Hon får inte bygga stall

Sv: Hon får inte bygga stall

Suck, varför är man inte förvånad! Har de HELT missförstått sin roll på kommunerna? De ska serva och hjälpa sina invånare, vi betalar deras löner och har bestämmanderätt om hur vi vill ha det i vår kommun och vad sysslar de med? - Jo, sätter käppar i hjulet för vanligt folk istället för att göra positiva saker i kommunen eller se till så att t ex barn och gamla inte far illa:mad:

Skäms!

Till alla som drabbas skulla jag bara vilja säga, ÖVERKLAGA till sista instans och skaffa en bra jurist!
 
Sv: Hon får inte bygga stall

håller helt med dig.
SKÄMS!!
:devil: :mad:
här försöker en människa gå den rätta vägen och vad får man.....
kommer urspr från ludvika själv.
jag bodde i en by utanför och gjorde om ett uthus till stall.
när jag frågade om det var ok så sa de så här:
eftersom det är en gammal gård och det har funnits djur där förut och grannarna tycker att det är ok så finns det inga hinder.
det fanns visst nån lagtext om det åxå.
jag har inte forskat i det eftersom jag fick inreda en befintlig byggnad till stall.
gjorde efter konstens alla regler och fick det godkänt.
behövde inte ens bygglov för det eftersom det redan var ett uthus.
vad jag gjorde med det på insidan var min ensak.
kolla upp det!!
de tjuriga gubbarna i ludvika kanske inte riktigt vet vad de säger nej till!!
lycka till!! :bump:
 
Sv: Hon får inte bygga stall

Jag är inte förvånad.
Rätt vad det är så sälj väll en av grannhusen till en familj som inte gillar hästar och som då börjar slå på allergitrumman. Kvinnan får göra sig av med sina hästar och alla kommer att gå på den korkade kommunen som gav tillstånd tillhästar i tätbebyggt område...
 
Sv: Hon får inte bygga stall

Tur att man inte bor i Ludvika då! Här i Fagersta har vi ett stall mitt i ett villaområde i stan :-) inga problem så länge de omkringboende ger klartecken :banana: Tråkigt att det ska behöva vara så...
 
Sv: Hon får inte bygga stall

Jag tycker kommunen ska satsa på en riktig ridanläggning istället.
Dvs en med bra ridhus, utebana OCH ridvägar för det finns inte.

Är man intresserad av ridsport och inte skogsluffsning är det öken "där uppe".

Det finns så lite att göra där uppe så att engagera ungdomar/människor i fritidsintressen borde vara mer intressant för kommunfullmäktige än att motarbeta.
 
Sv: Hon får inte bygga stall

Suck, varför är man inte förvånad! Har de HELT missförstått sin roll på kommunerna? De ska serva och hjälpa sina invånare, vi betalar deras löner och har bestämmanderätt om hur vi vill ha det i vår kommun och vad sysslar de med? - Jo, sätter käppar i hjulet för vanligt folk istället för att göra positiva saker i kommunen eller se till så att t ex barn och gamla inte far illa:mad:

Skäms!

Till alla som drabbas skulla jag bara vilja säga, ÖVERKLAGA till sista instans och skaffa en bra jurist!

:bow: :bow: HÅLLER med helt och hållet:bow: :bow:

:mad: vad sysslar dom egentligen med dom där skitarna:eek: :confused:
 
Sv: Hon får inte bygga stall

Jag tycker kommunen ska satsa på en riktig ridanläggning istället.
Dvs en med bra ridhus, utebana OCH ridvägar för det finns inte.

Är man intresserad av ridsport och inte skogsluffsning är det öken "där uppe".

Det finns så lite att göra där uppe så att engagera ungdomar/människor i fritidsintressen borde vara mer intressant för kommunfullmäktige än att motarbeta.

:eek: du har helt fel ridhus finns det...
min mormor och morfar bor där så jag är där välldigt ofta vi brukar ha skitkul:D (mormor och morfar är :banana: INTE TRÅKIGA:banana: tvärt om) vi har faktiskt ett ''landställe'' där och runt om har massor av människor hästar på sinna tomter så dom flesta får lov att bygga...
och desutom behöver du inte betala inackordering på ett stall det blir billigare att ha hästarna hemma och visst skulle det vara mysigt att bara titta ut genom fönstret och se två jätte fina hästar som desutom är DINA....:bump:
 
Sv: Hon får inte bygga stall

Intressant att se så många som har åsikter i frågan....trots att man med största säkerhet inte har alla fakta i fallet :eek: :eek:

Rolle:cool:
Islandshästar på lösdrift
 
Sv: Hon får inte bygga stall

Japp. Vet inte hur det är med människan i artikeln men ngt som är vanligt där uppe i skogarna är att var och varannan människa har ngn ponny, ridtravare eller en nordis som de trycker in i ett gammalt skjul eller garage.

De som har bygglov till sina sk stall är antagligen väldigt få.

Tänkte flytta mig och kusen dit upp men det var ju bara att lägga ned. Finns inget vettigt ställe att hyra in en "sporthäst" på. Ridklubben i Räfsnäs (ridanläggning i Ludvika) var det mest seriösa och det fanns mkt kvar att önska.
Synd.
 
Sv: Hon får inte bygga stall

Jag är inte förvånad.
Rätt vad det är så sälj väll en av grannhusen till en familj som inte gillar hästar och som då börjar slå på allergitrumman. Kvinnan får göra sig av med sina hästar och alla kommer att gå på den korkade kommunen som gav tillstånd tillhästar i tätbebyggt område...

Men säljs huset och några andra flyttar in så visste dom ju redan från början att det bor hästar där..
 
Sv: Hon får inte bygga stall

Japp. Vet inte hur det är med människan i artikeln men ngt som är vanligt där uppe i skogarna är att var och varannan människa har ngn ponny, ridtravare eller en nordis som de trycker in i ett gammalt skjul eller garage.

De som har bygglov till sina sk stall är antagligen väldigt få.

Tänkte flytta mig och kusen dit upp men det var ju bara att lägga ned. Finns inget vettigt ställe att hyra in en "sporthäst" på. Ridklubben i Räfsnäs (ridanläggning i Ludvika) var det mest seriösa och det fanns mkt kvar att önska.
Synd.

Jag bor här i skogen!
Har verkligen inte tryckt in mina hästar i ett skjul eller garage!
Vi har ett stall byggt efter normen, som till råga på allt klarade den besiktningen som gjordes i ALLA stall i trakten i våras helt UA.

Vi har tro det eller ej till och med en svårklass häst i stallet så visst 17 går det att ha en sporthäst här i vår bygd!
 
Sv: Hon får inte bygga stall

Japp. Vet inte hur det är med människan i artikeln men ngt som är vanligt där uppe i skogarna är att var och varannan människa har ngn ponny, ridtravare eller en nordis som de trycker in i ett gammalt skjul eller garage.

De som har bygglov till sina sk stall är antagligen väldigt få.

Tänkte flytta mig och kusen dit upp men det var ju bara att lägga ned. Finns inget vettigt ställe att hyra in en "sporthäst" på. Ridklubben i Räfsnäs (ridanläggning i Ludvika) var det mest seriösa och det fanns mkt kvar att önska.
Synd.

jag har flera kompisar som har egna hästar hemma och dom har finare stall än här i stockholm inte i nått garage som du tror att dom har:eek: bara för att det inte är i stockholm betyder inte det att det är skitpersoner som bara slänger in sina hästar i ett garage där uppe...


skäms...:mad:
 
Sv: Hon får inte bygga stall

Japp. Vet inte hur det är med människan i artikeln men ngt som är vanligt där uppe i skogarna är att var och varannan människa har ngn ponny, ridtravare eller en nordis som de trycker in i ett gammalt skjul eller garage.

De som har bygglov till sina sk stall är antagligen väldigt få.

Tänkte flytta mig och kusen dit upp men det var ju bara att lägga ned. Finns inget vettigt ställe att hyra in en "sporthäst" på. Ridklubben i Räfsnäs (ridanläggning i Ludvika) var det mest seriösa och det fanns mkt kvar att önska.
Synd.

:eek: hur kan du äns säga så:eek: :confused:

Det finns många superhästar där uppe i JÄTTEFINA stall... du har ingen aning om du tror att man bara kan ha hästar i dom ''STORA'' städerna man kan ha topp hästar i en liten by åxå försök få in det:mad:
 
Sv: Hon får inte bygga stall

Det är helt otroligt, klart att hon ska bygga, eftersom det funnits hästar här tidigare så har man rätt att renovera som det heter. Om inga grannar har ont av det och det finns hästar inom området tidigare. Det är väl nån kommunsnubbe som inte har så mycket att säga till om hemma så han utöver sin makt på detta sätt. Hundar som skäller, väsnas och bits är helt ok men inte hästar.
 
Sv: Hon får inte bygga stall

Men säljs huset och några andra flyttar in så visste dom ju redan från början att det bor hästar där..

Det finns ett antal fall där nyinflyttade klagat och fått rätt så att hästarna fått flytta trots att de funnits där längre. För inte så länge sedan var det ett fall i närheten av Boden där hästarna fick flytta pga allergi bland de nyinflyttade. :crazy:
 
Sv: Hon får inte bygga stall

Hej,
Tycker inte det är så konstigt egentligen om det är ett tätbebyggt område... Själv fick jag avslag på min jordbruksfastighet som ligger 3 km utanför tätbebyggt område. Av en slump upptäckte jag dock att handläggaren hade hållt kartan upp och ner vid kontroll av marken och hon trodde vi skulle lägga det i bäcken. :o
Men det finns fall där folk har fått sälja sina hästar på jordbruksfastigheter utanför tätbebyggt område. DET tycker jag man kan reagera mot. Men att man inte får bygga mitt i ett tätbebyggt område tycker inte jag är sååå konstigt.
//Jezz
 
Sv: Hon får inte bygga stall

Suck, varför är man inte förvånad! Har de HELT missförstått sin roll på kommunerna? De ska serva och hjälpa sina invånare, vi betalar deras löner och har bestämmanderätt om hur vi vill ha det i vår kommun och vad sysslar de med? - Jo, sätter käppar i hjulet för vanligt folk istället för att göra positiva saker i kommunen eller se till så att t ex barn och gamla inte far illa:mad:

Skäms!

Till alla som drabbas skulla jag bara vilja säga, ÖVERKLAGA till sista instans och skaffa en bra jurist!

Håller med :bow:
 
Sv: Hon får inte bygga stall

:eek: hur kan du äns säga så:eek: :confused:

Det finns många superhästar där uppe i JÄTTEFINA stall... du har ingen aning om du tror att man bara kan ha hästar i dom ''STORA'' städerna man kan ha topp hästar i en liten by åxå försök få in det:mad:


Vet inte vilka orter ni pratar om, själv pratar jag om Ludvika med omnejd.
Det enda som kan kallas anläggning dvs med RIDHUS är Ludvika som är rätt sliten och inte har några ridvägar samt Pärlby-Grangärde ridklubb som jag tyckte var det överlägset bästa stället jag tittade på.

Ngt större sporthästengagemang finns inte, iaf inte så stort att det kontinuerligt (veckovis/månadvis) kommer bra tränare. Detta bekräftades av ridskolechefen och hos människor i stallen jag kollade på (9 stycken, slitna men riktiga stall, sammanlagt).
Träffade två tjejer som verkade hyfsat engagerad (LA/MSV) de baxade in hästarn i transporten och åkte till strömsholm eller till borlängetrakten när de ville tävla eller träna(?) eller ibland till ridskolechefen i ludvika ridklubb.
Däremot kryllade det av människor som mest red i skogen och tog en och annan LC/LD när andan föll på.

Av alla hästar jag såg var den extremt stora majoriteten: kallblod, ponnier, varmblod och korsningar. Fullblod och halvblod i en ålder inte närmare döden eller triangelmärkta var definitivt inte i majoritet.
Det ger faktiskt en indikation på vad som intresserar människor mest.

De människor jag träffade, samtliga mkt trevliga, var annars otroligt överrens om att trakten inte är någon höjdare för någon som vill satsa inom ridsport (inkl ansvariga för ludvika ridklupp och pärlby).

Utöver de nio stallen besökte jag ett antal fd garage/skjul-stall för cirkus två hästar som jag inte tror haft besök från byggnämnd. Jag dömer inte dessa människor men jag vill inte ha min häst och det är det heller ingen som tvingar mig till.

Det är väl inget att hojta om? Ju högre upp i landet du kommer ju glesare på ridsportfolk procentuellt och ju fler skogsmullar.

Det finns säkert en och annan häst som gått msv i Ludvika men hur många är det som gör det idag?
Jag bor i ridsportmecka och går du in i ett privat stall i mina omgivningar så tävlar minst 50%. Går du in på en anläggning så är det snarare 90% och de som inte tävlar -tränar på relativt hög nivå, så det är 100% ridsportengagemang. Här hittar du folk som är på msv A och svår nivå :love:
Det är ju kanon att det kryllar av människor som är på högre nivå än en själv för då kan man få hjälp när man vill!
Här finns det gott om ridhus (menar inte ridtält eller plåthus) och det är inga problem att hitta en schysst stall med bra ridvägar och ridavstånd till ridhus.

När jag var i Ludvika önskade jag enbart bra stall, bra ridhus och bra ridvägar. Min kompromiss var att jag kunde åka till strömsholm eller liknande en gång i veckan för att träna men de sket sig iaf på de andra punkterna. Tyvärr!
 
Sv: Hon får inte bygga stall

Ngt större sporthästengagemang finns inte, iaf inte så stort att det kontinuerligt (veckovis/månadvis) kommer bra tränare. Detta bekräftades av ridskolechefen och hos människor i stallen jag kollade på (9 stycken, slitna men riktiga stall, sammanlagt).
Träffade två tjejer som verkade hyfsat engagerad (LA/MSV) de baxade in hästarn i transporten och åkte till strömsholm eller till borlängetrakten när de ville tävla eller träna(?) eller ibland till ridskolechefen i ludvika ridklubb.
Däremot kryllade det av människor som mest red i skogen och tog en och annan LC/LD när andan föll på.

Det torde vara en bra tid sen du var på LuRk! Den nuvarande ridskolechefen har mig veterligen inga lektioner hemma hos sig! Ej heller åker några härifrån till varken Strömsholm eller Borlänge! Det har vart både dressyr och hopptränaningar varannan vecka här så länge jag bott i trakten.
Det kommer tränare till klubben, tex nu i helgen kommer en från Stockholm hit och ska ha hoppkurs! Jens Fredricsson är tex en av de som vart här och haft träning förr.

Fast han kanske inte är tillräckligt meriterad i dina ögon!

Av alla hästar jag såg var den extremt stora majoriteten: kallblod, ponnier, varmblod och korsningar. Fullblod och halvblod i en ålder inte närmare döden eller triangelmärkta var definitivt inte i majoritet.
Det ger faktiskt en indikation på vad som intresserar människor mest
.

Detta tar jag som en personlig förolämpning!
Skulle det vara något fel på de hästar som finns i Ludvikatrakten? Skulle inte tro att hästarnas kvalitet varierar så mycket från det övriga landets delar. Naturligtvis så finns det många olika sorters hästar här liksom det gör överallt.

Jag skulle absolut inte vilja påstå att dom hbl/fbl som finns här är som du säger, närmare döden eller t-märkta! Du närapå gör dig dum hörru!

Mina egna är visserligen inga halvblod! Mest för att jag faktiskt inte är biten av just den sortens häst, jag har importerade irländare, 3 till antalet och samtliga är tävlade en hel del! Visst, en av dom har nu uppnått den aktningsvärda åldern av 23, min pensionerade ponny, dock så är han fullt ridbar och frisk, har deltagit SM i 2 discipliner samt är världens bästa vän. Att han håller sig så fräsch och pigg ser jag enbart som ett kvitto på att min hästhållning fungerar utmärkt!

De människor jag träffade, samtliga mkt trevliga, var annars otroligt överrens om att trakten inte är någon höjdare för någon som vill satsa inom ridsport (inkl ansvariga för ludvika ridklupp och pärlby).

Allt blir väl vad man gör det till, vill man träna/tävla aktivt, ja då gör man det. Inte är man väl beroende av vad andra gör för att lyckas själv?



Det finns säkert en och annan häst som gått msv i Ludvika men hur många är det som gör det idag?

Jag vet ett antal som gör det, bland annat en av mina. Han är en utmärkt tävlingshäst med stor rutin tävlad av en fd landslagsryttare/tränare som numera turligt nog hamnat i mitt stall för att ge mig en härlig tid.

Jag bor i ridsportmecka och går du in i ett privat stall i mina omgivningar så tävlar minst 50%. Går du in på en anläggning så är det snarare 90% och de som inte tävlar -tränar på relativt hög nivå, så det är 100% ridsportengagemang. Här hittar du folk som är på msv A och svår nivå :love:

Jag kommer själv från en stor anläggning, där jag växt upp, haft häst, deltagit aktivt i tävlingsverksamheten och arbetat på ridskolan. Vi flyttade ut till lugnet på landet och jag kan säga som så här: Jag trivs utmärkt! Kommer aldrig att flytta till anläggning igen, tror faktiskt inte jag skulle stå ut med alla dryga "snorungar" som tror att de är något.
Visserligen så saknar jag ibland Lotta/Pether träningarna men för 17, det är ju inte värre än att jag kan åka dit, endast 12 mils väg vilket inte tar hela dagen!
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 001
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 413
Senast: Mabuse
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 251
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 653
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Melatonin
  • Skor på sommaren
  • Bli av med getingar på balkong

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp