Högt blodtryck vid graviditet

Mirre

Trådstartare
Någon som haft det och hur har det gått?
Har det gått ner till förlossningen? Har ni gjort något speciellt för att få det att gå ner? Utöver vila tänker jag då. Om det inte har gått ner, hur har förlossningen gått? Har ni fått föda vaginalt eller med snitt?
 
Jag hade högt blodtryck sista veckorna, det plus högt bmi gjorde att jag inte fick gå över mer än en vecka. Så blev igångsatt. Det enda som gjordes, utöver tidig igångsättning, var att jag fick en tablett under förlossningen för högt blodtryck.
 
Jag hade högt blodtryck när jag väntade dottern, men har inte haft det denna gång. Då debuterade det i vecka 25, troligtvis mer pga övriga livet än graviditeten i sig, och lugnade sig med deltidssjukskrivning och låg hyfsat normalt i slutet men jag fick en topp igen direkt efter förlossningen så fick ett par extra koller på BB. Gick på regelbundna kontroller var 5e-7e dag graviditeten igenom.
 
Jag hade det när jag väntade sonen. Debuterade i vecka 25 ungefär och eskalerade allt eftersom. Sjukskrevs i v 36. Fick diagnos havandeskapsförgiftning i v 39 och sattes igång på 40+0. Blev snitt på 40+2 efter att induktionen misslyckas. Fick äta blodtrycksmedicin under förlossningen.
 
Mitt blev inte ordentligt högt förrän sista veckan, då jag fick havandeskapsförgiftning. Blev då igångsatt direkt (och fick sänkande medicin) och födde vaginalt. Åt blodtryckssänkande några månader efteråt.

Det hade börjat smyga uppåt sista månaden men då inte jättehögt.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 350
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Jag har fått en tid för att operera kompartment i vänster underben. Operationen sker under narkos. Kommer vara i vecka 19-20 vid...
Svar
14
· Visningar
1 643
Senast: Guldaskig
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
933
Senast: Sirap
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 336
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp