19
Svar
373
· Visningar
39 511
Samhälle Så kom avin med höjning på lägenhetshyra, parkering och garage. Parkeringen går upp 20kr/mån (ej elplats), och det är där jag blir...
Svar
16
· Visningar
1 016
Senast: movi
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
854
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 602
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp