Bukefalos 28 år!

Hopp/allroundsadel

Itzyditzy

Trådstartare
Hej!
Jag funderar lite på om det är lönt att köpa en sadel till hoppningen. Jag hoppar väl en gång i månaden ungefär. Då är det några små hinder, har väl hoppat 70cm som mest än så länge. (Är jätte hopprädd och min häst blir jätte pigg vid hoppning)

Jag har aldrig riktigt lärt mig att hoppa och funderar därför att ta lite hopplektioner. Men till frågan då..

Använder ni Dressyrsadel när ni hoppar era? Om ni äns hoppar?
Min älskar ju att hoppa så jag vill verkligen göra det för henne. Men ja. Är det lönt att köpa en hopp/allround för att man ska hoppa någon gång i månaden?
 
Sv: Hopp/allroundsadel

Det beror väl lite på hur du sitter i dressyrsadeln och hur långt du vill komma inom hoppningen.

Kan du stå upp i sadeln? Om svaret är ja torde det inte vara några problem.
Har du ett djupt säte? Om svaret är ja torde du få lite problem eftersom du har svårare att stå upp i balans.

Min förra hoppade jag i dressyrsadeln, men den sadeln hade inget djupt säte. Jag kunde även stå upp i den på ett bra sätt utan problem. I detta fall hade jag inget val eftersom det inte fanns någon annan sadel som satt ordentligt på hästen...

En hopp/allround sadel kan ju även vara bra vid annat än vid hoppning, ex klättring, galopparbete (intervallträning) och uteritter.

Unghästen red jag alltid i allroundsadel, den var lättare att sitta kvar i :o

Det går ju också att få tag på allroundsadlar till relativt vettigt pris (läs 5000) begagnat om hästen inte har jättesvårt sadelläge. Även syntet är bra, typ thorowgood och Wintec om de sitter bra på hästen.

Annars är väl en idé att du lånar en allroundsadel och provar nästa hopplektion så att du själv ser skillnaden.
 
Sv: Hopp/allroundsadel

Jag har hoppat 2ggr i drrssyrsadeln, ca 40cm och det var skit läskigt :rofl: man kom först inte upp ur sadeln och sen inte heller ner i den för att få stopp på hästen, som fö tyckte att det var skitroligt att sträcka ut på åkern efter att ha hoppat en stock.

Är man hopprädd så är en ordentlig sadel guld värt, är svårt att hitta balansen för hoppning i en dressyrsadel.
 
Sv: Hopp/allroundsadel

Jag vet inte...

Jag hoppade närmare 1 meter i dressyrsadeln, tränade galoppintervaller och klättrade utan problem. Nu hade ju denna sadel inget djupt säte (vad heter det?) och jag satt i den väldigt bra både med lite kortare och längre läder.
 
Sv: Hopp/allroundsadel

Jag kan väl stå upp sådär, i lätt sits menar du? Väldigt lätt att falla framåt.
Den är rättså djup. Sist jag hoppade, då 70cm hade jag en annan sadel med inte så djupt säte.

Jag är hopprädd, och kan inte riktigt det här med hoppning, min häst kan inte heller bara galoppera mot ett hinder och hoppa när det är dags ala ridskolehäst. Så hon behöver mig.. Alltså slutar hopplektionerna med ett antal flygturer. Så jag har inte jätte bra balans i hoppet med dressyr.

(Jag har bara hoppat ridskolehästar tidigare) började med min i somras.

Så nu ska jag komma över min rädsla och ta lektioner även i hoppning. Så då blir det väl högre också. 70 cm är ju bara skutt för min..

Men absolut ska jag inte ha någon ny sadel isåfall. En bra begagnad, tror inte det är svårt att hitta sadel till henne.
 
Sv: Hopp/allroundsadel

Hitta en bra begagnad sadel som passar dig, en sadel som man känner sig trygg i är guld värt.
 
Sv: Hopp/allroundsadel

Ja det ska jag nog ta och göra!
Jag har aldrig hoppat i min nya sadel, men vad som beskrivs här så känns det inte som att den är så bra att hoppa med.

Dock så ska jag inte börja jobba ordentligt med hoppningen nu utan det får vänta tills nästa år!
Men tack för svaren allihop :)
 
Sv: Hopp/allroundsadel

Jag hoppade min ponny banor på 1,20 och enstaka hinder på 1,35 i hans dressyrsadel. Det var inga problem. Klarade inte av hoppa honom med hoppsadel ens 1 m...

Ådi måste jag dock ha hoppsadel på. Får klamra mig fast för glatta livet om jag ska hoppa mer ön 40 cm i dressyrsadel. Jag sliter loss tillräcklig mycket man när jag har hoppsadel :D

Det underlättar om man har hoposadel men har man en generös dressyrsadel så går det i alls fall på mindre höjder.
 
Sv: Hopp/allroundsadel

Jag tycker det går alldeles utmärkt att hoppa i dressyrsadlar! :D
Nu hoppar jag visserligen aldrig sådana höjder (normalt 50-55 cm), men jag har faktiskt hoppat det i en HdR Anthenor (väldigt "extrem" dressyrsadel, googla om du inte vet hur modellen ser ut!) och det gick bra, så att hoppa i en "vanlig" dressyrsadel torde inte vara något som helst problem! Faktiskt hoppar jag hellre i den sadeln än i de flesta andra hoppsadlarna (med undantag för Stübben Siegfried) haha :)
Lycka till med hoppandet förresten! :)
 
Sv: Hopp/allroundsadel

Jag har bates new dressage. Den har väldigt djupt säte och jag kan knappt stå i lätt sits utan att studsa mot bakvalvet hela tiden. Så därför tror jag att jag kommer att känna mig väldigt fast i den.

Men men, jag får se! Jag tycker hoppsadlar är så otroligt osköna att rida med, så om det ska vara en annan sadel så köper jag nog en allround mot hopp isåfall. De är iallafall lite bättre och det är de jag lärt mig rida i så.
 
Sv: Hopp/allroundsadel

Jag hoppar i dressyrsadeln (och med dressyrlängd på lädren :angel: ). Hoppar så sällan, har inget intresse av några mer avancerade övningar och hästen verkar inte störas av den så känns ovärt att köpa en sadel till.
 
Sv: Hopp/allroundsadel

Jag tycker det funkar helt okej att hoppa i dressyrsadeln. Kortar dock helst ett par hål som det blir lättare att få upp rumpan. Jag har dock en hoppsadel också och tycker väl ändå den är lite bättre att hoppa i och ffa att galoppera konditionspass i.
561054_4116758529195_1366301955_n.jpg
 
Sv: Hopp/allroundsadel

Ja det förstår jag. Dom i mitt stall har rena dressyrhästar så dom hoppar inte alls.
Min älskar att hoppa så jag känner att jag vill fortsätta med det. Så jag får helt enkelt lära mig att tycka det är roligt.

Så jag planerar att iallafall hoppa minst en gång i månaden.
 
Sv: Hopp/allroundsadel

Ja så är det ju ibland. De har helt enkelt inte insett vinsterna med att variera arbetet ;) Jag är egentligen rätt hopprädd men har jag väl kommit igång så är det lite småkul -och hästen tycker det är skoj. Men det är tur att ingen ser oss, för stilen är väl inte det mest strålande :D :p
 
Sv: Hopp/allroundsadel

Jag tror att det går att hoppa med dressyrsadel om du inte är van vid hoppsadel, då är det svårare att vänja om sig.

Z:s ägare hoppar småhinder med dressyrsadel men det kan jag inte alls. Det blir kortslutning i min kropp då. Så inför vår första "hoppträning" i morgon har jag provat ut en hoppsadel! :D
 
Sv: Hopp/allroundsadel

Det är väl så! Jag har aldrig lärt mig "hur man hoppar"
På ridskolan styrde man hästen mot hindret och så skötte den resten. Även om där var 4 bommar innan eller rätt uppstående. Då tänkte jag, ja men detta är ju busenkelt. Tills jag hoppade upp och skulle hoppa min egen..
4 galoppbommar innan hindret, hon hoppade efter tredje och tänkte att hon skulle hoppa ett 110. Jag flög. Samma sak tre gånger innan jag kom på att jag kanske skulle trava till hindret istället. Var kanske på 50cm höjd.
Men jag ser nog rättså rolig ut också!
 
Sv: Hopp/allroundsadel

Jag är van vid allround mot hopp också. Det har alla ridskolehästar. Jag har precis ridit in den nya dressyrsadeln, så den har jag inte ridit med speciellt länge heller. När jag hoppar andra hästar har dom alltid hopp/allround.
 
Sv: Hopp/allroundsadel

Jag tycker det är väldigt obekvämt att hoppa i dressyrsadel (min förra medryttarhäst hade en Bates dressyr), precis som jag tycker det är obekvämt att rida dressyr i en hoppsadel! Jag hamnar helt enkelt i fel grundsits. Och det är väldigt tydligt vilka olika sitsar jag har, inser jag :p Dressyrsitsen, vilken jag helst sitter i förstås, är inte alls gynnsam för hoppningen även om jag egentligen inte hoppar särskilt dåligt!

En allroundsadel skulle jag dock aldrig köpa. Jag ser verkligen inte poängen med det, det är det sämsta från dressyr- och hoppsadlarna O_o Har (tyvärr) ridit i en sådan i höst, ingen höjdare på något sätt. Eftersom du redan har en dressyrsadel så köp en hoppsadel om du har möjlighet! Jag väljer gärna hoppsadel om jag ska hoppa, rida ut och galoppträna, klättra eller vad som helst som innebär att jag vill stå i en lätt sits. En allroundsadel inbjuder varken till att stå eller sitta :p (knappt ens till att sitta upp alls ;))
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
901
Senast: Lutten
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 502
Senast: Acto
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 353
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
403
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp