Homosassa xx

Hon var ju superfin!verkar ha ett mysigt temperament också :)
Jättetrevlig,verkligen! :love:
 
Hej,

På min hemsida kan du se en helbild på Homosassa xx. Att han hänger i knäna är inget ovanligt för en galoppör som tävlat på hans nivå och är inget som jag hört att han ska nedärva. Har ett sto i avel efter honom samt har jag tre avkommor efter helsystern e Homosassa xx som premierades med 39 poäng bla 8:a på skritten och en 9:a på traven.

http://members.chello.se/milen.treutiger/homosassa_xx.htm

//Tess
 
Sv: Homosassa xx

hej hej!
jag läste ditt inlägg, jag har en val.
född 98 efter homossasa,har även träffat homossasa året innan han dog. Har kort på honom och tre avkommor efter honom.
ett rent fullblod, och två halvblod. om du är interesserad av några foton så kan du höra av dig.min häst hampus köpte jag när han va 6 månader av en uppfödare i vara, han använde homossasa vid flera tillfällen pga. det fantastiska tempramentet, eftersom mödernelinjen är känd för mkt. humör (imperator-utrillo) hampus har underbar rund stor galopp, mkt. bra hoppteknik och har mkt. bra huvud .det jag har sett och hört om vad han lämnar är just galoppen, tempramentet, sent klara(hampus va 3 år innan stenarna blev nere) 4 år innan han va klar i kroppen för att ridas in . enligt kliniken är det typiskt för hans avkommor. även skritten och traven är luftig och vägvinnande ,homossasas gång va inte så lätt att se pga. att han hängde rätt mkt. i framknäna efter löpskada . mvh åsa
 
Sv: Homosassa xx

har en halvsyster till homosassa. hon är efter lane court. jättetrevlig häst hoppar bra och har ett underbart temprament, vilket jag har hört att dom flesta hästar med lane court eller homosassa har. känner ett sto efter homosassa. har träffat henne och ägaren på tävlingar och hon har också varit duktig på att hoppa. hon är äckligt lik min häst. skulle gärna vilja ha fler hästar efter lane court eller homosassa :love:
 
Sv: Re: Homosassa xx

backafall skrev:
Hej,

På min hemsida kan du se en helbild på Homosassa xx. Att han hänger i knäna är inget ovanligt för en galoppör som tävlat på hans nivå och är inget som jag hört att han ska nedärva. Har ett sto i avel efter honom samt har jag tre avkommor efter helsystern e Homosassa xx som premierades med 39 poäng bla 8:a på skritten och en 9:a på traven.

http://members.chello.se/milen.treutiger/homosassa_xx.htm

//Tess


Homosassas knän var förfärliga, efter skador vad jag förstår.
Det är inte ovanligt på fullblod med hängande knän även om hans ser mer extrema ut än det mesta. Det har inte med nivån han löpt på att göra att han exteriört har hängande knän.(Även om de nog blev värre av skador. Se på bilder av hästar som verkligen löpt tufft, jag menar då de större hingstarna utomlands där galoppen är större än här och kraven helt andra. Inte hänger de i knäna bara av den anledningen.

Om han inte nedärvde sina knän är det ju bra, Annars finns just hängande knän ofta hos fuillblod som sagt. Även såna som kanppt löpt alls.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Homosassa xx

Jag har ett anglosto e. Homosassa - Chanobil ox f-2000. Vi har startat någon enstaka dressyrklass. Det är en trevlig häst med normala gångarter och hoppförmåga inget extra. Söt som socker är hon i alla fall :love: .

IMGP0648.jpg

Galopp

IMGP0642.jpg

Trav

HPIM1542.jpg

Bus!!!

HPIM1620.jpg

Nedhopp

Filmer:




Länk till film på dressyrtävling
 
Senast ändrad:
Sv: Homosassa xx

Har en avkomma (efen uppfödning) e: Homosassa. Sto född 2000. Inga dåliga gångarter, klass 1 och minst 38 p exteriört med 8,7 på skritt och trav Galoppen är bättre än traven. Hon har bra psyke men är tuff (kommer snarare från morfar Pik Trumpf än Homosassa), går fram överallt och stressar inte upp sig. Ena nackdelen på henne är att hon är lite lågställd (från mamma) och har en aningen "tråkig" hals. Är tävlad några lätta klasser i dressyr med ok poäng. Helt cool på tävlingsplats. Hoppar bra men pga feg matte så har det inte blivit så mycket. Hon är hästen på min avatar. ;)

Knäna nedärver han inte de är pga skador under hans löpkarriär.

pemi
 
Sv: Homosassa xx

Tyvär lever inte hästen i denna länk längre. Avlivades i höstas (om jag inte mins fel) pga massiva besvär med magen.

pemi
 
Sv: Homosassa xx

Oj, gammal tråd... Insåg det då jag läste hela tråden. Skrev som minni innan (sen tappade jag bort lösen...) så jag har visst redan berättat om min uppfödning fast för några år sen. :o

pemi
 
Sv: Homosassa xx

homossasa gick tyvär bort i tarmvred redan 2001.
 
Sv: Homosassa xx

Ja jag känner en av Homosassa´s föl hon heter Dana och är väldigt het men ändå härlig, hon har mjuka och fina gångarter och med "rätt" ryttare kan hon gå super fin dressyr!
 
Sv: Homosassa xx

Jag har ett sto Vanessa A -98 e Homosassa - Milano som har startat och har placeringar upp till CIC * fälttävlan LA dressyr och 130 hoppning. En supercool häst som har gått på allt hela tiden. Klass 1 som 3 åring, hoppdiplom som 4åring, breeders i fälttävlan som 4 och 5 åring.
se bilder på hemsidan;
www.walfwesta.se

Helbrorsan Heron A - 96 blev fick både hopp och gångartsdiplom som 3 och 4 åring, vann 4års breeders i fälttävlan och var 3a i 6års breeders. Han har även placeringar i CIC* fälttävlan, LA dressyr och 130 hoppning.
Se bilder på hemsidan;
www.stallnilslund.se
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 231
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
708
Senast: Krumben
·
Utrustning Tjo, har en rockard av model med bildäck där jag känner att det nog hade varit bra med stänkskydd 🙈😅🫠 Nån som vet av nånstanns man kan...
Svar
0
· Visningar
130
Senast: Shixle
·
Kropp & Själ Mina ögonlock har blivit så hängiga, tycker att det störo och jag försöker ofta lyfta brynen får att få bort känslan av att de hänger...
2
Svar
24
· Visningar
1 889
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp