hon betalar inte sin stallhyra!

S

sixtenblixten

jag har fått ett jätte stort problem tänkte höra om någon vet vad man kan göra...
det är en tjej som stallar in en häst som hon tagit på foder, men jag sa från början att de skulle kosta 1000kr i månaden att ha han i stallet eftersom att jag inte har råd för en till häst då vi redan har 3st..
nu betalar dom inte och jag krävde pengar av hennes mamma idag men då kom hon och sa att de va då inte de vi kommit överens om VILKET vi hade gjort 1000kr eller så kunde dom försvinna, men nu har de gått 1 1/2 månad så kan jag ta tjejens sadel i betalning? eller är de inte okej? håller på att gå i taket här så alla förslag är välkomna

kan även säga att hon har inte varit i stallet mer än 10ggr på 1 månad :S
igår skulle dom komma mitt i natten vilket jag inte accepterar, mina hästar är nattade kl 9 och då ska de va lugnt i stallet, men då blev dom skit sura..

jag vill ju ha pengarna för tiden som gått och de är omedelbart!!
 
Sv: hon betalar inte sin stallhyra!

Men skriv kontrakt för guds skull! Man skriver alltid upp vad man kommit överens om, och båda skriver under och får en kopia var. Där skriver man vad som händer om man inte betalar, uppsägningstid, vad du åtar dig att sköta och allt sånt. Hoppas det löser sig denna gång.
 
Sv: hon betalar inte sin stallhyra!

och jag undrar vad kontraktet som du skrev innan hon flyttade in sager? och nej du kan inte ta hennes sadel men du kan kontakta agaren av hasten och tala om vad som sker. och bit i det sura applet och igen saga till dem att de far flytta omedelbart och sen ta forlusten. samt i fortsattningen ha ordentligt kontrakt pa uthyrning av stallplats..
det ar ord mot ord nu och vad ar mer vart, du forlora lite eller de stannar och inte betalar alls? nej bara att ge sig pa telephonen och saga upp dem igen. med omedelbar verkan.. annars star du dar och fodrar 3 hastar och en ar inte din..
 
Sv: hon betalar inte sin stallhyra!

Vid obetalda stallhyror kan man faktiskt hålla kvar hästen och vägra lämna ut den. Det kallas för retentionsrätt. Men det kanske man inte alltid vill, för hux flux kommer säkert hästägaren och säger..jaha, gör det då. Och då står man där med extra häst. Man har liksom inte automatiskt rätt att sälja vid obetalda hyror. Ett krav för att få göra det är att man är näringsidkare.

MEN, jag tycker du ska kontakta den rätta ägaren till hästen. Hade jag vart ägare och lämnat ut på foder, så hade jag omedelbums dragit öronen åt mig om min fodervärd betett sig så.
 
Sv: hon betalar inte sin stallhyra!

Som skrivet innan kan du inte ta sadeln eller ens hästen i det här fallet (eftersom inte tjejen äger hästen). Visst kan du kontakta ägaren till hästen men jag misstänker att det inte leder till något mer än i bästa fall att hästen åker hem. Men räkna ite med det för det finns ju alltid någon anledning till att man lämnar ut en häst på foder. Ofta är ju det att man inte kan ha den själv under en tid.

Det du kan göra är att skriva ut en faktura/räkning på de avgifter som inte är betalda. Sätt ett sista betalningsdatum (om det ska hålla hela vägen så är det 30 dagar framåt) och säg att om de inte betalar så går du vidare till indrivning. Vilket du också ska göra. Vill de veta mer om hur det går till så ta kontakt med Kronofogden som brukar vara väldigt trevliga och hjälpsamma.
Om hästen står kvar kan du göra likadant med kommande månader. Du skickar en räkning och om den inte betalas går du vidare till indrivning.
 
Sv: hon betalar inte sin stallhyra!

Det du kan göra är att skriva ut en faktura/räkning på de avgifter som inte är betalda. Sätt ett sista betalningsdatum (om det ska hålla hela vägen så är det 30 dagar framåt) och säg att om de inte betalar så går du vidare till indrivning. Vilket du också ska göra. Vill de veta mer om hur det går till så ta kontakt med Kronofogden som brukar vara väldigt trevliga och hjälpsamma.
Om hästen står kvar kan du göra likadant med kommande månader. Du skickar en räkning och om den inte betalas går du vidare till indrivning.

de låter vettigt, ska ta och göra så. ska skriva ner allt hästen kostat nu och skicka till dom, blir bara så sur när man kommer och lämnar av en häst och sen skiter i den :/
 
Sv: hon betalar inte sin stallhyra!

I kontraktet står det att betalning av stallplats sker i slutet av varje månad, dom är medvetna om att jag har kontakt med ägaren av hästen, hon som äger hästen tänkte avliva honom och så kom den här familjen och ville ha honom på foder, men ägaren är medveten om allt och funderar nu på att låta honom gå till slakt som från första början, sen erbjöd hon sig att betala för de han stått här, men jag anser att det är fel, då det är familjen som hyrt in hästen som ska lära sig att man inte kan lura folk.. så jag ska skicka en räkning på posten till dom och ge en i handen så dom verkligen har fått den..

fattar inte varför man ska hålla på så här, lättast vore ju att betala tycker jag!
 
Sv: hon betalar inte sin stallhyra!

Hyran ska du ha i förskott på varje månad. Annat kan man ta betalt för efteråt när man ser vad det gått på.
 
Sv: hon betalar inte sin stallhyra!

de är mammas kompis som stallat in i mitt stall och jag fick inte bestämma allt fullt ut, utan jag ska kolla vad hästen kostar i månaden och de ligger på exakt 1000:- men men man lär sig av sina misstag
 
Sv: hon betalar inte sin stallhyra!

och jag quotar: Som stallat in sig i MITT stall..end quote. Da ar det du som bestammer vad priset ar och vad skotsel som ingar. Har inget med att gora vem personen ar.
Skriv dina fakturor och ge till dem samt driv in. Kanske ar bra att kontakta KF for mer rad och hjalp. Just sa du har alla fakta med och allt ar vattentatt.. lycka till
 
Sv: hon betalar inte sin stallhyra!

Jag förstår inte helt, varför bestämmer din mamma vem som skall stå i ditt stall?
Bor du hemma och mamma äger stallet eller?

Vad säger din mamma om att hennes vänner inte betalar stallhyran?
vad har hon som bestämt att hästen skulle stallas in?
 
Sv: hon betalar inte sin stallhyra!

Jag förstår inte helt, varför bestämmer din mamma vem som skall stå i ditt stall?
Bor du hemma och mamma äger stallet eller?

Vad säger din mamma om att hennes vänner inte betalar stallhyran?
vad har hon som bestämt att hästen skulle stallas in?

Det är mitt och pappas stall. hon bestämde att dom skulle ha hästen där för de va synd om dom så hon övertalade pappa men pratade inte alls med mig innan så nu har jag och han bestämt att hästen ska bort inom 2v..
hon tycker att det är lite synd om dom efter som att dom inte har så mycket pengar och så är det våran en gammal häst som vi gav bort för länge sen, allt blir lite invecklat :/ men nu har vi löst allt iaf..
 
Sv: hon betalar inte sin stallhyra!

Usch inget vidare med folk som inte gör rätt för sig.
Jag hade nog låtit ägaren ta tillbaka sin häst....det är nog så att du inte får dina pengar oavsett hur du gör.Men åker han hem igen så bostar han inte dig mer ialla fall. Lycka till...
 
Sv: hon betalar inte sin stallhyra!

om jag var i den sitsen så skulle jag ta ut hästen och alla dennes grejer när dom kommer och säga om ni inte betalar hyra kan ni ta med hästen hem,
för här får den då inte stå om hyran inte är betald!
du har ju full rätt att göra så! om dom inte följer kontraktet så ska dom ut!

det är min åsikt iallefall :D
hoppas att allt löser sig till sist
Mvh Jezzysnor :heart
 
Sv: hon betalar inte sin stallhyra!

...
du har ju full rätt att göra så! om dom inte följer kontraktet så ska dom ut!

Nej, det har inte stallägaren rätt att göra. Det är stallägaren som har vårdnadsansvar om inte hästägaren fullföljer sina åtaganden gentemot hästen.

...
det är min åsikt iallefall :D

Det är stor skillnad på en åsikt och vad man som stallägare har laglig rätt att göra.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 082
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 421
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 491
Senast: Skye
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 115
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp