Höstföräldrar 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vecka 29 (28+1) och jag är så klar med att vara gravid. Det är fasen inget annat är strul och kontroller :cry: Spec MVC ringde nyss och mitt immuniseringsprov visade för höga värden så jag har en akuttid imorgon för att se om bebisen mår bra och ta blodprov. Jag är inte RH-, utan har tydligen tidigare haft antikroppar som de vill hålla koll på så de inte kommer tillbaka. Vilket de nu är gjort om blodprovet blivit rätt analyserat på blodcentralen i Göteborg.
Men näääjje! Fattar du är leds på att va gravid. Hoppas det är analysen det är fel på.
 
Vecka 29 (28+1) och jag är så klar med att vara gravid. Det är fasen inget annat är strul och kontroller :cry: Spec MVC ringde nyss och mitt immuniseringsprov visade för höga värden så jag har en akuttid imorgon för att se om bebisen mår bra och ta blodprov. Jag är inte RH-, utan har tydligen tidigare haft antikroppar som de vill hålla koll på så de inte kommer tillbaka. Vilket de nu är gjort om blodprovet blivit rätt analyserat på blodcentralen i Göteborg.
Så tröttsamt. Hoppas det kan flyta på lite snart 🥺
 
Jag mår fortsatt rätt bra får jag ändå säga. Börjar väl känna mig ganska gravid, men hyfsat behändig mage iaf.
Hon där inne gör sig påmind varje dag med knappast något disko eller vilda karatesparkar. Är dock helt lugn i det. Hon verkar inte vara den vilda typen (än...) och jag har ju moderkakan i framvägg.

Nytt tul nästa vecka på tisdag och sen glukosbelastning och barnmorskebesök på fredagen. Därefter drar vi till Sälen en sväng. Ska bli så himla trevligt 🥰
 
Jag som nojade över att inte kunna jobba blev såklart sjukskriven i slutet av juli :up::cry:
Men det behövdes, smärtan från foglossningen funkade verkligen inte att jobba med och krypet i benen gjorde att 3-4 timmars osammanhängande sömn/natt höll på att göra mig helt knäpp.
Kommer fortsätta jobba 2 st 4 timmars kvällspass per vecka vilket är rimligt då kvällarna är mycket lugnare på jobbet.

Hunnit med att besöka sambons familj i Småland samt en god vän till mig i Lidköping, kom hem igår efter en vecka på vift och märker att det gjorde gott att mest sitta och glo på lekande barn och prata med familjen ist för att jobba samt greja och städa en massa hemma hela tiden.

Bebbot som numera även har arbetsnamnet Holly (efter Holly Holm) pga sitt intensiva sätt fortsätter att härja i magen mest hela tiden. Har moderkakan i framvägg men hon sparkar så hela magen skakar redan nu i vecka 22+5 så jag är rätt öm och undrar hur öm jag kommer va om några veckor när hon är ännu större O_o
Börjar fundera allt mer kring förlossningen och nojar väl lite men försöker att inte hänga upp mig allt för mycket på det.

Handlat nästan alla tygblöjor som behövs första tiden så nu fattas bara lite bärdon samt kläder till henne men det får vänta lite så jag har något att roa mig med i höst också :D
 
Bebisen hade mer än perfekta blodvärden så inga tecken på blodbrist som tur är! Fick bekräftat att det är en lillasyster vars vikt är +15,8% så läkaren tippade på att hon kommer sluta på 5 till 5,5 kg vid BF.

För säkerhets skull så tog de nya prover på mig och jag ska gå till spec.mvc varann vecka för att hålla koll på att hon inte får blodbrist av mina höga värden. Kommer även fortsätta gå till lab en gång i månaden för nya immuniseringsprover.

Får veta mitt snittdatum redan 26/8 men som de sa "det blir senast då, tiden kan tidigareläggas beroende på hur immuniseringen utvecklar sig" . Det visade det sig även att moderkakan ligger vikt över hela framväggen och en bit på bakväggen så de kommer behövas två läkaren på snittet då de får gå genom moderkakan för att få ut bebisen.
 
Nä nu fick jag säga till min mormor på skarpen.

”Du ser ganska bastant ut.”

Tack för den. Sa ifrån att jag inte vill ha såna kommentarer för det känns inte så kul att höra. ”Men det var ju bara magen jag menade”, ja men TÄNK EFTER LITE. Hon sa förlåt i alla fall.

Absolut att magen växer och är stor, vilket är helt normalt såhär snart 70 % in i graviditeten. Men ingen behöver såna kommentarer. Jag har gått upp ca 10 kg men om jag så hade gått upp 40 kg så hade det inte varit rimligt med en sån kommentar om min kropp.

Samtidigt känner jag mig dum som ”skapade dålig stämning” med min gamla sjuka mormor :( Men vi pratade vidare sen som vanligt. Och man måste stå upp för sig själv.
 
Nä nu fick jag säga till min mormor på skarpen.

”Du ser ganska bastant ut.”

Tack för den. Sa ifrån att jag inte vill ha såna kommentarer för det känns inte så kul att höra. ”Men det var ju bara magen jag menade”, ja men TÄNK EFTER LITE. Hon sa förlåt i alla fall.

Absolut att magen växer och är stor, vilket är helt normalt såhär snart 70 % in i graviditeten. Men ingen behöver såna kommentarer. Jag har gått upp ca 10 kg men om jag så hade gått upp 40 kg så hade det inte varit rimligt med en sån kommentar om min kropp.

Samtidigt känner jag mig dum som ”skapade dålig stämning” med min gamla sjuka mormor :( Men vi pratade vidare sen som vanligt. Och man måste stå upp för sig själv.

Jag förstår helt hur ni i tråden tänker, ni är flera kring detta ämne som tar illa upp :heart.

Jag själv är ganska oberörd av att höra hur stor jag är. Fick tex höra av min mormor när hon låg på dödsbädden (hösten 2013) att jag var fet och behövde banta för någon bebis var det då inte i min mage. Får ofta höra om jag tog illa upp, men nej hon gick bort några timmar efter det och var aldrig riktigt med i denna verklighet det sista. Senast igår på spec.mvc samt sedan med min svägerska pratade vi om hur stor jag är, och min viktuppgång hittills. Men jag tänker inte på viktuppgång som ett vanlig samtalsämne, och inget jag vanligtvis diskuterar utan tycker snarare att det är viktigt att lyfta fram att viktuppgång under graviditet är individuellt. Samt att mvc måste sluta fokusera på vikten, utan istället se hur man mår både psykiskt och fysiskt. Fick tex höra av en läkare när jag väntade barn nr 3 att jag hade fetma grad 2 och skulle prompt till en dietist. Att jag endast fick behålla ljust bröd med smör under mina kräkningar var helt oacceptabel kost för henne, hon ansåg att det var bättre att kräkas konstant och bli inlagd istället. Nu är jag ganska hårdhudad och vägrade allt hon sa. Men är man osäker, eller kanske t om rädd för att gå upp för mycket i vikt för all info säger att man går upp si och så många kilo så kan ett sånt möte sluta med att mamman får ångest och stress över sin viktuppgång, helt i onödan!
 
@zassoo bra att du sa ifrån! Tänker att om det är nära släkting så är det ännu viktigare att få dem att förstå hur det mottas, även om man vet att det inte menade något som helst illa.

För mig handlar det inte om jag jag tar illa upp över att någon säger att magen är just stor. Det jag tycker är ohyggligt obekvämt och olustigt är att när någon kommenterar hur min kropp ser ut så är det en bekräftelse på att det har föregåtts av att personen studerat och bedömt min kropp. Det är jag otroligt obekväm med, spelar ingen roll om de sen säger att jag eller magen är stor eller liten. Skillnaden att sånt ska vara helt okej bara för att man är gravid. Sånt får folk gärna hålla för sig själva..
 
Jag förstår helt hur ni i tråden tänker, ni är flera kring detta ämne som tar illa upp :heart.

Jag själv är ganska oberörd av att höra hur stor jag är. Fick tex höra av min mormor när hon låg på dödsbädden (hösten 2013) att jag var fet och behövde banta för någon bebis var det då inte i min mage. Får ofta höra om jag tog illa upp, men nej hon gick bort några timmar efter det och var aldrig riktigt med i denna verklighet det sista. Senast igår på spec.mvc samt sedan med min svägerska pratade vi om hur stor jag är, och min viktuppgång hittills. Men jag tänker inte på viktuppgång som ett vanlig samtalsämne, och inget jag vanligtvis diskuterar utan tycker snarare att det är viktigt att lyfta fram att viktuppgång under graviditet är individuellt. Samt att mvc måste sluta fokusera på vikten, utan istället se hur man mår både psykiskt och fysiskt. Fick tex höra av en läkare när jag väntade barn nr 3 att jag hade fetma grad 2 och skulle prompt till en dietist. Att jag endast fick behålla ljust bröd med smör under mina kräkningar var helt oacceptabel kost för henne, hon ansåg att det var bättre att kräkas konstant och bli inlagd istället. Nu är jag ganska hårdhudad och vägrade allt hon sa. Men är man osäker, eller kanske t om rädd för att gå upp för mycket i vikt för all info säger att man går upp si och så många kilo så kan ett sånt möte sluta med att mamman får ångest och stress över sin viktuppgång, helt i onödan!
Jag håller med om att det inte borde vara så mycket fokus på vikten, det går liksom inte att jämföra. Vissa går upp mycket, vissa går upp lite. Ibland kan man påverka det, ibland inte. Min barnmorska har hittills aldrig kommenterat min vikt (hade samma förra gången) vilket är skönt, hon noterar bara vad det stod på vågen och så är det inget mer med det.

Jag har inte heller problem att prata om sånt med personer som klarar av att hålla det nyanserat. Men kommentarer om hur stor jag är som kommer helt oombedda räknas verkligen inte dit... Jag vet inte vad folk tror att de kommentarerna ska tjäna för syfte, tror de att jag ska bli glad? Vill de starta en diskussion? Vad är grejen liksom.
 
@zassoo bra att du sa ifrån! Tänker att om det är nära släkting så är det ännu viktigare att få dem att förstå hur det mottas, även om man vet att det inte menade något som helst illa.

För mig handlar det inte om jag jag tar illa upp över att någon säger att magen är just stor. Det jag tycker är ohyggligt obekvämt och olustigt är att när någon kommenterar hur min kropp ser ut så är det en bekräftelse på att det har föregåtts av att personen studerat och bedömt min kropp. Det är jag otroligt obekväm med, spelar ingen roll om de sen säger att jag eller magen är stor eller liten. Skillnaden att sånt ska vara helt okej bara för att man är gravid. Sånt får folk gärna hålla för sig själva..
Nej det var inget illa menat, det är det väl sällan. Men som du säger är det en tydlig markering som förhoppningsvis gör att de tänker till lite nästa gång :)

Precis, jag förstår väl såklart att det syns att jag har gått upp i vikt, fått större bröst, blivit bredare, fått en rejäl kula på magen osv. Men det behöver inte kommenteras. Jag var också obekväm efter att jag gått ner alla gravidkilon plus lite till förra gången, när personer jag inte direkt har en nära relation till kommenterade hur ”duktig” jag var som gått ner så mycket. Även då var det bara i all välmening men jag blev obekväm och försökte byta samtalsämne.
 
Jag har nog världens bästa barnmorska. Hon har aldrig fokuserat på vikten, bara frågat hur jag äter och om jag rör på mig. Kommit med råd kring kost för att hålla järnvärdet uppe och liknande.
Noll fokus på vikt ♥️

Jag kan bli ganska fixerad vid vikten och har lyft det lite själv med henne denna gången dock.
Första graviditeten så varken syntes eller kändes det på kroppen att jag varit gravid, behöll styrkan fram till förlossning, magmusklerna drog ihop sig efteråt, inga bristningar osv
Den här gången har jag fått bredare höfter, bristningar på magen och är kräkless på kanonkulan.

Ska dessutom in och jobba två veckor nu i slutet av augusti och har redan rustat för att få kommentarer om magen. Vet liksom att någon kommer öppna truten 😕
 
Jag håller med om att det inte borde vara så mycket fokus på vikten, det går liksom inte att jämföra. Vissa går upp mycket, vissa går upp lite. Ibland kan man påverka det, ibland inte. Min barnmorska har hittills aldrig kommenterat min vikt (hade samma förra gången) vilket är skönt, hon noterar bara vad det stod på vågen och så är det inget mer med det.

Jag har inte heller problem att prata om sånt med personer som klarar av att hålla det nyanserat. Men kommentarer om hur stor jag är som kommer helt oombedda räknas verkligen inte dit... Jag vet inte vad folk tror att de kommentarerna ska tjäna för syfte, tror de att jag ska bli glad? Vill de starta en diskussion? Vad är grejen liksom.

Helt enig med dig kring sista stycket.
Vet hur dåligt jag mådde när jag väntade andra barnet då jag fick kommentarer hela tiden om min storlek och viktuppgång både privat och inom sjukvården. Det gjorde att jag länge hade väldigt svårt att se kort på mig som gravid och nyförlöst länge, och satte mig på svältvikt ganska snabbt efter förlossningen. Kilona rasade av och jag fick ofta beröm över min snabba viktnedgång. För mig är det så sjukt att man uppmuntrar till för snabb och farlig viktnedgång, att vårt samhälle är så vikt fokuserat för nu när jag ska köpa XL-kläder som gravid så finns det knappt att hitta i butiker. Nu blev det ett stort sidospår i tråden men jag upplever att vi känner samma kring vikt och onödiga kommentarer.
 
Folk ska ge fan i att kommentera vikt! Om BM gör det snyggt är det ju ok, men alla andra ska INTE nämna det, alls!

Jag hade en annan bm en gång, då min vanliga blivit sjuk. Innan hon gick ut med några prover frågade hon om jag ville väga mig. När hon kom tillbaka frågade hon om jag ville berätta vad jag vägt så hon kunde skriva in det i journalen 😃 Jag tyckte det var snyggt och respektfullt hanterat!
 
Vi ligger lite efter med bebissängen då det varit en hel del extrakontroller som gjort att min man inte kunnat stå i "snickarboa" så mycket som vi tänkt. Men vi har en liggdel så långt :love:

Det är samma material till sängen som det som liggdelen står på samt som står staplat vid väggen dvs material som min man kommit över på jobbet då det skulle kasseras. Bakom liggdelen syns underdelen, och det som liggdelen står på ska bli delen som kopplar ihop alla delar så sängen går att vagga. Så min man har fått slipa och slipa ännu mer med sina grova arbetarverktyg för att få en så len och fin yta, så han har sett ut som ett stort vitt dammoln efter varje pass :laugh: Så nu är vi i valet och kvalet om den verkligen ska målas vit, eller om den bara ska klarlackas, eller om den ska betsas.

1628428959414.png
 
Blev en sväng till förlossningen för mig igår. Bebis hade varit väldigt lugn så efter samtal dit ville de ha in mig på kontroll.

Väl uppkopplad galopperade lillasysters hjärta på i fin takt och undersköterskan säger efter någon minut ”det är inte helt ovanligt att rörelserna blir lite mindre från bebis när man har värkar”

Eh…?
Jo, men värkar hade jag tydligen.. jag trodde typ det var lite sammandragningar eller nått som jag hade 😂
Efter 1,5h fick jag åka hem dock, värkarna är oregelbundna och inte smärtsamma så förmodligen är det bara kroppen som tränar lite.
 
Vi ligger lite efter med bebissängen då det varit en hel del extrakontroller som gjort att min man inte kunnat stå i "snickarboa" så mycket som vi tänkt. Men vi har en liggdel så långt :love:

Det är samma material till sängen som det som liggdelen står på samt som står staplat vid väggen dvs material som min man kommit över på jobbet då det skulle kasseras. Bakom liggdelen syns underdelen, och det som liggdelen står på ska bli delen som kopplar ihop alla delar så sängen går att vagga. Så min man har fått slipa och slipa ännu mer med sina grova arbetarverktyg för att få en så len och fin yta, så han har sett ut som ett stort vitt dammoln efter varje pass :laugh: Så nu är vi i valet och kvalet om den verkligen ska målas vit, eller om den bara ska klarlackas, eller om den ska betsas.

Visa bifogad fil 75026
Så fin!
Hur ser övrig inredning ut hos er?
Jag hade nog valt att vitbetsa den 😍
 
Blev en sväng till förlossningen för mig igår. Bebis hade varit väldigt lugn så efter samtal dit ville de ha in mig på kontroll.

Väl uppkopplad galopperade lillasysters hjärta på i fin takt och undersköterskan säger efter någon minut ”det är inte helt ovanligt att rörelserna blir lite mindre från bebis när man har värkar”

Eh…?
Jo, men värkar hade jag tydligen.. jag trodde typ det var lite sammandragningar eller nått som jag hade 😂
Efter 1,5h fick jag åka hem dock, värkarna är oregelbundna och inte smärtsamma så förmodligen är det bara kroppen som tränar lite.

Men oj, hur ställer dom sig till det för du ska väl snittas? De ville inte stoppa värkarna?

Tack för orden om vaggan. Vårt hem är ganska mycket vitt och ljust grått därav att vi var inne på att måla den vit. Det lutar åt vitbets då jag fick tips om det igår på facebook :)
 
Men oj, hur ställer dom sig till det för du ska väl snittas? De ville inte stoppa värkarna?

Tack för orden om vaggan. Vårt hem är ganska mycket vitt och ljust grått därav att vi var inne på att måla den vit. Det lutar åt vitbets då jag fick tips om det igår på facebook :)

Eftersom det inte räknades som aktiva värkar utan bara förvärkar (tror jag) så behövde inget göras. Blir de starkare eller regelbundna ska jag ta kontakt igen.
Antar att de försöker ge mig Bricanyl då eller gör ett ”akut” snitt.

Idag har jag knappt haft någon värk alls så jag känner mig lugn inför att det är ett tag kvar 🙏🏼
 
Skrutt. Skulle köpt min chefs barnvagn var tanken, men var där idag och den går inte in jämte hundburen 🙈🤦🏼‍♀️

Någon som har tips på smalare barnvagn? Den jag provade idag var en Britax go big, så är väl en stor modell...
Har en xc60 och en hundbur som tar typ halva bagaget 😝
 
Skrutt. Skulle köpt min chefs barnvagn var tanken, men var där idag och den går inte in jämte hundburen 🙈🤦🏼‍♀️

Någon som har tips på smalare barnvagn? Den jag provade idag var en Britax go big, så är väl en stor modell...
Har en xc60 och en hundbur som tar typ halva bagaget 😝
Cybex priam lux blir väldigt liten ihopfälld. Dyr men så värd varenda krona. Fick lätt in den bredvid flera stora resväskor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
18 19 20
Svar
392
· Visningar
42 281
Samhälle Så kom avin med höjning på lägenhetshyra, parkering och garage. Parkeringen går upp 20kr/mån (ej elplats), och det är där jag blir...
Svar
16
· Visningar
1 036
Senast: movi
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 265
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 758
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp