Holländska hingstar!

myfairlady91

Trådstartare
Jag hjälper ännu en kompis att släktforska på sin häst..

Hon har ett sto som är importerat från Holland, är efter en hingst vid namn Liberto undan ett sto vid namn Viclette (efter Garant - Uppercut xx)! Är det någon här som kan hjälpa mig!?!

Vilka sidor förutom www.pedigreequery.com/allbreed finns? Ska kolla upp om hon vet ännu mer om stammen, jag har hittat en hingst vid namn Liberto på delmar. Han är efter Grandioso undan Heidewind, vet någon något mer än stammen? Det finns ett par stycken som heter Garant och två stycken fullblod vid namn Uppercut!

Tips om hur man hittar holländska hästar önskas.. avslöja era knep!!!
 
Liberto förbryllar mig lite... :confused:
Den jag känner till, dog -70! Heartbreaker Joters far...
Och honom brukar man hitta i "samma led" som man Uppercut xx...
Men det kan ju vara att det är en yngre hingst med samma namn, som senare har blivit omdöpt, eller har exporterats/alt tagits ur aveln...
Du kan inte se i hennes papper vem han är efter? Eller vad han har för stamboksnummer?

Garant, tror jag är gelderländaren Garant 1370 Sgldt, som är född -65 död -84. Han hade predikatet keur, är e. Nimmerdors far Farn - Gambrinus. Bägge dessa två är ju egentligen holsteinare, men räknas som Gelderländare...
Denne Garant hette tidigare Flipper.

Uppercut xx är ett av det viktigaste xx i kwpns avel, tillsammans med Pericles och Lucky Boy, kan man nog påstå.

Kan du ta fram mer stonamn? Kan vara kul att gå längre bak och se vad hon hör till för stofamilj.

Tips? Har lite böcker, men har väl stött på det mesta på nätet genom åren..
Jag bara söker jag! Och som regel finner jag det någonstans..

mvh
 
Jag har en häst .E AramKWPN ooch jag sökte upp nån sida med holländska hingstar sen skrev jag ett mail o frågade om det fanns bilder m.m o då fick jag som svar en sida o så :)
 
Maila till KWPN, de brukar kunna hjälpa till. :)
Just nu har jag ju inte adressen i huvudet :crazy:, men det går att hitta om man gör en sökning.

Susanne
 
Adressen är
www.kwpn.nl
de är otroligt hjälpsamma, och har man tillgång till fax, får man som regel svar, på dagen! Med föllista på stoet och allt man kan önska!
Kan ibland önska att svenska avelsförbund kunde göra detsamma! ;)
 
En liten tanke - hinner inte så mycket nu...

Kan det röra sig om en felstavning? Då kan dessa vara aktuella...:

LIBERATO I f91 i Holland, eLibero H, gdk Zangersheide 93
LIBERATO II f91 i Holland :confused:, helbror t ovanst, gdk Zangersheide 96
LIBERTO f70 - ur avel 87, eGrandioso

Bara några exempel... :)

Mvh Cissi
 
Hästen i fråga är född 1986.. Den sista hingsten du nämner Liberto f-70 ur aveln -87 stämmer ganska bra! Det kan vara han.. Ska kolla med min kompis om hon har något mer att berätta om stammen..
 
Uppercut levde mellan 60 - 83, har predikatet pref, samt var en 163 cm hög fux.

En (liiten men fin) bild på honom finns att se här:
http://www.quovadisstable.ca/oxford.htm

Han har en knallbra xx stam (eftersom min märr har så många av hans stjärnor med i sin, naturligtvis ;) )
Kika på Delmar.
Och fråga gärna mer om dem, om du undrar över mer.

Uppercut var i kombination med Nimmerdor en "golden cross".
Så som man kan säga om Cor de la Bryere och Landgraf.
Ett typexempel på det är "svenske" Aram.

Han nämns här och var som tuff (kanske färgen! ;) ), och är far till
Kruger, Universal, Kalief, Saffier, Uniek, Indicator, Janmaat, Neon, Orvil, Panter, Meridiaan, Ideaal, Nabuur, Rembrandt, Olfert och Ovidius.
Totalt har han ca 1200 avkommor registrerade.

Han har varit än mer betydande som morfarshingst.

Vad mer...
Han användes som förädlare och nedärvde en mer modern typ, till de då, ganska lågställda holländska stona.
Och det är kanske framförallt i hoppning som han har förärvt sig bäst.

Kan någon fylla i det jag har glömt?
mvh
 
tack så jättemycket....gu vad glad jag blir (har ju inte vetat nåt om han) :) :banana:
 
Jag är antagligen korkad, men jag hittar då ingen bild på Uppercut xx!?

Mvh Åsa
 
Rembrandt....hm...det är inte Nicole Upphoffs gamla häst :idea:??eller är jag helt ute på villovägarna.... :crazy:
 
Jo Rembrandt är Nicoles gamle häst.
Men han är efter Romadour II och är en westfahler, om jag inte missminner mig.
mvh
 
Har pratat med kompisen och hon har kollat i papprena..
Här kommer mer info om hästen det gäller!

Evita f-86 KWPN (86.4758Stb)
E: Liberto 96 Stb
U: Vidette 79.5518 Stb
EE: Grandioso 735 Stb
EU: Heidenwind 393 Stb
UE: Garant 1370 Sgldt
UU: Odette 13154 Stb
EEE: Apalatin 205 Sprt
EEU: Adorette 28726 Sgldt
EUE: Xebec xx
EUU: Crona 29032 Sgldt
UEE: Farn 1467 Sgldt
UEU: Towerfee Z 34391 NWP
UUE: Uppercut xx
UUU: Arla 6272 Stb

Vad står Stb, Sprt och Sgldt för?

Vill veta så mkt om alla hästarna som det går.. Gärna oxå om Evita har fått föl själv i Holland!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 132
Senast: Korven
·
Avel Har sedan ca. en månad ridit en i mitt tycke väldigt fin ponny. Hon står ju då alltså på ridskola kan tilläggas. Hon är ett...
Svar
5
· Visningar
1 702
Senast: mamman
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 411
Senast: Görel
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp