Höstterminens tävlingar.

Tulip

Trådstartare
På begäran även om jag själv inte vill inse att hösten och höstterminen närmar sig med stormsteg. Fyll på med inspirerande tävlingsrapporter när ni ambitiösa människor varit ute och visat upp er.
 
På begäran även om jag själv inte vill inse att hösten och höstterminen närmar sig med stormsteg. Fyll på med inspirerande tävlingsrapporter när ni ambitiösa människor varit ute och visat upp er.
Tack, återkommer om drygt en vecka. Har också svårt att inse att det snart är höst, har inte börjat sommarsemestern än :o
 
Ikväll har vi haft tävlingar på hemmaplan och jag startade min nya häst Kópé i FEI Inledande Children A (typ LC-LB-nivå på lång bana) och B (typ LB-LA) Har ridit honom fem gånger varav ena gången i mars mjukisbyxor i tio minuter :D. Eftersom det är hemmaplan även för honom och jag egentligen skulle startat Burb som är såld tänkte jag att det väl lika bra att prova och se om det gick att styra jättedjuret på 177cm inne på en bana. Och se det gick minsann! Han kändes mest som vanligt att rida och vi lyckades styra runt A-programmet på 68.1% och vann!! I B-programmet var han trött och det blev 63% med en felridning. Otroligt glad och nöjd och denna hästen passar mig så himla bra, framtiden känns ljus :love:!
37783631_10214820029846216_2031220489615048704_n.jpg

37760070_10214820030526233_8271119315646808064_n.jpg

37863550_10214817689307704_5734814369989001216_n.jpg
 
Ikväll har vi haft tävlingar på hemmaplan och jag startade min nya häst Kópé i FEI Inledande Children A (typ LC-LB-nivå på lång bana) och B (typ LB-LA) Har ridit honom fem gånger varav ena gången i mars mjukisbyxor i tio minuter :D. Eftersom det är hemmaplan även för honom och jag egentligen skulle startat Burb som är såld tänkte jag att det väl lika bra att prova och se om det gick att styra jättedjuret på 177cm inne på en bana. Och se det gick minsann! Han kändes mest som vanligt att rida och vi lyckades styra runt A-programmet på 68.1% och vann!! I B-programmet var han trött och det blev 63% med en felridning. Otroligt glad och nöjd och denna hästen passar mig så himla bra, framtiden känns ljus :love:!
37783631_10214820029846216_2031220489615048704_n.jpg

37760070_10214820030526233_8271119315646808064_n.jpg

37863550_10214817689307704_5734814369989001216_n.jpg

Ni verkar passa som handen i handsken! :love:
Kul att se! Han verkar superfin!
 
I helgen har jag och Barb varit på connemara-riksen och ridit connemara-SM igen. Vi började med en LA1 som förklass och hon kändes fantastisk på framridningen! Gillade känslan i programmet och domaren gillade oss också, blev belönade med drygt 71% och superfin kritik att jag red föredömligt! Kommer leva länge på den kritiken! En blågul blev det också :). SM-klassen gick i LAP1 och det var en annan domare som inte alls var lika imponerad av min ridning haha. Men 66% gav oss vinsten i ett mycket decimerat startfält, då vi bara var två till start i hästklassen. Men men, en vinst är en vinst :D!
37968298_10214844683662546_1119056881478795264_n.jpg

37966004_10214844682702522_4435283452358557696_n.jpg

37985208_10214844683902552_5528406148778033152_n.jpg

37962393_10214844682102507_8184628681579167744_n.jpg
 
Jag var och tävlade i fredags efter ett kortare sommaruppehåll. Trots svala sköna ridhus till både framridning och tävling hade jag fullständig soppatorsk i båda klasserna. Red dock på personbästa i LC, 68,667%. Snäll domare! I LB var det en annan domare som dömde betydligt hårdare, skrapade ihop 59,464%. Min egen bedömning är att jag borde legat på typ 62-64% i båda klasserna :p. Nu laddar vi om för debut i LB:3 om 1,5 vecka!
 
Vi har också varit ute och tävlat i helgen. I lördags red vi en Msvc2 för första gången och fick 65 % . Är så glad över det resultatet!
Idag red vi en LA:3 på 66.286 % och fick en andraplats, och i Msvc1 fick vi 64.88 %.
Nu ska hästen få en kortare vila då hon har gått ganska mycket i vår och sommar.
 
På lördag styr jag mot Grevagården och kör våran andra dressyrstart för i år. Första var i april. Känner mej lite så där inför :nailbiting::(. Får alltid för mej när jag åker dit att det bara är såna som är duktigare än mej som är med. Har inte kunnat öva heller i värmen som varit. Dock så gick det ganska bra på träningen igår. Med undantag från lite tjafs med tungan en stund. Tror det blev lite jobbigt.
Någon annan som ska dit? Lördag eller söndag i så fall? Jag kommer på lördagen
 
Igår var jag på dressyrtävling med två killar.

Fjording ett, valack fem år, fick gå LC:1 och LB:1.
Det var första gången han fick gå två starter samma dag, och det var premiär på LB för honom.
Dessutom var han något mör efter att också ha gått en körtävling i två moment tidigare under helgen, så det var verkligen en utmaning.
Dock väldigt kort avstånd till tävlingsanläggningen.

I LC:1 skötte han sig OK. Gick som vanligt emot och tappade formen i högergaloppen men resten kändes OK. Lite trött och lite segt i och för sig.
Dryga 64% och en andraplats i klassen, kul med blå rosett för ungfjordingen bland ridhästar.

I LB:1 var han trött i skallen och ville till utgången. Det var lite kämpigt att hålla linjen och ena volten blev inte rund, kan man säga, eftersom han strävade mot A.
Dock tydligen andra förtjänster, och det syntes tydligen inte lika tydligt som det kändes. 63.5% i debuten, och tredje plats i ett startfält om sju hästar så visserligen ingen rosett men väldigt väl kämpat av en så ung häst.

Fjording nummer två, valack åtta år, fick gå LB:1 och LB:2.
I LB:1 kraschade vi högergaloppen och resten var väl lite mellanmjölk men vi tog oss runt på godkänt resultat med 62.679 i alla fall.
LB:2 var hans debut på lång bana, och den ritten kändes lite bättre. Galopperna fungerade skapligt båda två även om han funderade på att stanna i högergaloppen. Jag hann dock få igång honom innan han bröt gångarten.
Fick lite bättre poäng med 64.667%. Jag är nöjd med bedömningen, förstås, även om vi hamnade näst sist i startfältet med den siffran.

Nästa tävling, där båda killar är anmälda i LB:2, blir om ett par veckor.
Det ska bli spännande att se hur femåringen orkar på lång bana och lite svårare ändå med diagonalerna med övergångar galopp-trav-galopp. Femåringen är lite svag i högergaloppen och orkar inte riktigt ge eftergift där men ett par veckors träning till kan ju hjälpa. Dessutom har han rätt fin skritt som lyfter slutresultatet lite.
 
På lördag styr jag mot Grevagården och kör våran andra dressyrstart för i år. Första var i april. Känner mej lite så där inför :nailbiting::(. Får alltid för mej när jag åker dit att det bara är såna som är duktigare än mej som är med. Har inte kunnat öva heller i värmen som varit. Dock så gick det ganska bra på träningen igår. Med undantag från lite tjafs med tungan en stund. Tror det blev lite jobbigt.
Någon annan som ska dit? Lördag eller söndag i så fall? Jag kommer på lördagen

Jag tror att det kommer att gå jättebra.
 
Urk, gårdagens debut i LB:3 gick superdåligt! Hästen har känts lite trött av värmen senaste veckorna och på förra tävlingen fick vi slut på energi. Så, försökte anpassa framridningen utifrån det och hade bra känsla där. Men, när vi kom in på banan började min vanligtvis väldigt coola häst se spöken! Fattar inte varifrån det kom! Fick inte fram honom för skänkeln och han stod emot större delen av programmet. Ska iväg igen på söndag och rida samma program igen, har sedan avanmält tävlingen efter det. I övrigt tycker jag LB:3 var ett väldigt trevligt program, passar oss bättre än LB:2.

När jag kom tillbaka till parkeringen blev jag sur. Hade en uppsittningspall med mig, hade lämnat den precis utanför släpet, verkligen kloss intill. Men, den var borta! Efter ett tag hittade jag den, typ 40 meter bort utanför ett annat släp. Helt vanlig pall från IKEA, men dottern har ritat blommor och hästar på den, så det är lätt att se att det är min pall. Låna utan att fråga tycker jag inte man gör, men har man glömt sin pall, behöver komma upp på hästen och det inte finns någon att fråga så säger jag inget om det. Men, man ser väl för guds skull till att lämna den där man tog den! Kom tyvärr inte tillbaka någon människa till släpet den stod utanför innan jag åkte, för i så fall hade jag sagt till dem.

Så, nu ska jag skritta ut en runda med en kompis i eftermiddag, bryta ihop och sedan komma igen!
 
Urk, gårdagens debut i LB:3 gick superdåligt! Hästen har känts lite trött av värmen senaste veckorna och på förra tävlingen fick vi slut på energi. Så, försökte anpassa framridningen utifrån det och hade bra känsla där. Men, när vi kom in på banan började min vanligtvis väldigt coola häst se spöken! Fattar inte varifrån det kom! Fick inte fram honom för skänkeln och han stod emot större delen av programmet. Ska iväg igen på söndag och rida samma program igen, har sedan avanmält tävlingen efter det. I övrigt tycker jag LB:3 var ett väldigt trevligt program, passar oss bättre än LB:2.

När jag kom tillbaka till parkeringen blev jag sur. Hade en uppsittningspall med mig, hade lämnat den precis utanför släpet, verkligen kloss intill. Men, den var borta! Efter ett tag hittade jag den, typ 40 meter bort utanför ett annat släp. Helt vanlig pall från IKEA, men dottern har ritat blommor och hästar på den, så det är lätt att se att det är min pall. Låna utan att fråga tycker jag inte man gör, men har man glömt sin pall, behöver komma upp på hästen och det inte finns någon att fråga så säger jag inget om det. Men, man ser väl för guds skull till att lämna den där man tog den! Kom tyvärr inte tillbaka någon människa till släpet den stod utanför innan jag åkte, för i så fall hade jag sagt till dem.

Så, nu ska jag skritta ut en runda med en kompis i eftermiddag, bryta ihop och sedan komma igen!

Trist att programmet inte gick bra.

Vad gäller pallen - nej, sno andras pallar gör man inte (och förstår inte hur man kan inte komma upp på sin häst... visst för att det kan krävas en akrobatisk övning, men jag lyckas med viss möda klättra upp på min 170cm höga SWB utan pall).
 
Trist att programmet inte gick bra.

Vad gäller pallen - nej, sno andras pallar gör man inte (och förstår inte hur man kan inte komma upp på sin häst... visst för att det kan krävas en akrobatisk övning, men jag lyckas med viss möda klättra upp på min 170cm höga SWB utan pall).
Nu är jag ingen palltjuv, men jag har lånat en grep från en annan transport, såklart man är sjukt noga att lämna igen.

Men i alla fall, jag kan absolut klättra upp på min häst från marken, men det sliter på både sadel och hästens rygg, så jag gör det inte. Så fanns det ingen att fråga, så hade jag kunnat låna pallen, men i så fall kanske flyttat den 1-2meter från släpen och hoppat upp där. (Nu använder jag dock rampen på hästtransporten om jag saknar pall).
 
Nu är jag ingen palltjuv, men jag har lånat en grep från en annan transport, såklart man är sjukt noga att lämna igen.

Men i alla fall, jag kan absolut klättra upp på min häst från marken, men det sliter på både sadel och hästens rygg, så jag gör det inte. Så fanns det ingen att fråga, så hade jag kunnat låna pallen, men i så fall kanske flyttat den 1-2meter från släpen och hoppat upp där. (Nu använder jag dock rampen på hästtransporten om jag saknar pall).
Rampen är superbra, den använde jag alltid med min gamla häst. Nya hästen är större och klumpigare, då är det lättare med pall. Hade pallen stått ett par meter från släpet hade jag inte tänkt annat än att någon glömt, men sådär 40 meter bort är riktigt dåligt beteende! Hoppas den som var i Tingsryd med ett boj-släp längst bort på stora parkeringen läser det här :devil:
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
9 066
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 922
Senast: Lobelia
·
Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
14
· Visningar
979
Hästmänniskan Varför är endel häst människor inte så trevliga! Har blivit väldigt ledsen för kommentarer jag fått på mina trådar där man tror att jag...
Svar
11
· Visningar
1 946
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad äter ni för sill i påsk`?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp