Homozygota skäckhingstar

K

knyttet

Hoppas att man kan ställa en liten fråga utan att det blir en ny stor "skäckhingstdiskussion" igen... :D

Min undran:
*Finns det någon (avelsvärderad) halvblodshingst som är homozygot skäck?
*Finns det fler än två homozygota skäckhingstar som används i paintavel? (Jag känner till JJ Bar King och Vic Tim Rocket).
*I någon annan ras?
(nu tänker jag endast på hingstar i Sverige)
 
1) Nej. Inte mig veterligt.
2) Vet inte
3) Jag tror det finns något russ som är bukskäck - och för att det skall synas måste det vara homozygot om jag inte missminner mig, men å andra sidan så är det recessivt så det syns bara om det är homozygot.
 
Svar:

1.Nej...inte i Sverige...det finns dock 2 stycken i USA med tysk halvblodshärstamning...den ena har gjort det tyska bruksprovet och den andra kommer att göra det inom kort.Jag kommer själv att ta föl efter en utav dessa...så kanske vi har en homozygot halvblodshingst så småningom om...det vill säga om jag har turen på min sida.

Eventuellt finns det en som KAN vara homozygot i Sverige med härstamningen Sarras-Marramas-Cosmos...men om han är testad eller överhuvudtaget är hingst längre vet jag ej...han har ju dock två tobianoföräldrar samt de omtalade "katta-tassarna" som de homozygota ofta har (men inte alltid).

2.Finns det inte en son till Vic Tim Rocket som används i aveln också??Tror han är stationerad på gotland!?!Rick Lemey har väl en hingst också tror jag...tyvärr inte så insatt och intresserad av western.

3.Tja det kan ju förekomma inom alla raser som har tobiano-teckningen...tex shetlandsponny,islandshäst...etc.

Färgen white splash som russen har...är enligt min bok dominant men kan ej bli homozygot då den är "dödlig" i dubbel uppsättning.Färgen resulterar EJ i lethal white...men likväl en dödlig utgång.

Magdalena får gärna skutta in här om jag fattat det fel! ;)
 
Bukskäck

Bukskäck eller splashed white har jag bara sett beskrivet som ett recessivt anlag. När jag själv vid ett besök ¨på SLU:s bibliotek kollade russtamboken fann jag exempel på hur icke-skäckade föräldrar fått skäckade föl.

Däremot tycks denna färg vara lite skum då man i vissa fall kan se anlagsbärarna. De utmärker sig genom stora vita tecken och ibland blå ögon.

Anneli
 
Re: Bukskäck

Jeanette Gowers bok:

"Splashed white is a dominant pattern where white appears horizontally across the bottom half of the body and tail."

Visst kan det verka förvirrande...ännu mer förvirrad blir man när man i boken upptäcker att en Incomplete tobiano...kan ha så lite som bara ett par strumpor.Som vanligt när det gäller färger så får man slänga ett öga på vad stamtavlan säger...så vet man lättare vad det är man har.

"Splashed white is best bred to solid for 50 % splashed."

Jag tror att det var någon svensk hästtidning som skrev fel en gång och skrev att färgen är recessiv...men att det ska vara fel(enligt boken).

Det står också i boken att man vet väldigt lite om färgen totalt sett om man jämför med andra färger.

Egentligen kan det ju räcka med en vit lykta precis som du skriver...eller att svansen är vit längst ut i änden...det behöver ju inte vara mkt....eller som exemplet nedan 4 vita kotor.

Bukskäckarna kan även tillhöra sabinos och overos...beroende på vad som ligger bakom.Lite fel att bara kalla dem bukskäckar och dra alla över samma gräns.

En splashed White har ALLTID blå/grå ögon.

Lite till ifrån boken:

"Incomplete splashed white has been observed with as little as four white pasterns and without the white-dipped tail."
 
Tack för svaren! :)

Vad heter hingsten efter Sarras-Marramas-Cosmos?
 
Hej du!
Svar på dina frågor
1. Vet inte så mkt om halvblodsaveln när det gäller homozygot-skäck...

2. Japp,det finns fler än JJ Bar King och Vic Tim Rocket.
Av Suspisious Mischief får 75%avkommor denna skäck.
Och så ägaren till Suspisious Mischief har köpt en skäckhingst från USA som är 100% homozygot,vilket betyder att denna hingst framärver skäck oavsett om stoet är en eller tvåfärgade! Alltså i paintaveln.

3. Tror det är shettisar som oxå har skäckanlag, jag ser så himla många söta shettisar med skäckfärg! ;)

----------
www.bokebacken.com
http://hem.passagen.se/aspbarkfoder/
 
Av Suspisious Mischief får 75%avkommor denna skäck.

Eller rättare sagt 75 % av avkommorna har HITTILLS blivit skäckar.

Idén med en homzygot är att 100% av avkommorna också blir det om vi pratar om dominanta anlag som tex vanlig tobiano.
 
Re: Bukskäck

Bukskäckfärgen nedärvs recessivt men anlagsbärarna syns ofta, dock inte alltid. Detta har gjort att det råder en bred och vida tryckt ;-) missuppfattning om arvsgången. Alla nya försök som gjorts vad gäller nedärvning (pågår tex i större skala på Island) visar entydigt att det rör sig om att två anlag krävs för vit färg uppe på kroppen.

Den finns ffa inom paint, russ och Island här i Sverige men är ovanlig eftersom det krävs att anlagen kommer från båda föräldrarna för att skäckteckningen ska uppstå.

Anneli har också fina bilder på welshbukskäckar så anlaget finns där också men är ofta svårhittat då det i enkel upplaga lätt döljs under sabinoanlaget som är betydligt vanligare i rasen.

Men vad gäller ursprungsfrågan kan jag tillägga att det finns ingen homozygot tobiano islandsskäckhingst i avel i Sverige, däremot en i Norge.
 
Re: Bukskäck

Jag undrar om de inte menar på ett annorlunda sätt...att de menar att arvsanlaget är dominant bara det finns där...medan vi säger att det är dominant för att det ska synas(om du begriper vad jag menar??...jag formulerar lite flummigt ibland)...jag får nästan den uppfattningen av boken!?!

Man tycker ju ändå att en person som ägnat 20 år av sitt liv till forskning borde veta det mesta...har du sett/läst boken så du har fått se innehållet i den??

Jag har dock redan hittat en felaktighet i boken som ej stämmer.Men annars är upplägget ganska logiskt.Där finns även lexicon över genotyperna.Den påminner nästan om typ läromaterial i upplägget.

Det är boken "Horse color explained" av Jeanette Gower.

En bekant till mej ska eventuellt köpa ett sto(splashed white) e:Gambling Man (Gambling Man är splashed white svart/vit) och mamman är en ren enfärgad quarter.Hon ska visst vara riktigt snygg!
 
Re: Bukskäck

Åh, låter som en riktig snygging! Är det det tyska stoet du nämde i mejlet? Finns hon på bild?

Och jag hoppas verkligen du satsar på att tillföra svensk halvblodsavel en framtida godkänd (homozygot?) skäckhingst!!! :bow:
 
Re: Bukskäck

Nej...det var inte detta sto jag menade som var till salu i tyskland till ett vettigt pris...det var ett annat sto(halvblod) med trakhennerblod och troligen går härstamningen ända tillbaka på 1700-talet. ;) :D :p

Paintar är det en annan bekant som sysslar med.Inte riktigt min grej...min visst kan de vara fräcka!!Jag skickar dej en bild på Gambling Man om du vill se honom!?! ;) :confused:

Tja vi får hoppas godingen (homozygot halvblodshingst)som vi funderar på *skratt* gör ett riktigt bra bruksprov....annars satsar jag hellre mina slantar på en heterozygot möjlig framtida skäckhingst. ;) :D :D

Jag gråter inte över mina enfärgade föl som en del kanske tror...nej utgångsläget är fortfarande halvblodsavel...och får jag färg på köpet så är det ju givetvis en liten extra bonus.Jag avgudar alla mina föl! :D :D :D

Individen är viktigare än färgen...men visst vore det kul att kunna ge folk garantier om färg. ;)

Men jag hoppas folk är så vettiga att de hellre använder hingstar med goda kvaliteer än att det bara handlar om färg....men visst...färg är kul! ;) :D
 
Re: Bukskäck

Visst är individen viktigare än färgen, men som stoägare är det ju alltid trevligt med garantier... :D

Jag vill egentligen inte avla fram en korsning, men det jag helst av allt vill ha är ett skäckföl (jag ska ta ett föl för egen räkning). Stoet är ett halvblod, så tanken var från början att betäcka med en hbl-hingst. Men eftersom jag vill ha ett skäckföl och chansen är 50/50 så börjar jag att tveka...

Tror trots allt att jag hellre betäcker med en paint som är homozygot och vet att det är ett skäckföl jag får...men då under förutsättning att jag hittar en hingst som har en exteriör som passar mitt sto och mina syften och som är stabil i temperamentet. Det är ju mer än en sak som har betydelse i valet... :p
Hittar jag inte rätt hingst så väntar jag hellre med att betäcka!
 
Re: Bukskäck

Ah, ok. Låter som en häftig härstamning! Du kan väl berätta om det blir nåt av?

Tack för bilden på GM! Är han paint? Är han inte fullblod?? Eller är han paint-galoppör? :D

Ja, vi får se vad det blir för resultat för den amerikanske förmågan. Spännande i alla fall!

Naturligtvis tycker man inte om hästarna efter deras färg :D Men det är roligt med variation :p
 
Re: Bukskäck

Synd bara att det inte finns så många homozygota painthingstar verksamma i Sverige.

Däremot finns det ju ett par skäckiga danska halvblodshingstar, i Danmark, på ett ställe där de dessutom ger färggaranti! Ursnygga är de dessutom. Kan tyvärr inte länka dit, för alla mina länkar (o allt annat) försvann när blixten slog ner i datorn för ett par månader sen :o Och jag minns inte namnen på hingstarna!
 
Re: Bukskäck

Men om färgen inte spelar roll, varför då använda en icke godkänd skäckhingst?

Då är det väl bättre att ta en bättre (=godkänd) hingst?
 
Re: Bukskäck

Tja vi får hoppas godingen (homozygot halvblodshingst)som vi funderar på *skratt* gör ett riktigt bra bruksprov....annars satsar jag hellre mina slantar på en heterozygot möjlig framtida skäckhingst. ;)

Alltså, jag har inga ambitioner att göra detta till en ny lång skäcktråd - men... Menar du verkligen att du skulle använda en gk homzygot hingst rakt av? När jag väljer hingst till mitt sto tar jag ingen hänsyn till färgen utan har kanske ett hundratal att välja på. Ändå blir det bara kanske 10 % kvar när jag har sållat bort alla de som inte passar henne.

Jag har väldigt svårt att förstå detta med färgavel. Väldigt. Å andra sidan är era föl säkert mer lättsålda än mina - det är det som är nästan mest sjukt... Jag förstår ju er som producerar dessa hästar betydligt mer än de som köper dem, om man säger så...
 
Re: Bukskäck

För att inte förvirra folk så får jag först och främst tala om att det är en halvblodsskäckhingst i USA som nu kommer att göra det riktiga tyska bruksprovet(för det tyska oldenburgarförbundet). :D :D :D

En förutsättning är ju naturligtvis att han blir godkänd....jag använder inte vilket skit som helst.Men sedan vill jag se att han uppfyller mina egna krav på ett bra sätt också...annars får det vara iallafall...då tar jag hellre en vanlig enfärgad godkänd hingst isåfall!Blir han ej godkänd är han absolut inte aktuell att använda för min del! :p ;) :D :D

Jag tycker att jag hittills haft höga krav på mina hingstval...i år är mitt sto dräktigt med Briar...vid sidan har hon ett underbart brunt stoföl e:Dammen och innan har hon haft ett annat lika underbart brunt stoföl efter Landlord.Den efter Landlord kommer att gå treårstesten i vår på gotland förresten och är såld till en svårklassryttare i hoppning. :D :D

Jag väger faktorerna mellan härstamning och prestation och ser till Blup statestiken en del också...men framför allt så kollar jag in avkommorna tex vad hingstarna har haft förmåga att ge för avkomma och jämför med stonas olika stammar vad slut-resultatet har blivit.Som du själv skriver...när man sållar blir det inte många kvar som duger.

Tycker jag att den hingsten fortfarande inte uppfyller mina krav trots godkännande, så blir det inget jag använder.Just nu hoppas jag att han lever upp till mina förväntningar bara. :D :D

Det var därför jag skrev som jag skrev...får jag fram en "vanlig" heterozygot hingst som skulle kunna uppfylla kraven för ett godkännande så tar jag ju hellre den hingsten, än att jag försöker ta fram en hingst som är homozygot som inte duger till. ;) :D

Man får ju inte glömma bort en hästs kvaliteer bara för att man gillar udda färger..för som du tidigare skrivit...någon ska köpa de enfärgade fölen...alltså finns det ett behov att hingsten är bra! Färgen är inte allt! ;) :D

Just nu så sitter jag här med ett videoband på hingsten som ägaren har varit snäll och skickat till mej...och nu har jag insett att jag blir tvungen att köpa en ny vide för att bara kunna se filmen...det blir en dyr "förturs-glimt".

Gambling Man förresten är en paint...det var ju Francess som undrade... ;)

Jag kan förstå hur du tänker...men jag kan lova dej att mitt intresse för skäckarna inte har bara "poppat" upp under de senaste åren...jag är nu 30 år...när jag var 3 år red jag en skäckig shetlandsponny...och har väl varit hjärntvättad sedan dess antar jag!?! ;) :D :D
 
det här är inget svar utan en fråga om en skäckhingst.
vill inte öppna ny tråd bara.
det står en 1:a klasshingst på island som har färgen splash overo.
den ser väldigt fräck ut på bild tycker jag i alla fall. min fråga är finns den färgen, vad kallas den på svenska.
är det ett anlag som bara bärs vidare om stoet har bukskäckanlag.
vad kan det annars bli för färger på föl efter en sådan hingst.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
808
Senast: Crossline
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 185
Senast: Nixehen
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 671
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 580
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp