hoppa av utbildning nu?

Buck

Trådstartare
är det lönt? har studerat en fortsättningskurs nu på vårterminen och kört in i väggen totalt, har knappt inte ens börjat på min b uppsats som skulle varit inlämnad för 2 veckor sedan. och har en komplettering till tentan för delkurs 2 som ska vara inne i kväll (nej inte börjat på den heller.)

jag har gått in i väggen rejält. kan inte skriva och knappt ta mig ur sängen.

jag har bara haft bidrag från csn inget lån. hur mycket kan jag bli återbetalnings skyldig?
.
har klarat delkurs 1, har en kompletering för delkurs 2, delkurs 3: B uppsatsen är ej klar, och delkurs 4 är klar mer eller mindre, har en rapport som vi ska skicka in.


går det att bara hoppa av, betala tillbaka några tusen även nu i slutet på terminen? hafsar jag ihop ngt nu så kan jag kanske skicka in ngt för kompleteringen och så kan jag färdigställa uppsatsen i sommar och på så sätt klara kursen. men jag är bara så trött nu och vill inte mer. är så jäkla trött på skolan även om jag tycker att det är väldigt intressant och tycker om föreläsningarna och exkursionerna. men tenta skrivandet och uppsatsen har kört slut på mig. kan inte längre.
 
är det lönt? har studerat en fortsättningskurs nu på vårterminen och kört in i väggen totalt, har knappt inte ens börjat på min b uppsats som skulle varit inlämnad för 2 veckor sedan. och har en komplettering till tentan för delkurs 2 som ska vara inne i kväll (nej inte börjat på den heller.)

jag har gått in i väggen rejält. kan inte skriva och knappt ta mig ur sängen.

jag har bara haft bidrag från csn inget lån. hur mycket kan jag bli återbetalnings skyldig?
.
har klarat delkurs 1, har en kompletering för delkurs 2, delkurs 3: B uppsatsen är ej klar, och delkurs 4 är klar mer eller mindre, har en rapport som vi ska skicka in.


går det att bara hoppa av, betala tillbaka några tusen även nu i slutet på terminen? hafsar jag ihop ngt nu så kan jag kanske skicka in ngt för kompleteringen och så kan jag färdigställa uppsatsen i sommar och på så sätt klara kursen. men jag är bara så trött nu och vill inte mer. är så jäkla trött på skolan även om jag tycker att det är väldigt intressant och tycker om föreläsningarna och exkursionerna. men tenta skrivandet och uppsatsen har kört slut på mig. kan inte längre.


Om nu har möjlighet så tycker jag verkligen att du ska färdigställa uppsatsen i sommar! Och en komplettering... är den så omfattande, det brukar de inte få vara, annars ges det ju i relgel omtentor? Tycker att det vore ledsamt om du inte kom i mål när du är så nära. Kompletteringen måste ju kännas värst, men till uppsatsen kommer du ju hunnit samla mer kraft!

Vilket ämne är det? :)

Oj, såg nu att kompletteringen skule varit inne igårkväll, int idag. Hur gick det? Om det inte gick bra, när får du göra det nästa gång?
 
Du är så himla nära målsnöret nu, precis som för många strax innan terminslutet känns det tungt. Hade jag varit dig så hade jag bitit ihop och lämnat in uppgiften och kompletterat i sommar. Visst, det är skit, men när det är över så kommer du känna dig SÅ lättad. Den känslan är svårslagen, man är nästan hög :)
 
skickade inte in kompleteringen igår, då jag aldrig lyckades skriva ngt.
skulle bara egentligen fördjupa mig mer i frågorna som kurslitteraturen tar upp men har ingen kurslitteratur hemma då biblioteket stängt för flytt :/. och ämnet var arkeologi teori, dvs gender, materialitet, evolutionism teorier osv. inget jag har någon som helst förståelse i eller har lyckats förstå vitsen med.

uppsatsen har jag skrivit 5 sidor av 15, skriver om importer av romerskt glas under 0-500tal vilket det i princip inte finns ngt skrivit om :banghead: åtminstone inte på sv, eng eller danska..
 
Hej!

Du behöver ju inte hoppa av, du kan antingen sjukskriva dig eller ta ett studieuppehåll och göra klart nästa gång kursen ges.

Men det låter helt klart som om du borde se till att bli sjukskriven en period för att få tillbaka orken. Iväg till doktorn med dig! Om jag inte minns fel så blir man inte återbetalsningsskyldig om man inte klarar kurser pga sjukdom.

/Lavinia
 
Har du hört med din handledare om du kan få förlängt på uppsatsen? Många gånger är lärarna tillmötesgående och vill hjälpa studenter att lyckas om man bara för en dialog med de.
Samma gäller rapporten, kontakta läraren och förklara läget och se vilka alternativ du har.

Känns det helt hopplöst och motigt så kanske du ska kontakta VC? En sjukskrivning , om det behövs, borde kunna hjälpa dig även med eventuella problem med CSN.
 
Hej!

Du behöver ju inte hoppa av, du kan antingen sjukskriva dig eller ta ett studieuppehåll och göra klart nästa gång kursen ges.

Men det låter helt klart som om du borde se till att bli sjukskriven en period för att få tillbaka orken. Iväg till doktorn med dig! Om jag inte minns fel så blir man inte återbetalnings skyldig om man inte klarar kurser pga sjukdom.

/Lavinia
så sjuk är jag inte, har dessutom jobb i sommar som jag måste ta (pengar! ) är inte så jätte mycket och max 50% ena månaden.
känner mig väldigt mycket emot att sjukskriva mig bara.

hur blir det med studie uppehåll? blir nästa vårtermin då, men kan man välja att bara läsa de 2 kurser jag inte genomfört då eller måste jag ta alla igen? hade varit bra att kunna få ett år på sig att skriva uppsatsen ordentligt :p och gå igenom kurs 2 på nytt.
 
Har du hört med din handledare om du kan få förlängt på uppsatsen? Många gånger är lärarna tillmötesgående och vill hjälpa studenter att lyckas om man bara för en dialog med de.
Samma gäller rapporten, kontakta läraren och förklara läget och se vilka alternativ du har.

Känns det helt hopplöst och motigt så kanske du ska kontakta VC? En sjukskrivning , om det behövs, borde kunna hjälpa dig även med eventuella problem med CSN.

har fått ok på att dra ut på uppsatsen av handledaren, rapporten är en gruppuppgift (utgrävnings rapport som ska till länsstyrelsen bara.) och den har jag gjort klart min del i.
 
Ah, det var kompletteringen jag tänkte på, ursäkta. :p

Vad skönt att du fått mer tid på uppsatsen! Om du kört fast i den kanske du kan fundera på att vinkla någon frågeställning annorlunda för att kunna ta in mer befintligt forskningsmaterial?
 
Om kurserna finns att söka som fristående så kan du anmäla dig till enbart de. Kolla på Studera. :)

har försökt hitta det nu men inte sett ngt om fristående delkurser.
är en 30% kurs med 4 delkurser. (järnålder, teori, B uppsats, utgrävning+rapport.) hade bara behövt läsa om teori och b uppsatsen.
 
Vilken skola läser du vid? Eventuellt kanske någon annan har delkurserna (eller likvärdiga) på distans som sökbara utan att bli antagen på hela kursen. Men med tanke på att kursen ligger på 30% är den kanske svår att dela upp ytterligare, kan du kanske söka hela och omtentera delarna du inte fått godkänt/betyg alls i vid nästa kurstillfälle. Hör med studievägledaren, de brukar vara bra på sådana frågor.
 
Ring och fråga studievägledaren på skolan. Dom brukar ha bra koll på hur man kan lägga upp det hela och hur man kan gå vidare på bästa sätt.

Angående CSN så har du enbart tagit bidragsdelen så är du inte återbetalningsskyldig. Men du måste däremot plocka poängen du missat för att bli beviljad när du söker om nästa gång.

Kämpa på nu, vi på buke tror och hejjar på dig! :love:
 
Kämpa på och försök bli klar med skolan. :)
Jag är själv inne på slutspurten, fick göra om mycket på mitt ex-jobb och hade redovisning 6 dagar efter jag fick tillbaka arbetet (hela konceptet skulle ändras om). Har dessutom två hästar som jag ska bli examinerad på, tävlingar på helgerna (ingår i min ena kurs), intruktörsexaminationer, litteraturseminarium m.m. Pluggar från när jag vaknar tills jag går och lägger mig 7 dagar i veckan. Vet inte hur många gånger jag har grinat över dem där skoluppgifterna (har inte gjort det sen jag var 9år och hatade engelska-glosorna) men jag vet att det kommer kännas så jäkla bra när jag är klar! :) Har då bokat in en resa till Barcelona 4 dagar så att jag får lite semester och kan känna mig helt ledig några dagar innan jobbet börjar :)
 
skickade inte in kompleteringen igår, då jag aldrig lyckades skriva ngt.
skulle bara egentligen fördjupa mig mer i frågorna som kurslitteraturen tar upp men har ingen kurslitteratur hemma då biblioteket stängt för flytt :/. och ämnet var arkeologi teori, dvs gender, materialitet, evolutionism teorier osv. inget jag har någon som helst förståelse i eller har lyckats förstå vitsen med.

uppsatsen har jag skrivit 5 sidor av 15, skriver om importer av romerskt glas under 0-500tal vilket det i princip inte finns ngt skrivit om :banghead: åtminstone inte på sv, eng eller danska..


Vad består de fem sidorna av? Det är ju på det viset att uppsatsen inte enbart ska bestå av analysdelen, späckat med fakta. Du ska ju skriva en inledning/bakgrund, syfte, frågeställning.. tidigare forskning. Och sedan en kort avslutning! Även om det inte finns mkt skrivit om det du studerar så går det att fylla ut ganska mkt ändå. 15 sidor är faktiskt inte så hopplöst, du kanske kan byta ämne om det vill sig riktigt illa? Hur lång tid kommer du att få på dig?
 
Vad består de fem sidorna av? Det är ju på det viset att uppsatsen inte enbart ska bestå av analysdelen, späckat med fakta. Du ska ju skriva en inledning/bakgrund, syfte, frågeställning.. tidigare forskning. Och sedan en kort avslutning! Även om det inte finns mkt skrivit om det du studerar så går det att fylla ut ganska mkt ändå. 15 sidor är faktiskt inte så hopplöst, du kanske kan byta ämne om det vill sig riktigt illa? Hur lång tid kommer du att få på dig?
har typ bara skrivit inledning, frågeställning, syfte och metod, lite om tidigare fynd och funderingar kring dem bara. lite analys. är värdelös på att spä ut text, vad andra kan bre ut till 5 sidor är jag glad över att jag får ut det till 2 typ :p.
vet inte hur lång tid jag kommer att få på mig, till innan midsommar typ. läser vid lunds univ, ska försöka prata med studievägledaren i veckan.
 
Jag pluggar också i Lund. :D

Har precis gått igenom 20 stycken B-uppsatser (inkl. min egen) och de flesta har en ren analys på 4-7 sidor, resten är inledning, bakgrund, resultat, sammanfattning/avslutning och innehållsförteckning.
Behöver du ett bollplank så är det bara att höra av dig. :)
 
hur blir det med studie uppehåll? blir nästa vårtermin då, men kan man välja att bara läsa de 2 kurser jag inte genomfört då eller måste jag ta alla igen? hade varit bra att kunna få ett år på sig att skriva uppsatsen ordentligt :p och gå igenom kurs 2 på nytt.

Du har alltid rätt att komplettera i efterhand. Du måste alltså inte söka kurserna igen för att kunna lämna in en hemtenta eller en uppsats. Behöver du handledning är det inte lika säkert att du kan få det utan att anmäla dig till kurserna igen, men det får du höra med din handledare om.
Hur CSN fungerar är jag mer osäker på, men tror inte du behöver betala tillbaka. Det som kommer att hända nästa termin är att du inte kan ta nytt studielån innan du är godkänd till en viss procent av det du tagit CSN för tidigare, om jag har rätt för mig.
 
Har inte skolan någon slags "kurator" bås? Min skola har både präster och andra personer som ställer upp när studierna kör ihop sig. Finns även kurssekriterare man kan besöka för att utarbeta nån plan att komma i kapp. Har klasskompisar som försvinner iväg och jobbar en månad och precis när man tror att de har hoppat av utbildningen så är de på plats igen. Jag antar att de får göra om kurserna de missar men det är ju inte hela världen.
 
har typ bara skrivit inledning, frågeställning, syfte och metod, lite om tidigare fynd och funderingar kring dem bara. lite analys. är värdelös på att spä ut text, vad andra kan bre ut till 5 sidor är jag glad över att jag får ut det till 2 typ :p.
vet inte hur lång tid jag kommer att få på mig, till innan midsommar typ. läser vid lunds univ, ska försöka prata med studievägledaren i veckan.


Även jag erbjuder mig att vara bollplank, jag har skrivit en B-uppsats i historia och en i litteraturvetenskap, och sedan en C-uppsats i littvet. Men när jag och Sotfux talat lite tidigare så har det visat sig att formalian kan skilja sig åt lite på våra respektive universitet, så det kanske är bättre att du vänder dig till henne :) Men jag tycker verkligen det är roligt, det här med uppsatsskrivande, så jag skulle tycka att det var underhållande! :D

Men har du skrivit lite av varje så har du det ju som i en liten ask, även om du har svårt att spä ut text. Det fixar du! Då finns det ju inga enorma hål.

Du kan kanske berätta syfte och frågeställning?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 243
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Lång trådstart. Sammanfattning: jag mår dåligt och vill må bra igen. :( Ja, som rubriken säger. Jag har tappat gnistan. Livsgnistan...
2
Svar
36
· Visningar
8 553
Senast: Saigon
·
Skola & Jobb lägger in tråden här för tror fler här gjort C-uppsats och kan svara på min fråga. Jag tar min examen från sjuksköterskeprogrammet i...
2
Svar
36
· Visningar
6 976
Senast: Miljah
·
Skola & Jobb För två år sedan kom jag in på utbildningen jag sökt till. Jag var väl kanske inte jätteexalterad men blev förvånad och glad då jag...
Svar
11
· Visningar
1 730
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp