Höjda krav på tjänsten och löneförhandling

Singoalla

Trådstartare
Jag undrar lite hur ni ser på följande scenario. Min arbetsplats ägare har beslutat att vårt bolag ska öka i omsättning nästa år, och det innebär att mitt personliga omsättningsmål ökar markant - med ungefär 30%. Dock så ter det sig så att min portfölj på ett naturligt sätt växer med åren (de första åren) och att omsättningen ökar varje år som ett resultat av detta. Jag skulle gissa att min arbetsgivare kommer att hävda att arbetsbördan inte kommer att gå upp särskilt, utan att jag kommer nå de nya omsättningsmålen med samma arbetstempo som jag har haft nu. Jag själv håller dock inte med, och anser att en löneförhöjning är lämplig om de ska höja omsättningsmålen med så mycket. En liten ökning hade fallit naturligt, men för att nå dessa mål måste jag växla upp.

Vi sätter målen för 2019 redan nu och löneförhandlingen är egentligen inte förrän i april. Hur hade ni gjort, hade ni förhandlat upp en högre lön? Är det rimligt, trots att bolaget kommer kunna hävda en "naturlig utveckling" av portföljen? Om ni hade förhandlat en ny lön, hade ni tagit den diskussionen nu eller väntat till april?
 
Frågan är väl om din tjänst förändras med ändrat innehåll. I så fall kan det finnas läge för ny förhandling.

Jag tänker att du nog i första hand bör ta upp de nya/ökade arbetsuppgifterna i samband med ordinarie lönerevision och då ställa rimliga anspråk utifrån de förändringar som blivit.

Sedan är det ju mer osäkert om du kan få större löneökning än "normalt" utifrån den förändringen.
 
Frågan är väl om din tjänst förändras med ändrat innehåll. I så fall kan det finnas läge för ny förhandling.

Jag tänker att du nog i första hand bör ta upp de nya/ökade arbetsuppgifterna i samband med ordinarie lönerevision och då ställa rimliga anspråk utifrån de förändringar som blivit.

Sedan är det ju mer osäkert om du kan få större löneökning än "normalt" utifrån den förändringen.

Den förändras nog inte utan snarare att arbetsbördan och ansvaret har ökat. Mitt första arbetsår här, 2017, drev jag 15 projekt. 2019 blir det ungefär 33 projekt. 2017 hade jag inga personliga omsättningsmål och nästa år en handfull miljoner. Så visst har ansvaret och arbetsbördan ökat. Kanske får diskutera med chefen på lönesamtalet. Vår förra chef hävdade att lönen var kopplad till omsättningsmålen, om du hade hög lön fick du också dra in mer osv. Nu har denna chef dock slutat och det finns inte direkt någon kalkyl för detta i anställningsavtalet.

Det är väl lämpligt att avvakta utfallet av arbetsbelastning kontra omsättningsökning först?
Annars blir det ju mest spekulationer innan man har facit så att säga.

Spekulationer skulle jag inte säga, för mig är det tydligt att arbetsbördan kommer att gå upp en hel del. Men det går ju inte att påvisa för en arbetsgivare utan facit i hand, dock.
 
Den förändras nog inte utan snarare att arbetsbördan och ansvaret har ökat. Mitt första arbetsår här, 2017, drev jag 15 projekt. 2019 blir det ungefär 33 projekt. 2017 hade jag inga personliga omsättningsmål och nästa år en handfull miljoner. Så visst har ansvaret och arbetsbördan ökat. Kanske får diskutera med chefen på lönesamtalet. Vår förra chef hävdade att lönen var kopplad till omsättningsmålen, om du hade hög lön fick du också dra in mer osv. Nu har denna chef dock slutat och det finns inte direkt någon kalkyl för detta i anställningsavtalet.



Spekulationer skulle jag inte säga, för mig är det tydligt att arbetsbördan kommer att gå upp en hel del. Men det går ju inte att påvisa för en arbetsgivare utan facit i hand, dock.

Om det är så att "produktionsökningen" - för att välja ett ord - var en planerad förändring utifrån din erfarenhet på företaget, så är det nog svårt att hävda att du ska ha en oplanerat hög löneökning.

Men självklart ska du ta diskussionen.

Jag jobbar ju "landstingskommunalt" och i min verksamhet kan mitt ansvarsområde skifta från rimligt till dubbelt så stort som rimligt, och min lön påverkas inte av ansvarsområdets storlek. Så i min erfarenhet är det inte så enkelt att få till ökad lön vid ökat uppdrag men jag misstänker att det ser annorlunda ut inom privat verksamhet.
 
Om det är så att "produktionsökningen" - för att välja ett ord - var en planerad förändring utifrån din erfarenhet på företaget, så är det nog svårt att hävda att du ska ha en oplanerat hög löneökning.

Men självklart ska du ta diskussionen.

Jag jobbar ju "landstingskommunalt" och i min verksamhet kan mitt ansvarsområde skifta från rimligt till dubbelt så stort som rimligt, och min lön påverkas inte av ansvarsområdets storlek. Så i min erfarenhet är det inte så enkelt att få till ökad lön vid ökat uppdrag men jag misstänker att det ser annorlunda ut inom privat verksamhet.

Det är svårt att veta vad som varit planerat och inte. Givetvis har de planerat för att min produktion ska öka och därmed också omsättningen, men att det blir ett "hopp" upp till en ökning på 30% från ett år till ett annat var nog inte planerat. Så det är väl det som får diskuteras, gissar jag. Inte att det skett en ökning utan att det skett en, i mina ögon, orimlig ökning.

En löneförhöjning kan vara svårare att förhandla till sig i min bransch, enklare är nog bonusar. "Sure, jag kan ha ett mål på 5 miljoner men då ska jag ha 15% i bonus om jag lyckas" typ.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp