Höjd på staket

Angel

Trådstartare
Vad är egentligen en rimlig höjd och konstruktion på staket för att hålla en schäfer på tomten? Behöver hägna in framsidan så att vi kan ha utterdörren öppen när vi äter frukost utan att valpen välter grannbarnen när dom leker på gårdsplanen utanför eller han springer ut och blir påkörd av postbilsmänniskan som kör som en biltjuv. Men hur högt staket behövs för att det åtminstone ska vara hyfsat rymningssäkert även när han blir större? Det är en relativt liten tomt och består mest av en gräsplätt och vårt altandäck så vill gärna ha någonting lite snyggare än hundgårdsnät.
Oftast kommer hunden vara med mig när jag är ute och tanken är att bygga en riktig hundgård också så småning om så det är inte nödvändigt att det ska vara totalt rymningssäkert om han ger sig fan på att han ska ut.
 
Vi har 120 cm för våra Schäfrar. De kan givetvis lätt hoppa över om de skulle hamna i en situation där retningen blir så stor att all lydnad upphör och de verkligen vill. Vi har mycket vilt runt huset och känner oss trygga med att detta är en höjd som markerar tillräckligt för våra.

20181017_162254.jpg
 
Allt mellan 1 m till 2.20m med 50 cm infällning beroende på hunden. Den dagen vi gör om vårt staket kommer jag dock vilja ha det minst 150cm, gissar att det är 120 eller 130 just nu.
 
Mina hovawart håller sig på rätt sida med 140cm högt staket. I alla fall sen jag säkrade det nertill så det inte går att krypa under längre. Varken rådjur, katter, kaniner eller höns har fått dom att försöka klättra eller hoppa över.
 
Jag hade 120 cm till mina jämtar och det höll de sig finfint innanför, även om de givetvis lätt hade kunnat ta sig över om de absolut hade velat. Hände dock aldrig, ens på vintern när staketet blev betydligt lägre pga snön.
 
Vi har 150cm till våra eurasier för den äldsta har hoppat 120 tidigare. De tog sig ut i vintras när det var så jekla mycket snö (eller de och de, den lille) och just nu har jag en som rymmer titt som tätt men han hoppar inte utan kryper under.
 
Vårt staket är 120 cm, det hoppar våran hund över lätt om han vill. När snön kommer så bildar det som en backe över staketet, mycket smidigt tyckte hunden för då fanns det ingen gräns på vart det var olovligt och ej :rofl: Hundgården är drygt 2 meter högt, utan möjligheter att hoppa över eller att ta sats till att kunna hoppa upp.
 
Vårt staket är bara 80cm högt och valpen är 60 cm nu. :angel: Gissar på att vi kommer behöva höja på något vis..
 
Jag använder bara staketet som en markör för var gränsen går. Har aldrig haft högre än 70 cm oavsett storlek på hund (har haft kelpie, labbe och schäfer).
 
Vårt är ca 110cm. Labben hoppar ut och in som han vill, men han skulle aldrig få för sig att rymma så det är inte ett problem. För wachtlarnas del är jag faktiskt mer orolig för att de tar sig ut under staketet än över.
 
Vi har 4 liggande brädor med 15 cm emellan som blir ca 1 m högt. Vår storpudel har aldrig försökt hoppat över, trots att hon ett par gånger dragit efter grannkatter som hälsat på. Jag skulle inte lämna henne ensam där om vi åker iväg, men när vi är hemma eller i närheten känns det helt ok. De 15 cm chansade jag lite på, hon var ca 6 mån när jag byggde staketet. Jag antar att det går att ha lite större avstånd för en schäfer så blir det lite luftigare känsla (plus kanske en extra bräda för höjden).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Att bli påflugen av en annan hund... Så jävla typiskt när man lagt ner år på att få Focus att sluta hata andra hanar. Det började med...
2
Svar
31
· Visningar
2 706
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp