Honkatt skriker

Lussekatt

Trådstartare
Har en honkatt som bara är 5 månader. Hon är innekatt just nu i en stor villa. Tanken är att hon ska få gå ut om några månader, (kommer börja i koppel snart) och förhoppningsvis få en kull (har alltid velat testa) och sedan kastrera henne.

Hon har senaste dagarna börjat !skrika!
Sena kvällar och lite närsomhelst på dagen. Hon verkar må bra, men hon är personlighetsförändrad, leker inte längre utan bara jamar högt och ålar sig på golvet.

Vi har en kastrerad hane också.

P-piller ska tydligen kunna ge maligna tumörer, så en nära veterinär tyckte inte hon skulle ha det.

Någon som har honkatt, och hur gör man allt på bästa sätt?
 
Det låter som att hon har börjat löpa, det är inte ovanligt vid fem månader, särskilt inte för ädlare katter.

Låt henne INTE gå ut själv, de blir lätt rymningsbenägna vid löp och dessutom kan hon ju bli påsatt av någon främmande katt.

Vet inte vad du frågar om egentligen, men om det är hur man klarar löpkatter så beror det väl lite på katt och hur ni bor. Jag drar mig inte för att spärra in vrålande katter på något ställe långt från sovrummet under natten, och skulle hon ha extrema löp som kommer tätt kan jag använda p-piller en period innan det närmar sig parning.
 
Jag hoppas innerligt är renras och riktigt avelsplaner. Isåfall kan säkert uppfödare svara på hur dom gör och då borde finnas uppfödare till din katt att råda med.

Annars får du svaret du troligen inte vill höra, kastrera! Behövs inga fler huskatter, oavsett vill testa eller ha söta kattungar, gör alla katter tjänst - låt bli para henne.
 
Hon löper och det kommer hon fortsätta göra regelbundet tills hon blir kastrerad. Alternativ som finns är tex kemisk kastrering med Suprelorin, men det är dyrare än en kirurgisk kastrering och effekten sitter i 12-24 månader.
 
Det låter som att hon har börjat löpa, det är inte ovanligt vid fem månader, särskilt inte för ädlare katter.

Låt henne INTE gå ut själv, de blir lätt rymningsbenägna vid löp och dessutom kan hon ju bli påsatt av någon främmande katt.

Vet inte vad du frågar om egentligen, men om det är hur man klarar löpkatter så beror det väl lite på katt och hur ni bor. Jag drar mig inte för att spärra in vrålande katter på något ställe långt från sovrummet under natten, och skulle hon ha extrema löp som kommer tätt kan jag använda p-piller en period innan det närmar sig parning.

Åh, det förekommer på huskatter också. Isis blev ett ylande as vid ca fem månader och jag ringde veterinären direkt (jag hade pratat med dem innan och de kastrerade inte innan sex månader men eftersom hon löpte gjorde de det direkt).

Vad som var rätt roligt var att särbon dög helt plötsligt :angel: Innan (och efter kastreringen) är hon totalt mattes kisse :D

Edit: Hon följde alltså efter honom hela tiden och ville helst sitta i hans knä och vråla, hysteriskt kul enligt mig och hörselskadande enligt honom :rofl:
 
Jag hoppas innerligt är renras och riktigt avelsplaner. Isåfall kan säkert uppfödare svara på hur dom gör och då borde finnas uppfödare till din katt att råda med.

Annars får du svaret du troligen inte vill höra, kastrera! Behövs inga fler huskatter, oavsett vill testa eller ha söta kattungar, gör alla katter tjänst - låt bli para henne.
Hej, har hört detta mycket. Om hon får ungar så har alla redan hem, så sluta ha så mycket fördomar. Bondkatter är inte mindre värda än raskatter och dessutom ofta "minst" lika friska. Hon kommer kastreras ändå så småningom.
 
Det låter som att hon har börjat löpa, det är inte ovanligt vid fem månader, särskilt inte för ädlare katter.

Låt henne INTE gå ut själv, de blir lätt rymningsbenägna vid löp och dessutom kan hon ju bli påsatt av någon främmande katt.

Vet inte vad du frågar om egentligen, men om det är hur man klarar löpkatter så beror det väl lite på katt och hur ni bor. Jag drar mig inte för att spärra in vrålande katter på något ställe långt från sovrummet under natten, och skulle hon ha extrema löp som kommer tätt kan jag använda p-piller en period innan det närmar sig parning.
Tack, Undrar hur man hanterar det på bästa sätt bara 😅 har hört av grannar att veterinärer inte vill skriva ut P-piller längre. Det skulle bara vara max 6 månader isåfall 🤔
 
Ingen tycker att de är mindre värda, men det finns redan ett överskott. Det är liksom inte nödvändigt att spä på det överskottet.
Du hoppades ju att det var raskatter?

Det är en annan diskussion, det är inte mitt fel att andra människor är oansvariga 🤷‍♀️ Isåfall kan ju alla som avlar lägga ned, för det finns redan katter.
 
Varför ringer du inte bara veterinären och frågar istället för att bara gå på vad grannar (och folk på forum säger)? Det är ju det enklaste faktiskt och du får faktabaserade svar.
Det har jag redan gjort såklart. De rekommenderar inte p piller. Jag ville bara höra lite hur det har funkat för andra. För jag har aldrig tidigare haft honkatt.
 
Hej, har hört detta mycket. Om hon får ungar så har alla redan hem, så sluta ha så mycket fördomar. Bondkatter är inte mindre värda än raskatter och dessutom ofta "minst" lika friska. Hon kommer kastreras ändå så småningom.
Handlar om inte om värde på katterna! Givetvis är bondkatter/huskatter lika värda. Annars hade inte min familj haft huskatter, men vill väljer inte avla på dom och näst intill samtliga kommit från katthem. Dom som inte gjort det var det vi innan fick upp ögonen för hur läget är.
Problemet är huskatterna ÄR för MÅNGA och gör inte alla ser samma värde eller ens värde i dom.

Argumentet med alla kan lägga ner avel pga finns många katter, tja problemet är inte raskatts aveln. Raskatts aveln är seriös och har rasbok osv. att förhålla sig till och därmed blir seriös avel. Vilket huskatter inte har!

Vad tror alla kommer ifrån, så hamnar hos katthem? Vild koloni? Nix, är folks okasterade honor antingen stallkatt, eller "opps katten rymde", "skulle bli så söta kattungar" . Finns inga vilda katter i Sverige, bara förvildade.

Troligen blir prata mot en vägg, för antar du redan bestämt dig att jag och resten som ser problemet, är dumma i huvudet och bara vill förminska värde på din katt och förvägrar dig kattungar.

Bara veta jag tycker inte din katt har mindre värde alls! Sen kommer nog inte få svar om hur ska göra få henne sluta löpa mer än kastraion från seriösa kattmänniskor eller andra seriösa på forumet, alternativt svar kontakta veterinär.

@athena_arabians Jo, tack min familj också fått tidigare tid att kasterra honkatt när veterinären hörde henne i telefonen :rofl:
 
Handlar om inte om värde på katterna! Givetvis är bondkatter/huskatter lika värda. Annars hade inte min familj haft huskatter, men vill väljer inte avla på dom och näst intill samtliga kommit från katthem. Dom som inte gjort det var det vi innan fick upp ögonen för hur läget är.
Problemet är huskatterna ÄR för MÅNGA och gör inte alla ser samma värde eller ens värde i dom.

Argumentet med alla kan lägga ner avel pga finns många katter, tja problemet är inte raskatts aveln. Raskatts aveln är seriös och har rasbok osv. att förhålla sig till och därmed blir seriös avel. Vilket huskatter inte har!

Vad tror alla kommer ifrån, så hamnar hos katthem? Vild koloni? Nix, är folks okasterade honor antingen stallkatt, eller "opps katten rymde", "skulle bli så söta kattungar" . Finns inga vilda katter i Sverige, bara förvildade.

Troligen blir prata mot en vägg, för antar du redan bestämt dig att jag och resten som ser problemet, är dumma i huvudet och bara vill förminska värde på din katt och förvägrar dig kattungar.

Bara veta jag tycker inte din katt har mindre värde alls! Sen kommer nog inte få svar om hur ska göra få henne sluta löpa mer än kastraion från seriösa kattmänniskor eller andra seriösa på forumet, alternativt svar kontakta veterinär.

@athena_arabians Jo, tack min familj också fått tidigare tid att kasterra honkatt när veterinären hörde henne i telefonen :rofl:

Isis är en oops, hennes mamma han smita ut (seriös ägare men shit happens) innan hon kastrerades. Visst att det hade gått att fixa henne direkt men de var ok med en kull och hade de inte hittat bra hem till kattungarna hade de behållit alla.

Jag fick köpa henne på rekommendation av en Bukefalist som känner ägarinnan till kattmamman, annars hade jag inte ens vetat om att hon fanns. Och ja, även om hon inte kostade som en raskatt var det ett fyrsiffrigt belopp. Helt rätt i mina ögon, det sållar bort de en inte vill sälja till direkt.

En annan sak jag är säker på är att hade Isis smitit ut under sitt första löp hade jag kastrerat henne direkt. Jag vill inte hitta bra hem till en massa kattungar och även om vi alltid haft bondkatter tycker jag inte en ska aktivt avla på dem.
 
@athena_arabians Låter klokt :up: och tvivlar inte på du har koll. Isis är liten bukefavorit hos mig, påminner lite om min älskade saknade grå, Skrållan. 🥰

_20221230_225803.JPG


Hon hälsar och tackar :) Hon är nyvaken eftersom matte just petade på henne för att få en lite roligare bild :angel:
 
1672437915213.png

Inte kanske jättelika men på nått sätt påminner lite ändå @athena_arabians . Just henne som veterinären hörde telefon och ordnade tidigare tid åt oss pronto, kunde inte förstå mycket ljud kan komma ur liten katt :rofl:


@Lussekatt Har du bild på en saknad älskad riktig huskatt :heart . Hade inte vart överflöd av hemlösa katter, så hade gärna haft en avkomma efter henne, som kan gosa in mig i ansiktet och sova med mig i sängen - så sättovis förstår jag. Men den platsen kommer gå i framtiden till en katt som är större behov av det.
 
Visa bifogad fil 109484
Inte kanske jättelika men på nått sätt påminner lite ändå @athena_arabians . Just henne som veterinären hörde telefon och ordnade tidigare tid åt oss pronto, kunde inte förstå mycket ljud kan komma ur liten katt :rofl:


@Lussekatt Har du bild på en saknad älskad riktig huskatt :heart . Hade inte vart överflöd av hemlösa katter, så hade gärna haft en avkomma efter henne, som kan gosa in mig i ansiktet och sova med mig i sängen - så sättovis förstår jag. Men den platsen kommer gå i framtiden till en katt som är större behov av det.

De har lite lika uttryck :heart
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 813
Senast: Sel
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 176
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
647
Senast: Trassel12
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 846
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp