Höstföräldrar 2022

Hon vägrar ta flaska och vi har försökt i tre månader, tar inte heller napp tyvärr. Eller ja, ibland på dagen när hon är på gott humör kan hon ha napp en stund. Tror egentligen inte hon är hungrig på natten utan har ett närhetsbehov som är starkt kopplat till amningen, försöker ibland bara hålla om henne men det fungerar inte. Blir också provocerad när han ska komma och tycka om sånt han inte själv är del av men det grundas just nu i att han är jätterolig att hon ska ramla ur sängen igen. Jag har lagt kuddar under madrassen nu så har vi spjälsängen på ena sidan och en kuddvägg på andra, så hoppas jag det ska kännas tryggt. Vill hann sova i sovrummet är vi nog så illa tvungna att köpa en större säng!
Det låter precis som mellanbarnet här. Hon är anledningen till att alla "borden" och allehanda teorier rörande småbarn/bebisar vad gäller amning, samsovning osv kastades över bord här.

Hon trillade för övrigt också ur sängen en natt när hennes mor hade totaldäckat efter 26 vakentimmar, allt gick bra där med...
Mitt råd är: _skit_ i alla åsikter som folk har! Ditt barn = du gör vad som krävs för att få det att fungera (inom någorlunda rimliga ramar givetvis).
Att de blir bortskämda är bullshit...det där kör min svärfar med också när bärselen åker fram. Jag säger inget för husfridens skull, men skiter högaktningsfullt i de goda råden... Sambon hade också nån romantisk utopi om att hans son minsann skulle sova i egen spjälsäng från första natten och han skulle sova i gästrummet för att vara utvilad till jobbet i veckorna.

Resultat: barnet har sovit noll (0) nätter i egen säng och sambon har sovit noll (0) nätter i gästrummet. Efter tre ungar så prioriterar jag definitivt att faktiskt få sova och en nöjd bebis än att hålla på och krångla till det bara för sakens skull. Som jag påpekat för sambon så sover de två större i egen säng och ingen gallskriker efter tutte heller.

Som flera redan skrivit:bulla upp med kudde under bäddmadrassen och ställ något mot sängen, typ spjälsängen, så det blir ett fysiskt hinder och bebis inte kan rulla ur. Rörande sövning var dottern likadan. Jag blev tokig av att inte kunna göra nåt annat än att kånka runt på barn dagarna i ända. Räddningen för mig med henne var bärselen. Där hängde hon jämt, med tutten i munnen (hon vägrade också napp och flaska). Då hade jag iaf vänsterhanden ledig.

Hon tog napp och flaska till slut, men det tog många månader. Ge inte upp utan erbjud erbjud erbjud. Jag åkte runt som en idiot med henne i början och brukade lägga sträckan mellan Öland och hemmet (14 mil) på att trycka in nappen i munnen på henne medan hon skrek i varierande intensitet över att inte få ha tutten och behöva sitta i ett babyskydd. Fy fan vad provocerande det var att få höra att jag inte försökte tillräckligt, speciellt dåvarande grannen/nuvarande sambon tyckte att det är väl inga problem att få en unge att gilla napp...
 
Här växer bebis i raketfart efter införandet av flaska som komplement till amningen. Han har gått från att vara glad 95% av tiden till 100% av tiden, så sjukt enkel att ha att göra med. Å andra sidan är det "bäst" för honom att han är just enkel med tanke på hans storasyster som gett mig grå hår från det att hon kom ut.😅

Vi samsover fortfarande, tänkte fortsätta med det tills han kommer in i den klassiska "stökperioden" där de snurrar och buffar runt. Dock tar min kropp nåt djävulskt med stryk av att ligga på sidan hela nätterna, är det nån mer som får ont? Gick till naprapat förra veckan och gud i himlen vad han knäckte mig. Nu är ryggen något bättre men musklerna i hela höger sidan är helt knas... ska dit på tisdag igen och kommer krävas många besök för att bli någorlunda normal.

Har signat upp mig för mammaträning med PT med start i mars och försöker köra lite underhållsträning och stretch hemma. Jag börjar jobba I början av april och med mitt jobb måste kroppen vara i någorlunda skick. Har blivit beviljad goa tider vardagar 07-12 året ut. Sambon blir hemma i 9 månader fram till inskolning nästa år. Vi kommer dessutom få en lång sammanhängande ledighet i sommar med semester + att jag planerar att ta ut resterande dubbeldagar.
Ekonomiskt blir det inte så fett men vi räknar med att gå runt iaf.
 
Hon vägrar ta flaska och vi har försökt i tre månader, tar inte heller napp tyvärr. Eller ja, ibland på dagen när hon är på gott humör kan hon ha napp en stund. Tror egentligen inte hon är hungrig på natten utan har ett närhetsbehov som är starkt kopplat till amningen, försöker ibland bara hålla om henne men det fungerar inte. Blir också provocerad när han ska komma och tycka om sånt han inte själv är del av men det grundas just nu i att han är jätterolig att hon ska ramla ur sängen igen. Jag har lagt kuddar under madrassen nu så har vi spjälsängen på ena sidan och en kuddvägg på andra, så hoppas jag det ska kännas tryggt. Vill hann sova i sovrummet är vi nog så illa tvungna att köpa en större säng!
Men så får din man helt enkelt lägga sig på andra sidan ungen på en madrass om han är rädd för att hon ska falla. Han får allt ta och kamma sig nu!
 
Hon vägrar ta flaska och vi har försökt i tre månader, tar inte heller napp tyvärr. Eller ja, ibland på dagen när hon är på gott humör kan hon ha napp en stund. Tror egentligen inte hon är hungrig på natten utan har ett närhetsbehov som är starkt kopplat till amningen, försöker ibland bara hålla om henne men det fungerar inte. Blir också provocerad när han ska komma och tycka om sånt han inte själv är del av men det grundas just nu i att han är jätterolig att hon ska ramla ur sängen igen. Jag har lagt kuddar under madrassen nu så har vi spjälsängen på ena sidan och en kuddvägg på andra, så hoppas jag det ska kännas tryggt. Vill hann sova i sovrummet är vi nog så illa tvungna att köpa en större säng!
Vi köpte större och lägre säng av precis den anledningen!
Jag röstar för att han tar några läggningar på dagen innan han får ha för mycket åsikter.
Och skit knalla andra åsikter! Jag fick oxå höra tusen gånger styckat skämmer bort min bebis. Man kan inte skämma bort barn med kärlek och närhet!
 
Nu är min bebis 4,5 månad och världens sötaste. Lite mer nöjd och kan ligga och pyssla för sig själv en stund. Hon vänder sig från rygg till mage och mage till rygg utan problem men blir arg när hon inte kan ta sig framåt. Sist vi vägde och mätte för ett par veckor sedan hamnade hon på 65,5 cm och ca 7300 gram. Hon sitter korta stunder i sin matstol med extra stöd och har börjat med smaksensationer.

Sömnen är vårt problem. På dagarna blir hon trött efter 1,5-2h men hon blir inte sömnig utan arg och hyper. Vagga i famnen går inte, somna själv går inte. Vagn utomhus, bil och bärsele fungerar. Men man får inte stanna eller lägga ner sen, så det blir mycket bärande vilket jag upplever att jag får en del kritik för. "Hur länge ska ni hålla på sådär, ska du inte lägga ner henne, hon blir bortskämd" osv. Till natten liggammar jag henne till sömns och det kan fungera ibland på dagen också. Sedan vaknar hon många gånger under natten och vill amma och inget annat fungerar för att somna om. Jag är lite rädd att amningen blir en långsdragen historia och jag är inte överförtjust i det. Jag älskar dock att samsova men efter en olycka häromdagen där hon rullade ur sängen (allt gick bra) vill inte min man att jag gör det längre och en spjälsäng har åkt in i sovrummet bredvid sängen. Vi har plockat bort ena sidan och spänt fast den intill sängen men det fungerar ändå inte att liggamma in i den så jag vet inte hur jag ska göra detta med i alla fall lite sömn i behåll? Jag vill helst lägga madrassen direkt på golvet istället för att det ska vara säkrare men vi har en enorm sängstomme som måste monteras ner i så fall och vi har ingenstans att ha den heller... Om någon har supertips för att få små barn att sova utan amning mottages det tacksamt, haha!

Allt låter väldigt bekant, både med första barnet och detta 😁 Angående amningen så kommer det lösa sig när du slutar amma oavsett hur ofta hon ammas nu. Att söva i famnen utan amning har inte funkat för mig med något av barnen (när de ammats) men för barnens pappa går ofta det bättre. Troligen för att han inte luktar som en vandrande mjölkbar. Ingen av dem har somnat själva i sin säng som bebisar.

En säng där ni alla tre får plats kan ni ha stor nytta av några år framöver. Vår äldre dotter sov regelbundet i vår säng tills hon runt 3 år. När hon var bebis så flyttade jag ner henne i bedside criben när hon somnat i vår säng på kvällen, under natten så somnade jag ofta när hon åt så då blev hon kvar i vår säng. Nuvarande bebis har knappt legat i bedside criben. Kör helt på vad som ger oss alla mest sömn och det är att flytta henne så lite som möjligt.

Att ställa sängen mot väggen kan ju vara ett alternativ för att förhindra urrullning. Vi gör alltid det om vi sover i en mindre säng med barnet som kan förflytta sig.

Jag var nog mer "stressad" över att vara så bunden med första barnet än nu med nr 2. Nu vet jag att det är den närheten som jag sen kan sakna när barnet inte har tid att vara stilla.

Det är helt omöjligt att skämma bort ett barn med närhet. Däremot ställer jag mig frågande till det som kallas "sömnträning" som går ut på att träna barnet att sova själv och inte gråta om det vaknar (får upp massor om det på Instagram). Verkar vara något främst amerikanskt men jag har träffat på några som verkar göra något liknande här. Exakt hur vet jag inte men jag har svårt att se det positiva utöver att det är väldigt "bekvämt" för föräldern.
 
Igår gjorde våra tvillingar sitt första officiella framträdande - de döptes. De höll ihop helt fantastiskt i en hel timmes familjegudstjänst (och faktiskt resten av dagen också). Under själva dopceremonin rullade en lång varm våg av tacksamhet och kärlek genom mig när jag tittade på barnen. 🥰
 
Igår gjorde våra tvillingar sitt första officiella framträdande - de döptes. De höll ihop helt fantastiskt i en hel timmes familjegudstjänst (och faktiskt resten av dagen också). Under själva dopceremonin rullade en lång varm våg av tacksamhet och kärlek genom mig när jag tittade på barnen. 🥰
Å va mysigt!!

Vi har inte ens börjat planerat dop än känns jätte jobbigt att förbereda och fixa. Första barnet bakande jag allt blått och massor, andra var de något mindre och nu har jag knappt ens funderat på de
 
Å va mysigt!!

Vi har inte ens börjat planerat dop än känns jätte jobbigt att förbereda och fixa. Första barnet bakande jag allt blått och massor, andra var de något mindre och nu har jag knappt ens funderat på de
Det var verkligen mysigt, sen var resten av dagen oerhört intensiv. Strängt taget behöver det ju inte vara mer jättejobbigt än man själv vill, man måste ju inte göra mer än dyka upp i kyrkan med barnet på rätt tid och sen åka hem efteråt... Så man får ju skylla sig själv litet grann. Eller rätt mycket. 😄
 
Vi har för första gången ens nämnt om vi ska ha någon form av välkomstkalas för bebis. Jag känner inte för att rodda det denna gång då jag gjorde det med storasyster. Så det hänger på vad mannen vill. De flesta som ev. Kommer är iaf hans släkt. Det kanske blir någon tårtfika i sommar.

Bebis växer på och har nu passerat 7 kg och 65 cm 5 månader gammal. Växer lite långsammare nu så har gått ner till normalkurvan från +2.

Vi har börjat med lite smaksensationer och hon är entusiastisk även om det mesta kommer ut.

I maj börjar jag jobba 30 % så jag hoppas hon kan äta lite gröt och frukt då utöver utpumpad mjölk när jag jobbar.

Hon tränar för fullt på att sitta och har börjat vrida sig när hon ligger på mage. På rygg vill hon inte alls ligga utan vänder sig nästan alltid omgående om man lägger ner henne så. Tillbaka till rygg har hon inget intresse av att vända sig verkar det som. Lättroad för det mesta om det finns något att titta eller pilla på.
 
Vår lille solstråle fyller 5 månader om en vecka och tiden bara springer iväg.
Han sover sen några veckor tillbaka i egen säng, vilket har gjort underverk för min sömn och min kropp.🙏 Jag har kommit igång med lite träning, våren är i antågande och allt känns lite lättare. Jag börjar jobba om 2 veckor, jag längtar efter att få vara lite mer jag och lite mindre mamma.

Vi planerar för dop i maj. Ganska sent men vi ville ha det på våren när vädret är bättre. Arvid är numera lika glad men också väldigt rörlig. Det rullas och snurras och ha sig dagarna i ända. Det känns som att han är väldigt tidig motoriskt så han lär börja krypa rätt snart. 😊
 
Roligt att läsa era uppdateringar!

Min tjej är ett halvår nu och kryper och ställer sig upp mot möbler, det är både riktig och väldigt läskigt för oss föräldrar för rätt som det är tappar hon balansen... Hon älskar att smaka mat och är så rolig!

Vi har fortfarande lite svårt med sömnen. På natten blir det liggamning för att söva och sedan vid uppvaken. Svårt att flytta över till annan säng, med tanke på att hon ställer sig kan jag inte ha bed side crib i samma höjd som sängen utan fick sänka botten på spjälsängen. Så imorgon tänkte jag åka och köpa en madrass och börja sova på golvet med henne för att hon inte ska kunna slå sig om hon rullar ur 🫣 Någon som lyckats byta ut att amma till sömns mot något annat på ett smidigt sätt? Vore skönt om min man kunde natta också. Annars kommer det väl när hon blir äldre. Vi har börjat försöka ge lite välling i flaska på kvällen men hon har ju aldrig velat ha flaska så det går lite trögt.

Något som jag tycker känns tidigt att tänka på är förskola, men vi måste ändå fundera. Vi flyttar och byter kommun i september och i den ställer man sig i kö tidigare än där vi bor nu. Närmsta förskolan ligger sju km bort men det är åt helt fel håll från våra jobb. Finns en i rätt riktning i grannkommunen dock, brukar det gå att få söka i annan kommun, någon som vet? Men när hon sedan börjar skolan kanske det är bäst att ha kompisar med sig från förskolan och i så fall behöver hon ju gå i den i boendekommunen.
 
Nu är min bebis 4,5 månad och världens sötaste. Lite mer nöjd och kan ligga och pyssla för sig själv en stund. Hon vänder sig från rygg till mage och mage till rygg utan problem men blir arg när hon inte kan ta sig framåt. Sist vi vägde och mätte för ett par veckor sedan hamnade hon på 65,5 cm och ca 7300 gram. Hon sitter korta stunder i sin matstol med extra stöd och har börjat med smaksensationer.

Sömnen är vårt problem. På dagarna blir hon trött efter 1,5-2h men hon blir inte sömnig utan arg och hyper. Vagga i famnen går inte, somna själv går inte. Vagn utomhus, bil och bärsele fungerar. Men man får inte stanna eller lägga ner sen, så det blir mycket bärande vilket jag upplever att jag får en del kritik för. "Hur länge ska ni hålla på sådär, ska du inte lägga ner henne, hon blir bortskämd" osv. Till natten liggammar jag henne till sömns och det kan fungera ibland på dagen också. Sedan vaknar hon många gånger under natten och vill amma och inget annat fungerar för att somna om. Jag är lite rädd att amningen blir en långsdragen historia och jag är inte överförtjust i det. Jag älskar dock att samsova men efter en olycka häromdagen där hon rullade ur sängen (allt gick bra) vill inte min man att jag gör det längre och en spjälsäng har åkt in i sovrummet bredvid sängen. Vi har plockat bort ena sidan och spänt fast den intill sängen men det fungerar ändå inte att liggamma in i den så jag vet inte hur jag ska göra detta med i alla fall lite sömn i behåll? Jag vill helst lägga madrassen direkt på golvet istället för att det ska vara säkrare men vi har en enorm sängstomme som måste monteras ner i så fall och vi har ingenstans att ha den heller... Om någon har supertips för att få små barn att sova utan amning mottages det tacksamt, haha!

Angående bärandet, så att få för sig att en 4-månaders kan bli "bortskämd" med för mycket närhet från sina föräldrar är dumheter. (Sen kan ju för mycket bärande bli ett fysiskt problem för er föräldrar, men det är ju en annan sak).
Det finns ju fördelar med att bebis är van att bäras också, att ha en bebis som är nöjd i bärsele och van att bäras så är ju många gånger väldigt praktiskt också!
Angående spjälsängen och liggamning så har vi också en spjälsäng ståendes bredvid vår säng men vi har alla sidor kvar. Sonen sover i vår säng och spälsängen funkar som "staket" så att han inte kan ramla ner. (fanns ju en tanke om att han ska sova i spjälsängen också men sonen verkar inte riktigt hålla med... 😅)

edit, insåg nu hur gammalt inlägget var. Så kanske lite sent ute ;)

Angående förskola så kan man söka i annan kommun, men man får plats i mån av plats. Kommuner har en skyldighet att erbjuda sina egna invånare förskoleplats, så de kommer att prioriteras före.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
7 962
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 534
Senast: co-SMAD4
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 937
Senast: Bulldoozer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 383
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp