Hon släpper inte bettet!

pinky

Trådstartare
Har börjat tränsa Elvira när hon står uppställd på gången, bara för att hon ska få känna på bettet. :)
Har gjort det några gånger och hon är verkligen jätteduktig och har stått snällt med sluten mun hela tiden.
Ja, de första minuterna första gången grimaserade hon såklart lite, men kom snabbt på hur bettet skulle ligga.

Använder ett litet, 2-delat järnbett och första gången jag tränsade stod hon lös i boxen och lät mig försiktigt pilla i hennes mun tills hon öppnade och tog in bettet. Sedan gick det betydligt snabbare, då hon visste vad som förväntades av henne, så det blir nog inga problem alls med det.

Problemet har istället varit att tränsa av!
Hon släpper nämligen inte bettet, utan jag måste pilla lite igen för att få henne att öppna munnen. Det känns inte så bra, och jag är livrädd att jag ska "tappa" ner bettet på tänderna när hon väl släpper det. Vill inte att hon ska uppleva det minsta lilla obehag, lilla snuttan.;)

Så, har ni några tips på hur man får henne att släppa bettet utan hjälp, eller är det bara att avvakta tills hon själv kommer på vad som gäller? Brukar de göra så här?
 
Sv: Hon släpper inte bettet!

Min häst släpper inte alltid bettet genast utan det kan gå några sekunder innan han gapar ordentligt och jag kan tränsa av.
Jag brukar hålla kvar tränset "uppe" fast det inte sitter över öronen och väntar tills han "spottar" ut bettet och samtidigt som han lirkar med munnen så sänker jag tränset försiktigt.
Ha inte för bråttom utan låt henne ta sin tid att pillra ut det själv.
Tror det ger sig efter hand.
 
Sv: Hon släpper inte bettet!

Min häst hade liknande hyss för sig, fast hon slängde upp huvudet så bettet fastnar på underkäken och så blev det lite liv i luckan innan hon släppte taget. En duktig NH-instruktör visade mig att man fick hästen att sänka huvudet genom att med ena handen ta tag i hästens båda öron samtidigt som man lätt pressade nedåt en aning fram till dess hästen sänkte huvudet. Då lättade hon omedelbart på trycket, drog tränset försiktigt över öronen och sedan släppte hästen bettet lugnt och fint. Jag är inte lika duktig som hon, men har fått det att fungera bara med att trycka med handen mellan hästens öron. Ren, skär magi!
 
Sv: Hon släpper inte bettet!

så gjorde min också i början..det kommer hon sluta med efter ett tag..min stoppar gärna saker i munnen men vill inte släppa taget om de..har med åldern att göra.. men de är smart att hålla upp tränset tills hon släpper som någon skrev.. lycka till :rofl:
 
Sv: Hon släpper inte bettet!

precis som några skrivit...lirka med bettet lite, dvs. lyft lite och släpp, lyft och släpp!Eller ha lite havre i handen så öppnar hon garanterat munnen...;)
 
Sv: Hon släpper inte bettet!

Eller tränsa av på samma sätt som du första gångerna tränsar en unghäst, dvs sätt på bettet sist.
Så om hon har tränset på sig, så börjar du med att lossa bettet i ena sidstycket, lirkar ur, sen när det hänger på ena sida så drar du av resten av tränset.

Detta behöver man ofta inte gör så många gånger innan den fattar.
 
Sv: Hon släpper inte bettet!

Vet fler unghästar som inte velat/kunnat släppa bettet i början. De vet helt enkelt inte hur de ska göra. Ett sto blev till och med RÄDD när hon lyckats, kastade sig bakåt i boxen. Men jag tror de lär sig fort om man bara tar det lugnt, pillar lite i munnen kanske och lugnt tar ut bettet. Eller som Blandrastik sa, knäpper loss bettet på ena sidan.
 
Sv: Hon släpper inte bettet!

Ja, det händer att unghästar gör så, ha ha, men de lär sig snart att släppa bettet....;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 555
Senast: Hoarfrost
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 565
Senast: Tofs
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 900
Senast: Bapelsin
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 822
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp