Hövding cykelhjälm, är den värd att köpa?

AbsolutEnsam

Trådstartare
Hej! Är det någon här som använder Hövding cykelhjälm? Är det värt det dyra priset? Kör inte bil längre och tänkte börja cykla i stället. Cykelhjälm blir så varmt med. Men tvekar pga. Priset! Tacksam för svar!
 
Hej! Är det någon här som använder Hövding cykelhjälm? Är det värt det dyra priset? Kör inte bil längre och tänkte börja cykla i stället. Cykelhjälm blir så varmt med. Men tvekar pga. Priset! Tacksam för svar!
För mig var inte priset problemet utan att den måste stängas av innan man kliver av cykeln. Jag som ofta har bråttom och stressar vet att jag kommer glömma det någon gång och om jag då snubblar till/går in i något osv så kan den utlösas och då får man köpa en ny :(
Annars tycker jag mycket om den och det är den enda hjälmen som skyddar mot tand/käkskador.
Jag valde en dyrare ”vanlig” hjälm med MIPS istället, den kostade ca 1800kr. Skyddar dock inte käken vilket jag gärna skulle vilja.
Har gjort mycket research på detta med hjälm när jag köpte elcykel för två år sedan :p
 
Hej på er båda! Tack för svar!

Ah, då är det inget för mig för jag är glömsk av mig haha ! Bättre hitta någon smidig hjälm med bra ventilation i. Tack för svar!
 
Kan någon klok människa förklara för mej hur en sådan hjälm funkar? Alltså hur "vet hjälmen " att cyklisten cyklar omkull??? De är en livsgåta för mej. Kanske Buke har svaret?

* Jenny * Som inte cyklat på minst 12 år....
Från TeamSportia:

Genom avancerade sensorer känner Hövding av cyklistens rörelsemönster och reagerar när cyklistens rörelsemönster avviker från det ”normala”. Airbagen blåser därmed upp sig så fort olyckan är framme. I själva kragen finns en kallgasgenerator med heliumgas.
 
Från TeamSportia:

Genom avancerade sensorer känner Hövding av cyklistens rörelsemönster och reagerar när cyklistens rörelsemönster avviker från det ”normala”. Airbagen blåser därmed upp sig så fort olyckan är framme. I själva kragen finns en kallgasgenerator med heliumgas.
Okey! Tack!
Man ska alltså inte vifta bort en geting med huvudet ?
Själva ideen är ju jättebra!
Jag har en vän med uppblåstbar ridväst, och den sätter hon fast i sadel, och då är det mer logiskt att västen fattar när man ramlar av :angel: Tyckte jag....

* Jenny *
 
Jag är jättenöjd med den, cykelpendlar till jobbet och skönt att man kan sätta håret i tofs hemma utan att hjälmen ställer till det och skönt att den enkelt går ner i väskan (dock ganska tung) när man kommer fram.

Är också en glömsk typ men hittills har den inte löst ut, men om den gör det täcker de flesta hemförsäkringar och det går också att köpa till självriskreducering. Jobbigare när man glömt att ladda batteriet, men det behövs inte så ofta som tur är.
 
Jag är jättenöjd med den, cykelpendlar till jobbet och skönt att man kan sätta håret i tofs hemma utan att hjälmen ställer till det och skönt att den enkelt går ner i väskan (dock ganska tung) när man kommer fram.

Är också en glömsk typ men hittills har den inte löst ut, men om den gör det täcker de flesta hemförsäkringar och det går också att köpa till självriskreducering. Jobbigare när man glömt att ladda batteriet, men det behövs inte så ofta som tur är.
Sist jag kollade täckte dock försäkringarna endast om hjälmen löses ut vid en olycka. Inte om man råkar glömma eller den löst ut felaktigt av annan orsak. Har det ändrats senare två åren?
 
Sist jag kollade täckte dock försäkringarna endast om hjälmen löses ut vid en olycka. Inte om man råkar glömma eller den löst ut felaktigt av annan orsak. Har det ändrats senare två åren?
Oj det har jag missat att kolla upp, bra att du klargjorde!

Har hört om några som råkat ut för att den löst ut och fått den ersatt på försäkringen men kan ju hända att det inte anmälts helt korrekt.
 
Använder min när jag cyklar, håller batteriet jättebra! Jag fick med en ”drulleförsäkring” när jag köpte min och betalar 200kr om året för att ha den kvar så om jag oberoende på orsak löser ut den får jag en ny. Det är det lätt värt måste jag säga! Har dock inte lyckats ännu…. Gillar att den skyddar ansiktet också och mer ner i nacken. Skulle eg ha köpt en integralhjälm men körde på denna istället. Däremot om du kör mountainbike på riktigt med hopp osv så är det inte rekommenderat med en hövding.
 
Jag använder Hövding och glömmer ganska ofta att stänga av den, men det ska mycket till innan den löses ut av misstag när du går. Aldrig hänt mig, och då har jag ändå gått i matbutik, i stall, pumpat cykeldäck etc.

Är väldigt nöjd. Tycker den är mycket smidigare än vanlig cykelhjälm eftersom den går att ha med hatt, går att stoppa ner i alla väskor, inte förstör frisyr, och dessutom är säkrare än klassisk hjälm :)
 
Jag har också en hövding, och är väldigt nöjd med den till vardags. Slipper gå med hjälmmärken i pannan halva dagen, slipper fixa håret när jag kommer fram, och det går att slänga ner den i väskan när man inte cyklar. Glömmer också att stänga av den ibland, och inget har hänt när jag låser cykeln, handlar, osv.

Ska jag cykla långt, framförallt på sommaren, så använder jag fortfarande en vanlig Mips-hjälm. Det är en avvägning mellan varmt huvud och varm hals, men jag måste ändå ha någon form av skärm när det är soligt ute så då kan jag lika gärna ha den lätta och luftiga hjälmen. Men det är som sagt när jag är ute för att cykla och hela klädseln är anpassad för det.
 
Känns bra att höra att ni är flera som inte upplever problem när ni glömt stänga av den. Jag blev lite avskräckt när jag läste recensioner och på forum för två år sedan.
 
Jag har också en hövding, och är väldigt nöjd med den till vardags. Slipper gå med hjälmmärken i pannan halva dagen, slipper fixa håret när jag kommer fram, och det går att slänga ner den i väskan när man inte cyklar. Glömmer också att stänga av den ibland, och inget har hänt när jag låser cykeln, handlar, osv.

Ska jag cykla långt, framförallt på sommaren, så använder jag fortfarande en vanlig Mips-hjälm. Det är en avvägning mellan varmt huvud och varm hals, men jag måste ändå ha någon form av skärm när det är soligt ute så då kan jag lika gärna ha den lätta och luftiga hjälmen. Men det är som sagt när jag är ute för att cykla och hela klädseln är anpassad för det.
Det där med varm hals är främsta anledningen till att jag inte känner mig sugen på en Hövding. Har ju ingen frisyr som kan bli förstörd, och eventuella märken i pannan försvinner fort för min del, och lämnar alltid kvar hjälmen på cykeln när jag lämnar den (eller tar in hjälmen på jobbet/hemma).
 
Tack alla för era svar! Kul att höra olika erfarenheter om den! I och med att den är så dyr och jag vet inte om jag kommer cykla ofta även om jag inte har bil längre. Så köpte jag en snygg cykelhjälm i stället. köpte en med god ventilation i. Kan tyvärr inte prioritera ekonomisk just nu. Men hoppas på denna cykelhjälm!
 
Jag har en 1.0 så den börjar bli till åren typ 7 år kanske? Glömmer också stänga av den men den har aldrig löst ut. Funderar på att köpa en ny för den börjar hålla kortare tid mellan laddningarna numera.
 
Det där med varm hals är främsta anledningen till att jag inte känner mig sugen på en Hövding. Har ju ingen frisyr som kan bli förstörd, och eventuella märken i pannan försvinner fort för min del, och lämnar alltid kvar hjälmen på cykeln när jag lämnar den (eller tar in hjälmen på jobbet/hemma).
Jag är väldigt varm av mig men upplever faktiskt inte att Hövding är särskilt jobbigt ens på sommaren. Den sitter ju inte tight runt halsen och de tjockaste bitarna är i nacken, och ligger som ner mot ryggen. Personligen tyckte jag det var varmare med hjälm som ju skall sitta åt tight kring huvudet.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 095
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
849
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 431
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Jag råkade dränka min Macbook i dricka när den låg i väskan. Så nu håller jag på och kikar på vad dom behöver för uppgifter för...
Svar
3
· Visningar
532
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp