Hon är en av få som säljer köttlådor av häst

Om fler riktar in sig på slakt trots att hästarna ingår i den vanliga verksamheten osv, innebär det att färre hästar kommer att behandlas och få vård då tro? Är ju hyfsat få hästar som gått ett liv på 25 år som aldrig behandlats alls eller behövt någon behandling. Är väl ofta därför hästar inte går till slakt då dom flesta väljer att behandla och ha kvar sin häst istället för att slakta den för skador som kräver vård.
 
Om fler riktar in sig på slakt trots att hästarna ingår i den vanliga verksamheten osv, innebär det att färre hästar kommer att behandlas och få vård då tro? Är ju hyfsat få hästar som gått ett liv på 25 år som aldrig behandlats alls eller behövt någon behandling. Är väl ofta därför hästar inte går till slakt då dom flesta väljer att behandla och ha kvar sin häst istället för att slakta den för skador som kräver vård.

Ja, och frågan är då om det är till det bättre eller sämre? Kanske kan vi sluta behandla in absurdum och istället ta den enklare vägen ut både ekonomiskt och djurskyddmässigt?

För min del kan jag bara se fördelar men inser också att även jag tänker att jag hamnar i tänket "men tänk om man helt plötsligt föder upp hästar för slakt bara för att det ligger pengar i det" och i samma stund måste jag som köttätare också fundera på vad som är skillnaden i att föda upp häst för slakt eller kor för slakt. Ingen skulle jag säga.
 
I artikeln står att man siktar på hästar som är mellan 2-5 år så någon verksamhet förväntas de nog inte gå i innan de slaktas.
@Grazing
Läste inte jag nånstans, läste att det hästarna ingår i den vanliga verksamheten och det är ju svårt om man ska ta bort dom så unga.

"Och hästarna som jag använder föds inte upp för slakt, utan ingår i uppfödarens vanliga verksamhet."
 
Läste inte jag nånstans, läste att det hästarna ingår i den vanliga verksamheten och det är ju svårt om man ska ta bort dom så unga.

"Och hästarna som jag använder föds inte upp för slakt, utan ingår i uppfödarens vanliga verksamhet."

Det står i en av bildtexterna.

"För att efterlikna nötköttsproduktionen använder Sara Rosqvist hästar som är mellan 2 och 5 år gamla. "
 
Om fler riktar in sig på slakt trots att hästarna ingår i den vanliga verksamheten osv, innebär det att färre hästar kommer att behandlas och få vård då tro? Är ju hyfsat få hästar som gått ett liv på 25 år som aldrig behandlats alls eller behövt någon behandling. Är väl ofta därför hästar inte går till slakt då dom flesta väljer att behandla och ha kvar sin häst istället för att slakta den för skador som kräver vård.

Fast det är inte särskilt många läkemedel som har livstidskarens, och det är i de flesta fall fullt möjligt att undvika dessa. Finns alternativ till f.eks. butta, som inte medför att hästen blir olämplig för konsumption.
 
Verksamheten här är uppfödning/ avel och hästarna hon köper är såna som inte blir sålda eller passar i avel.
Men samtidigt kan det inte vara särskilt många fjordingar, ardenners och nordsvenskar som varken passar i aveln eller som rid/körhästar och som därför slås ut före fem :confused: Föder folk verkligen upp för att slakta ned direkt om det inte passar i avelsboxen (varpå man i praktiken föder upp för slakt, varpå det egentligen inte spelar någon roll med kvaliteten på aveln) Så antingen är det något lurt eller så är det en mycket småskalig verksamhet.

Jag hade förstått mer om det t.ex. handlade om travare - där har man normalt facit tidigt.

(Jag är inte emot att äta häst eller ens mot uppfödning av slakthästar. Jag skulle gärna ge hunden häst om jag visste att allt gått så schysst som möjligt till)
 
Men samtidigt kan det inte vara särskilt många fjordingar, ardenners och nordsvenskar som varken passar i aveln eller som rid/körhästar och som därför slås ut före fem :confused: Föder folk verkligen upp för att slakta ned direkt om det inte passar i avelsboxen (varpå man i praktiken föder upp för slakt, varpå det egentligen inte spelar någon roll med kvaliteten på aveln) Så antingen är det något lurt eller så är det en mycket småskalig verksamhet.

Jag hade förstått mer om det t.ex. handlade om travare - där har man normalt facit tidigt.

(Jag är inte emot att äta häst eller ens mot uppfödning av slakthästar. Jag skulle gärna ge hunden häst om jag visste att allt gått så schysst som möjligt till)
Uppfödaren kanske inte får det hon vill ha betalt för en "levande" häst, slipper besvära sig med att hitta ett bra hem åt en "billig" häst och får en okej peng för hästen?
 
Uppfödaren kanske inte får det hon vill ha betalt för en "levande" häst, slipper besvära sig med att hitta ett bra hem åt en "billig" häst och får en okej peng för hästen?
Fast samtidigt om man föder upp så billiga och oattraktiva hästar (till annat än slakt) borde man väl fundera ett varv till vad man sysslar med.
 
Fast samtidigt om man föder upp så billiga och oattraktiva hästar (till annat än slakt) borde man väl fundera ett varv till vad man sysslar med.
Vi säger såhär: uppfödaren har tagit ett föl av stoet, som nu är 4-5 år. Uppfödaren är inte nöjd med resultatet och vill inte avla vidare. Stoet är ej inridet/inkört. Värdet är därför lågt. Uppfödaren har kanske inte tid/lust/möjlighet att köra in för alla redskap som en ardenner kanske bör vara inkörd med för att vara attraktiv på marknaden?
Om uppfödaren har 5-10 ston så kanske det inte är konstigt om det blir ett sto "över" någon gång?

Jag skulle för övrigt gärna köpa en låda om någon tog vara på köttet på samma sätt i min närhet.
 
Men samtidigt kan det inte vara särskilt många fjordingar, ardenners och nordsvenskar som varken passar i aveln eller som rid/körhästar och som därför slås ut före fem :confused: Föder folk verkligen upp för att slakta ned direkt om det inte passar i avelsboxen (varpå man i praktiken föder upp för slakt, varpå det egentligen inte spelar någon roll med kvaliteten på aveln) Så antingen är det något lurt eller så är det en mycket småskalig verksamhet.

Jag hade förstått mer om det t.ex. handlade om travare - där har man normalt facit tidigt.

(Jag är inte emot att äta häst eller ens mot uppfödning av slakthästar. Jag skulle gärna ge hunden häst om jag visste att allt gått så schysst som möjligt till)
Har ingen mer insyn än det som står i artikeln, men låter inte som någon stor verksamhet just där då det bara slaktas 2 hästar i år och planering på en slakt till i år.
 
Men samtidigt kan det inte vara särskilt många fjordingar, ardenners och nordsvenskar som varken passar i aveln eller som rid/körhästar och som därför slås ut före fem :confused: Föder folk verkligen upp för att slakta ned direkt om det inte passar i avelsboxen (varpå man i praktiken föder upp för slakt, varpå det egentligen inte spelar någon roll med kvaliteten på aveln) Så antingen är det något lurt eller så är det en mycket småskalig verksamhet.

Jag hade förstått mer om det t.ex. handlade om travare - där har man normalt facit tidigt.

(Jag är inte emot att äta häst eller ens mot uppfödning av slakthästar. Jag skulle gärna ge hunden häst om jag visste att allt gått så schysst som möjligt till)
Jag vet flera fall från när jag var yngre där unga ardennrar slaktades eftersom de var svårsålda och individerna själva inte bedömdes kunna föra aveln framåt. Jag vet inte om det fortfarande ser likadant ut, men det är nog inte otänkbart. Det finns även visst ekonomiskt stöd att få i samband med uppfödning och avelsbedömning som en morot att visa hästarna.
 
Vi säger såhär: uppfödaren har tagit ett föl av stoet, som nu är 4-5 år. Uppfödaren är inte nöjd med resultatet och vill inte avla vidare. Stoet är ej inridet/inkört. Värdet är därför lågt. Uppfödaren har kanske inte tid/lust/möjlighet att köra in för alla redskap som en ardenner kanske bör vara inkörd med för att vara attraktiv på marknaden?
Om uppfödaren har 5-10 ston så kanske det inte är konstigt om det blir ett sto "över" någon gång?

Jag skulle för övrigt gärna köpa en låda om någon tog vara på köttet på samma sätt i min närhet.

Jag kommer ihåg att det ju var ett himla liv om de där Haflingerna som man ryktades ha fött upp och sedan insåg att man fött upp för många som jag antar, inte höll måttet.
Dessa exporterades till Sverige bland annat och det var ett jäkla liv om det etiska i att föda upp för mycket häst som sedan skulle slaktas. Speciellt vi i Sverige var ju väldigt upprörda.

Undrar hur denna diskussion skulle kunna bli om det blev så i Sverige att man faktiskt kan just föda upp och sortera bort eller ta fler föl än man tänker sig i slutändan?
Tanken är intressant tycker jag.
 
Jag kommer ihåg att det ju var ett himla liv om de där Haflingerna som man ryktades ha fött upp och sedan insåg att man fött upp för många som jag antar, inte höll måttet.
Dessa exporterades till Sverige bland annat och det var ett jäkla liv om det etiska i att föda upp för mycket häst som sedan skulle slaktas. Speciellt vi i Sverige var ju väldigt upprörda.

Undrar hur denna diskussion skulle kunna bli om det blev så i Sverige att man faktiskt kan just föda upp och sortera bort eller ta fler föl än man tänker sig i slutändan?
Tanken är intressant tycker jag.
"Rädda slakthästar" är ju definitivt ett känsligt och omfattande ämne!
Jag tror att generella omkostnader i Sverige är för höga, åtminstone i norra delarna av landet. Vi har bara bete maj-september, därefter måste stona få hö. Men jag vet inte, det kanske skulle fungera i Skåne? Intressant tanke!
 
Det här ämnet diskuterades på en kurs någon gång med en nordsvenskuppfödare, som tyckte att vi borde ha mer gallring av hästar som inte passade till t.ex. avel och annat, liknande hur det var innan historiskt sett, och så att man även kan få fler föl och större genetisk variation och spara de bra individerna. Hen var av åsikten att ekonomiskt sett så ska ston alltid gå dräktiga - egna hingstar, och de arbetade även som dräktiga.
 
Som sagt jag skulle gärna ge häst åt min hund - jag tror att svenska hästar som slaktas i Sverige har det relativt sett bra (jag brukade ge hästben, men jag vet inte varifrån de kommer :(. Utländskt behöver inte betyda sämre, men okänt är oacceptabelt). Jag tror att acceptansen för hur man hanterar hästar är mindre än vad gäller t.ex. lax, gris och höns. Jag tror att bara äta djur där man har anledning anta att de inte fötts upp till minsta tillåtna kostnad är ett fall framåt.

Jag vet inte om jag själv skulle äta häst - men jag äter allt mindre animalier öht
 
Det här ämnet diskuterades på en kurs någon gång med en nordsvenskuppfödare, som tyckte att vi borde ha mer gallring av hästar som inte passade till t.ex. avel och annat, liknande hur det var innan historiskt sett, och så att man även kan få fler föl och större genetisk variation och spara de bra individerna. Hen var av åsikten att ekonomiskt sett så ska ston alltid gå dräktiga - egna hingstar, och de arbetade även som dräktiga.
Så hade min mentor när jag började med utställningskaniner, behöll dom bra och slaktade övriga.
Tycker det är en bra metod både för genetisk variation och slå ut minde bra exemplar.
 
Jag kommer ihåg att det ju var ett himla liv om de där Haflingerna som man ryktades ha fött upp och sedan insåg att man fött upp för många som jag antar, inte höll måttet.
Dessa exporterades till Sverige bland annat och det var ett jäkla liv om det etiska i att föda upp för mycket häst som sedan skulle slaktas. Speciellt vi i Sverige var ju väldigt upprörda.

Undrar hur denna diskussion skulle kunna bli om det blev så i Sverige att man faktiskt kan just föda upp och sortera bort eller ta fler föl än man tänker sig i slutändan?
Tanken är intressant tycker jag.
Fattade aldrig hysterin runt det och väntade på när det skulle komma till typ kalvar eller kultingar. Djur som djur i mina ögon.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 373
Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
861
Senast: iNHALE
·
  • Artikel
Hästnyheter Han rider dressyr i skogen, släpper topphästarna i gräshage och är inte särskilt förtjust i unghästchampionat. Danske Andreas Schou tror...
Svar
0
· Visningar
442
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 579
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp