Hon beter sig som ett svin!

Nillizan

Trådstartare
Min svärmor igen! Hon beter sig illa mot mig och hur sjutton ska jag hantera henne? Vi bor på samma gård (tidigare trådar om diverse konstiga saker). Tidigare i veckan så sa hon en sådan märklig sak på jobbet (vi har samma arbetsgivare, men jobbar inte tillsammans) och jag och mina övriga arbetskamrater stod som frågetecken och sen fick de bara bekräftat att hon är verkligen speciell. Och det sårade mig oerhört då det skedde inför mina vänner. Men det hon skulle skoja om är en öm punkt hos henne. Jag skulle sluta där för att jag inte orkar pendla, men hon har inte ens grattat mig som resten av familjen gjort, för hon vill att jag ska välja hennes väg. Som är enda rätta. Men det kan jag ta, men att hon säger att jag ska få mer betalt än hon så jag gott kan jobba gratis tills jag slutar och gapar detta över hela avd. Aldrig har jag velat sjunka i jorden lika mycket som då. Igår rök vi ihop och jag blev verkligen jättearg då jag kom på henne. Jag har sedan hästarna kom till gården sagt till henne vänligt men bestämt att inte ge hästarna äpplen och klippt gräs, blommor etc. Förklarat varför, hon har nickat och förstått. Men varje år hittar jag mängder med äpplen och gräsklippehögar. Nu i år igen hittar jag högar med gräs och igår tog jag henne på bar gärning (förra året nekade hon, vände det emot mig m.m) och jag kände bara för att dra till henne. Hästarna stod i full karriär med mängder med äpplen. Kan ju tillägga att jag har munkorg på shettisen och nordsvensken har tidigare haft kolik och fångkänningar, så jag är försiktig med allt. Men hon vägrar lyssna på mig, då hennes arbetskamrater kan ge hästarna sådant. Jag frågade när hon skulle fatta? Säger jag att hon inte får ge dem det, så ska hon ju inte göra detta. Vad är det för fel på henne?
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Du har startat flera trådar om samma ämne och varje gång får du samma svar.

Det finns inget du kan göra för att ändra på henne och ingenting kommer att bli bättre av sig själv.

Istället måste du ändra din egen situation. Flytta och byt jobb.
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Vad spelar det för roll vad som är fel på henne? Du kan ju inte påverka det ändå.

Det verkar som du är på väg att byta jobb, det är ju en bra början. Flytta kan vara en annan idé.

Annars finns det inte så många alternativ mer än att stanna kvar och ta skiten.
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Ville bara skriva av mig lite grann.
 
Senast ändrad:
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Vet att jag startat många trådar om detta och får samma svar. Tack ändå för svaren! Känner mig dock lite vissen och nedtryckt av människan. Försöker bara luska ut hur jag ska stålsätta mig inför gemensamma middagar, jul och födelsedagar. Annars vill jag inte umgås med henne. Nu denna gången har jag min sambo som stöttar mig. Hoppas han inser hur jävlig hon är.
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Ville bara skriva av mig lite grann.

Har du förklarat ingående vad fång är och förklarat att dessa raserna inte är skapta för så mycket bete? Hon slutar nog om hon verkligen förstår vad som kan hända. Att hon vill mata hästarna tyder ju på att hon gillar dem.
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Vet att jag startat många trådar om detta och får samma svar. Tack ändå för svaren! Känner mig dock lite vissen och nedtryckt av människan. Försöker bara luska ut hur jag ska stålsätta mig inför gemensamma middagar, jul och födelsedagar. Annars vill jag inte umgås med henne. Nu denna gången har jag min sambo som stöttar mig. Hoppas han inser hur jävlig hon är.

Försök be om hjälp med småsaker så hon känner sig behövd. Tacka översvallande när hon gör saker du har glädje av. Om du vill bo på gården måste du bryta den onda spiralen. Du kan inte trappa upp kriget och tro att du skall "vinna" bara för att sambon är på din sida.
Det kommer bara bli värre och det kommer leda till att ni inte kan bo där eller att det landar mellan dig o sambon och så kommer ni separera.
Satsa på kommunikation med svärmor. Drick kaffe med henne ibland även om det tar emot. Tänk på att det är hon som fostrat din sambo, så så illa kanske hon inte är ändå?
Tänk på hur bra ni kunde ha det om ni blir sams? Du kunde få hjälp med hästarna om du satsar lite energi på att lära henne lite om hur de skall skötas. Tipsa henne om ifall någon gillar kli på halsen eller dylikt. Så kan hon mysa med dem utan att mata.
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Jag har förklarat så många gånger. Både innan hon börjar klippa, innan de första äpplena kommer. Varje gång jag ser att det ligger en gräshög/äpplen i hagen. Varje gång jag tar henne på bar gärning. Över en fika, både med och utan sambo. Ja, det är flera gånger varje vår, sommar och höst. Säger tydligt, varför och tydligt. Men vad har det hjälpt?!
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Om du säger:
Jag har ju förklarat att du inte får ge hästarna äpplen/gräs, eftersom de kan bli sjuka då, men ändå så gör du det. Hur kommer det sig?

Vad svarar hon då?
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Oj oj oj! Tack för ditt svar, men jag har prövat det också. Har verkligen slagit knut på mig själv. Hon vill inte hjälpa mig med hästarna, har bett om hjälp flera gånger, får snäsigt svar eller så gör hon tvärt om. Vill jag ha hjälp med utfodring på morgonen, så är det på morgonen och inte precis innan jag kommer hem ifrån jobbet. Och då var jag tydlig med instruktionerna och även skriftligt. Hon vill hjälpa till, men då är det på hennes villkor. Jag har fikat med henne spontant också, försökt bryta spiralen. Var rätt ok nu innan händelsen på jobbet. Men hon är ju inte direkt intresserad av mig eller barnen, utan pratar helst om sin trädgård och prata illa om andra. Men jag kan försöka en sjätte gång och se vad som händer. Alltså vem känner inte tydligt om en annan tycker illa om en och som ifrågasätter allt jag säger, inget vidare kul att lägga energi på människan.
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Fattar inte hur du orkar :crazy:

Är det helt uteslutet att flytta och slippa ha tanten inpå sig hela tiden?
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Efter att mycket snabbt ha ögnat igenom ett fåtal av dina tidigare trådar så måste jag säga att mitt blodtryck är skyhögt. Jag mår dåligt bara av att läsa om det - hur ska då inte du må av det? Jag förstår inte hur du står ut. Jag skulle flytta omedelbart. Det finns andra hus med stall som man kan hyra där det inte ingår en terroriserande ragata.

Har du vid något tillfälle pratat med din sambo om att flytta?
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Jag frågade om hon inte förstod det jag sa. Fick till svars att det gjorde hon. Men att andra hästar klarar av att äta sådant. Frågade igen när ska du förstå vad jag menar och säger, när går det in? Det finns en anledning till att jag har sagt till. Fick inte ett riktigt svar, utan hon skyllde ifrån sig. Frågade när den stora skulle ha munkorg, som inte har alls med saken att göra. Det är ju den lilla som behöver ha den.
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Flytta!!!! Ja, det har alla gett mig råd om, både kurator, Bvc, arbetskamrater, vänner. Men jag får inte med mig sambon och ja, jag älskar honom!
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

man kan fortsätta vara ett par, men leva som särbo om livet om sambo av någon anledning inte fungerar.
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Gemensamma middagar, jul och födelsedagar? Hade aldrig firat nånting ihop med en sån människa, då vill man ju kunna slappna av o ha trevligt tillsammans... Man kan inte försöka o försöka o ge folk chans på chans...
Förstår ju om hon vill fira sina barnbarn o umgås med sin son men det hade dom fått sköta själva i hennes hus.

Testa relationsrådgivning tillsammans?

Flytta eller få till en förrändring annars lär ju separation mellan dej o din sambo komma som ett brev på posten...men d kanske är det hon vill?!
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Jag frågade om hon inte förstod det jag sa. Fick till svars att det gjorde hon. Men att andra hästar klarar av att äta sådant. Frågade igen när ska du förstå vad jag menar och säger, när går det in? Det finns en anledning till att jag har sagt till. Fick inte ett riktigt svar, utan hon skyllde ifrån sig. Frågade när den stora skulle ha munkorg, som inte har alls med saken att göra. Det är ju den lilla som behöver ha den.

Då har hon inte förstått, hon tycker att du är sjåpig. Förklara igen och visa bilder på riktigt fula fånghovar. Berätta att det inte finns så mycket gräs på Shetlandsöarna. Om du känner någon som just nu har en fånghäst så ta med tanten dit och titta.
Du borde även försöka med något liknande samtal:
Jag känner det som om du inte riktigt gillar mig och det är tråkigt. Vi trivs här på gården men om inte det kan vara trivsamt och fungera mellan dig och mig kommer vi inte bo kvar på gården. Det betyder att du inte kommer se dina barnbarn annat än när min sambo tar med dem och hälsar på er.

Om du ska försöka denna varianten bör du först prata ihop dig med sambon, så att inte han spräcker det med att säga att han inte tänker flytta. Eller så är han med på samtalet. Bästa alternativet vore om han tog det själv med morsan, då blir det inte du som konfronterar. Vore bättre om upplägget är att han säger till sin mor att tagga ner och släppa in nästa generation.
Han kan fråga henne om hon inte vill att han är lycklig? Hon svara jo.
"Varför vill du då inte att min fru skall trivas? Varför låter du inte henne bestämma hur hästarna ska skötas? Varför nekar du mig glädjen att ha trevliga familjemiddagar med min familj och föräldrar? " etc

Dvs ändra attityd. Fråga inte om hon förstår o varför hon inte lyder. Få henne istället att tänka på konsekvenserna av att reta dig. Få henne att känna att hennes agerande betyder saker, inte att hon är en dum käring/barn som retas utan att det är allvarliga handlingar som kan/kommer få konsekvenser som drabbar henne o hennes älskade son. Tryck på knappen att hon sabbar sin sons drömmar. Det vill hon inte, och hon har nog inte tänkt på att hon gör det.
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Flytta!!!! Ja, det har alla gett mig råd om, både kurator, Bvc, arbetskamrater, vänner. Men jag får inte med mig sambon och ja, jag älskar honom!

Men du tror inte att han älskar dig och faktiskt följer med om han förstår att du faktiskt allvar?

Det måste ju påverka dig något oerhört att ha det så här? T.ex. ökad irritation som alltid tenderar att gå ut över de som förtjänar det minst? Stress som man tar med sig till arbetet och in i familjen? Relationen till din sambo måste väl påverkas?

Hur långt tänker du dig att det ska gå innan du får nog? Enligt en tråd i våras så var det nog nu, men ändå så fortgår det.

Du kan inte ändra på andra, men du kan skapa egna förutsättningar för att kunna leva ett mindre påfrestande liv med din familj som kommer att få er alla att må så mycket bättre.
 
Sv: Hon beter sig som ett svin!

Jag frågade om hon inte förstod det jag sa. Fick till svars att det gjorde hon. Men att andra hästar klarar av att äta sådant. Frågade igen när ska du förstå vad jag menar och säger, när går det in? Det finns en anledning till att jag har sagt till. Fick inte ett riktigt svar, utan hon skyllde ifrån sig. Frågade när den stora skulle ha munkorg, som inte har alls med saken att göra. Det är ju den lilla som behöver ha den.

Dyrt kanske, men kan du inte boka en halvtimma extra nästa gång veterinären är där (och se till att svärmor är hemma) så kan veterinären berätta vad fång och kolik är och om man kan få det av gräsklipp och mängder av äpplen eller inte.

(Dessutom kan väl svärmor egentligen inte veta om hennes väninnor ger ett par tre äpplen i krubban och lite gräsklipp i en gruspaddock eller kilohögar med både och i en hage som redan har gräs. Det borde hon inse, iofs har folk svårt att inse ibland.)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 699
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 203
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 733
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp