Hövding cykelhjälm, är den värd att köpa?

Jag har till och med lyckats lämna ongen på förskolan med avklädning av overall och vinterkängor utan att hjälmen löst ut. Men när min sambo blev påkörd av en annan cyklist bakifrån vid stillastående, en ganska lätt touch men ändå en påkörning, löste den ut direkt. Den vet verkligen när det är relevant att lösa ut!
 
Ja det är ju klart hövding är bättre än inget alls. Infon var mer till de som prioriterar säkerheten hos en hjälm.

Fast det beror ju helt pa var och hur man cyklar. Om man cyklar pa gator i stadstrafik ar det helt klart inte en saker hjalm, men om man cyklar pa cykelvagar och ser sig for nar man korsar vagar och inte kor mot stop skyltar/rott ljus utan att kolla ar nog Viking mycket saker.
 
Fast det beror ju helt pa var och hur man cyklar. Om man cyklar pa gator i stadstrafik ar det helt klart inte en saker hjalm, men om man cyklar pa cykelvagar och ser sig for nar man korsar vagar och inte kor mot stop skyltar/rott ljus utan att kolla ar nog Viking mycket saker.
Överallt där jag cyklat i städer har man behövt samsas med bilar nån gång. Och för trail tror jag inte ens den rekommenderas?

Jag vet som sagt inte hur andra hjälmar presterar i ett sånt test, men att den inte ens blåstes upp i tid skulle kännas otryggt för mig.
 
Hade för mig att jag nyligen sett en tråd här och tänkte på den när jag läste detta. Jag vet inte hur bra en vanlig hjälm skyddar vid sådan krock men det är just detta jag funderat på när det gäller hövding.

https://www.svt.se/nyheter/tester-visar-hovding-skyddar-inte-vid-bilkrock
Det verkar ju som att man inte heller vet hur en vanlig hjälm skyddar i dom hastigheterna så det blir svårt att dra slutsatsen att hövding skulle vara sämre än andra i nuläget.
Det som är bra är att Folksam tänker höja våldsnivån i sina nya tester så då lär vi får svaret snart. Och hellre Hövding än ingen hjälm alls som @Nahar är inne på!

Jag fortsätter med min vanliga hjälm och inväntar mer testresultat.
 
Det verkar ju som att man inte heller vet hur en vanlig hjälm skyddar i dom hastigheterna så det blir svårt att dra slutsatsen att hövding skulle vara sämre än andra i nuläget.
Det som är bra är att Folksam tänker höja våldsnivån i sina nya tester så då lär vi får svaret snart. Och hellre Hövding än ingen hjälm alls som @Nahar är inne på!

Jag fortsätter med min vanliga hjälm och inväntar mer testresultat.
Nej precis, men man kan nog räkna med att en vanlig hjälm skyddar bättre än en icke uppblåst hövding 😅
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 095
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
849
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 432
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Jag råkade dränka min Macbook i dricka när den låg i väskan. Så nu håller jag på och kikar på vad dom behöver för uppgifter för...
Svar
3
· Visningar
532
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp