Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är så ledsen. Min favorit ungtupp är sjuk. Harn har inte satt sig med de andra på kvällarna de senaste dagarna men ja ghar inte sett något fel på honom. I morse såg jag att vingarna hängde en aning men han hann smita ut innan jag fick tag i honom och jag hade inte tid att jaga honom. Nu i kväll fick jag ge mig ut i mörkret och regnet och hittade honom blöt och ruggig intryckt i ett nässelsnår :cry:.
Snälla håll en tumme för att lite värme och lugn och ro hjälper. För tillfället vilar han på mitt badrumsgolv sittandes på en tröja med en handuk som täcke. Han har vatten framför näbben och likaså mat men sover med huvudet under vingen. Skulle helst vilja få i honom lite vatten men vågar inte då jag är rädd att han i sitt nuvarande tillstånd endast kommer få ner det i lungorna.
Håller tummarna :heart
 
Har du någon aning om vad som var fel?
Inte en susning. Ingen snuva, lite blöt skit eller kanske bajsvatten men det var korvar. Har inte haft dålig balans de senaste dagarna. Samma vikt som de övriga så inte mager. Kanske var något medfött som slog till, han är ju bara typ 3 månader.
Är så ledsen han verkade vara en så trevlig prick och jag planerade att byta ut en av mina nuvarande tuppar mot honom om han fortsatte vara trevlig.
 
Nu har mina höns gått upp lite i vikt. Nu ser de ut som de bör (tycker jag som inte har erfarenhet).

För ca 2 veckor sedan såg jag bröstbenet genom fjäderdräkten trots att de åt stora mängder mat, egenblandad.
Jag kollade upp lite på YT och hittade fermenterad mat. Jag tänkte att det skulle kunna fungera med den redan färdigblandade maten jag hade.

Sagt och gjort. Nu har de ätit fermenterad mat jämte fria tillgången på torr mat och det verkar vara så mina höns ska ha det.
Vi får se vad framtiden visar.
 
Vår favorithöna smet ut från den inhägnade delen av vår trädgård - och blev anfallen av nåt. Såren var betydligt djupare än de som drabbades av grannens hund tidigare i år. Grannen, som haft höns längre, tyckte det såg väldigt fult ut och då det droppade blod så bestämde jag att det fick vara. Så grannen var snäll och slaktade henne är mig :cry:.

Det blir dock inget äta upp av henne utan det blir gräva djup grav i vår skogsdunge. Vår snällaste mest tama höna. Kommer sakna henne :(. Och kommer hålla dom andra i hönsgården nu, fastän det känns taskigt. Vill ju att de ska kunna plocka och krafsa.
 
Här har vi slaktat tre tuppar till och två är på tillväxt för senare slakt. De vi tog idag, SUB, låg på ca 1,1 kg var efter urtag.

Vi har också hämtat hem 6 nya damer av sorterna Skånsk blomme, Cream legbar och welsumer. Två av varje. De har precis fått gått upp på nattpinnarna så får vi se imorgon hur de klarar av omställningen och de andra hönsen och tupparna. De är ungefär lika gamla som de vi har och lika stora.
 
Idag fick våra höns komma ut ur hönsgården några timmar. Jag hann knappt öppna dörren så var alla ute och hade sprungit upp och in genom grinden till vår trädgård :D. Det uppskattades med andra ord. Hade hunden ute hela tiden som vakt. Dock är de inte så lätta att få in dagtid själv, så nu när sambon är borta på jobb ett par dagar så får de nog hålla sig i hönsgården igen.

Hur gör ni andra som endast har dom i hönsgård? Vår hönsgård består bara av torr jord, allt grönt pickar de ju bort på en gång. Brukar plocka grönt och grönsaker och slänga in åt dom, så dom har lite mer än bara frön att pyssla med.
 
Idag fick våra höns komma ut ur hönsgården några timmar. Jag hann knappt öppna dörren så var alla ute och hade sprungit upp och in genom grinden till vår trädgård :D. Det uppskattades med andra ord. Hade hunden ute hela tiden som vakt. Dock är de inte så lätta att få in dagtid själv, så nu när sambon är borta på jobb ett par dagar så får de nog hålla sig i hönsgården igen.

Hur gör ni andra som endast har dom i hönsgård? Vår hönsgård består bara av torr jord, allt grönt pickar de ju bort på en gång. Brukar plocka grönt och grönsaker och slänga in åt dom, så dom har lite mer än bara frön att pyssla med.

Vårat elstaket till den större hagen har tagit några turer fram och tillbaka (vi beställde fel) så än så länge är de bara i stora hönsgården.
Tanken är alltså att de ska ha ordentligt med utrymme sedan men under "kontrollerande former". Vi vågar inte ha dem helt fritt, vilket jag egentligen skulle vilja ha. Men, här är för mycket i luften på dagarna.

Vi ger ordentligt med grönt varje dag, maskrosor, kirskål och lite gräs. Sedan har de fri tillgång på mat inne men får, en gång om dagen, fermenterad mat och rester.
Det verkar fungera bra.
 
Vår favorithöna smet ut från den inhägnade delen av vår trädgård - och blev anfallen av nåt. Såren var betydligt djupare än de som drabbades av grannens hund tidigare i år. Grannen, som haft höns längre, tyckte det såg väldigt fult ut och då det droppade blod så bestämde jag att det fick vara. Så grannen var snäll och slaktade henne är mig :cry:.

Det blir dock inget äta upp av henne utan det blir gräva djup grav i vår skogsdunge. Vår snällaste mest tama höna. Kommer sakna henne :(. Och kommer hålla dom andra i hönsgården nu, fastän det känns taskigt. Vill ju att de ska kunna plocka och krafsa.
Så ledsamt!:cry: Det är alltid de tamaste som går åt först, antar att det är för att de inte riktigt har den starka flyktinstinkten och det är just det som gör dem extra tama också. Har alltid varit mina tamaste som gått åt.
Och man blir alltid villrådig hur man ska göra med utsläppet sen. Vill ju att de ska få leva som höns också.

Här har de alltid blivit slagna av höken på hösten. Tror det är ungfåglarna som passar på att ta de lättfångade bytena för att de inte klarar vilda byten än. När de blir duktigare sen så vill de nog inte gärna vara nära bebyggelse.
 
Så ledsamt!:cry: Det är alltid de tamaste som går åt först, antar att det är för att de inte riktigt har den starka flyktinstinkten och det är just det som gör dem extra tama också. Har alltid varit mina tamaste som gått åt.
Och man blir alltid villrådig hur man ska göra med utsläppet sen. Vill ju att de ska få leva som höns också.

Här har de alltid blivit slagna av höken på hösten. Tror det är ungfåglarna som passar på att ta de lättfångade bytena för att de inte klarar vilda byten än. När de blir duktigare sen så vill de nog inte gärna vara nära bebyggelse.
Ja det är nog så. Jag har liksom "skämtat" lite om det till sambon, just för att hon var så orädd.
Funderar på mårdhund eller liknande här, såg nåt mörkt i kattstorlek som sprang när jag kom.
Dagen efter hade nån tagit en höna i grannens hönsgård :(.

Känns fortfarande konstigt utan henne i hönsgården. Dom andra är också trevliga men inte alls lika tama.
 
Alla mina 23 individer sitter inne i hönshuset sedan igår, mitt på dagen.

Mannen hade ett jäkla liv och gick dit och höken lyfte precis då. Nu var de ju alla i den skyddande hönsgården med rejält nättak men höken lämnade våra hönor och tuppar i rejäl skräck.

De har inte riktigt vågat sig ut och det känns i mitt hjärta. De kommer inte och möter mig när jag kommer med mat och det är ju en av höjdpunkterna för dagen.

Hur lång tid brukar det ta för dem att ”glömma”?

Jag ska sätta upp en Uggla i plast får jag se om det avskräcker lite iallafall.
 
Ja det är nog så. Jag har liksom "skämtat" lite om det till sambon, just för att hon var så orädd.
Funderar på mårdhund eller liknande här, såg nåt mörkt i kattstorlek som sprang när jag kom.
Dagen efter hade nån tagit en höna i grannens hönsgård :(.

Känns fortfarande konstigt utan henne i hönsgården. Dom andra är också trevliga men inte alls lika tama.

Mårdhund brukar vara väldigt sällsynt så långt söderut, det verkar hittills inte hittats någon söder om Höga Kusten.
Så tråkigt med din höna :(
 
Hur lång tid brukar det ta för dem att ”glömma”?
Det är svårt att säga. Det beror säkert på ras och individ. Mina råkade ut för flera hökattacker under samma dag där höken dök och studsade på taknätet vid upprepade tillfällen. De flydde visst in när det skedde men var sedan som vanligt då jag kom på kvällen. Jag höll dem inne någon vecka efteråt men enbart för att se om höken kunde ha den goda smaken att byta jaktmark om smörgåsbordet försvann.
För att göra en jämförelse. Grannarna till mina höns blev rävattackerade alla dog utom en kyckling och tuppen. Det var 2 hönor som dog av skräck helt utan en enda skada på sig en fick jag nödslakta pga av allvarliga sår och den hade gett upp. Tuppen dog ett halvår senare. Han blev aldrig sig själv igen efter det som hände och tynade långsamt bort. När mina höns blivit rävattackerade så har de dött av massiv blödning i lungor/hjärta pga bett. Klarar de sig fysiskt = tar sig ur rävens käftar så klarar de sig utan mentala problem. Enda skillnaden jag kan se är att de första hönorna var Orpington medan mina är Gotlandshöns.
 
Alla mina 23 individer sitter inne i hönshuset sedan igår, mitt på dagen.

Mannen hade ett jäkla liv och gick dit och höken lyfte precis då. Nu var de ju alla i den skyddande hönsgården med rejält nättak men höken lämnade våra hönor och tuppar i rejäl skräck.

De har inte riktigt vågat sig ut och det känns i mitt hjärta. De kommer inte och möter mig när jag kommer med mat och det är ju en av höjdpunkterna för dagen.

Hur lång tid brukar det ta för dem att ”glömma”?

Jag ska sätta upp en Uggla i plast får jag se om det avskräcker lite iallafall.
Om ingen blev tagen så tar det nog inte så lång tid (ett par dagar) innan de vågar sig ut igen.
Har mina sett höken så larmar de, men mina brukar gå ut igen, men de är extra vaksamma.

Mamma hade en mink som tog alla utom en tupp , han blev apatisk (vi hade någon höna som överlevde, men som fick slaktas p.g.a. skador).
Han fick flytta hem till mig och mina höna, han höll på att tyna bort, jag fick stoppa ner näbben i vattnet så att han drack, han flyttade sig inte en millimeter på egen hand.
Det var inte fören jag lyfte upp honom och satte honom på gödselstacken, då var han tvungen att gå in och lägga sig på kvällen.
Sen så hade han några nya snygga hönor som letade insekter och mask på stacken som han var tvungen att engagera sig i.
Så det tog ett tag, sedan när han var på hugget igen och mamma hade köpt nya hönor så fick han flytta hem, och det utan problem. :love: Man fäster sig vid dem.
 
Tack alla för input på höksfrågan. De var mycket riktigt ute igen efter tre dygn och är betydligt mer uppmärksamma nu, vilket ju är väldigt bra inför framtiden.

Men, nästa problem.....jag måste ringmärka mina små tjejer. Några är förvirrande lika och jag vill ju föra journal på alla. Det gjorde jag ju även på mina akvariefiskar och det är fantastiskt kul att ha nu i efterhand och väldigt praktiskt under tiden man har djuren. Egentillverkade journaler då, inget avancerat.

Jag hittar typ bara 16 mm överallt. Det fungerar på de flesta av mina höns men inte på tupparna av lätt ras och verkligen inte på tupparna av tung ras.
Jag skulle behöva 18 och 20 mm men kan ju inte hitta det hos någon av de leverantörerna jag googlar fram.

Någon som vet var man kan få tag i alla storlekar?
 
Jag hittar typ bara 16 mm överallt. Det fungerar på de flesta av mina höns men inte på tupparna av lätt ras och verkligen inte på tupparna av tung ras.
Jag skulle behöva 18 och 20 mm men kan ju inte hitta det hos någon av de leverantörerna jag googlar fram.

Någon som vet var man kan få tag i alla storlekar?
Jag tror jag vet ett ställe som säljer över disk så vill du kan jag köpa några och skicka till dig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp