Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
I natt gick en kyckling till de evigt gröna ängarna. Det var inte den minsta med förstoppning, han mår skitbra och hävdar sig fint efter två varmbad.
Det var en helt annan som igår kväll såg lite slö ut, fick bo ensam under värme för säkerhets skull. Vi förstod dock att det kunde gå fel men vi vet fortfarande inte varför. Helt ren rumpa och kändes lagom hullig.
Han blev lite obalanserad och använde vingarna som stöd, så något var det ju.
 
Vår tupp verkar steril. En höna har ruvat 1,5 veckor nu och inget ägg verkar vara befruktat. Dessutom måste vi ha en håv eller liknande med oss om vi går på utsidan av vårt staket, för annars anfaller han.

Vi har nu köpt in avelsägg och ska lägga under hönan imorgon. Vi kommer spara en av de tupparna istället och ta bort den nuvarande efter sommaren. Han ger ändå trygghet till hönorna, därför får han gå kvar över sommaren då han har bra koll efter rovfåglar mm.

Om det inte blir nåt av de inköpta äggen heller så köper vi in en snäll tupp.
Orpington ska ju vara väldigt snälla och trevliga, vilket var en av anledningarna till att vi valde rasen. Det stämmer bra på våra rara hönor i alla fall.

Hoppas det går som ni tänkt då med avelsäggen och nya tuppen.
 
Behöver tips. Sambon fyller år och ska av mina syskon få två tuppar. Av mig ska han få en rök. Asså tupparna är för köttets skull. Men vad matar jag dem med tills det är dax för slakt??
 
Behöver tips. Sambon fyller år och ska av mina syskon få två tuppar. Av mig ska han få en rök. Asså tupparna är för köttets skull. Men vad matar jag dem med tills det är dax för slakt??

Jag antar att det är små kycklingar ni köper. Vill ni göra det enkelt för er så kan ni köpa Granngårdens basfoder men det är rätt tråkig föda för dom... I vilken ålder är dom då kommer? Småttingar ska ha sånt som passar för de små näbbarna. Nykläckta brukar jag ge hackade havregryn, undulatfrön, brödsmulor, ris, gröt och finklippt gräs... kort sagt det mesta som passar de små näbbarna. En grästorva att picka på gillar dom och jordbakterier är bra för magen. För att stärka deras magar brukar jag dela på en kapsel med mjölksyrabakterier då och då och blanda den i fuktig mat. Då dom blivit en månad är dom inte så känsliga längre och då kan dom äta matrester också utan någon större risk för diarré. Då dom blivit stora nog att svälja så är hel havre bra mat. Basmaten ska alltid vara säd. Dom ska ha snäckskal också och vanligt grus - alltså inte stenkross. Höns har något som heter kvävan. Det är en liten påse på halsen där dom lagrar gruskorn och dit trillar också sädeskorn o sånt ned och med hjälp av gruskornen så mals maten ned, - smart uppfinning av Vår Herre, eller hur?! En välkänd nybörjarbok för hönsägare heter "Höns i trädgård" och är skriven av en som heter Karin någonting. Den o liknande hittar du på bibblan.
 
@kolja

Vi har inga grannar, så just gapandet är inga problem :D Vi har mycket rovfågel, en hel del räv och även lite lo, så jag känner att små höns löper en stor risk för död i förtid.. Jag har läst att påfågel är rätt motståndskraftiga mot mycket rovvilt som är stora hot för vanliga höns, men jag vet inte om det stämmer?

Jag vet inte något om påfåglar och jag tror det är bäst du startar en ny tråd eftersom den här handlar om höns. För övrigt - vet du om det finns duvhökar där du bor? Det är bara dom och pilgrimsfalkarna som ger sig på vuxna höns och duvhökarna är värst. Här där bor finns alla fyrbenta fiender utom lo men jag har inte förlorat en endaste höna tack vare att dom har en elnätshage. Kycklingarna får bo i en egen gård med vanligt nät runt och bärnäts-tak mot skator, kråkor och sådana. Om du är nyfiken kan jag berätta mer om hur elnät funkar.
 
Jag vet inte något om påfåglar och jag tror det är bäst du startar en ny tråd eftersom den här handlar om höns. För övrigt - vet du om det finns duvhökar där du bor? Det är bara dom och pilgrimsfalkarna som ger sig på vuxna höns och duvhökarna är värst. Här där bor finns alla fyrbenta fiender utom lo men jag har inte förlorat en endaste höna tack vare att dom har en elnätshage. Kycklingarna får bo i en egen gård med vanligt nät runt och bärnäts-tak mot skator, kråkor och sådana. Om du är nyfiken kan jag berätta mer om hur elnät funkar.

Jag har frågat dig vid ett tillfälle om elnätshagar men du har inte svarat än. Jag frågade hur stor din hage var och hur högt staketet var.

Berätta gärna mer om detta.
 
Det är det här nätet från LG som jag har. 50 meter långt och drygt en meter högt. Det första jag hade köpte jag på Granngården men det hade inte lika starkt. Jag har en vattenvärmare med termostat från LG också som är bra, och jag har hört av andra med att deras grejor överlag har bra kvalitet. För övrigt. Då några nya ska lära sig vad el är för något så gör jag en liten hage och lägger bärnät över så att dom inte kan flyga ut. Sedan då man tar bort nätet och utökar så har dom fått respekt för nätet och dessutom har dom så små hjärnor att dom tror att det fortfarande inte går att flyga över! Höns funkar så, då dom lärt sig en sak så minns dom den men sen har dom svårt att lära om. Då jag ska gå in så öppnar jag inte nätet utan jag tag i en av "fötterna" och drar upp o lägger ned det utan att stänga av elaggregatet. Dom törs inte rymma än fast nätet ligger nede! Jag har bara en tupp och 7 höns och jag har aldrig haft fler än 9 höns. Ett nät räcker till dom, hade jag fler skulle dom förstöra mer av gräset. Nu är en brun plätt framför husvagnen som dom bor i. Så min slutsats är att ett nät räcker till max tio-tolv stycken, har man fler får man köpa ett till om man tycker det är viktigt med gräsbete till dom. Till ett nät behöver du inte något speciellt stort och häftigt elstängselaggregat men var noga med jorden - vattna runt jordkäppen då det är torrt. Ett tips: gör en liten grop och slå ned käppen i den. Då du vattnar så rinner vattnet ned då istället för att flyta ut åt alla håll. Lycka till. Här kan du se mitt elnät: https://www.lgprodukter.se/category.html/honselnat
 
Här har det inte gått något vidare med kycklingarna i år, har hittat ett flertal ihjäl hackade. Trots att de ruvade hönorna varit bortstängslade från andra hönor och tuppar.
Det visade sig vara två systrar som hackat ihjäl sina egna och en annans höna när de kläckts.
Aldrig varit med om något liknande!

Trots det har jag fått ihop 5 levande kycklingar, har varit där ofta och stört hönsen och plockat ihop dem. En har ett stort hack uppe på hjässan, den lyckades vi rädda under en attack (det var då det upptäcktes att det var systrarna).
Så nu är frågan om de ska nackas, är ju fina på andra sätt, även om de aldrig kommer få komma i närheten av en kyckling igen.
 
Här har det inte gått något vidare med kycklingarna i år, har hittat ett flertal ihjäl hackade. Trots att de ruvade hönorna varit bortstängslade från andra hönor och tuppar.
Det visade sig vara två systrar som hackat ihjäl sina egna och en annans höna när de kläckts.
Aldrig varit med om något liknande!

Trots det har jag fått ihop 5 levande kycklingar, har varit där ofta och stört hönsen och plockat ihop dem. En har ett stort hack uppe på hjässan, den lyckades vi rädda under en attack (det var då det upptäcktes att det var systrarna).
Så nu är frågan om de ska nackas, är ju fina på andra sätt, även om de aldrig kommer få komma i närheten av en kyckling igen.

Hackar de ihjäl sina egna kycklingar? Jag menar, det är ju mer normalt om någon liten råkar gå till fel mamma och blir ihjälhackad. Om dom hackar ihjäl sina egna så håller jag med om att dom inte ska få föra sina gener vidare och därför måste nackas!
 
Hackar de ihjäl sina egna kycklingar? Jag menar, det är ju mer normalt om någon liten råkar gå till fel mamma och blir ihjälhackad. Om dom hackar ihjäl sina egna så håller jag med om att dom inte ska få föra sina gener vidare och därför måste nackas!

Både sina egna och andras. :cry: Att de kan vara tuffa mot varandra är en sak, men har faktiskt inte haft något problem med det. Relativt få hönor och gott om plats, i början tills alla har kläckts har de legat under mamman till största delen. Vi har "alltid" kunnat låta hönorna ligga kvar i redana och flyttade dem tillsammans med kycklingarna när de kläckts till annan bur.
Nej, de kommer inte få ruva fram fler kycklingar (två har som sagt överlevt, men de kommer inte heller få ruva fram- eller ta befruktade ägg!).
Jag som var så glad över att mina hade ruvlust, relativt ovanligt för rasen.
 
Visade mamma vilka olika färger det finns på ägg, varpå hon utbrister "åh, turkosa ägg skulle jag vilja ha. Ni kan köpa en höna åt mig som lägger såna". Sagt och gjort, vi inskaffade två cream legbar kycklingar (hönor, de är könsvisande som små) :D. De får dock bo här hos oss då mamma bor i lägenhet. Och så får hon vänta till i vår med ägg troligen. Hon fyllde nyligen år så det blev en försenad present.
 
Vi ska utöka lite med en tupp. Hur gör man ihopsläppet bäst? Ska han vara inne i hönshuset själv först, eller är det bäst att släppa ut honom hos hönsen direkt och lita på att de visar honom var de sover/äter/bor?
 
Här ligger nästa kull ägg i kläckaren. 17 Wyandotte-ägg.
Vi bör ju troligen ha två tuppar då det blir ett antal höns iallafall.

Jag vill ju inte hålla på med korsningsavel alls men tänker ändå att en tupp av varje ras vore trevligt. Ska jag kanske tänka att jag har två tuppar, en av varje ras och när det behövs så beställer jag avelsägg för att få nya individer?
Vi vill ju föda upp för både ägg och kött och tänkte ju fixa det själva liksom men då bör vi bara ha wyandotte-tuppar så att de som blir både kött och ägg blir renrasiga och så har vi bara de SUB för snyggt och att ruva om wyandotterna är ovilliga.

Vad tror ni?
 
Vi ska utöka lite med en tupp. Hur gör man ihopsläppet bäst? Ska han vara inne i hönshuset själv först, eller är det bäst att släppa ut honom hos hönsen direkt och lita på att de visar honom var de sover/äter/bor?

Jag släpper alltid in nya när resten har gått och lagt sig. Har aldrig blivit något tjaffs som jag sett andra ha problem med när dom släpper in på dagen. På morgonen verkar dom ha snackat lite och sen är allt lugnt :p dom har alltid hittat in igen redan dag 1
 
Jag släpper alltid in nya när resten har gått och lagt sig. Har aldrig blivit något tjaffs som jag sett andra ha problem med när dom släpper in på dagen. På morgonen verkar dom ha snackat lite och sen är allt lugnt :p dom har alltid hittat in igen redan dag 1
Så har jag också gjort med bra resultat :)
 
Fy fan! Hörde ett jäkla liv från hönsen så kollade ut genom fönstret - såg att nåt händer och tänkte att räven kommit. Sprang ut och inser att grannens hund (storlek cockerspaniel) gett sig på hönsen.
Vår katt var med och fräste på hunden. Tuppen slogs för sina hönor och släpades iväg livlös av hunden som då släpper och ger sig på ena hönan. Vid det här laget hade både sambon och andra grannen hört mina desperata rop och kommit.
Sambon lyckades slå till hunden med stången på en håv så jag kunde få tag i den.
Grannen som kommit tog hunden och vi kollade tuppen - som låg platt men andades. Yxan och huggkubbe hämtades och när grannen tog upp tuppen för att hålla så sambon kunde avliva så lyfte den på huvudet och ville bli nedsläpp - och gick sen hem till hönsgården, till synes oskadd.

Han stängdes in och vi började leta efter de tre hönor som varit ute med honom. En hittades rätt fort, oskadd men rädd. En hittade vi med hudsår, svårt veta hur djupa. Vi satte henne avskilt och efter en stunds letande hittade vi sista hönan - även hon oskadd.

Närmare koll på tuppen visade att han är biten över stjärten, som med hönan svårt att säga hur djupt. Sambon är och köper zinkpasta på apoteket. Vi ger tuppen och hönan ett par dagar. Mest rädd för att det är djupare än det ser ut och att det blir fluglarver.
Hönan som vi satte själv har ätit när hon fick mat i alla fall, men gissar att höns inte visar nåt i onödan så det blir sova inne för henne i natt.

Tuppen gav sig själv en fribiljett till fortsatt liv, utan honom hade minst en höna varit död eller svårt skadad och avlivad nu.

Fy vilken pärs, känner adrenalinet flöda än.
Staket flyttades just till prio ett på listan över saker att göra.
 
Fy fan! Hörde ett jäkla liv från hönsen så kollade ut genom fönstret - såg att nåt händer och tänkte att räven kommit. Sprang ut och inser att grannens hund (storlek cockerspaniel) gett sig på hönsen.
Vår katt var med och fräste på hunden. Tuppen slogs för sina hönor och släpades iväg livlös av hunden som då släpper och ger sig på ena hönan. Vid det här laget hade både sambon och andra grannen hört mina desperata rop och kommit.
Sambon lyckades slå till hunden med stången på en håv så jag kunde få tag i den.
Grannen som kommit tog hunden och vi kollade tuppen - som låg platt men andades. Yxan och huggkubbe hämtades och när grannen tog upp tuppen för att hålla så sambon kunde avliva så lyfte den på huvudet och ville bli nedsläpp - och gick sen hem till hönsgården, till synes oskadd.

Han stängdes in och vi började leta efter de tre hönor som varit ute med honom. En hittades rätt fort, oskadd men rädd. En hittade vi med hudsår, svårt veta hur djupa. Vi satte henne avskilt och efter en stunds letande hittade vi sista hönan - även hon oskadd.

Närmare koll på tuppen visade att han är biten över stjärten, som med hönan svårt att säga hur djupt. Sambon är och köper zinkpasta på apoteket. Vi ger tuppen och hönan ett par dagar. Mest rädd för att det är djupare än det ser ut och att det blir fluglarver.
Hönan som vi satte själv har ätit när hon fick mat i alla fall, men gissar att höns inte visar nåt i onödan så det blir sova inne för henne i natt.

Tuppen gav sig själv en fribiljett till fortsatt liv, utan honom hade minst en höna varit död eller svårt skadad och avlivad nu.

Fy vilken pärs, känner adrenalinet flöda än.
Staket flyttades just till prio ett på listan över saker att göra.

Oj, jisses vilken pärs!!!
Hoppas allt är bra med tupp och hönor nu och att grannen skäms ordentligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp