Höstföräldrar 2023

I natt hade vi troligtvis den värsta natten hitills. Han vaknade tre gånger innan tolv och var ledsen. Sen var det dags för bajs vid 01, ända fram till 02.30. sen skulle det maratonammas till runt 03.30 och sen somnade han runt 05. Jag var helt slut och uppgiven.

Pratade med bvc och de hade en teori att han kan äta så pass mycket på nätterna för att han inte har tid att äta ordentligt på dagarna och äter då igen på nätterna när det är tyst och lugnt och det låter ju ganska rimligt faktiskt. Men varför han är ledsen vet jag inte. Kan ju ha med magen att göra då han pruttade väldigt mycket i natt.

Men sovit på dagen har han gjort idag. Fem timmars sömn skramlade han ihop. Fyra timmar mellan 9 och 13 och sen en timme på eftermiddagen. Sen har han fått ett bad och nu ligger han och chillar i sängen, än så länge nöjd. Hoppas verkligen på en bättre natt. Jag behöver det!
Stackare! Det låter fruktansvärt

Min lille är ung lika gammal som din, och vi har haft enstaka såna nätter (inatt tex) då han egentligen behöver bajsa och då äter för o få igång magen vilket kan ta timmar.... skillnaden är dock att han annars sover väldigt bra sen "länge" så man orkar ändå enstaka skitnätter.
Bvc borde kunna komma med mer förslag på hur du hjälper honom (ja dig mest) att få bättre nattsömn, du måste ju vara helt slut nu efter så lång tid med dålig sömn ❤️
 
Stackare! Det låter fruktansvärt

Min lille är ung lika gammal som din, och vi har haft enstaka såna nätter (inatt tex) då han egentligen behöver bajsa och då äter för o få igång magen vilket kan ta timmar.... skillnaden är dock att han annars sover väldigt bra sen "länge" så man orkar ändå enstaka skitnätter.
Bvc borde kunna komma med mer förslag på hur du hjälper honom (ja dig mest) att få bättre nattsömn, du måste ju vara helt slut nu efter så lång tid med dålig sömn ❤️

På nåt konstigt vänster är jag inte direkt trött. Jag är trött där och då men under dagarna känner jag ingenting. Frågan är ju bara hur länge det håller.

Bvc tycker vi borde testa egen säng men helt ärligt så vill jag inte det och det finns inte plats för en i mitt sovrum. Och att pappan tar några nätter är inte heller ett alternativ eftersom han inte tar flaska den här envisa lilla bebisen. Nu när jag fått till liggamningen är det enklare när han har en vanlig ätarnatt. I natt var det extremt.
 
Jag är så väldigt sugen på att åka till badhuset med H. Han älskar att bada, hela han skiner som en sol när han får bada. Men vågar jag? Med storasyster mådde jag verkligen otroligt dåligt och började inte gå ut förens hon var närmare ett år. Total isolering. Nu mår jag så himla mycket bättre men är fortfarande väldigt feg och försiktig. Jag har ingen aning om hur man går till väga med bebis i badhus heller.
 
De många nattliga matstunderna har gjort sitt då lilla herrn idag vägde in på 7,5 kg, nästan 1 kg sen förra besöket.

Ja mat får han i alla fall sa hon på bvc :D
Vi ska testa att ge mer mat och gröt innan läggning och se om han sover bättre. Samt se om pappa kan ge på kopp eller mugg på kvällen så jag kanske kan få sova nån timme och han kan vara med pappa.
 
Stackars H är riktigt ledsen nu i kväll, troligen efter vaccinet. Han låter på ett sätt jag aldrig hört förr, mitt hjärta går sönder. Fick lite alvedon nu och ligger och pratar lite med sin snutte för tillfället.

Mitt fredagsmys fick bli i sängen med cola i glaset, chips och youtube. Vilka fredagar man har nuförtiden :D
 
Jag är så väldigt sugen på att åka till badhuset med H. Han älskar att bada, hela han skiner som en sol när han får bada. Men vågar jag? Med storasyster mådde jag verkligen otroligt dåligt och började inte gå ut förens hon var närmare ett år. Total isolering. Nu mår jag så himla mycket bättre men är fortfarande väldigt feg och försiktig. Jag har ingen aning om hur man går till väga med bebis i badhus heller.
Tillhör inte tråden men måste bara kommentera detta. Åk!! Min busunge älskade också att bada från start så det blev något vi gjorde (och fortfarande gör) regelbundet. Sååå skönt för min kropp också som fortfarande inte läkt helt från graviditeten. När det gäller "hur man gör" med bebis i badhus så gör alla olika. Vi körde badbyxeblöjan för vår unge var väldigt regelbunden med bajsandet. Duschandet var väl det som var mest komplicerat innan man lärt sig vad som funkar för en men de allra flesta badhus har hjälpmedel för små barn. Vissa har madrasser man kan ha i duschen, andra har typ antilopen-stolar. Min busunge behövde väldigt mycket närhet så blev i princip att jag satte mig ner i duschen och duschade med henne. Kändes säkrast iom att hon blev rätt hal när man tvättade av henne. Men som sagt, ju hittar ett sätt. Och det är såååå värt det!
Ett annat tips: mat direkt efter barnet fått kläder på sig igen oavsett om du ammar eller ger flaska eller börjat med mat. Även om ni bara är där en 15-20 minuter så kommer barnet behöva energi efteråt.
 
Tillhör inte tråden men måste bara kommentera detta. Åk!! Min busunge älskade också att bada från start så det blev något vi gjorde (och fortfarande gör) regelbundet. Sååå skönt för min kropp också som fortfarande inte läkt helt från graviditeten. När det gäller "hur man gör" med bebis i badhus så gör alla olika. Vi körde badbyxeblöjan för vår unge var väldigt regelbunden med bajsandet. Duschandet var väl det som var mest komplicerat innan man lärt sig vad som funkar för en men de allra flesta badhus har hjälpmedel för små barn. Vissa har madrasser man kan ha i duschen, andra har typ antilopen-stolar. Min busunge behövde väldigt mycket närhet så blev i princip att jag satte mig ner i duschen och duschade med henne. Kändes säkrast iom att hon blev rätt hal när man tvättade av henne. Men som sagt, ju hittar ett sätt. Och det är såååå värt det!
Ett annat tips: mat direkt efter barnet fått kläder på sig igen oavsett om du ammar eller ger flaska eller börjat med mat. Även om ni bara är där en 15-20 minuter så kommer barnet behöva energi efteråt.

Tack för ditt inlägg.

Min lilla grabb är väldigt enkel och lätt att ha med på det mesta bara han är pigg och hyfsat mätt. Jag har badbyxeblöjor hemma redan som jag köpte för ett tag sedan.

Har redan förvarnat maken att han får leta reda på badkläderna. På söndag blir det badhus. I morgon stänger det så tidigt så tror inte lilleman hinner sova klar sin sovstund ens.
 
Stackars H vad ledsen han varit idag efter vaccinet han fick igår.

Tyckte han var väldigt varm i morse så tog tempen vilket visade 38,6 :( efter lite alvedon kunde han leka lite en stund med sitt Diddi gosedjur han älskar men sedan tog energin slut och han blev ledsen och otröstlig. Marsch ner i snarklådan och ut på sovpromenad. Han somnade innan vi ens kommit ut ur garaget.

Han somnade väldigt ovaggad nu i kväll. Helt slut. Hoppas han är sig själv i morgon. Gör ont i hjärtat att se min så annars glada bebis så ledsen.
 
Här rullar det på, sedan han började äta gröt och mat sover han något bättre på natten. Nu vaknar han nog bara 5-6 gånger mot tidigare 7-8.

Mycket nöjdare med att ligga på golvet nu när han kan vända sig åt båda hållen. Dock är det fortfarande bäst att vara upplyft, och gärna ståendes i någons knä.
 
Lillebror skrämde mig rejält i morse när vi gick till skolan med storasyster. Såg nåt rött i hans öra och trodde det var skräp men fick en chock när det var blod.

Efter lite panik och en undersökning kom jag fram till att inget blod kom från örat utan han hade rivit sig själv. Jösses vad pulsen steg där ett tag.
 
H är så gnällig just nu. Tror det är tänder på g för jag känner nånting litet i munnen på honom. Igår höll öronen på att explodera av all gnäll. Förhoppningsvis blir han sitt glada goa jag snart, hoppas jag.

Annars så har han fått börjat använda sittdelen nu på vagnen. Det var väldigt uppskattat att få sitta upp. Han är så gullig när han sitter där och kikar.

Nätterna är fortsatt krångliga. Men jag tänker inte så mycket på min obefintliga sömn ändå. Det är som det är. Nån gång får jag väl sova igen.
 
Idag har vi hängt vid en lekpark i några timmar med en klasskamrat till dottern och hans mamma. H tyckte det var väldigt spännande när de for omkring och skrattade när de gungade.

Så passade vi på att checka av att amma på en lekplats också. Tänk att jag inte vågade gå ut med dottern när hon var bebis. Var livrädd att hon skulle vakna och vara hungrig så jag var tvungen att mata henne offentligt. Det är så skönt att vara fri från allt sånt den här gången.
 
Haft den värsta natten sen lilleman föddes. Han vaknade en gång i timmen och skrek hysteriskt, ville inte äta och skulle upp. Jag hade knappt sovit en blund så när maken kom hem från nattskift vid 06 fick han ta över så jag fick sova. Sov i en och en halv timme ostört och känner mig som ny igen.

Jag får flashbacks från när dottern hade nattskräck. Han är inte kontaktbar när han skriker och blir jätte arg när man tar i honom. Jag hoppas det är en fas bara. Han är ju glad på dagarna och skiner som en sol när han vaknar från sina tupplurar och ser oss.

I natt får maken ta honom om han blir ledsen. Han är ändå inkörd på nätter nu.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jaaaahapp.. jag startade en tråd för ett tag sen om hur man ska veta om man vill ha fler barn eller inte. Jag har två sen innan och...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 213
Senast: Fille
·
Gravid - 1år Hej! Nu är det väl dags för en grupp för oss som väntar barn till sommaren 2023? Jag har iaf längtat så nu drar jag igång denna tråd...
10 11 12
Svar
227
· Visningar
26 082
Senast: bumpo
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 202
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 756
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp