Höjd stallhyra - som resultat av foderbristen?

lundsbo

Trådstartare
Är det någon som förvarnats om höjd stallhyra till hösten? De stallägare som köper in foder måste ju reglera hyran för att få det gå någorlunda runt, eller? Jag räknar fram och tillbaka om det är värt att fortsätta hyra ut platser. Om fodret går upp 100% i pris, alltså dubblas, så kommer jag nog inte kunna ta ut den ökade kostnaden helt på hyresgästerna då det betyder 4-500 kr/häst och månad.

Jag har ingen gräns med hur mycket foder man får ta per dygn i dagsläget men så kommer det med största sannolikhet inte bli kommande installningssäsong. Jag vill egentligen inte ha någon gräns, jag har stått i stall med de reglerna innan jag skaffade egen gård och det var alltid någon/några som smög och smusslade till sin (ofta feta) häst extramat utan att de trodde stallägaren skulle märka detta. Det ger lite slitningar i stallat och jag gillar inte det... Jag behöver dessutom gå ut med information ganska snart då jag enligt avtalet ska ge besked om ändringar 2 mån innan.

Hur tänker ni stallägare, och ni som står inackorderade?
 
Jag som inackorderad får en liten höjning, foderproblematiken slår inte igenom så hårt eftersom min stallägare säkrat upp sina inköp tidigare.
För mig känns det viktigt att en/min stallägare är transparent med foderkostnaderna; om min hyra behöver höjas påtagligt (av en eller annan orsak) vill jag åtminstone ha möjlighet att ta ställning till kostnaden och inte att stallägaren ensidigt bestämmer sig för att "det här blir för dyrt" och säger upp platserna. Been there.
 
Jag som inackorderad får en liten höjning, foderproblematiken slår inte igenom så hårt eftersom min stallägare säkrat upp sina inköp tidigare.
För mig känns det viktigt att en/min stallägare är transparent med foderkostnaderna; om min hyra behöver höjas påtagligt (av en eller annan orsak) vill jag åtminstone ha möjlighet att ta ställning till kostnaden och inte att stallägaren ensidigt bestämmer sig för att "det här blir för dyrt" och säger upp platserna. Been there.
Tack för svar. Jag försöker vrida och vända på detta och fundera på var min brytpunkt går. Vi sköter allt det dagliga med fodringar, in och ut men var och en sköter sin häst och mockar. 5 platser att hyra ut och 2 egna + en shettis. 4 boxar har egen utgång till hage. Så antingen ska jag försöka ha 5 inhyrda eller typ ingen. Har jag ingen kan mina gå ut och in som de vill och jag får mindre passning. Just nu alla boxar uthyrda och ett ganska bra gäng i stallet som fungerar. Det vet alla som håller på med detta att det är guld värt.
 
De stall som har fri tillgång som ingår i hyran bör ju höja hyran för att kunna gå runt som förut. :confused:
Vi betalar grovfoder utöver hyran så vår stallhyra höjs inte. :)
 
Nu är jag inte hästägare längre. Men min kompis är. Hen står i ett privatstall där hösilaget ingår. De ska antagligen få höjd hyra i höst
 
Jag har blivit förvarnad om drygt 13 procent höjning från 1 september. Stallägarna hoppas att de inte behöver höja mer än så.

Dock kommer det inte längre vara möjligt att använda halm som strö utan enbart som foder. Därför kommer kostnaden stiga ytterligare för respektive hästägare då spån alternativt ströpellets inte ingår i hyran.
Jag är väldigt glad att jag har två tämligen lättfödda ponnyer som dessutom är väldigt renliga i boxarna.
 
Intressant tråd, precis det här har jag också funderat över... Jag har bara någon enstaka inhyrd, men även några inridningshästar. Lösdriftshyran bestämde jag redan i våras efter förra vinterns höbrist att höja med 100 kr/mån, men nu är jag rädd att jag måste höja mer. Och även kostnaden för utbildningshästarna. Men hur mycket är ju frågan...
 
Stallet jag står i tar eget foder. Ingen hyreshöjning i sikte, men varning om restriktion i hur mycket foder man får ta till sin häst.
 
Jag som inackorderad får en liten höjning, foderproblematiken slår inte igenom så hårt eftersom min stallägare säkrat upp sina inköp tidigare.
För mig känns det viktigt att en/min stallägare är transparent med foderkostnaderna; om min hyra behöver höjas påtagligt (av en eller annan orsak) vill jag åtminstone ha möjlighet att ta ställning till kostnaden och inte att stallägaren ensidigt bestämmer sig för att "det här blir för dyrt" och säger upp platserna. Been there.

Ja du ska rimligen får en förvarning om hyreshöjningen motsvarande minst uppsägningstiden så du har valet att flytta om du misstycker, men i övrigt kan jag inte se någon anledning att stallägaren inte ska bestämma ensidigt.
 
Skulle vara intressant om ni skrev ungefär vart i landet ni befinner er.
Här är det än så länge stor brist. Vill helst inte höja hyran men håller det öppet månaden ut om det inte blir bättre snart.
Tar både eget och köper in resten. I år behöver jag ännu mer dessutom med tanke på att det är fler hästar så kommer behöva köpa in ytterligare
 
Ja du ska rimligen får en förvarning om hyreshöjningen motsvarande minst uppsägningstiden så du har valet att flytta om du misstycker, men i övrigt kan jag inte se någon anledning att stallägaren inte ska bestämma ensidigt.
Jag uttryckte mig kanske otydligt.
Naturligtvis bestämmer stallägaren själv huruvida h*n skall hyra ut boxar eller inte. Det jag menar är att om hyran behöver höjas pga ökade omkostnader så önskar jag att stallägaren låter mig äga beslutet om det är för dyrt eller ej för mig, istället för att utgå från att hyresgästerna säkert inte kommer att vilja betala mer och av den anledningen säga upp avtalet.
 
Jag uttryckte mig kanske otydligt.
Naturligtvis bestämmer stallägaren själv huruvida h*n skall hyra ut boxar eller inte. Det jag menar är att om hyran behöver höjas pga ökade omkostnader så önskar jag att stallägaren låter mig äga beslutet om det är för dyrt eller ej för mig, istället för att utgå från att hyresgästerna säkert inte kommer att vilja betala mer och av den anledningen säga upp avtalet.
Många avtal kräver att de sägs upp för att reglera hyran. Det är bara om det finns i avtalet hur man gör hyreshöjningar det inte behövs.
 
Här i krokarna signaleras det om mångdubbelt höjda hyror, för att det helt enkelt inte finns foder för alla inackorderade. Stallägaren räknar kallt med avflyttning med stora höjningar. Frågan är var folk ska flytta sina hästar, det är ju lika illa överallt.
 
Här betalar vi per kg hö vi tar, det priset kommer såklart höjas så det matchar bondens pris plus samma tillägg för hantering mm som tidigare. Stallägaren kan ju inte sponsra hästarnas foder. Vet dock inte vad priset blir i år men alla vet att det är brist och då får man ju betala därefter. Priset blir såklart olika i olika regioner, vissa verkar ha det normalt eller helt ok och andra total kris.

Det kan också bli restriktioner i hur mycket man får ta, det beror på hur utvecklingen blir nu med regn och andraskörd. Verkar inte riktigt så illa här som i andra delar men blir det ingen andraskörd alls är det såklart ett problem för många. Om vi ransonerar och täcker upp med lusern och kraftfoder har vi i dagsläget så vi klarar oss, kommer ju också bli mer petigt med hela hanteringen så inget slängs eller trampas ned i lera i onödan. Det här får ju helt enkelt hästägarna acceptera eller flytta, men med problematiken i år så tror jag inte man flyttar ifrån en säker men ransonerad giva i första taget.

Lär bli en intressant marknad i höst för de som vill köpa häst och har foder... kommer nog vara många som vill bli av med sina djur, inte bara lantbrukare.
 
Är det någon som förvarnats om höjd stallhyra till hösten? De stallägare som köper in foder måste ju reglera hyran för att få det gå någorlunda runt, eller? Jag räknar fram och tillbaka om det är värt att fortsätta hyra ut platser. Om fodret går upp 100% i pris, alltså dubblas, så kommer jag nog inte kunna ta ut den ökade kostnaden helt på hyresgästerna då det betyder 4-500 kr/häst och månad.

Jag har ingen gräns med hur mycket foder man får ta per dygn i dagsläget men så kommer det med största sannolikhet inte bli kommande installningssäsong. Jag vill egentligen inte ha någon gräns, jag har stått i stall med de reglerna innan jag skaffade egen gård och det var alltid någon/några som smög och smusslade till sin (ofta feta) häst extramat utan att de trodde stallägaren skulle märka detta. Det ger lite slitningar i stallat och jag gillar inte det... Jag behöver dessutom gå ut med information ganska snart då jag enligt avtalet ska ge besked om ändringar 2 mån innan.

Hur tänker ni stallägare, och ni som står inackorderade?
Jag tycker absolut att du kan höja hyran motsvarande foderprishöjningen :)
De flesta borde dessutom vid det här laget veta att det är foderbrist och att foderpriserna stigit rejält så det borde inte bli en chock för dem att hyran höjs.

Passar det inte får de väl flytta :)
 
Jag är inackorderad och förväntar mig en höjning på hyran men exakt hur stor den blir vet jag inte än eftersom stallägaren inte fått några nya prisuppgifter på grovfodret. Det är bara att betala och gilla läget.
 
Är det någon som förvarnats om höjd stallhyra till hösten? De stallägare som köper in foder måste ju reglera hyran för att få det gå någorlunda runt, eller? Jag räknar fram och tillbaka om det är värt att fortsätta hyra ut platser. Om fodret går upp 100% i pris, alltså dubblas, så kommer jag nog inte kunna ta ut den ökade kostnaden helt på hyresgästerna då det betyder 4-500 kr/häst och månad.

Jag har ingen gräns med hur mycket foder man får ta per dygn i dagsläget men så kommer det med största sannolikhet inte bli kommande installningssäsong. Jag vill egentligen inte ha någon gräns, jag har stått i stall med de reglerna innan jag skaffade egen gård och det var alltid någon/några som smög och smusslade till sin (ofta feta) häst extramat utan att de trodde stallägaren skulle märka detta. Det ger lite slitningar i stallat och jag gillar inte det... Jag behöver dessutom gå ut med information ganska snart då jag enligt avtalet ska ge besked om ändringar 2 mån innan.

Hur tänker ni stallägare, och ni som står inackorderade?
Självklart ska den ökade foderkostnaden hamna på respektive hästägare. Allt annat är konstigt.
 
Många avtal kräver att de sägs upp för att reglera hyran. Det är bara om det finns i avtalet hur man gör hyreshöjningar det inte behövs.
Jag har skrivit in att jag ska avisera höjningen/ändring i uppgörelsen 2 mån i förväg. 2 mån är också uppsägningen, så om ändringen inte passar behöver man inte uppleva den utan hinner flytta.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 688
Senast: Zamira
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 164
Senast: ameo
·
A
Hästmänniskan Ska försöka fatta mig så kort som möjligt. Jag står i ett stall sen ex antal månader tillbaka med mina två hästar. Jag flytta dit...
Svar
4
· Visningar
1 103
Senast: compis
·
Hästmänniskan Vill höra med er kunniga hur det är med det här att ändra kontraktbestämmelser utan "påskrivarens" medkännande. Jag har min häst i...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 298
Senast: Kockan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp