maaeva

Trådstartare
Jag ska sätta upp en ny hage och har ett halvt hektar som inte slagits eller betats på hela säsongen. Gräset är därför mycket långt och till största del torkat. Frågan är om jag behöver slå det innan eller om det är OK för hästarna att beta det. Det är mycket bördig jordbruksmark, och min farhåga är att det ska börja växa (med tanke på den varma hösten) om jag slår det innan. Våra ponnys har aldrig haft fång, men är båda mycket lättfödda....
 
Övervuxet och vissnat gräs har inte mycket till näringsvärde (jf gräsfröhalm). Huruvida det växer om det betas ner är starkt beroende på hur hösten kommer att se ut.

Varför fundera på att slå det? För att hästarna trampar ner mycket? (för det kommer de ju säkert att göra)
 
Jag hade absolut inte slått det utan satt på hästarna betesreducerare och släppt dem där endel av dagen. Hur länge beroende på hur invanda de är på gräs sedan innan och hur känsliga de är. Vid frost hade jag väntat med att släppa dem där tills frosten var borta.

Ha koll bara när de väl har betat ner gräset. Är det varmt så kan det nya gräset bli raketbränsle.
 
Jag hade inte slagit gräset, utan låtit dem beta det långa. Det långa gräset är ju dessutom ett visst skydd för marken vad gäller trampskador. Generellt så tappar obetat gräs sitt näringsinnehåll snabbare än betat gräs. Och som flera sagt - håll lite koll på om det växer upp mycket nytt, grönt gräs när hästarna betat ett tag - det lär vara mycket sockerrikt!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 250
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
713
Senast: Kristall10
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 550
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 539
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp