Bukefalos 28 år!

Hon kliar svansen! Kan jag kombinera Switch med andra medel?

S

Skuggabaldur

Lilla hästen har kliat sig en del i svansen nu det senaste. Det är inga sår eller kala fläckar, men taglet är bara några centimeter långt på några ställen på sidorna och övre delen är liksom som en trekant och under är det avkliat lite. Svårt att förklara!
I alla fall så har jag alltid innan använt Switch, men i mitten av denna sommaren köpte jag "Superbra Hästsalva Grön" och något som hette "Svanstinktur" eller nåt. På den sistnämnda flaskan står inga ingredienser eller så, men det ska ju inte vara något farligt i.
Det har hjälpt rätt bra, men jag har inte vågat hälla Switch på henne samtidigt som jag behandlar med annat.
Nu har hon ju som sagt kliat sig lite mer och jag börjar fundera på om inte jag skulle sätta på Switch iaf. Tänkte om jag tvättar rent svansroten med nåt schampo t. ex. lactacyd (eller ska jag ta Jodopax?) och sen switchar? Nu har jag haft svanstinktur i manen också och det är lite väl kallt ute för att tvätta hela hästen. Kan jag använda Switch ändå, eller blir det konstiga reaktioner av det tror ni?
Läste också i gamla trådar om att man kunde smörja in med olivolja. Funkar det?
Ja, går det att kombinera Switch med andra medel?
 
Sv: Hon kliar svansen! Kan jag kombinera Switch med andra medel?

Ja det går , men häll inte switch i svansroten. Det svider rejält. Ta lactacyd om du tvättar och sen hästsalvan och smörj ordentligt. Har du täcke på? Om inte, sätt på det ett tag till.
Synd att du slutade med switch för det finns fortfarande stickande insekter eftersom det är så varmt.
 
Sv: Hon kliar svansen! Kan jag kombinera Switch med andra medel?

Men det står ju på förpackningen att man ska hälla det från längst upp på mankammen och ner till svansen? Har jag alltid gjort och hon reagerar inte.
Ja, Switch slutade jag ju med eftersom jag började med det andra, då jag inte tyckte Switch hjälpte så bra.
Skönt att det går att kombinera i alla fall! Täcke köpte jag till henne, men sedan blev vädret sämre och hon har inte kliat sig nåt så då var det onödigt. Nu är det rätt kallt här, men älgflugorna är ju kvar iofs... Det har ju hals, täcket och det passar henne i övrigt, men just vid halsen/bringan sitter det dumt. När hon står vanligt är det bra, men böjer hon huvudet stramas det åt jättehårt :crazy:. Man kan sätta fast det i grimman, så det inte åker bak, men då kan hon inte alls böja huvudet neråt. Funderar på att sy till lite så det blir större just vid bogspännena och där.
Har du någon erfarenhet av olivolja? Har hört att vissa hästar reagerar starkt på det...
 
Sv: Hon kliar svansen! Kan jag kombinera Switch med andra medel?

Är hon avmaskad/är träckprov taget?

Min donna kliade av sig svansen på svansroten under tiden hon stod på klinik (hon har en jättefin toaborste till svansrot nu), ingen mask, def inga bitande insekter som kommit åt henne eller något. Så jag antog helt sonika att hon kliade för hon var smutsig, eller att hon börjat klia av någonanledning men sen fortsatt. Tvättade hela hästen (hon var grundskitig), och tvättade sen om svansen med hundens antikli shampoo. Sen dess har hon inte kliat alls..

Switch kan korsreagera med vissa saker t ex Tre Ess tjärsalva/hästsalva, så ta en liten mängd switch och kolla först.
 
Sv: Hon kliar svansen! Kan jag kombinera Switch med andra medel?

Vi tog träckprov i våras och ska göra det nu snart igen. Sen blir det ju avmaskning mot styngflugor också. Så jag tror knappast det är nån mask. Hon har alltid kliat svansen i slutet av sommaren, men inte riktigt så här illa innan.
Ska ta och tvätta igenom svansen idag, så får vi se om det hjälper!
 
Sv: Hon kliar svansen! Kan jag kombinera Switch med andra medel?

PÅ vilket sätt korsreagera? Jag har alltid blandat utan problem. Nyfiken alltså.
 
Sv: Hon kliar svansen! Kan jag kombinera Switch med andra medel?

PÅ vilket sätt korsreagera? Jag har alltid blandat utan problem. Nyfiken alltså.


Jag har inte heller haft problem att blanda. Men det finns (eller fanns iaf, är några år sen jag såg de första) inrapporterade biverkningsrapporter om just Skillingaryd Fyra Ess hästsalva och Switch. Hästarna har drabbats av hudreaktioner, pälsen ramlat av, svullet/ömt, blivit vätskande sår där salvan suttit på en del Switchade hästar.

Så sen jag läste det (jag använde utan minsta tvekan och utan minsta problem de två ihop innan) så provar jag med lite fyra ess hästsalva på en Switchad häst där jag inte Switchat förr, och ser så det gå bra. Jag använder ju salvan på juver/skap, och inte såå roligt om de fick reaktioner där. Testar även med liten dos andra salvor först när jag har på Switchad häst.

Och efter att ha läst om inrapporterade biverkningar, vilket år det nu var, början av tvåtusen, 00 eller 01 kanske, så fanns det ju en hel del grejer jag både slutade använda, och som jag blev försiktigare med, även om jag inte haft problem av det.
 
Sv: Hon kliar svansen! Kan jag kombinera Switch med andra medel?

Inte en aning om switch går att kombinera men har du testat Hexocil?
 
Sv: Hon kliar svansen! Kan jag kombinera Switch med andra medel?

Nej det har jag inte gjort. Kanske värt att prova nästa sommar. Idag badade jag svansen med lactacyd och satte på Switch igen. Hoppas det funkar!
 
Sv: Hon kliar svansen! Kan jag kombinera Switch med andra medel?

Har man börjat med switch så är det mycket bättre fortsätta vår-sommar-höst till du täcker siste oktober. Är det knotteksem är switch bra. Vill du smörja så ta t ex Suerbra grön eller aloe-vera. De går utmärkt till switch. Tjäran kan ge allergiska reaktioner och det i samband med switch är inget jag rekommenderar.

Tvätta svansen ibland. Lactacyd går utmärkt, Hexocil är dyrt och lactacyd fungerar lika bra liksom äppelcidevinäger/vattenblandning. Inget dyrt behövs, mer än switch och täcke om man vill vara extra säker. Aloe-vera gele mm gör jag själv via www.crearome.se eftersom det för mej med en eksemhäst blir ganska dyrt med alla "tillbehör" för god omskötsel.
 
Sv: Hon kliar svansen! Kan jag kombinera Switch med andra medel?

Ok, men kan jag smörja in svansroten med Superbra Grön även fast det inte finns några kala fläckar? Bara massera in det i hårbotten eller?
Ska se nu idag om det hjälpte med "behandlingen" hon fick igår. (Svansbad i lactacyd och Switch på igen.)

Tidigare i somras hade hon ett pyttesår alldeles under örat och det var väl därför jag lade av med Switch och började smörja som en tokig:crazy: . Anv hästsalvan där såret var och runt om och det funkade jättebra, plus den där svanstinkturen till man och svans. Och hon kliar inte manen alls nu :) !
Men sedan så hade hon små sår på magen alldeles framför juvret också. Tänkte att det kanske var nåt orsakat av knotten. Lite svullet var där också. Så jag smorde in helosan varje dag. Det hjälpte lite, men kom alltid tillbaka. Till slut tröttnade jag och slutade smörja och se då försvann det! Dessutom är det inte svullet längre. I samma veva hade hon små små sår på mulen: blev sårskorpor som trillade av. Jag trodde att allt det här var början till exem, men nu när det försvann samtidigt som det belv värsta tiden för exemhästar tror jag snarare det berodde på gräset. Vi har bytt stall i sommar och gräset är helt annorlunda här, mycket kraftigare osv. Var väl omställningen som gjorde det, även om vi var försiktiga.
 
Sv: Hon kliar svansen! Kan jag kombinera Switch med andra medel?

Har man börjat med switch så är det mycket bättre fortsätta vår-sommar-höst till du täcker siste oktober. Är det knotteksem är switch bra. Vill du smörja så ta t ex Suerbra grön eller aloe-vera. De går utmärkt till switch. Tjäran kan ge allergiska reaktioner och det i samband med switch är inget jag rekommenderar.

Tvätta svansen ibland. Lactacyd går utmärkt, Hexocil är dyrt och lactacyd fungerar lika bra liksom äppelcidevinäger/vattenblandning. Inget dyrt behövs, mer än switch och täcke om man vill vara extra säker. Aloe-vera gele mm gör jag själv via www.crearome.se eftersom det för mej med en eksemhäst blir ganska dyrt med alla "tillbehör" för god omskötsel.

Blir nyfiken har varit inne och läst på sidan och hittar inget direkt på hur man gör Aloevera gelen .
Hur gör du ?

Mvh Miaa
 
Sv: Hon kliar svansen! Kan jag kombinera Switch med andra medel?

Vanlig barnolja är superbra att ha på svansroten om hästen kliar sig.
 
Sv: Hon kliar svansen! Kan jag kombinera Switch med andra medel?

Ok, va bra! Alltid bra med flera alternativ om det ena inte funkar :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min pålla har börjat klia sig igen. Fast denna gången värre än förra året, så fort hon kommer in så kastar hon sig mot boxväggen och...
Svar
15
· Visningar
1 507
Senast: Panikie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp