Bukefalos 28 år!

hon tappar hull!!!

J

joo

Min gamla ponny har blivit halt och står på boxvila. Hon har en foderstat baserat på vårat hösilage, till det får hon blött vetekli(vets råd, förut fick hon istället havre när hon jobbade)och mineraler. Hon äter dock inte upp allt hö och börjar nu tappa i hull.Hon som ALLTID varit så lättfödd,nu anar jag revbenen(panik).Hon är i underhull!Vad skall jag göra?
Hon väger ca 400 kg
Vårat hösilage:
ts 80%
smbrp 42g/kg foder
energi 7.3 mj/kg foder
av det får hon 10 kg hö per dag ,men hon äter ju inte allt.Hon lämnar säkert två-tre kilo,kanske mer?, totalt om dagen.
Vetekli får hon nästan en liter torrt(fördelat på 2 ggr).
När hon var i arbete fick hon 8 kg hö om dagen,men nu blir det mer pga tätare givor eftersom hon inte gå i stora gräshagen.
Hur skulle ni börja experimentera om i denna foderstat?
 
Inte konstigt hon tappar vikt om hon inte äter allt höet. Hon får ju ca 20 mj mindre då om inte mer. Prova med 8 kg hö, 0,5 kg lucern och 1 kg korn. Det ger samma mj som 10 kg hö.
 
vill helst slippa köpa hem andra fodermedel än vad vi redan har hemma eftersom hon förhoppningsvis inte skall behöva vara konvalescent särskilt länge till...går inte något av följande bra ist. f. korn:
krafft protein
krafft grov
havre
vetekli
betfor
Hon ska eg inte ha mer än 7-8 kg hö om dagen,förut åt hon upp allt utan problem(tre veckor sen,innan boxvilan).Jag är så j*la dålig på foderstater så vi låter krafft räkna åt oss efter analysen,men nu när hon skall ha special blir det fel eftersom jag inte kan nåt alls.Hon skall bara stå på underhåll nu,hon är i vanliga fall lättfödd, korsning med arab och nordis i sig.

Vet någon varför vet sa att vi skulle byta havre mot kli, och han sa att hon kan få "hur mycket kli som helst"?Jag som har läst att kli har en bestämd maxgiva...
 
Har du mineralvärdena också? Hur ser foderstaten ut som krafft har räknat på?
 
Höet har inga mineralvärden analyserade,men nästa gåpng ska de banne mig med i beräkningen...
Såhär ser kraffts foderstat ut(baserad på att hon är i lätt arbete, + 1,25)
7 kg hösilage
1 kg krafft grund,lactamin
60 g krafft miner grön,lactamin.

Sen har vi ändå inte använt oss av den strikt,utan bytt grund mot 0,5 kg havre och ökat mineralgivan till 80g.
Den foderstaten var utmärkt för henne förut, hon var inte i arbete innan heller.Vi fodrade med ögat s a s.(eller vi och vi,de vuxna i stallet gjorde det.)
 
du har nog ringat in problemet när du säger att hon inte kan få i sig allt iom att hon inte käkar upp allt hösilage.Det är synd ,för öerallt läser man att man skall ka grovfodergivan till hästar som magrar och minska kraftfoder på tjocka hästar...


Men vad är så bra med korn att det skulle passa bättre än havre?Matchar det lucernvärdena bättre?
 
Ge henne krafft rehab!!!
Det gav vi vårt fullblod när hon stod i boxvila och hon såg jättefin ut. Det har också ett lägre energivärde så hästen inte ska stå och vara för pigg när den bara ska vila. Och så är det något med aminosyrorna också som gör att det är bättre för konvalescenser, men jag har inte störtkoll på det :smirk: vet bara att det rekommenderas till konvalescenter och att det fungerade utmärkt på min! :idea:
Bild på min häst efter 2 månaders boxvila:
Bilden
Detta var hennes sista dag, hon fick gå i hagen den sista veckan. Men hon hade lika bra hull innan.
 
Hästen ska INTE ha ett foder med lite energi. Om revbenen börjar synas så e det just energi som behövs! Och en balanserad kvot mellan proteinet och energin.
 
precis,jag måste få till den där kvoten på ngt sätt,problemet är att jag inte har koll på vad den idag är på.Det som förbryllar mig lite är att hennes beteende ger mig känslan av att alla mina gamla ridlärare skulle ha sagt "skär ner på havren,den där häten har för mycket energi",
men faktum är att hon ju tappar i hull...???Vad gör hästarna så pigga/odrägliga?Är det verkligen energihalten?


Hur räknar jag ut hennes energibehov?
 
Men det är ju bra med protein i det, är det inte det som är poängen, att hästen ska sätta hull av protein? Energi blir det ju bara överskott på om den står still och inte kan göra av med det? :confused:
Rehabs värden
Utfodringsförslag

Det ÄR bra för hästar som har svårt att hålla hull och för hästar som står i boxvila.
 
Vist ska man öka grovfodergivan om hästen magrar av OM man har ett bra grovfoder och OM hästen äter upp grovfodret och i ditt fall gör ju inte hästen det så då får det bli mer kraftfoder istället. Med 7-8 kg hö täcks ju stråfoderbehovet ändå. (rekomenderad giva är ju 1,5 kg hö/100 kg kroppsvikt, men gärna mer)
Som en skrev så får den ju mycket mindre mj i sig om den inte äter allt hö så prova med den foderstaten som föreslogs. Eller om du inte vill ge korn så kan du ge 8 kg hö, 1 kg grund och 0,3 kg betfor. Ger samma mj som 10 kg hö dvs 73 mj.
 
Du e fel på det. Det e inte protein som gör att hästar går upp i hull däremot bygger hästen muskler på protein. Det är energi som speler in när det handlar om hullet.
 
Men krafft rehab är i alla fall bra för konvalescenshästar, och jag tyckte inte det såg ut att vara så jättelågt MJ-värde på det heller.
 
Som bucus skriver så e det inte protein som sätter sig på hullet. Protein e till för muskelbyggnad o inget annat.
Krafft rehab har inte alls lite energi utan 10 mj / kg.(du skrev ju att det hade en mindre energivärde) men det e ju mer än i havre.
 
Men hon har ju redan tillräckligt med protein i grovfodret så varför ge krafft rehab då som har 110 smrp? Då kan hon ju lika bra ge de foder som hon har tillgång till i stallet.
 
Jag tänkte mer på att hon ville få upp hästens hull, och oavsett vad det är i de olika fodermedlen så fungerar Krafft Rehab. Det är kanske aminosyrorna då som verkar mest...
Att det var lägre energi i det var det någon som sa, det har jag inte läst någonstans, och det ser jag ju att det inte stämmer.
Men som sagt, ni får ge era hästar vad ni vill, jag bara tipsade om ett fodermedel som fungerar!
 
Såg nu att du inte hade tillgång till grund men då kan du ge 8 kg hö, 1,1 kg Groov och 0,4 kg betfor istället.
Ger samma mj och en smrp/mj kvot på 6,4.
Du kan gå in på Ninas fodersida och så kan du se hur man räknar ut mj behovet. http://foderkammaren.hemsida.net
Men de foderstater som har föreslagits ger mer mj än vad tabellerna säger men din häst e nog ingen tabellhäst och behöver som sagt mer för att hålla hullet fint.
 
Jag gav i alla fall rehab på rekommendation från Hästsjukhuset Strömsholm, då de använder det där på sina konvalescenser.
Men de kan säkert mindre än er... :smirk:
 
Det var du själv som skrev att rehab hade ett lägre energivärde än andra foder?! Du missförstår oss nog lite. Det är grovfodrets värden som styr den övriga foderstaten.
De på djursjukhuset kan ju rekomendera det fodret om man inte vet vad man har för värde i sitt grovfoder.
Men nu vet vi det och då behöver man ju inte gå och köpa rehab när hon har tillgång till andra fodermedel. Höet och de kraftffoder hon har tillgång til räcker för att tillgodose mj och proteinbehovet mer än väl.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 685
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 235
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 613
Senast: Jiovedi
·
Anläggning I januari får jag hem ett förhoppningsvis dräktigt sto (köpt lite "grisen i säcken" hon är bara ultraljudad 3v efter betäckning då hon...
Svar
6
· Visningar
1 370
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp