Höstföräldrar 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller ju på att renovera min tvättstuga. Har rivit ut allt, så endast tvättmaskinen står kvar mitt på golvet 😅 nu ska renoveringstapet upp på väggen idag, sen målas. Sen på med bänskiva, skåp, blandare och handfat. Och så blir det en skötdel där är det tänkt😁
När det är klart så ska jag tapetsera om vårat sovrum och möblera om så bebis får en egen del, har ett rum sen som han kan få men tänker att det blir smidigast att ha honom i samma rum ett tag 🥰
Stickar o virkar en del också, gjorde denna gulliga hjälmmössa 😂
Vilken energi du har att fixa och wow vilken fin mössa!
Jag försökte mig på att både virka och sticka till första barnet men det blev mest pannkaka och nu finns inte tiden 😅
 
Helt förståeligt, så jag kände att jag ville bara förtydliga att jag inte menade något illa. Alla har vi våra olika anledningar till hur vi reagerar och tänker kring vf/ks.

Jodå man ser massor tycker jag. Jag har gjort sena TUL med alla mina barn, och tycker att det är häftigare än RUL. Man ser inte hela bebisen direkt av förståeliga skäl men de kikar hela bebisen så man får se allt ändå.

Och jag tycker TUL är rätt värdelöst ur aspekten se bebis. ”Här är en inzoomad halv rumpa typ” 😅
 
Var hos mvc i går (vecka 39 idag) allt såg bra ut, hade ju 9,2 i blodsocker sist och fick göra glukosbelastning men då såg allt bra ut, nu låg blodsockret på 4,1 (?) Jag frågade hur det kunde pendla så, och då sa hon att dom funderade på om det var fel på deras avläsare, det verkade som den gav för höga värden ibland O_o Nåja, allt var bra iaf.
Jag ska ha videosamtal med BB Sthlm på tisdag om kejsarsnitt och är ju lite orolig, orolig att de kommer tvinga mig till vf och att bebis kanske kommer vara stor och min ålder osv osv så jag kommer få ett TUL om några veckor. BM tyckte även att det vore bra iom att jag inte ökat ngt öht i vikt.
magmått var iaf 28 och hjärtljud 136 :heart

Låter inte helt olikt mig! Ska också ha videosamtal med BB Stockholm om förlossningssätt om en dryg vecka. Har TUL inbokad om några veckor och inte heller ökat något i vikt :p (Däremot är inte åldern faktor här utan tidigare förlossning).
 
Låter inte helt olikt mig! Ska också ha videosamtal med BB Stockholm om förlossningssätt om en dryg vecka. Har TUL inbokad om några veckor och inte heller ökat något i vikt :p (Däremot är inte åldern faktor här utan tidigare förlossning).
Jag som aldrig använt videosamtal i jobbet eller liknande (bara i bland med typ familj liksom) så känns det väldigt konstigt och ovant, men får tänka att för den jag pratar med är det vardagsmat typ :)
ska försöka skriva upp lite stolpar så jag inte glömmer det viktiga och bara nervös-pladdrar :p
 
Vilken energi du har att fixa och wow vilken fin mössa!
Jag försökte mig på att både virka och sticka till första barnet men det blev mest pannkaka och nu finns inte tiden 😅
Om det är något jag har nu så är det tid 🥰 så tacksam för det, inte haft ordentlig semester på flera år så försöker verkligen vara snäll mot mig själv och njuta:D
 
Jag som aldrig använt videosamtal i jobbet eller liknande (bara i bland med typ familj liksom) så känns det väldigt konstigt och ovant, men får tänka att för den jag pratar med är det vardagsmat typ :)
ska försöka skriva upp lite stolpar så jag inte glömmer det viktiga och bara nervös-pladdrar :p

Åh förstår! Men det kommer nog gå så bra så!

För mig har mitt liv det senaste 1,5 året typ varit ett enda långt videosamtal :p Jobbat enbart hemifrån och har ett jobb som består av massor med möten. Så reflekterade knappt över kallelsen 😅 men är ju verkligen skillnad om det inte är något man brukar göra.
 
September
12 - Eloise, 33 år, andra barnet, Skåne

Oktober
22 - Anna, 38 år, första barnet, Göteborg
24 - Emtherlia, 33 år, andra barnet, Kalmar
27- Bexzor, 37, fjärde barnet, Skaraborg
31 - Sleepan, 33. Första barnet, Göteborg.

November
1 - Busbarro, 34 år, andra barnet, Småland
2 - zassoo, 33 år, andra barnet, Uppland
24 - fijjas, 41 år, andra barnet, Uppland

December
3 - nyponros, 32 år, första barnet, Skaraborg
10 - imogen, 36 år, tredje barnet, Uppland
Puttar upp listan :D
 
Och jag tycker TUL är rätt värdelöst ur aspekten se bebis. ”Här är en inzoomad halv rumpa typ” 😅
Håller med! Hade i måndags och man såg ju fan ingenting 😂

Haha vad roligt med andra åsikter om sena TUL :D
Jag föredrar hellre sena TUL framför KUB och RUL, för jag tycker att man ser bebisen riktigt bra trots att mina 3 yngsta barn (lillasyster inkluderat) är mycket större än medelbebisen.
 
Här har jag efter @Emtherlias inlägg kommit till insikt om hur lite tid jag faktiskt har kvar, så här har vi börjat förbereda mer detaljer. Dvs tvätta upp bebiskläder, bärsjal, fundera på vart skötbordet ska stå osv. Det är inte många veckor kvar och vårt schema här hemma är så fullbokat att jag inte vet vart jag ska ta vägen just nu :crazy:
 
Är ni också fruktansvärt andfådda nu? Jag får lite panik ibland av att jag inte orkar nånting. Att gå och vara i rörelse är oftast lite bättre, men många gånger kan jag inte stå rakt upp och ned utan att få andnöd och extremt mycket mjölksyra i benen. Var ute med dottern en stund idag på morgonen och fick stå framåtböjd med händerna på knäna så snart vi hade förflyttat oss några meter. Lungorna har typ ingen plats och när jag bröt ihop (igen, suck) fick jag hyperventilera en stund genom gråten.

Jag vet ju att det är jobbigt såhär mot slutet... men jag känner mig så värdelös som inte orkar nånting och bryter ihop för minsta motgång. Är så trött hela tiden. Framför allt har jag så dåligt samvete för att jag inte orkar leka med dottern. Hon är så fin och fantastisk :heart

Ni får stå ut med mitt babbel och min självömkan. Har lite svårt att ta mig ur bubblan av ångest och tycka synd om mig själv även om jag vet att det inte gör saken bättre.
 
Är ni också fruktansvärt andfådda nu? Jag får lite panik ibland av att jag inte orkar nånting. Att gå och vara i rörelse är oftast lite bättre, men många gånger kan jag inte stå rakt upp och ned utan att få andnöd och extremt mycket mjölksyra i benen. Var ute med dottern en stund idag på morgonen och fick stå framåtböjd med händerna på knäna så snart vi hade förflyttat oss några meter. Lungorna har typ ingen plats och när jag bröt ihop (igen, suck) fick jag hyperventilera en stund genom gråten.

Jag vet ju att det är jobbigt såhär mot slutet... men jag känner mig så värdelös som inte orkar nånting och bryter ihop för minsta motgång. Är så trött hela tiden. Framför allt har jag så dåligt samvete för att jag inte orkar leka med dottern. Hon är så fin och fantastisk :heart

Ni får stå ut med mitt babbel och min självömkan. Har lite svårt att ta mig ur bubblan av ångest och tycka synd om mig själv även om jag vet att det inte gör saken bättre.
Ja herregud! Blir jätteflåsig lätt och svettig! Var på vattengympa i veckan och jag typ var kokhet i flera timmar efter :angel: Alltså jag skäms ju typ när jag går promenad med grannen:crazy:
Försök att inte tycka att du är dum för att du tycker synd om dig själv, det är skitjobbigt att vara gravid! Men vet hur det är, känner mig så dum när jag ’klagar’
 
Är ni också fruktansvärt andfådda nu? Jag får lite panik ibland av att jag inte orkar nånting. Att gå och vara i rörelse är oftast lite bättre, men många gånger kan jag inte stå rakt upp och ned utan att få andnöd och extremt mycket mjölksyra i benen. Var ute med dottern en stund idag på morgonen och fick stå framåtböjd med händerna på knäna så snart vi hade förflyttat oss några meter. Lungorna har typ ingen plats och när jag bröt ihop (igen, suck) fick jag hyperventilera en stund genom gråten.

Jag vet ju att det är jobbigt såhär mot slutet... men jag känner mig så värdelös som inte orkar nånting och bryter ihop för minsta motgång. Är så trött hela tiden. Framför allt har jag så dåligt samvete för att jag inte orkar leka med dottern. Hon är så fin och fantastisk :heart

Ni får stå ut med mitt babbel och min självömkan. Har lite svårt att ta mig ur bubblan av ångest och tycka synd om mig själv även om jag vet att det inte gör saken bättre.

Jag har varit andfådd sen min förkylning släppte så jag trodde att det var sviterna efter den, men efter ditt inlägg så blir det ganska självklart att det är graviditeten. Känner så igen mig i din text. Jag får sammandragningar, stenhård mage och smärta när jag rör mig. Var iväg till dollarstore nu på fm, och ihop med gårdagens långa promenader på sjukhuset så fixade jag inte ens att gå en kort sväng i affären innan det började göra ont i varje steg jag tog. Så nu sitter jag framför datorn, lätt bakåtlutad i datastolen och dricker alvedon för att kunna röra mig under dagen. Nu har jag ju dessutom förbud mot fysisk aktivitet/ansträngning så min man får kliva fram och ta ännu mer i hemmet. Så nästa helg får han ta två barn med sig till grannstaden och leta gympaskor till tonåringen, och helgen därpå får han ta inköpet på IKEA eftersom jag inte fixar att röra mig så mycket pga smärta.

Nu är mina barn äldre (5,7 och 16), men de får mest hänga med sin pappa. Ibland spelar jag tv-spel med dom, då sittandes på en pilatesboll då det underlättar smärtan men mest får de leka själva eller med min man. Jag orkar inte, är precis som du trött hela tiden och med smärta som kommer och går. Så jag vilar 1 - 2 gånger per dag när jag kan.
I går kväll höll jag på att bryta ihop när jag fick frågan om hur jag orkar rodda allt med kontroller, yngsta sonens problematik, skolan, trasiga bilar och 3 barn, för jag orkar inte men har samtidigt inget val. Skolan är min inkomst, kontrollerna är för bebisens skull, 3 barn kräver sin tid, sonen måste få hjälp med sin problematik och trasiga bilar på landet är en dålig kombination.
 
Jag har också mycket sammandragningar och natten efter vattengympan hade jag väldigt mycket sammandragningar som även gjorde ont (förvärkar?) hade i princip inget sådant min första graviditet så känns ovant. Tänkte att vattengympan skulle vara bra då jag har lite ångest över att inte kunna utföra någon motion alls i princip pga foglossning och besvär med att gå längre sträckor.
 
@zassoo jag blir med andfådd för minsta lilla och benen typ skakar efter trappor och om jag cyklat (lugnt!). Börjar fundera på hur jag ens ska orka en förlossning? 😳

Bebis ligger till höger och jag får även ont på höger sida, precis under bröstet, när jag ätit så jag tror det är dåligt med plats där. Har även ont i ryggen på höger sida. Ibland när jag ligger på rygg har jag svårt att andas så får ligga på sidan och då får jag ibland ont mellan brösten, där revbenen går ihop. såatte livet leker 😒
 
Nu läste jag mina anteckningar från förra graviditeten och jajamen, det var ungefär här nånstans jag började tycka att det var svinjobbigt även då :p Hade då skrivit en anteckning vecka 34 med rubriken ”trött och gnällig” :laugh:

I skrivande stund känns det i alla fall mycket bättre. Lite sällskap och miljöombyte gjorde susen. Tror det är just när jag hamnar i den där ensamma ångestspiralen som det blir så himla jobbigt och jag panikar med andningen. Får försöka lära mig hantera det och framför allt komma ihåg att det går över.
 
Nu läste jag mina anteckningar från förra graviditeten och jajamen, det var ungefär här nånstans jag började tycka att det var svinjobbigt även då :p Hade då skrivit en anteckning vecka 34 med rubriken ”trött och gnällig” :laugh:

I skrivande stund känns det i alla fall mycket bättre. Lite sällskap och miljöombyte gjorde susen. Tror det är just när jag hamnar i den där ensamma ångestspiralen som det blir så himla jobbigt och jag panikar med andningen. Får försöka lära mig hantera det och framför allt komma ihåg att det går över.

Kul ändå att ha skrivit upp! Jag har inte skrivit ett skit. 🙈 Ångrar det lite 😝
 
Kul ändå att ha skrivit upp! Jag har inte skrivit ett skit. 🙈 Ångrar det lite 😝
Ja jag ångrar att jag inte skrev ngt min första graviditet, minns inte så mkt mer än att jag generellt mådde bra. Hade varit ute roligt att jämföra för jag minns att det var jobbigt sista veckorna men kommer inte ihåg på vilket sätt :)
 
Å den där andfåddheten :crazy:
Både denna samt förra graviditeten började jag bli flåsig redan i vecka 5-6 så har väl vant mig lite. Jag är dock en sån där som går väldigt fort i vanliga fall men har fått lära mig att gå långsamt nu och avskyr det :(
 
Jag har skrivit ”dagbok” (mer en gång i veckan och verkligen inga innersta tankar utan mer anteckningar om vad som hänt) sen jag blev gravid med första barnet. Det är verkligen så himla kul att ha nu. Både för att jämföra graviditeterna och när barnen är små.

Kan konstatera när jag läser tillbaka att jag glömt minst 90 % 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
18 19 20
Svar
398
· Visningar
42 504
Samhälle Så kom avin med höjning på lägenhetshyra, parkering och garage. Parkeringen går upp 20kr/mån (ej elplats), och det är där jag blir...
Svar
16
· Visningar
1 040
Senast: movi
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 299
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 764
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp