Hogwarts 2098 (Ulvlek)

Myrten

Trådstartare
VÅR HISTORIA

Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för sorteringsceremonin. Men inget är som vanligt.

Sorteringshatten är helt ur slag, drabbad av en förbannelse. Den kickade in i maj, exakt hundra år efter att Harry Potter besergrade Lord Voldemort i slaget om Hogwarts och gjorde slut på det andra trollkarlskriget. Men vad ingen visste då var att dödsätare minerade Howarts magiskt. Så vid hundraårsjubileet brakade en massa elände löst. Nu har svartkonsten brutits på alla ställen – utom att sorteringshatten fortfarande är stum. Därför samlas alla förstaårselever tills vidare i ett gemensamt elevhem i väntan på att Hogwarts professorer ska få sorteringshatten på banan och ceremonin kan genomföras som vanligt.

Ingen är speciellt oroad över detta, men det borde de vara! För vad ingen vet är att sorteringshatten är förhäxad så att den kallar på alla Slytherin-elever som stammar från dödsätare och själva har en dragning åt svart magi. De känner till varandra. Och deras uppdrag är nu att döda alla de förstaårselever som tillhör de andra husen. För om en hel årgång av Hogwarts-elever från Gryffindor, Ravenclaw och Huffelpuff skulle dö kan nämligen Lord Voldemort återuppstå, så säger profetian.

Så era uppdrag är:

Gryffindor, Ravenclaw och Hufflepuff – hindra Slytherin från att ta över Hogwarts! Ut med dem!

Slytherin – ni ska ska ta över Hogwarts och få profetian att slå in så att Lord Voldemort kommer tillbaka. Men – ni har ett problem. Den misogyne dödsätare som lade förbannelsen över sorteringshatten tyckte det var självklart att förmågan att känna till varandra endast skulle omfatta dödsätares efterkommande i rakt nedstigande led på fädernet. Det innebär att Delfin, ättling till Delphini, dotter till Lord Voldemort och Bellatrix Lestrange, inte nås av sorteringshattens budskap. Trots att hen är Slytherins arvinge. Delfin finns där ute och är i Slytherins lag.


LEKENS GÅNG

Spelet inleds med en obligatorisk fråga som publiceras efter att rollistan har skickats ut.

Varje speldygn har två deadlines (DL):

Dag-DL: då samlas spelarna för att rösta på någon de tror är ond/låtsas tror är ond och som därmed får lämna Hogwarts. Röster måste motiveras och backas upp med teorier. Dag-DL är oftast på kvällen.

Natt-DL: spelare som har specialförmågor gör under natten sina val och dessa publiceras vid natt-DL som oftast är på morgonen efter dag-DL.

Alla röster och val kan ändras fram till DL.


REGLER OCH INFORMATION

Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek!

Varje spelare ska varje dag avlägga en röst (med teorier) och skriva teorier om minst två olika spelare. Missar man att rösta ska man snarast möjligt lägga en efterhandsröst och förklara hur man skulle röstat om man inte missat och varför. Vid två uteblivna röstningar och/eller bristande aktivitet är det sannolikt att man blir kickad från leken. Om du av någon anledning känner att du inte kan eller vill fortsätta – säg till LL så försöker vi hitta en ersättare.

Det går bra att hänvisa still tidigare teoriinlägg. I röstinlägget ska dock teorin finnas med. Röst måste vara fetstilt för att gälla: Myrten röstar på Artline för att…

Hintar – är förbjudna på så sätt att man inte får ond/godförklara andra spelare helt utan teorier eller bara hänvisa till att man ”vet” (för att man har information). Allt ska backas upp med teorier. Brott mot hintningsregeln kan medföra någon form av ”straff” för den aktuella spelaren (och därmed hens sida) eller kompensation för motståndarsidan. Det är däremot fullt tillåtet att genom språket försöka få fram dolda meddelanden. Ett typiskt exempel på en sådan, tillåten hin gjorde @Hedinn i en lek för ett antal år sedan när hon som ond spion (?) fått reda på att spelaren @OutOfService (OOS) var siare och skyddad. Hedinn skrev då ett meddelande i ett öppet teoriinlägg: ”…och om siaren är skyddad…” [min fetstil] till lyan. Detta är en typ av hint som är tillåten.

Goda vinner när den sista Slytherin i lyan är död, onda vinner när de är fler än goda.

LL är allsmäktig när det gäller regeltolkning, men förslag och input är välkommen.


RIKTLINJER

Skriv gärna OT-inlägg i avvikande färg. LL försöker använda rött, så undvik den färgen.

Det är ok att ljuga i ulvspel, men använd helst inte IRL som anledning till vad du skriver i leken om det inte är sant. Generellt ifrågasätter inte spelare att någon vimsade till teoriinlägget pga [infoga valfri, jobbig IRL-händelse] och därför är det inte ok att hitta på något sådant. Det är inte heller ok att ifrågasätta om någon ljuger om IRL. Sen är det självklart helt ok att konstatera att man fortfarande misstänker spelaren för att… även om personen haft dåligt med tid pga IRL.

Jag tror att reglerna behöver fyllas på lite. Får be en moderator om hjälp när jag vet med vad.

ROLLER kommer i nästa inlägg

Deltagarna som ska påbörja sitt första år på Hogwarts är:

LL: Myrten & Artline
1. heffaklumpen
2. QueenLilith
3. cirkus
4. hemlig
5. Ceta
6. bumpo
7. Hedinn
8. Islandshästryttare
9. Harrysen
10. Snurrfian
11. LenaH
12. Elo
13. Blacksmithfarm
14. Madalitso
15. Lobelia
16. qitis
17. Sasse
 
Senast ändrad av en moderator:
ROLLER OCH MAGISKT JOX

I den här leken finns ett antal magiska föremål som påverkar rollerna. Föremålen nämns i vissa rollbeskrivningar, men presenteras längre ner. Läs bara vidare så kommer förklaringen.


ONDA ROLLER (Slytherin)

I Slytherins common room (lyan)

Slytherin-studenter (ulvar): kan varje natt välja att försöka döda en av de studenter som inte är känd Slytherin. Natt-DL.

Ormviskare (ulv i fårakläder): ingår i lyan och kan tala med Delfin (se nedan) – om de hittar varandra. Naturligtvis talar en ond ormviskare med kluven tunga. Det innebär att hen lägger en röst öppet och en annan i PM till LL (dag-DL). Endast den dolda rösten räknas.


Utanför lyan

Delfin, Lord Voldemorts arvtagare (specialroll för leken): vet inte vilka Slytherins är och lyan vet inte vem Delfin är. Men tack vare att hen är ormviskare och har Slytherings medaljong har Delfin chans nå sina kompisar genom att skicka meddelanden till lyans ormviskare (dag-DL). Meddelandena får vara högst sex ord långa och inte nämna spelare eller roller vid namn. Samtliga Slytherin och Harrieth (se nedan) känner av om de får ett meddelande (LL meddelar), men de kan ju inte läsa det. Övriga spelare märker ingenting.

Om Delfin hittar lyans ormviskare har hen natt-DL som deadline och Delfin får då svaret efter uppdatering. Ormviskaren får hennes nästa meddelande efter uppdatering av dag-DL.

Om ormviskaren dör upphör meddelandekonversationen. Den är knuten till den rollen, inte till hela lyan. Medan ormviskaren är i livet får hen naturligtvis läsa meddelandena för och diskutera dem med sina kollegor.

Argus Filch IV (självmordsbombare, utanför lyan): ättling till den Filch som var Hogwarts vaktmästare hundra år tidigare. Liksom sin anfader skitsur och i avsaknad av magiska förmågor, men stödjer Slytherin för att han vill ha det lugnt och skönt på Hogwarts. Och med bara en fjärdedel av antalet elever blir det ju lugnare, eller hur? Kan när som helst välja att dö och ta med ett utvalt offer. Inget föremål skyddar mot Filch. Däremot skyddas han faktiskt av de magiska föremålen enligt samma principer som Slytherin.


GODA ROLLER (Gryffindor, Ravenclaws och Hufflepuff)

Hogwarts-studenter: (bybor): kämpar för att hindra Slytherin för att ta över Hogwarts.

Nearly headless Nick (ängel-lärling, typ): har inte direkt huvudet på skaft, men är ändå Gryffindors husspöke och därmed god. Kan två gånger under leken välja att skydda en spelare mot att bli uppäten. Får välja samma spelare, inklusive sig själv, båda gångerna.

Harrieth Potter (specialroll för denna lek): ättling till Harry. Har på något skumt sätt ärvt delar av Harrys förmåga att tala med ormar och känner därför av (får meddelande från LL) när Delfin och lyans ormviskare hittat varandra (“Ormviskarna har hittat varandra”). Men kan tyvärr inte höra meddelandena. Till skillnad från övriga goda spelare känner Harrieth också av om Delfin försöker nå henne, men hon kan inte läsa meddelandet. Får ta över medaljongen (se nedan) när Delfin dör och kan då läsa det sista meddelandet.

Gänget på Hog’s head (god lya): här hamnar alla goda spelare efter sin död. Goda lyan hanterar två av de magiska föremålen efter att de försvunnit ur själva leken.

HM...

Det var lite knapert med specialroller, eller hur? Ingen fara! I den här leken kan alla ha en specialroll vid tillfälle. Hogwarts grundares magiska föremål som förstördes under kriget har nämligen lagats och återuppstått lagom till jubileet. Föremålen är:

Helga Hufflepuffs bägare (beskydd): ger innehavaren skydd mot att bli uppäten. Om en Hufflepuff har koppen skyddar den även mot att bli lynchad under det speldygnet. OM spelaren som har bägaren dör (t ex om en Gryffindor har bägaren och blir lynchad) hamnar bägaren i goda lyan som kan använda den en gång och skicka ett beskydd enligt samma rutin som ovan (skydd mot både lynch och käk om det hamnar hos en Hufflepuff, annars mot käk). Därefter försvinner bägaren. Deadline för att skicka skyddet är det DL efter att lyan fått bägaren (förutsatt att det inte är jättekort mellan DLs, då bestäms deadline av LL och meddelas i leken).

Hufflepuff är det hus som står längst från Slytherin och de har därför inga speciallösningar när det gäller bägaren.

Rowena Ravenclaws diadem (modifierad spion): den som bär det får ta del av all världens visdom, dvs får veta vad som hänt föregående natt. Men bara om spelaren är Ravenclaw, övriga får nöja sig med en rad (LL lottar). När spelaren som har diademet dör går det till goda lyan på samma sätt som bägaren. Om det finns en Ravenclaw i lyan får gänget där ta del av total info, annars endast en rad.

Om diademet hamnar hos en Slytherin (inklusive Delfin och Filch) får spelaren välja vilken spionrad hen vill ha. Observera att detta syns i nästa natts spioninfo.

Godric Gryffindors svärd (modifierad jägare): Med svärdet kan en Gryffindor-student som känner sig säker på att ha hittat en onding få denne att dö i sitt ställe vid lynch eller käk. Ravenclaw och Hufflepuff kan också ta någon av daga – men de dör själva på kuppen, dvs tar med sig någon. Slytherin får vid ett tillfälle möjlighet till ett extra käk (gäller även Delfin). Oavsett vem som har svärdet vägrar det döda en Gryffindor, då går går det i baklås och avsändaren dör (även om hen är Gryffindor – svärdet gillar inte förrädare). Svärdet förstörs när innehavaren dör.

Dessa föremål har alla natt-DL och vandrar i leken. LL lottar vid lekens början ut dem till spelare av rätt hus. Vid natt-DL lämnar spelaren sedan över föremålet till någon hen själv väljer. Om spelaren missar DL blir föremålet oanvänt den kommande natten. Det är inget krav att använda föremålen. Om föremålen hamnar i lyan måste de lämnas ut nästa gång. Lyan räknas här som en spelare. Delfin och Filch kan lämna föremål till Slytherins. Denna regeln gäller inom lyan.

Salazar Slytherins medaljong: innehas permanent av Delfin. Det är medaljongen som gör det möjligt för Delfin att ta kontak med lyans ormviskare. Harrieth får ta över medaljongen (i leken eller goda lyan) när Delfin dör och kan då läsa det sista meddelandet. Därefter förstörs medaljongen.

Jag återkommer med ännu en nyhet - dueller. Och med den obligatoriska frågan!
 
DUELLER

I den här leken lottar vi inte om det blir lika i lynch, vi duellerar genom PM till LL. De tre huvudtaktikerna är aggressiv, defensiv och lurig/sneaky, se bild för hur de vinner över varandra.

IMG_2059.jpg


Aggressiv slår sneaky, men förlorar mot defensiv.
Sneaky slår defensiv men förlorar mot aggressiv.
Defensiv slår aggressiv men förlorar mot sneaky.

Om det är lika blir det oavgjort. Duell utkämpas i bäst av fem. Blir det helt oavgjort dör båda!

Duell sker genom PM till LL. Om båda spelarna är online duellerar de mot varandra. Om någon inte är online träder @Artline in. Saknas båda får jag och Art duellera. Duell sker i direkt anslutning till lynch.

Så kommer den obligatoriska frågan:

Det finns så många duell-trollformler. Här är en lista på trollformler i Harry Potter. Vilken av dessa - eller en helt annan, egenpåhittade, tycker du vore bäst? Vad skulle du vilja göra med dina magiska förmågor om du plötsligt ska duellera mot en fiende?
 
@Hedinn - kan du fixa så att inlägg 18-20 placeras direkt efter inlägg 1?

Rollutskick pågår! Men det måste ta en viss tid mellan meddelandena så...
 
Jisses... Hör var det massa nya saker att ha koll på. Men det kommer nog bli bra. Hoppas jag 😁
 
Herre jisses ett sånt spel! Jag får typ ångest bara av att läsa reglerna 🙈 Helt sjukt snyggt ordnat! Men kämpar med att få ihop alla trådar. Och jag som har svårt med att teoria i vanliga fall 😂
 
Ormviskare (ulv i fårakläder): ingår i lyan och kan tala med Delfin (se nedan) – om de hittar varandra. Naturligtvis talar en ond ormviskare med kluven tunga. Det innebär att hen lägger en röst öppet och en annan i PM till LL (dag-DL). Endast den dolda rösten räknas.


Utanför lyan

Delfin, Lord Voldemorts arvtagare (specialroll för leken): vet inte vilka Slytherins är och lyan vet inte vem Delfin är. Men tack vare att hen är ormviskare och har Slytherings medaljong har Delfin chans nå sina kompisar genom att skicka meddelanden till lyans ormviskare (dag-DL). Meddelandena får vara högst sex ord långa och inte nämna spelare eller roller vid namn. Samtliga Slytherin och Harrieth (se nedan) känner av om de får ett meddelande (LL meddelar), men de kan ju inte läsa det. Övriga spelare märker ingenting.

Om Delfin hittar lyans ormviskare har hen natt-DL som deadline och Delfin får då svaret efter uppdatering. Ormviskaren får hennes nästa meddelande efter uppdatering av dag-DL.

Om ormviskaren dör upphör meddelandekonversationen. Den är knuten till den rollen, inte till hela lyan. Medan ormviskaren är i livet får hen naturligtvis läsa meddelandena för och diskutera dem med sina kollegor.
Salazar Slytherins medaljong: innehas permanent av Delfin. Det är medaljongen som gör det möjligt för Delfin att ta kontak med lyans ormviskare. Harrieth får ta över medaljongen (i leken eller goda lyan) när Delfin dör och kan då läsa det sista meddelandet. Därefter förstörs medaljongen.

Förstår jag det rätt att Delfin skickar meddelande till valfri deltagare som hen gissar är ormviskaren, och att meddelandet läses först när Delfin gissat rätt?
 
Som svar på den obligatoriska frågan väljer jag:

"Petrificus Totalus (Kroppslåsnings-besvärjelsen)
Uttal: peh-TRIH-fih-cus toh-TAH-lus
Beskrivning: Låser fast hela kroppen på offret, som oftast faller till marken."


Jag tycker att det verkar som ett snabbt och bra sätt att oskadliggöra sin motståndare.
 
Förstår jag det rätt att Delfin skickar meddelande till valfri deltagare som hen gissar är ormviskaren, och att meddelandet läses först när Delfin gissat rätt?
Det är korrekt. De som inte är Slytherin eller Harrieth märker inte att något har hänt. Slytherin och Harrieth får veta att Delfin försökt nå dem men inget mer.
 
Lite mer förvirrad än vanligt :D, kommer få läsa rollerna många gånger tror

Obligatoriska frågan:
Glissio - Förvandlar trappor till rutchbanor. Förstå så härligt börja dagen med en åktur.

Förstår inte andra frågan dock. Vad skulle jag vilja göra med mina magiska förmågor i en duell mot en fiende? Det vore väl oerhört praktiskt med magiska förmågor i en duell, tänker jag. Eller?
 
Jag har insett att jag nog tagit mig vatten över huvudet? Hur skall jag komma ihåg roller + föremål? Jag kommer vara lika borta som en förstaåring på Hogwarts som fastnat på trapporna som rör sig!

Angående den obligatoriska frågan inser jag snabbt att jag är lite less på de 'vanliga' duellbesvärjelserna och Istället tänker typ Ferula (bandageringsbesvärjelse) och lägga den över motståndarens ögon? Hur många har tänkt ut ett försvar mot den, liksom?
 
Okej, första gänget frågor @Myrten
1. Kan ormviskaren skicka meddelanden tillbaks till Delfin eller är det en envägskommunikation?
2. Fortsätter reglen för hur långt meddelandet från Delfin får vara och vad det får innehålla för alla meddelanden även efter om den hittar ormviskaren, eller är det bara under letandet dom reglerna gäller?
3. Kan Delfin skicka obegränsad mängd meddelanden efter att ha hittat ormviskaren eller bara ett per DL?
4. Kan Filch dödas av svärdet precis som de andra Slytherin's?
5. Det står att om en god spelare inte skickat vidare ett föremål i tid så blir det oanvönt nästa dl, gäller det onda också? Kan de alltså genom att med flit vänta minska antalet användningar goda kan få ut av föremålet?
6. Kan onda bara använda svärdet en gång under leken även om dom får det flera gånger?
7. Kan svärdet bara användas om den som har det själv blir lynchad/käkad? Måste de då i förväg säga att "om jag blir lynchad/käk vill jag använda svärdet på x"?
8. Bara så jag fattat rätt, bägaren skyddar automatiskt, utan att man meddelar LL att man vill skydda sig själv?
9. Bara så jag fattat rätt 2, alla tre "goda" objekt måste skickas vidare varje nattDL, oavsett om det i frågan om bägaren och svärdet, användts eller inte?
 
Sortering, dvs utskick av roller och elevhem, pågår! Det tar dock tid pga Bukes regel om att ett visst antal minuter ska gå mellan varje PM. Ha tålamod! Snart får du veta vart du hör!
 
På obligatorisk frågan svarar jag Expelliarmus. Känns som ett väldigt bra sätt att vinna duellen att se till att motståndaren helt enkelt inte kan attackera tillbaks (kör på bokvärlden där magi utan trollstav verkar extremt ovanligt, och de flesta trollkarlar verkar ha ungefär noll kunskap i att slåss utan magi)
 
Så kommer den obligatoriska frågan:

Det finns så många duell-trollformler. Här är en lista på trollformler i Harry Potter. Vilken av dessa - eller en helt annan, egenpåhittade, tycker du vore bäst? Vad skulle du vilja göra med dina magiska förmågor om du plötsligt ska duellera mot en fiende?
Accio (locka-till-sig besvärjelse)
Typ: Besvärjelse
Uttal: ['ɑkkio] - Latinska uttalet (film, spel) ['æsio]
Beskrivning: Får objekt att komma till frammanaren. Det är möjligt att locka till sig objekt både inom synhåll men även utom synhåll, genom att säga namnet på objektet man vill kalla till sig efter att man har uttalat besvärjelsen (om man inte kastar besvärjelsen utan att uttala den).
Den här tycker jag verkar vara den helt klart bästa, att kunna locka till sig allt man behöver, då kan man lösa det mesta.
Vad jag skulle göra med mina magiska förmågor i en duell mot fienden? Jag skulle försöka locka till mig trollstaven och striden skulle vara över ganska snabbt.
 
Okej, första gänget frågor @Myrten
1. Kan ormviskaren skicka meddelanden tillbaks till Delfin eller är det en envägskommunikation?
Ormviskaren får svara när Delfin hittar hen.
2. Fortsätter reglen för hur långt meddelandet från Delfin får vara och vad det får innehålla för alla meddelanden även efter om den hittar ormviskaren, eller är det bara under letandet dom reglerna gäller?
Samma regler för alla medlemmar i konversationen.
3. Kan Delfin skicka obegränsad mängd meddelanden efter att ha hittat ormviskaren eller bara ett per DL?
Ett meddelande och ett svar per speldygn.
4. Kan Filch dödas av svärdet precis som de andra Slytherin's?
Ja. Svärdet dödar alla utom Gryffindors.
5. Det står att om en god spelare inte skickat vidare ett föremål i tid så blir det oanvönt nästa dl, gäller det onda också? Kan de alltså genom att med flit vänta minska antalet användningar goda kan få ut av föremålet?
Jag förstår inte riktigt frågan, men det är som alla förmågor hos specialroller. Ibland glömmer/väljer spelaren att inte använda dem. Föremålen stannar bara ett speldygn hos varje spelare och här räknas lyan som en. Så de kan inte hålla på föremålen.
6. Kan onda bara använda svärdet en gång under leken även om dom får det flera gånger?
De kan använda svärdet fler gånger. Men svärdet träder ikraft om spelaren som har det ska dö. Om hen är Gryffindor kan hen låta någon annan dö i sitt ställe. För övriga hus gäller att den som skulle dö kan ta med sig någon i döden.
7. Kan svärdet bara användas om den som har det själv blir lynchad/käkad? Måste de då i förväg säga att "om jag blir lynchad/käk vill jag använda svärdet på x"?
Ja, det är bara då svärdet används. Och spelaren gör sitt val, precis som rollen jägaren gör sitt val.
8. Bara så jag fattat rätt, bägaren skyddar automatiskt, utan att man meddelar LL att man vill skydda sig själv?
Ja.
9. Bara så jag fattat rätt 2, alla tre "goda" objekt måste skickas vidare varje nattDL, oavsett om det i frågan om bägaren och svärdet, användts eller inte?
Ja.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 584
Senast: Lobelia
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 477
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 242
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 874
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp