Hoppa EXTREMT pigg häst

kaninälskare

Trådstartare
Det är såhär att jag på ridskolan hoppar en häst som taggar till sjukt mycket i hoppning. I all annan ridning år hon alltid lugn och hur snäll som helst, eller snäll är hon alltid med det är inte många som får stopp på henne i hoppningen.
Och kan vara lugn när man hoppar småhinder och inte riktigt kommit igång än, men när hon väl har kommit in i passen är hon en raket.
Vi säger att vi hoppar en bana. Det är när man vänder upp rakt mot hinder och hon får ögonen på det och vet man ska hoppa hon verkligen bara DRAR. Aldrig varit med om nån så extremt snabb häst. Hon är inte heller det bästa hopphästen utan tycker mest det är kul att springa.
Någon som har ridit någon liknande, tips?
Ridläraren vill ju jag ska sitta och såga och dra tillbaka hela tiden, men känns bara som att jag gör det värre :(
 
@kaninälskare Tråkigt svar men jag skulle säga att det tyvärr är ganska svårt att komma tillrätta med på ridskolehäst. Dels för att själva lektionen är styrd och flexibilitet saknas för att t ex lägga in extra lydnadsövningar, dels för att man rider hästen en gång i veckan som mest. Det som behövs är ju mer dressyr och mer lydnadsövningar, kort och gott.
 
@kaninälskare Tråkigt svar men jag skulle säga att det tyvärr är ganska svårt att komma tillrätta med på ridskolehäst. Dels för att själva lektionen är styrd och flexibilitet saknas för att t ex lägga in extra lydnadsövningar, dels för att man rider hästen en gång i veckan som mest. Det som behövs är ju mer dressyr och mer lydnadsövningar, kort och gott.
Misstänkte det, får väl följa ridlärarens råd och dra så gott det går :(
 
Halvhalter och extra volter för att få rätt tempo innan ni tar er an nästa hinder är nog det du kan göra :/. Är svårt att komma tillrätta med problem på en ridskolehäst som man rider en gång i veckan och däremellan rids av 10 andra på olika nivåer :(.

Målet ska vara att du ber hästen jobba i varje litet steg fram till hindret (dressyr tempo och form) sen släpper du fram hästen att balansera sig själv över hindret och sen in i kort galopp och dressyr form till nästa hinder, inte att du sitter och bromsar eller sågar utan Verkligen ber om arbete.
Se till att du har bra vägar och inte bara styr på nästa hinder, rid vägen mellan och var inte rädd för att bryta av till skritt ngt steg för att få hästen att tända till lite mindre och göra om anridningen.

Är alldeles för lätt att hamna i att man bromsar hästen in i hinderna och försöker lägga sig i avsprångspunkten, så du ska få fokuset från hästen men inte mista frammåtbjudningen.
 
Halvhalter och extra volter för att få rätt tempo innan ni tar er an nästa hinder är nog det du kan göra :/. Är svårt att komma tillrätta med problem på en ridskolehäst som man rider en gång i veckan och däremellan rids av 10 andra på olika nivåer :(.

Målet ska vara att du ber hästen jobba i varje litet steg fram till hindret (dressyr tempo och form) sen släpper du fram hästen att balansera sig själv över hindret och sen in i kort galopp och dressyr form till nästa hinder, inte att du sitter och bromsar eller sågar utan Verkligen ber om arbete.
Se till att du har bra vägar och inte bara styr på nästa hinder, rid vägen mellan och var inte rädd för att bryta av till skritt ngt steg för att få hästen att tända till lite mindre och göra om anridningen.

Är alldeles för lätt att hamna i att man bromsar hästen in i hinderna och försöker lägga sig i avsprångspunkten, så du ska få fokuset från hästen men inte mista frammåtbjudningen.
Åh tack, bra tips!
Blir lätt jag sitter och drar, känns som man får mer stöd då typ att sitta kvar :/
 
haft tre hästar som i varierad grad betett sig så. Alla tre behövde att man höll skänkeln intill, alltså inte släpper trycker med benen runt hästen utan för dens skull driva! Den ena gjorde jag inte samma övning för ofta, för när hon visste vad och vart vi skulle blev hon värre. Den ena var en valack som sprang på bockade o levde bus. På honom lärde min instruktör att rida som att vi löshoppade.Jag stod lite i lätt sits och styrde tills han blev lugnare. Sen tycker jag instruktören kan hjälpa dig med bommar på marken mellan hindrena
 
Det är såhär att jag på ridskolan hoppar en häst som taggar till sjukt mycket i hoppning. I all annan ridning år hon alltid lugn och hur snäll som helst, eller snäll är hon alltid med det är inte många som får stopp på henne i hoppningen.
Och kan vara lugn när man hoppar småhinder och inte riktigt kommit igång än, men när hon väl har kommit in i passen är hon en raket.
Vi säger att vi hoppar en bana. Det är när man vänder upp rakt mot hinder och hon får ögonen på det och vet man ska hoppa hon verkligen bara DRAR. Aldrig varit med om nån så extremt snabb häst. Hon är inte heller det bästa hopphästen utan tycker mest det är kul att springa.
Någon som har ridit någon liknande, tips?
Ridläraren vill ju jag ska sitta och såga och dra tillbaka hela tiden, men känns bara som att jag gör det värre :(

Utöver det övriga redan svarat så tror jag det är bra om du frågar din instruktör vad hen menar att du ska göra. Jag tror utifrån din beskrivning att det nog har blivit ett missförstånd i kommunikationen.

Allmänt som svar så när hästen väl suger tag i hindret, så häng inte kvar i tygeln utan följ med. Reglera tempot mellan hindren, styr inte på nästa hinder förrän du fått kontroll. Lägg t.ex. en volt för att få ner tempot. Du kan också ligga och rulla på en volt inför att du ska styra på ett hinder, detta så hästen inte förekommer dig (och drar) utan förhoppningsvis börjar invänta dina instruktioner om vart ni ska.
Ha heller inte för lång anridning/väg fram till hindret. Tänk att en normal häst kan hoppa sin mankhöjd från stillastående. Du kan skritta mellan hindren om det känns lugnare.

Och om igen, när ni väl har siktet inställt för att hoppa hindret, låt hästen suga tag i det även om det går lite fortare än du tänkt dig. Många hästar blir lugnare med tiden ju mer hoppning/markarbeten de får göra. Det som du också kan tänka på är att det är viktigt att du får kontroll på hästen direkt efter hindret. (Här finns olika läror/tyckanden, så hör med din instruktör.)
 
Om nån skulle vilja veta hur det gick när jag idag hoppade med hästen.
Tog åt mig utav alla era tips innan ridpasset. Under ridpasset var hon hetare än vanligt. Vi skulle börja med att hoppa en väldigt lång bana, c 12 hinder. Räcken och dyl också, så dåsigaste förutättningarna känner jag. Jag försökte göra så att jag la en volt innan hindret om jag kände att hon var nära att sticka, och kom sedan på hindret. Trav/skrittade även emot tills någon meter innan, det kändes ju lite bättre än att köra full fart 10m innan. Efter hindret var det dock otroligt svårt att få ihop henne, försöker rida med mycket ben och med mycket eftergift samt ta nytta av vägarna.
Nu till saken, min ridlärare VILL inte att jag ska lägga volter eller sakta av. Hon vill att jag ska köra hela banan i galopp oavsätt om hon springer eller inte. För att "lära henne". Förstår inte hur det lär henne att lugna sig dock :( Tror mer hästen är osäker och tror hon behöver "fart" för att kunna hoppa. Så jag fick sitta och hoppa banan i 230km/h, istället för att lägga in lite volter och hoppa i RÄTT tempo.
Tack för bra tips iallafall, även fast jag inte fick så mycket nytta av dom tyvärr :heart
 
Om nån skulle vilja veta hur det gick när jag idag hoppade med hästen.
Tog åt mig utav alla era tips innan ridpasset. Under ridpasset var hon hetare än vanligt. Vi skulle börja med att hoppa en väldigt lång bana, c 12 hinder. Räcken och dyl också, så dåsigaste förutättningarna känner jag. Jag försökte göra så att jag la en volt innan hindret om jag kände att hon var nära att sticka, och kom sedan på hindret. Trav/skrittade även emot tills någon meter innan, det kändes ju lite bättre än att köra full fart 10m innan. Efter hindret var det dock otroligt svårt att få ihop henne, försöker rida med mycket ben och med mycket eftergift samt ta nytta av vägarna.
Nu till saken, min ridlärare VILL inte att jag ska lägga volter eller sakta av. Hon vill att jag ska köra hela banan i galopp oavsätt om hon springer eller inte. För att "lära henne". Förstår inte hur det lär henne att lugna sig dock :( Tror mer hästen är osäker och tror hon behöver "fart" för att kunna hoppa. Så jag fick sitta och hoppa banan i 230km/h, istället för att lägga in lite volter och hoppa i RÄTT tempo.
Tack för bra tips iallafall, även fast jag inte fick så mycket nytta av dom tyvärr :heart
Den där ridskolan verkar inget vidare. Elever på din nivå ska INTE utbilda hästarna.
 
Den där ridskolan verkar inget vidare. Elever på din nivå ska INTE utbilda hästarna.
Nej känner samma. Betalar ju för att JAG ska lära mig rida bättre, inte för att lära deras hästar. Dom har flera yngre hästar dom kastar upp ryttare på för att "lära den"också.
 
Bra att du tog till dig och att det gav någorlunda resultat ändå :), dvs hästen lyssnade när du bad om trav/volt istället för full galopp ;).
Man lär sig inget genom att bara klamra sig fast på en häst som rusar på hinder, vissa hästar rusar rakt över tills hinderna blir så höga att de måste bromsa och balansera sig själva och först då är mer ridbara i hoppningen, men en sån häst hör inte hemma på ridskola..

Är ofta svårt att vara av annan åsikt än ens ridlärare då man ändå är lite låst om man vill fortsätta rida där. Visst kan man försöka smyga in lite egna övningar för att få med sig hästen men är det en mer följa John lektion så är det svårt att göra extra voltarbete eller övergångar.
Jag hade sett mig om efter alternativ till ridskolan eller bara försökt hitta hopplektioner nån annanstans om övriga lektioner är roliga och vettiga :).
 
Min häst är sådär, precis som du beskriver. Går inte att 'lära' genom att låta henne rusa runt, hade också en tränare som ville att jag skulle släppa tyglarna och inte dra (för det var anledningen trodde hon) så jag fick rida runt i 290 med lösa tyglar... Åkte inte tillbaka dit. Bytte tränare och fick upp ögonen helt för att det inte var jag som var värdelös utan jag hade en speciell häst.
Mycket lydnad, volter, travbommar osv. Dressyrarbetet måste gå bättre också så att hästen blir mer lydig och stark. Men det går inte att bota en sån häst helt tror inte jag. Jag hoppar inte denna häst just något längre för jag tror att en av anledningarna till att hon rusade (samt ofta bockade) är smärta från något som bara märks av när hon hoppar.
 
Det är såhär att jag på ridskolan hoppar en häst som taggar till sjukt mycket i hoppning. I all annan ridning år hon alltid lugn och hur snäll som helst, eller snäll är hon alltid med det är inte många som får stopp på henne i hoppningen.
Och kan vara lugn när man hoppar småhinder och inte riktigt kommit igång än, men när hon väl har kommit in i passen är hon en raket.
Vi säger att vi hoppar en bana. Det är när man vänder upp rakt mot hinder och hon får ögonen på det och vet man ska hoppa hon verkligen bara DRAR. Aldrig varit med om nån så extremt snabb häst. Hon är inte heller det bästa hopphästen utan tycker mest det är kul att springa.
Någon som har ridit någon liknande, tips?
Ridläraren vill ju jag ska sitta och såga och dra tillbaka hela tiden, men känns bara som att jag gör det värre :(
Jag har ridit liknande hästar, ägde även en själv.
På ridskolehästarna var det bara att ta och ge i tygeln, en gång fick jag sätta mig ordentligt på rumpan och spjärna emot ordentligt och lutade mig lite bakåt när jag tog en rejäl broms som satte hästen på rumpan typ, sen släppte jag strax efteråt.
Hade försökt med små hjälper från början som hästen ej lyssnade på, sen fick jag ta till det stora artelleriet, på den hästen behövde ja ej göra om det den lektionen. Lyssnade bra senare på de små hjälperna.
Andra hästar har jag fått upprepa den storma bromsen några gånger innan de lyssnar ordentligt.

Min dåvarande tränare sa att man börjar med amå hjälper, när hästen ej lyssnar på dom förstärker man dom.

De hästar jag red var även sådana som när de drog, hängde de i tygeln och då var ta och ge perfekt, då stödet i tygeln försvann när man ger.
 
Det är såhär att jag på ridskolan hoppar en häst som taggar till sjukt mycket i hoppning. I all annan ridning år hon alltid lugn och hur snäll som helst, eller snäll är hon alltid med det är inte många som får stopp på henne i hoppningen.
Och kan vara lugn när man hoppar småhinder och inte riktigt kommit igång än, men när hon väl har kommit in i passen är hon en raket.
Vi säger att vi hoppar en bana. Det är när man vänder upp rakt mot hinder och hon får ögonen på det och vet man ska hoppa hon verkligen bara DRAR. Aldrig varit med om nån så extremt snabb häst. Hon är inte heller det bästa hopphästen utan tycker mest det är kul att springa.
Någon som har ridit någon liknande, tips?
Ridläraren vill ju jag ska sitta och såga och dra tillbaka hela tiden, men känns bara som att jag gör det värre :(


Du kan inte påverka så mycket tyvärr, som elev är du beroende av ridskolans hästar och ridlärarnas bedömning. Så som du beskriver situationen här och inläggen i tråden låter det oseriöst. Stor skaderisk på hästen om den ska fräsa runt hur som helst och om du ska hänga i bettet på den, och även risk för avramlingar och skador på ryttaren.

Vanligen plockar du bort hindren tills du har kontroll över bom i alla gångarter, sedan små hinder. Lugnt och fint. Travövningar tills det är under kontroll. Sedan galopp med lydnadsövningar emellan hindren. Absolut inte full kareta men en elev som drar och sliter i tyglarna.

Du kan:
1. be att få rida en annan häst på hopplektionerna,
2. fråga om ridlärarna rider hästarna med jämna mellanrum och utbildar dem (eleverna ska inte utbilda ridskolehästarna!),
3. testa en privatlektion i hoppning för att se om du får tydligare instruktioner där,
4. testa en annan ridskola

Jag lovar dig att hästen inte tycker det är jättekul att rusa omkring och bli dragen i munnen. Vanligare är att de upprepat och upprepat och på så sätt tränat in ett beteende och nu tror att det så hoppning går till.... eller uteritt, eller vad det nu är. Det är därför ridlärarna ska hålla efter utbildningen så att hästarna vet vad som förväntas.
 
Har bytt häst på dessa hopplektioner nu iallafall!
Så hjälplöst att inte kunna göra något åt saken, det är en skitfin häst på exakt alla andra sätt.
Men tror det kanske är som någon skrev, smärta vid hoppning? Inte säkert men risken finns.
Sen är hon väldigt svag också, just för att hon brukar lalla runt på alla nybörjarlektioner också och inte är van vid att "jobba".
Tack för alla tips iallafall, hade säkert funkat om det var min egna häst xD
Nu hoppas jag på att inte behöva hoppa den raketen något mer:heart
 
Ifall du skulle träffa på den hästen igen så har jag tips! Har själv en ponny som är exakt likadan som du beskriver.

Jag var på en hoppträning och hon blev så stark och het så jag testade att trava runt hindret på en volt och länge lite grann på tyglarna samtidigt som jag klappade henne, när hon lugnat sig styrde jag upp mot hindret och då hann hon inte göra något alls! Efteråt klappade jag henne ordentligt så hon fattar att hon gjorde rätt..
 
Ifall du skulle träffa på den hästen igen så har jag tips! Har själv en ponny som är exakt likadan som du beskriver.

Jag var på en hoppträning och hon blev så stark och het så jag testade att trava runt hindret på en volt och länge lite grann på tyglarna samtidigt som jag klappade henne, när hon lugnat sig styrde jag upp mot hindret och då hann hon inte göra något alls! Efteråt klappade jag henne ordentligt så hon fattar att hon gjorde rätt..
Jag vet, superbra tips!
Men som jag skrev ovan får jag inte lov att göra det på lektionerna. Det tar extra tid om jag ska lägga in trav och volt i banan också, bra ridskola va ;)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Lutten
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 164
Senast: Linda_A
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp