Höstterminens tävlingar.

För att hålla mig till trådens egentliga ämne:

Imorgon startar jag och madame vår 3e Msv C. På hemmaplan denna gång. Jag hade så gärna fått ett andra Msv B-kval, men känner mig inte alltför optimistisk pga att min kropp inte velat samarbeta de senaste veckorna. Håll en tumme, är ni snälla :)
 
Plötsligt lyckades vi! :D
Efter att ha haft stolpe ut på de senaste tävlingarna, först pga. spänning, och sedan för att jag slutade rida helt och inte gav H.H några förutsättningar alls, lyckades vi äntligen hitta tillbaka till känslan idag igen!
Red en LB:2.

En stor anledning tror jag var mitt nya framridningsupplägg. Jag brukar rida fram ca. 30-40 min utifrån behov. Har tidigare börjat i skritt ca. 10 min, för att sedan lägga in trav och efter ytterligare ca. 10 min lägga in galopp. Detta oberoende av hur spänd/taggad/tittig H.H känts för dagen. Nu provade jag istället att bara jobba i skritt (dock intensivt lösgörande med först skänkelvikningar, sedan öppnor, slutor osv) tills han kändes lugn och lösgjord där, för att sedan börja lägga in trav och galopp. I praktiken blev det ca. 20 min skrittarbete och 15 min trav/galoppdito varav ca. 5 min galopp. Detta var verkligen ett framgångskoncept, och något vi ska fortsätta med i framtiden! :bump:

Den fina känslan följde med in på banan. Den stående frasen "Jämnt, mjukt och prydligt" från sommarens meeting följde med såväl i känslan som i kommentarerna. :love: De enda egentliga missarna var att jag blev något för offensiv i höger galoppfattning samtidigt som jag inte var tillräckligt snabb i fingrarna, och att jag inte fick till vändningarna vid hörnen i galoppdiagonalerna riktigt, så avbrotten till trav blev något tvära. Allt annat kändes bra, och speciellt mellangaloppen där jag verkligen släppte fram honom och han tog för sig väl! :love:
Resultatet blev ca. 59.5%, och jag är riktigt nöjd, särskilt efter de senaste tävlingarnas olyckor! Fick flera 6.5or och någon 7a, samt 6.5 på ryttaren under allmänt intryck. :love: Rent allmänt tycker jag också att vi bör ligga på ca. 58-62% i LB beroende av program och exakt dagsform/ev. misstag, så jag har verkligen ingenting att klaga på.

Framridningen
43436623_1703140076475984_2431529613608878080_n.jpg


43408514_1703140143142644_987480352207405056_n.jpg


43376022_1703140189809306_2479937305238831104_n.jpg


43284936_1703140236475968_4266644396159533056_n.jpg


Banan
43400864_1703140273142631_3447764535639801856_n.jpg


43280900_1703140306475961_7828018350151172096_n.jpg


43322201_1703140353142623_8592636701954801664_n.jpg


43284937_1703140399809285_5421020614779469824_n.jpg


43429875_1703140426475949_8767752843714101248_n.jpg
 
Plötsligt händer det saker!!! Hästen har känts trött och ovillig sedan slutet av sommaren, men nu har vi fått rätt på det. Dock har han tappat en del av det, så vi är inte på samma nivå vad gäller styrka och smidighet som vi var i början av sommaren. Hade egentligen tänkt debutera i LA i augusti, men så blev det inte. Men, i torsdags insåg jag att antingen startar jag LA nu i helgen eller så åker laget ur seniorcupen. Och så kan man ju inte ha det, så i dag blev det oförberedd debut i LA!!!

Är väldigt nöjd, fick bara 58,334%, men det är en rättvis men tuff domare. Lyckades rida båda förvända galopperna utan avbrott, lite dålig tvärning i skänkelvikningarna, bra ryggning, lite dåliga vägar. Någon liten bockning i någon fattning blev det nog också :laugh:. Så glad, äntligen är hästen pigg och glad och beter sig som vanligt igen!
 
Var iväg på säsongens sista dressyrtävling i lördags med min femårige fjording.
LB:1 och debut i LA:1.
Förhoppningen var över 60% i LB vilket han "borde" klara utifrån de starter han gjort i nivån tidigare, samt att ta oss runt LA skapligt.

Han kändes rätt seg och icke-reaktiv redan från framridningen och det blev inte bättre på tävlingsritterna. Svårmotiverad, lite stretig, ganska dålig eftergift.
Ovillig att öka/länga sig.
Fick drygt 61% vilket ju var godkänt, och med tanke på att det kändes rätt dåligt så är jag nöjd.

I försöket på LA gick det åt skogen.
Omotiverad häst igen. Längde inte alls i traven - vilket han kan göra. skänkelvikningarna rätt OK men inte helt med på noterna där heller. Ville inte fatta höger galopp ur skritt - vilket han normalt sett inte har några problem med - så vi var i stort sett inne på långsidan innan det blev galopp. Orkade inte hålla igång första förvända galoppen alls, så det blev en nolla där. Lite bättre i vänstergaloppen. Mellangaloppen gick inte heller bra, utan han bröt av alldeles för tidigt.
Detta speglade sig tydligt i poängen, det blev en nolla och ett par 4.5 i programmet och 4.5 för bjudningen (nähä???) och en femma på ryttaren (jodå, jag satt och smackade för glatta livet för att hålla igång honom). Drygt 52%, rätt trista siffror.
Vill man hitta någon litet positivt i det hela så var det ju trevligt (men inte oväntat, mina hästar kan rygga) med en sjua för ryggningen och sista halten.
6.5 för halvcirkeln i trav med längning av formen var ju också trevligt, det har jag tyckt att vi har lite svårt för.
Halten ur galopp fick vi 5.5 för, med kommentaren "sen halt". Det innebär ju rimligen att momentet egentligen utfördes OK om jag hade lyckats placera halten där den ska vara.
I övrigt var det egentligen inget som var i "normal träningskvalitet" men hästen är ung och hade redan gått en start och stod sedan i lastbilen och väntade i nästan två timmar, så jag får väl tycka att helheten var OK.
 
Vi klarade det! Trots att allt kändes skit innan och jag låg vaken hela natten med nervsmärta och muskelkramper i nästan hela kroppen... Tänkte stryka mig, men bestämde mig för att rida ändå. En bit över 65% blev det (nytt rekord i klassen för både mig och häst) och bl a ett par 7,5or på moment med koeff 2. Nu är vi kvalade till Msv B, vilket varit mitt mål med den här säsongen. Tjoho! 😊
 
Vi klarade det! Trots att allt kändes skit innan och jag låg vaken hela natten med nervsmärta och muskelkramper i nästan hela kroppen... Tänkte stryka mig, men bestämde mig för att rida ändå. En bit över 65% blev det (nytt rekord i klassen för både mig och häst) och bl a ett par 7,5or på moment med koeff 2. Nu är vi kvalade till Msv B, vilket varit mitt mål med den här säsongen. Tjoho! 😊

grattis!
 
Idag har jag och min stora gjort vår första bortatävling. En LB2 och det blev 65.3% och vi hamnade första utanför placering. Det blev ganska svajig och spänt stundvis och han blev lite väl avvaktande för skänkeln. Imorgon rider vi en LB3 på samma ställe och då hoppas jag att han är lite mer avspänd inne på banan och så ska jag vara beredd att rida på lite mer. Är ändå jättenöjd med honom idag :love:!
43880258_10215382626070770_2144113150939627520_n.jpg
 
Vi var också ute och luftade oss. Dommaren och borden på den kortsidan år hästar så hon stoppade och glodde i första klassen 60.185 blev det iaf och resten av banan kändes bra. La 2 så var hon trött men det kändes ändå stabilt och flytande, belönades dock bara med 61.2, ganska demotiverande när det känns som hästen går bättre och bättre men resultaten blir sämre..
 
Riktigt besviken idag:( sista tävlingen för i år. Mina klasser hölls i ett något skabbigt tältridhus. Det är mörkt och mycket bröte där inne. Brukar vara framridning/framhoppning där. Domaren satt i ett svart hål i sargen och vid andra kortsidan så stod portarna till sargen öppna plus en fladdrande skugga från en fläkt. Min häst var livrädd. Nita, sprang på tvären ville kasta sig, vägra gå fram :( så länge vi red mellan kortsidorna gick det bra men så fort vi närma oss var det tvärkört. Är så besviken :( dessutom fick vi en avblåsning för domaren missade mina serpentiner :confused: strök mej från andra klassen för det kändes inte som att det var värt att försöka ens. Kändes sådär lagom rättvist att dom som red lagklass fick rida i det "riktiga" fina ridhuset. Men framridningen gick bra i alla fall :)
 
Riktigt besviken idag:( sista tävlingen för i år. Mina klasser hölls i ett något skabbigt tältridhus. Det är mörkt och mycket bröte där inne. Brukar vara framridning/framhoppning där. Domaren satt i ett svart hål i sargen och vid andra kortsidan så stod portarna till sargen öppna plus en fladdrande skugga från en fläkt. Min häst var livrädd. Nita, sprang på tvären ville kasta sig, vägra gå fram :( så länge vi red mellan kortsidorna gick det bra men så fort vi närma oss var det tvärkört. Är så besviken :( dessutom fick vi en avblåsning för domaren missade mina serpentiner :confused: strök mej från andra klassen för det kändes inte som att det var värt att försöka ens. Kändes sådär lagom rättvist att dom som red lagklass fick rida i det "riktiga" fina ridhuset. Men framridningen gick bra i alla fall :)

Gud vad trist! :(
Att man ens får ha tävlingar under så dåliga förutsättningar?! Det trodde jag inte? O_o
 
Gud vad trist! :(
Att man ens får ha tävlingar under så dåliga förutsättningar?! Det trodde jag inte? O_o
Jag tyckte det var riktigt uselt. Hade jag vetat det i tid så hade jag strukit mej. Men visste inget om var klasserna skulle vara förrän häromdagen när ryttarmeddelandet kom ut. Blev riktigt sur när domaren inte ens hade koll på ritten
 
Jag tyckte det var riktigt uselt. Hade jag vetat det i tid så hade jag strukit mej. Men visste inget om var klasserna skulle vara förrän häromdagen när ryttarmeddelandet kom ut. Blev riktigt sur när domaren inte ens hade koll på ritten

Förj-vla dåligt, milt uttryckt! :arghh: :rage:
Tycker du ska maila dina synpunkter till såväl klubben/tävlingsledaren som till ÖD för dagen.
 
Idag vankades det tävling på hemmaklubben! :D Första gången någonsin jag tävlar på en hemmaklubb, vilket kändes lite pirrigt. Red dock mitt och H.Hs absoluta favoritprogram; LB:3. :love:
Känslan var verkligen på topp från början till slut! H.H bjöd upp till dans redan på framridningen, och var inte det minsta spänd eller tittig. Körde samma framridningsupplägg som förra veckan med mycket skritt, vilket gick precis lika bra som förra veckan! Den fina känslan följde med in på banan, där H.H förövrigt kändes riktigt alert och elastisk. :love: Bortsett från 1-3 steg här och var på några ställen var ritten helt felfri! Det ju inte för inte som LB:3 är vårt absoluta favoritprogram, där vi får många chanser att glänsa med våra styrkor korrekthet, mellangalopper och allmän teknikalitet. :love: Är riktigt nöjd med ritten och känslan! Min hemmaklubb är också en helt fantastisk tävlingarrangör. Jag har ju jobbat väldigt mycket som funktionär där, och har alltid tyckt att tävlingarna varit väldigt välarrangerade ur det perspektivet, vilket också understötts av nöjda ryttares fina ord, men det nästan ännu häftigare att få uppleva det själv som ryttare. :love: Definitivt inte min sista hemmatävling! :heart
Vi lyckades skrapa ihop 58.333% och många fina och väldigt konstruktiva kommentarer! :up: På momenten fick vi väldigt bra betalt, och bara utifrån dessa hade vi fått 60.xxx%, men det var det allmänna intrycket, och framförallt min 5.5a på ryttare som drog ner. Var först lite besviken när jag läste det på Equipe, men när jag såg kommentarerna förstod jag exakt hur domaren resonerat kring den, och jag köper det resonemanget fullt ut! :up: (Jag tror förövrigt att ni utifrån bilderna rätt lätt kan lista ut hur det resonemanget gick! :D)

Bildbomb från dagen! :love: Första bilden från framridningen, resten från banan.

44055647_1711942562262402_3569977632478986240_n.jpg


44041182_1711942592262399_9119725349196791808_n.jpg


44022905_1711942625595729_5666785219051520000_n.jpg


43952991_1711942672262391_695307397941428224_n.jpg


44130502_1711942705595721_8930755051689869312_n.jpg


44032300_1711942745595717_1403128878884454400_n.jpg


44038357_1711942782262380_8974760788388478976_n.jpg


43952625_1711942835595708_4840323362569846784_n.jpg
 
Riktigt besviken idag:( sista tävlingen för i år. Mina klasser hölls i ett något skabbigt tältridhus. Det är mörkt och mycket bröte där inne. Brukar vara framridning/framhoppning där. Domaren satt i ett svart hål i sargen och vid andra kortsidan så stod portarna till sargen öppna plus en fladdrande skugga från en fläkt. Min häst var livrädd. Nita, sprang på tvären ville kasta sig, vägra gå fram :( så länge vi red mellan kortsidorna gick det bra men så fort vi närma oss var det tvärkört. Är så besviken :( dessutom fick vi en avblåsning för domaren missade mina serpentiner :confused: strök mej från andra klassen för det kändes inte som att det var värt att försöka ens. Kändes sådär lagom rättvist att dom som red lagklass fick rida i det "riktiga" fina ridhuset. Men framridningen gick bra i alla fall :)

Jag kan gissa vart du varit idag, det är rätt mörkt därinne men portarna brukar vara stängda. Låter jättedumt att ha öppet ut. De har alltid förklassen därinne när det är lagtävling, skulle ta en evighet med lagdressyr på bara en bana (jag är inte ens säker på om distriktet tillåter det längre). Sen kan jag inte påstå att det är min favoritdomare om jag nu har gissat rätt, trodde faktiskt inte ens att hen dömde längre...
 
Jag kan gissa vart du varit idag, det är rätt mörkt därinne men portarna brukar vara stängda. Låter jättedumt att ha öppet ut. De har alltid förklassen därinne när det är lagtävling, skulle ta en evighet med lagdressyr på bara en bana (jag är inte ens säker på om distriktet tillåter det längre). Sen kan jag inte påstå att det är min favoritdomare om jag nu har gissat rätt, trodde faktiskt inte ens att hen dömde längre...
Alltså portarna ut var stängda. Det var sargdörrarna som stod öppna. Jag hade inte en tanke på att dom skulle ha en klass där. Men Men, då vet jag det till nästa gång. Är inga problem att rida fram där inne annars. Men jag köper att det svarta hålet i väggen var creepy.
Jag har inte tävlat så mycket dressyr, började förra året så jag känner inte till så många domare. Brukar kolla med kompis som har vart med ett tag. Den domaren igår verkade ju senil. Varför sätter man en sån att döma?
 
Alltså portarna ut var stängda. Det var sargdörrarna som stod öppna. Jag hade inte en tanke på att dom skulle ha en klass där. Men Men, då vet jag det till nästa gång. Är inga problem att rida fram där inne annars. Men jag köper att det svarta hålet i väggen var creepy.
Jag har inte tävlat så mycket dressyr, började förra året så jag känner inte till så många domare. Brukar kolla med kompis som har vart med ett tag. Den domaren igår verkade ju senil. Varför sätter man en sån att döma?
Tycker absolut att du ska höra av dig til distriktet om domaren betedde sig märkligt. Inte ok att missa programmet..
 
Här blev det härdsmälta idag.
Tycker absolut att du ska höra av dig til distriktet om domaren betedde sig märkligt. Inte ok att missa programmet..
Alltså domare är också människor. När jag skuggade i våras missade domaren att ryttaren red fel och skippade halva travdelen... Ryttaren fick komma in i en paus och rida den delen. Mycket märklig situation, men faktiskt sånt som kan hända med den mänskliga faktorn.
 
Vår andradag som jag var så pepp på gick helt åt pipsvängen haha. Inne på banan blev han bara mer och mer spänd för domarbordet och då låste det sig helt mentalt. Så jag utgick och domaren var snäll och lät mig trava runt lite i lättridning framför henne och då spände han av och det var ingen grej alls att rida förbi bordet. Så det blev ändå en bra upplevelse inne på banan och är nöjd med det. Nu vet jag mer hur han är att rida på tävling och har en rätt bra idé vad jag gjorde fel andradagen också. Är typ ett halvår till säsongen är igång här nästa år, så vi har gott om tid att träna nu :D!
43951020_10215390834715981_8314809140320927744_n.jpg

43950357_10215390812915436_4422329268353105920_n.jpg
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
387
· Visningar
9 093
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
Svar
19
· Visningar
496
Senast: Amha
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 922
Senast: Lobelia
·
Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
14
· Visningar
980

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp