Hon är blind...

lady_vip

Trådstartare
Fullblodet jag har haft så mycket besvär med... Hon är nästan blind... Så det är antagligen där många problem har suttit....

För er som inte vet så köpte jag en "något defekt" häst för ett halvår sedan, dvs jag visste att hon hade lite svårt med att ta det lugnt och hade lite ont i ryggen pga felaktig sadel.

Jag har nu under ett halvår lyckats bygga upp förtroendet hos en häst som jag inte ens kunde leda ut till hagen till att kunna skritta ut själv med henne... Allt detta med hjälp av hästpratare, fysioterapeuter, akupunktur osv osv... Massa pengar, massa jobb och massa tårar.

Men trots att vi har blivit av med magsår, ond rygg, snea hovar, vassa tänder osv så har det varit något kvar... Hon har ett vitt ärr i ögat som jag länge velat kolla upp, men man kan inte göra allt samtidigt, det kostar för mycket.

Idag va vet. här och kollade på ögat och konstaterade att det inte är ofta man ser så deformerade pupiller... Vi som hade blivit tillsagda att det var medfött... Inget står det i veterinärbesiktningar heller..

Vi har helt klart blivit lurade på hästen, och har låtit oss bli lurade... MEN framstegen har varit så stora, för första gången i sitt liv har hon börjat lita på folk (har flyttat mycket "knäpp i huvudet" sas det) och som sagt, jag kan rida henne osv, ska sluta med det genast dock av säkerhetsskäl...

Jaha, vad gör man???

Häver köpet...?? mmm, då får hon åka tillbaka, vi slipper problemet, men hon får lida ännu mer och antagligen bli såld igen och igen...

Avliva...?? Verkar som det kommer att hända, trots att jag absolut inte vill det... Men man kan inte avla på henne, det kan vara ärftligt, och inte rida på henne, på nåt sätt har vi inte råd med en häst som bara går och kostar pengar...

Jag vet varken ut eller in, är så himla ledsen, för hästens skull och, lite för min egen skull och även så himla besviken på hur man kan lura en artonårig tjej som de visste hade haft otur innan och ville så gärna att det skulle bli bra...

Svammel svammel...

Kan en blind häst leva normalt utan att plågas???

//Emma
 
tack, det behövs...

folk som inte håller på med hästar fattar ju oftast ingenting... "vadå ledsen, bara en häst", så det är tur Buke finns med tips och lösnigar och tröstkramar :)

//E
 
Sånt här är alltid svårt och jag känner verkligen med både dig och din häst.

Du skriver: "för första gången i sitt liv har hon börjat lita på folk (har flyttat mycket "knäpp i huvudet" sas det) och som sagt, jag kan rida henne osv, ska sluta med det genast dock av säkerhetsskäl..."
Här måste jag fråga ett stort: VARFÖR?
Det framgår inte klart, om hon är helt eller bara delvis blind på ett eller båda ögonen. Har hon normal syn på det ena, finns ingen anledning alls att du inte skall kunna använda henne fullt ut. Hon kompenserar säkert ett sådant handikapp och nu när du vet, kan du hjälpa henne "på traven ;)". Även om synen är nedsatt på båda sidorna, kan hon fungera någorlunda normalt. Jmfr hästar som knallar på i becksvarta natten.

Om hon alltså inte är näst intill helblind på båda ögonen, kan du mycket väl rida vidare. Nu vet du vad en del problem beror på, och kan därför hjälpa henne på ett sätt, du inte kunde tidigare.

Så skriver du: "Kan en blind häst leva normalt utan att plågas???"
Självklart! Känner många blinda människor som lever ett utmärkt liv och verkligen inte plågas, fr a inte fysiskt. Det mentala är svårare att uttala sig om. Det går ju lite upp och ner för alla människor.
En helt blind häst ställer större krav på dig som människa. Både på ditt intresse, din tid och ditt sunda förnuft, och naturligtvis kan hon ha ett gott liv även utan syn. Ambitionen att ha henne kvar trots handikappet verkar finnas, när jag läser ditt inlägg och jag tycker du visar en alltigenom sund inställning till din häst. Jag hoppas du blir lycklig med henne och önskar dig lycka till, tusen gånger om!

LIA
PS! Om du tycker jag tar alltför lätt på det här med handikapp, så beror det på mångårig egen erfarenhet. :devil:
PS 2! Har heller ingen egen erfarenhet av blinda hästar (bara läst om det) men av blind hund.
 
Det va veterinären som avrådde mig från att rida, av säkerhetsskäl, det är en het och ngt svårriden häst och ser hon inte om hon ex faller i sken (jag busrider aldrig, men hon är liet lättskrämd och är jag inte med på det så).

Självklart har jag ambitioner, har haft hela tiden,. därför har jag tränat henne väldigt medvetet. Grejen är den att jag köpte henne som fälttävlanshäst... Jag kan bara promenadrida henne, då hon inte kan lastas (får panik i transporten, antagligen pga att hon inte ser)...

Krångligt, men hur som helst så är vi lurade, tänker dock INTE gå med på att skicka tillbaka hästen!!

Ska kolla vidare... Men har hon levt med det hela livet så.. Det är på båda ögonen, dock värre på det ena där hon nog knappt ser nånting, bara rakt nedåt.

//Emma
 
beklagar verkligen.Avlivning?ja då vet man iallafall att hästen inte behöver lida.Du kan köpa en ny och ni kan ha många härliga år tillsammans.Tragiskt men sant.
 
Det där låter väldigt mycket som mitt fullblod (nu såld till uppfödare, hoppas det inte är henne du köpt!). Jag misstänkte länge att hon hade problem med synen, men uppfödaren köpte tillbaka henne innan jag kollade upp det. Dock kunde jag ju hoppa min häst och hon såg ju staket och sånt när hon sprang i hagen.
 
Det va veterinären som avrådde mig från att rida, av säkerhetsskäl, det är en het och ngt svårriden häst och ser hon inte om hon ex faller i sken (jag busrider aldrig, men hon är liet lättskrämd och är jag inte med på det så).
Det kanske beror på synen? En häst som är beroende av god syn för att kunna kuta iväg om lejonet kommer, måste naturligtvis vara oerhört frustrerad över att inte veta .....

Självklart har jag ambitioner, har haft hela tiden,. därför har jag tränat henne väldigt medvetet. Grejen är den att jag köpte henne som fälttävlanshäst... Jag kan bara promenadrida henne, då hon inte kan lastas (får panik i transporten, antagligen pga att hon inte ser)...
Samma tanke som ovan.

Krångligt, men hur som helst så är vi lurade, tänker dock INTE gå med på att skicka tillbaka hästen!!
OK, så då har du 2 alternativ kvar. Slakta eller behålla henne. En tanke är att du borde kunna få en kraftig reducering av köpeskillingen (återbetalning).

Fälttävlan blir kanske(?) i tuffaste laget, men varför inte distansridning t ex? Problemen ovan kommer säkerligen att klinga av, nu när du vet och kan hantera henne på rätt sätt. På sätt och vis, om du missförstår mig rätt, har du chansen att få en hästkompis, som står dig närmare än vanligt. Ni kan bygga upp ett enormt, ömsesidigt förtroende och verkligen praktisera "hon är mina ben och jag är hennes ögon". Det viktigaste jag kan komma på nu är ordet: kommunikation!

Har du kollat möjligheten av operation eller glasögon?

LIA
 
Hemskt när såna skaer händer... :cry:
JAg la oxå ner månader av slit, 100-tals kronor och floder av tårar innan jag fick beskedet att min lilla pålle hade spatt i båda bak..
Alltså, jag vet precis hur det känns... :cry:
Jag hade det som du alltså inte råd med att ha en häst stående och ville inte häva köpet då jag visste att han skulle kunna komma till nån oseriös (eftersom hna skulle säljas för en skitsumma). Alltså blev det avlivning.. Tyvärr.. :cry:
Jag saknar hästen fortfarande (1 år sedan) men jag försöker intala mig att han faktiskt går där, på de evigt gröna ängarna i Trapalanda...
Hoppas det ordnar sig.
Skulle nog ge dig rådet att låta din vän somna in och köpa dig en ny häst.. Sorgligt men sant. :(
 
Hej!

Är du beredd att lägga ner en del möda så kan det nog fungera att ha en blind häst OCH rida.

Jag tror dock att det är viktigt att se till att man har hästen på ett ställe där man har fasta rutiner så att hästen känner sig trygg - samma hage där hästen hittar, samma box, maten på samma ställe, samma människor. Att hästen i så stor utsträckning som möjligt kan lita på att det inte plötsligt ligger grejer i stallgången, grenar i hagen, och så vidare.

Man kan säkert också få hästen att funka och känna sig trygg på t ex en ridbana.

Kolla t ex på Bent Branderups Hugin!
 
jaa..

svårt det här..

vill bara ge dig en tröstande kram och säga: följ ditt hjärta, om det känns som att ni kommer att klara det, så försök.. ni har redan kommit en bit på väg..
 
Känns hemskt att slakta en häst som ingen nånsin har förstått varför hon är "knäpp" (11 år gammal), och nu när hon blir förstådd så ska hon avlivas...

dum fråga kanske, men tror ni jag kan få pengar för henne och samtidigt behålla henne??

Vi köpte henne för avel och fälltävlan, inget av det kan hon användas till, så med klumpen i halsen så är det säkert bäst att avliva henne, men det känns så fel...

Hon köptes för att mina hästförhållande hastigt förändrades, jag behövde en häst tills min unghäst (nu två år) skulle börja ridas på allvar och det handlar ju om ett par år... Sedan skulle hon sättas i avlesboxen, då hon har kanonstam och rör sig himla trevlig för att vara fullblod (över "standard"), en bra häst trots allt ändå...

//Emma
 
Känns hemskt att slakta en häst som ingen nånsin har förstått varför hon är "knäpp" (11 år gammal), och nu när hon blir förstådd så ska hon avlivas...

dum fråga kanske, men tror ni jag kan få pengar för henne och samtidigt behålla henne??

Vi köpte henne för avel och fälltävlan, inget av det kan hon användas till, så med klumpen i halsen så är det säkert bäst att avliva henne, men det känns så fel...

Hon köptes för att mina hästförhållande hastigt förändrades, jag behövde en häst tills min unghäst (nu två år) skulle börja ridas på allvar och det handlar ju om ett par år... Sedan skulle hon sättas i avlesboxen, då hon har kanonstam och rör sig himla trevlig för att vara fullblod (över "standard"), en bra häst trots allt ändå...

jag kan inte tävla henne, hon blir väldigt stressad av mycket folk och främmande människor och hästar, nu är dessutom lastning nästan uteslutet...

//Emma
 
jag vill absolut inte vara kristisk, men varför avlivades hästen pga spatt?? det är ju mer ett skönhetsfel..?? Eller han led av det???

Som jag skrev innan, känns ruttet att avliva en häst som nu fått sin livs chans... Jag vill aldrig avliva något djur osm inte lider...

//Emma
 
Ja, visst går det... Jag vill gärna försöka, vi har kommit en bit på väg...

En sak, som man kan ifrågasätta sanningshalten i, är en sak hästprataren sa att Sessan hade sagt var; "Om ni vill bli av med mig och jag inte sköter mig så dör jag hellre än flyttar igen". :cry: :cry:

Man kan undra vad som är sant, men den här intelligenta hästen kan mycket väl tänka så... Hon vill inte tillbaka, hon vill inte flytta, det har hon visat på så många sätt...

Inget ska förändra i hennes vardag, jag ska nog fortsätta sysselsätta henne tills vi vet mer, hon får inte gå och förfalla...

Är Hugin helblind??? Man kan ju alltid kika lite på barockridning...

Känner mig fruktansvärt kluven då jag inte vill låta någon komma undan med det, men hästen får lida för det och hon ska inte lida mer i sitt liv!!!

Samtidigt vill jag komma vidare i min ridning, med denna eller en annan häst... Kanske får ta en på foder *suck*...

//E
 
Alltid ledsamt när sådana saker händer.
Själv blev jag drabbad av samma när min fölmärr fick uveit.
Men att se henne från att vara en tuff dam i hagen till att gå efter svansen på framförvarande häst var tillräckligt.
Hon tugggade undergivet och fixade inte utevistelse i flock.
Varför skulle jag, för min egen skull, ha henne kvar??
Hon avlivades på Strömsholm.
Efteråt så frågade jag mig om och om igen:
Varför i herrans namn väntade jag så länge?

AM
 
Jag tycker att avliva är sista utvägen när det gäller alla djur.
Kan du inte försöka leta upp någon annan som har en häst med samma symptom som kanske kan berätta hur deras vardag ser ut och vad man kan och inte kan göra med henne. Kontakt olika organisationer stora djur sjukhus det finns alltid någon som känner någon. Har hon haft så dålig syn länge så är hon ju van vid det och borde igentligen inte ha så ont av det själv men är hon inte riktigt trygg i sig själv så vist kan det vara svårt.
Det är vad jag hade gjort ialla fall.
Jag lider verkligen med dig och hoppas det blir det det bästa hur det än slutar.
 
Det ska påpekas att Bent Branderups skolhingst "Hugin" (En knabstrup) numera är helt blind. Hingsten rids och tränas kontinuerligt i barockridning och verkar inte lida av att vara blind.

En kompis till mig hade ett travsto som blev blind när hon började bli gammal...hon klarade sig fint i hagen om hon hade en annan häst att gå med.

/Kung Tulle
 
Spatt är en inflammation i glidlederna i hasen och har inget med utseendet på benet att göra. Du kanske tänker på tuppspatt där hästen rycker upp bakbenet/bakbenen?
 
Hugin är helblind. Sen måste du ju inte börja med barockridning bara för att han gör det (även om det är ett himla trevligt sätt att rida).

Om din här är försäkrad så borde det gå att få henne triangelmärkt. Då får du ut en stor del av försäkringsvärdet utan att avliva. Efter en triangelmärkning får hästen aldrig mer tävla.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 578
Senast: alazzi
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Konstigt simsätt
  • Kämpa på
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp