Bukefalos 28 år!

”Hon kan ju ha brutit nacken”

Sv: ”Hon kan ju ha brutit nacken”

Det är ju fruktansvärt när ens barn ligger där skadat och jag förstår upprördheten, varit med om det själv. Men ett prio ett larm kan ju vara ett hjärtstopp eller stor blödning t ex. Ambulansen är som all annan sjukvård nu begränsad och dras med neddragningar. Då måste man prioritera.
Vad skulle man säga om ambulansen åkt på bruten arm vid ridolycka (med vaken person) och struntat i en bilolycka med dödlig utgång?
Så detta kanske handlar mer om att vi behöver en regering som sätter god sjukvård högst på listan??
 
Sv: ”Hon kan ju ha brutit nacken”

Det är ju fruktansvärt när ens barn ligger där skadat och jag förstår upprördheten, varit med om det själv. Men ett prio ett larm kan ju vara ett hjärtstopp eller stor blödning t ex. Ambulansen är som all annan sjukvård nu begränsad och dras med neddragningar. Då måste man prioritera.
Vad skulle man säga om ambulansen åkt på bruten arm vid ridolycka (med vaken person) och struntat i en bilolycka med dödlig utgång?
Så detta kanske handlar mer om att vi behöver en regering som sätter god sjukvård högst på listan??

För det första så är det inte regeringen som bestämmer hur ambulanser prioriteras. Sjukvården ligger under landstingen men prioritering på den här nivån är ju ingen politisk fråga. Det kommer alltid att finnas val där ambulanser måste skickas til de som är mest skadade.

Jag ser faktiskt ingen koppling alls mellan ambulansers prioritering och vilken regering vi har.
 
Sv: ”Hon kan ju ha brutit nacken”

Jag förstår föräldrarna, men samtidigt så är det ju självklart att de prioriterar livshotande skador först. 34 minuter är lååång tid när ens barn är sjukt!
 
Sv: ”Hon kan ju ha brutit nacken”

Jag förstår föräldrarna, men samtidigt så är det ju självklart att de prioriterar livshotande skador först. 34 minuter är lååång tid när ens barn är sjukt!

Jag fick vänta i femtiofem minuter när mitt barn var jättesjukt.
Inte ambulansens fel att det var snöstorm och massor av avåkningar.

Om hon nu inte var "värre" traumatiserad än brutna armar - vad i helvete körde de inte henne själva till sjukhus?
Vad begär de - att Mölnviksambulansen ska ha nytt garage intill GRK? Ifall det händer nåt? Någon gång?
Men då blir det väl ett jävla liv för att sirenerna skrämmer hästarna, men då kan man ju alltid klaga i NackaVärmdöPosten......

Man kan klaga på att bussarna är röda ochså. Vi ska vara glada att vi har ambulanser överhuvudtaget, men den pisslönen ambulanskillarna har.
 
Sv: ”Hon kan ju ha brutit nacken”

men ärligt talat. Hon bröt armen. Det är löjligt att resonera som pappan gör, att hon kunde ju ha brutit nacken, hamnat i koma osv. Javisst, men då hade man väl sagt det när man ringt 112? Att ungen är medvetslös osv och då är det alldeles säkert ett mer prio-larm.

Det är ju som att säga "ja bilen kunde kört på mig vid 70 vägen, så hastigheten måste sänkas till 50".

Ringer man öht ambulans när man brutit armen och är vaken? En tjej bröt armen häromdagen på en ridlektion, ambulans var inte ens på tapeten, det är ju inget livshotande? Pappan hade ingen bil, tunnelbana skulle det bli till akuten om inte en annan förälder erbjöd sig att skjutsa de.
 
Sv: ”Hon kan ju ha brutit nacken”

Åker man in själv kan man bli sittande länge på akuten med sitt barn, även om (som i fallet jag tänker på) barnet har multipla armfrakturer och har fruktansvärta smärtor. Med ambulans kommer man direkt in och kan få hjälp, åtminstone smärtstillande, på en gång.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 153
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 010
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp