Höstterminens tävlingar.

Igår var vi på pay and ride igen. Valde debutant 2007 den här gången som passar oss bättre iom mindre volter och han blir mer loss.

Var helt okej på framridningen. Han tappar dock koncentrationen så fort ett nytt ekipage kommer in i ridhuset. Det är mycket mer spännande att titta på andra hästar än att gå på tygeln och lyssna på mig 😒😂

Inne på banan var han avspänd och fin. Jag däremot var mentalt på månen. Sladdade mig igenom travdelen med hästen felställd och slarviga övergångar.
Fick 5.5 - 6 rakt igenom och 7or i galoppen där jag red betydligt bättre.
Avslutade med en usel uppridning och sned halt. Tack för mig 😂

Fick skäll av domaren efteråt för att jag slarvar och ger bort onödiga poäng som kommer kosta mig minst en placering på tävling.
Onödigt när hästen är så lydig och trevlig.
Fick skäll av Sissi också när jag hämtade protokollet 😂
Nöjd med Molnet, mindre nöjd med mig.
Slutade på 62.5%
 
Seniorcup i går, sista omgånge och vår andra start i LA. Hästen kändes superfin på framridningen, men jag stelnade till i handen inne på banan och fick då inte honom riktigt framför skänkeln. Extremt snäll domare gav oss ändå drygt 66% och mitt livs första 10:a på sista halten. Nu taggar vi om för årets sista start som är nästa helg, sedan är det träning och vintervila som gäller innan våren kommer.
 
Seniorcup i går, sista omgånge och vår andra start i LA. Hästen kändes superfin på framridningen, men jag stelnade till i handen inne på banan och fick då inte honom riktigt framför skänkeln. Extremt snäll domare gav oss ändå drygt 66% och mitt livs första 10:a på sista halten. Nu taggar vi om för årets sista start som är nästa helg, sedan är det träning och vintervila som gäller innan våren kommer.

Verkar ha varit många som fått 10 där, vet minst 3 till :p
 
Japp, supersnäll domare. Tur hon inte såg halten från sidan, ena bakbenet var absolut inte där det skulle :o
Typ hela klassen gick på halvbra poäng genom programmet men fick superhögt på halt och/el ryggning.. Går man på 6,5 i snitt hela programmet känns det superkonstigt att slänga till med en eller två tior helt plötsligt :confused: Särskilt när det gällde i princip alla mer eller mindre. Väldigt förvirrat.

Dock kul med domare som vågar använda hela skalan! Mer av det när det är befogat, gör man något riktigt riktigt bra ska man få betalt för det.
Känner själv när man ridit något program på låg nivå, typ LC, på en egentligen överkvalificerad häst bara för att den skulle ut och se sig om, så gör man något moment helt klockrent, men får ändå inte mer än sju för att domaren inte ger någon högre än sju, utan ligger stadigt mellan 5-7 i hela startfältet.. Gör samma moment i LA någon helg efter, precis lika bra, och får 7,5.. Borde inte det väga högre i en LC och åtminstone ge typ 8,5.
Blir inte klok på bedömningssport ibland :D:p
 
Typ hela klassen gick på halvbra poäng genom programmet men fick superhögt på halt och/el ryggning.. Går man på 6,5 i snitt hela programmet känns det superkonstigt att slänga till med en eller två tior helt plötsligt :confused: Särskilt när det gällde i princip alla mer eller mindre. Väldigt förvirrat.

Dock kul med domare som vågar använda hela skalan! Mer av det när det är befogat, gör man något riktigt riktigt bra ska man få betalt för det.
Känner själv när man ridit något program på låg nivå, typ LC, på en egentligen överkvalificerad häst bara för att den skulle ut och se sig om, så gör man något moment helt klockrent, men får ändå inte mer än sju för att domaren inte ger någon högre än sju, utan ligger stadigt mellan 5-7 i hela startfältet.. Gör samma moment i LA någon helg efter, precis lika bra, och får 7,5.. Borde inte det väga högre i en LC och åtminstone ge typ 8,5.
Blir inte klok på bedömningssport ibland :D:p

Nej, och det är intressant att fundera på vad som gör en halt värd 10. (jojo, det där uppenbara med uppställning och stillhet, men i övrigt, då? Till skillnad mot 8)
 
Vi startade årets sista start i söndags. 67,02% i MsvC:1 med lite missar är helt ok! Nästa år ska vi ha förbättrat skolorna. Nu är tvärningen lite väl stor och då blir böjningen lidande.

Har köpt nya stövlar som inte matchade min vanliga kavaj så jag fick låna min kompis Equiline Carmen, blev rätt lyckat! Hon var också med och coachade oss, riktig lyx.

46494695_10161568503480497_6600817516463783936_n.jpg
 
Nej, och det är intressant att fundera på vad som gör en halt värd 10. (jojo, det där uppenbara med uppställning och stillhet, men i övrigt, då? Till skillnad mot 8)
Skillnaden kan vara om halten är en egen punkt eller om inridningen också är en del. För även om halten är huvuddelen av momentet så bedöms ju allt från vändningen osv. Annars är det ofta inridningen i halten som skiljer sig, hur hästen sätter sig in i halten och hur stadig den är. Placering av hovarna på rätt ställe samt grad av spänning/avspänning. Det är det jag tittar efter i alla fall. Har aldrig fått sätta en 10:a hittills, men dock en 9:a på en lokal LB. Det var kul!
 
Idag har vi dressyrat igen. Älskar pay and ride! Rida valfritt program för utbildade dommare på fina anläggningar, så jefla bra koncept för någon som har nerverna på utsidan och vill gråta bara av tanken på att åka och tävla.

Super på framridningen! Red lite för mycket idag så både jag och häst var matta inne på banan.
Höjde några moment och sänkte några där energin saknades för att få den där 7an.
Red ihop 63.75%, nära målet nu!
Jättenöjd med min lilla häst som blir lite bättre för varje gång.
 
@Gabby_Ossi lite sent kanske men :rofl::rofl::rofl:

Fast den första sparken var ditt fel, du klonkade ju in i staketet, tro fan hon blev förbannad ;)

Ja, det var lite onödigt, tyckte jag skulle vara duktig och göra ordentliga hörnpassseringar men blev lite för bra :p
Men hon hade sparkat i galoppen redan när vi red uppe på volten så de sparkarna hade nog kommit i vilket fall som :cautious:
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
9 140
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2
Svar
21
· Visningar
624
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 924
Senast: Lobelia
·
Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
14
· Visningar
980

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp