höna som gal som en tupp??

ameo

Trådstartare
Moderator
Min ena höna, liten blandrasdvärg-variant, överraskade mig i går morse med att gala precis som en tupp. Är det vanligt att de gör så?
(det råder inga tvivel om att det är en höna, hon både lägger ägg och ruvar...)
 
Värper och ruvar hon nu?
En höna där äggstocken lägger av "blir" tupp dock inte fertil tupp. Det beror på att hos fåglar är det hönan som har olika kromosomer och tuppen desamma (minns tyvärr inte vad de kallas det är inte X och Y).
 
har du någon tupp? Ibland tar hönor på sig rollen som tupp om det inte finns någon
nej, jag har ingen tupp, har inte haft på flera år...
Värper och ruvar hon nu?
En höna där äggstocken lägger av "blir" tupp dock inte fertil tupp. Det beror på att hos fåglar är det hönan som har olika kromosomer och tuppen desamma (minns tyvärr inte vad de kallas det är inte X och Y).
intressant!
Problemet är att jag har 3 små söta helt frigående hönor, så jag vet egentligen inte vem av dem det är som lagt äggen vi hittar här och där på gården. Men det är inte så våldsamt länge sen jag lyfte bort surtanten från en ägghög…
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
789
Senast: Hoarfrost
·
Lantbruksdjur Är man helt galen om man är lite sugen på pärlhöns? Jag hade hoppats att någon i nejden hade några så man kunde få lyssna på dem IRL...
Svar
3
· Visningar
2 118
Senast: Ainon
·
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 904
Senast: Badger
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
935
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp